12 populære bøger om ledelse til vejledning og inspiration

Det er ikke nemt at blive en god leder. Mens dårlig ledelse kan føre til pseudoarbejde, miskommunikation og et ubehageligt arbejdsmiljø, kan det gode lederskab løfte virksomheden og motivere de ansatte. Men det kræver gåpåmod at finde en ledelsesstil, der giver overskud og overblik. Heldigvis har vi samlet en liste over 12 ledelsesbøger, der giver både råd, indblik og inspiration til fremtidens chefer og bestyrelsesmedlemmer.

11-04-2022

Bøger om ledelse Ineffektivitet, dårligt samarbejde, mangel på diversitet. Der er mange faldgruber i en organisation, og som leder er det vigtigt at kunne se fremad og være forberedt på potentielle udfordringer og nye muligheder.  Det indebærer at kunne lytte til og forstå sine medarbejdere – men også at være opmærksom på trends og blinde vinkler. Bøger om ledelse og business er en oplagt måde at udvide sin horisont og tilføje ny energi til virksomheden på. Om du er leder, engageret medarbejder eller bare interesseret i virksomheders maskinrum, er der brugbar viden at finde i denne liste over både spændende og sjove ledelsesbøger.

God læselyst – og fortsat godt arbejde!

TILBAGE TIL ARBEJDET af Dennis Nørmark

I 2018 tog antropolog Dennis Nørmark og filosof Anders Fogh Jensen sammen på en rejse ned i det absurde for at finde ud af, hvad vi egentlig laver i vores arbejdstid. For hvordan kan det være, at vi på trods af effektivisering stadig bruger størstedelen af vores tid på kontoret? Det blev til bogen PSEUDOARBEJDE, der skabte en debat om vores arbejdsliv, som stadig er i gang den dag i dag. 

TILBAGE TIL ARBEJDET er Dennis Nørmarks fortsættelse af rejsen, men hvor PSEUDOARBEJDE diagnosticerede problemet, ser TILBAGE TIL ARBEJDET på, hvad man kan gøre som medarbejder og leder for at spotte og eliminere det overflødige arbejde. For det er faktisk ikke nødvendigt, at vores organisationer bliver mere komplicerede. Med simple adfærdsændringer kan vi forhindre pseudoarbejde i at opstå igen, så vi for alvor kan komme tilbage til at lave det, som skaber værdi.

Tilbage til arbejdet

Tilbage til arbejdet

Vores arbejde drukner i målinger, rapporteringer, møder, kontrol, dokumentationskrav og velmente, men overflødige initiativer, omstruktureringer og projekter. Alt sammen pseudoarbejde, der lægges oveni det rigtige arbejde og ikke efterlader sig noget værdifuldt.

I Tilbage til arbejdet tager antropolog Dennis Nørmark tråden op fra bogen Pseudoarbejde, som han i 2018 skrev sammen med filosof Anders Fogh Jensen, og som satte ord på mange danskeres frustrationer over et arbejdsliv tiltagende tømt for mening.

Hvor den første bog diagnosticerede problemet, ser Tilbage til arbejdet på, hvad man konkret kan gøre som medarbejder og leder for at spotte og eliminere det overflødige arbejde og bremse det, inden det stjæler mere af vores tid. Bogen viser, at det ikke er nogen naturlov, at vores organisationer bliver mere komplicerede; det kan ændres ved nye måder at lede og organisere sig på. Med simple adfærdsændringer kan vi forhindre pseudoarbejde i at opstå igen, så vi for alvor kan komme tilbage til at lave det, som skaber værdi.

 

JYTTE VENDER TILBAGE af Morten Münster

Mennesker er biologiske og psykologiske væsner, og det er derfor også nødvendigt at anerkende os som det, når vores adfærd skal ændres. Og her er argumentation, brændende platforme, klassisk change management, pjecer, kampagner og fællesmøder ikke vejen frem. Med humor og skarpe anekdoter giver ekspert i adfærdsdesign Morten Münster en praktisk guide til at skabe forandringer i virksomheden.

JYTTE VENDER TILBAGE er opfølgeren til bestselleren JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG. Jytte er vendt tilbage, fordi arbejdet ikke er gjort færdigt. En af bogens centrale pointer er, at de fleste organisationer lider af forstoppelse. Der ryger en masse ind, men der kommer ikke særlig meget ud. JYTTE VENDER TILBAGE er sveskejuicen, der sætter gang i systemet.

Se vores podcastserie, hvor Morten Münster gennemgår bogen 

Jytte vender tilbage

Jytte vender tilbage

Morten Münster er tilbage med opfølgeren til Jytte fra marketing er desværre gået for i dag. Og han er mere veloplagt end nogensinde. I sædvanlig humoristisk skrivestil leverer han i Jytte vender tilbage en praktisk guide til at lykkes med at skabe forandringer. 

En af bogens centrale pointer er, at de fleste organisationer lider af forstoppelse. Der ryger en masse ind, men der kommer ikke særlig meget ud. Jytte vender tilbage er sveskejuicen, der sætter gang i systemet.

Proppet med hverdagseksempler sætter han fingeren på de ømme punkter, vi alle kan relatere os til i såvel arbejds- som hjemmesituationer, når det handler om forandring.

I bogen finder du blandt andet ud af

  • Hvad køen i Netto kan lære dig om, hvorfor forandringer går så langsomt
  • Hvad en hummer kan lære dig om, hvorfor kollegaerne er demotiverede
  • Hvorfor Randers Kommunes strategi ligner angrebsmanualen fra D-dag (og hvorfor det ikke er et kompliment)
  • Hvorfor det er tåbeligt at arbejde på at ændre andres ’mindset’
  • Hvorfor motivation er overvurderet, og hvad du skal gøre i stedet
  • Hvorfor det er en konkurrencefordel at være uambitiøs

Bogen er ligesom Jytte fra Marketing målrettet alle, der arbejder med forandringer på alle niveauer i en organisation. Uanset om den organisation er en kommune, en virksomhed eller et parforhold.

DE KAN GODT, DE VIL GERNE af Bolette Christensen & Lilian Mogensen

Hvorfor er der ikke flere kvinder i bestyrelserne? Selvom vi ser et højt antal uddannede kvinder med stor erhvervserfaring, er størstedelen af bestyrelserne stadig domineret af mænd. Det er på tide, at der bliver skabt mere diversitet i bestyrelsesmøderne.

DE KAN GODT, DE VIL GERNE spørger Bolette Christensen og Lilian Mogensen, hvordan det kan være, at selvom kvinder både kan og vil bestyrelsesarbejdet, har halvdelen af de 1600 største danske virksomheder ikke en eneste kvinde i bestyrelsen. Bogen afliver de myter og misforståelser, der ofte har styret samtaler om ligestilling, og du får råd til, hvordan du kan få fat i den talentmasse, der er blevet gået glip af. For måske er det på tide, at vi holder op med at snakke så meget om diversitet og i stedet arbejder aktivt på at få det indført.

De kan godt, de vil gerne

De kan godt, de vil gerne

Hvad der skal til for, at flere kvinder finder vej til virksomhedernes bestyrelseslokaler?

Halvdelen af de 1600 største danske virksomheder har ikke en eneste kvinde i bestyrelsen, og kun 100 af dem har en ligelig kønsfordeling, forstået som mindst 40 procent af det ene køn.

Kvinderne både kan og vil godt bestyrelsesarbejdet. Men når de nu kan og vil, hvorfor mangler de så i bestyrelserne?

I denne bog fortæller forfatterne, hvad der kan gøres for, at flere kommer til fadet. De tager fat på myterne og barriererne og ser på, hvad bestyrelserne, headhunterne og kvinderne kan gøre, for at bestyrelserne ikke går glip af halvdelen af talentmassen, når de rekrutterer nye medlemmer.

Til bogen bidrager politikere, bestyrelsesformænd, bestyrelsesmedlemmer og topdirektører, der alle giver deres bud på, hvad der skal til for få alle talenter i spil i bestyrelseslokalet. Svaret er mindre snak og mere handling.

 

KUNSTEN AT FØRE KRIG af Sun Tzu

KUNSTEN AT FØRE KRIG har været en klassiker i kinesisk litteratur i 2500 år. Bogen er spændende som et kulturelt artefakt over krigens væsen og Zhou-dynastiets fald. Men den er også en guide til stærkt lederskab og strategisk tænkning, der er lige så brugbar i en virksomhed som under en krig og et opgør. Om man vinder sine slag afhænger af, hvor godt forberedt man er, og om man har styr på sine tropper og sin kommunikation. KUNSTEN AT FØRE KRIG er skrevet af general, strateg og taktiker Sun Tzu, og den har gennem tiden inspireret fyrster, præsidenter, statsministre, virksomhedsledere og sportsstjerner verden over. For ifølge Sun Tzu ligger den ultimative dygtighed ikke i at vinde ethvert slag, men i at besejre fjenden uden overhovedet at kæmpe.

DEN AKTIVE BESTYRELSE af Lars Bo Hansen & Steen Ernland

Uforudsigelighed er blevet et grundvilkår i bestyrelsesarbejdet. Af den grund er det blevet mere spændende at være bestyrelsesmedlem, men også mere krævende. Digitalisering og globalisering er med til at skabe et marked, der forandrer sig endnu hurtigere end for bare nogle få år siden. Det skaber nye udfordringer for bestyrelserne, som må stramme sig an og fokusere på strategisk tænkning for at følge med.

DEN AKTIVE BESTYRELSE er skrevet med ambitionen om at give konkret og praktisk indsigt i, hvordan fremtidens bestyrelser bedst leverer positive resultater. Ledelsesrådgiver Lars Bo Hansen og bestyrelsesmedlem Steen Ernland har skrevet bogen baseret på egne erfaringer og interviews med 14 bestyrelsesformænd, og den kan nu findes i en ny udgave med afsnit om bæredygtighed, mangfoldighed og teknologi. For bare i årene mellem 1. udgave i 2016 og 2. udgave i 2021 har bestyrelserne oplevet enorm forandring og udvikling.

Den aktive bestyrelse

Den aktive bestyrelse

Forandringer i virksomhedernes omgivelser kræver, at bestyrelserne hele tiden udvikler sig. Bestyrelsesledelse bliver en endnu vigtigere del af formandens rolle, og bestyrelsens opgaver – herunder det strategiske arbejde, risikohåndtering samt ledelsesudvikling og succession – skal løses med fornyet styrke. Derfor skal bestyrelsen arbejde endnu bedre sammen.

Denne praksisnære bog – der her kommer i en helt ny udgave – fortæller om at være en aktiv bestyrelse, der udvikler virksomheden og skaber konkurrenceevne.

De to erfarne forfattere Steen Ernland og Lars Bo Hansen deler ud af deres viden om roller, ansvar og kompetencer i samspillet mellem bestyrelsen, ejerne og virksomhedens ledelse, et forhold, der potentielt kan være sprængfarligt.

Bogen indeholder brugbare eksempler på såvel faldgruber som god praksis i bestyrelsesarbejdet. Den viser også, hvordan bestyrelsen bedre kan effektivisere, teste og eksekvere sine beslutninger. 

Denne nye udgave er gennemskrevet og opdateret og indeholder nye afsnit om bæredygtighed, mangfoldighed og teknologi.

14 af Danmarks mest fremtrædende bestyrelsesformænd har bidraget til bogen, og DI’s administrerende direktør, Lars Sandahl Sørensen, har skrevet forordet.

FREMTIDSSANS af Anne Skare Nielsen & Henrik Good Hovgaard

Fremtiden er et spil, og her er gamer-manualen til, hvordan du vinder. FREMTIDSSANS lærer dig at tænke og handle som en futurist – en nysgerrig, visionær, konstruktiv og motiverende person, der med viden, intuition og praktisk erfaring kan fornemme forudsige og designe fremtiden til det bedre. Som futurist bliver du opfordret til at deltage i fremtidsspillet. At deltage i fremtidsspillet kræver både visionsevne og skaberkraft, og det giver dig indsigten til at skabe et bedre liv for dig selv – og dem omkring dig. For vi bliver nødt til at prioritere bæredygtighed, når vi visualiserer en bedre fremtid, hvis vi ikke vil gøre mere skade end gavn.

FREMTIDSSANS er skrevet i en sjov og medrivende stil, der giver plads til optimisme for fremtiden, og bogen lærer dig at spotte trends, holde fokus på målet, overkomme frygt og tabuer og træne nye fremtidsorienterede egenskaber.

 
Fremtidssans

Fremtidssans

  • Anne Skare Nielsen
  • Henrik Good Hovgaard

Fremtiden er et spil. Og her er gamer-manualen til, hvordan du vinder. 

Fremtidssans lærer dig at spotte trends, holde fokus på målet, overkomme frygt og tabuer, træne nye, fremtidsorienterede egenskaber og visualisere din fremtid fyldt med magiske øjeblikke. 

Du går fra at være en passiv, analytisk tilskuer til en aktiv, rebelsk medspiller. Og du bliver klædt på med en “MBS” – en fantastisk egenskab, hvor du lærer at kombinere din Mind, Body & Soul, så du kan se, mærke og tro på den fremtid, du ønsker at skabe. 

Med Fremtidssans i hånden kan du ikke bare navigere i fremtiden. Du kan også designe spillereglerne selv. Fremtiden vil ikke længere ramme dig i nakken, for du bliver futuristen, der kan ændre spillets regler og skabe en bedre verden for andre. 

Fremtidssans åbner en ny og bedre spillebane kaldet planetary mode. Og her kan du kun vinde, hvis de andre også vinder. For succes i fremtiden handler ikke om “mere”, men om “bedre”. 

Når du forudser din egen fremtid, skal du bruge den indsigt til at skabe et bedre liv, men det kan du ikke længere gøre alene. Hvis du spiller om “mere", kan du nok vinde, men du ødelægger verden i processen. 

Fremtidssans er din guide til at finde din egen vej på den nye, planetære spillebane. Og blive dygtigere, klogere, rigere og friere. Sammen med dine nye futurist-venner.  

VARMLUFTSSTRATEGI FOR BEGYNDERE af Per Helge Sørensen

Hvorfor føles så store dele af vores arbejdsdag som om, de er dedikeret til at forhindre os i at passe vores arbejde? Hvorfor går vi fra det ene til det andet møde med følelsen af, at møderne kun bremser vores effektivitet? De spørgsmål stiller komiker og tidligere embedsmand, strategimedarbejder og direktionskonsulent, Per Helge Sørensen. Efter succesen fra sine comedyshows Djøf med løgn på går han i bogen VARMLUFTSSTRATEGI FOR BEGYNDERE til kamp mod unødvendigt bureaukrati og meningsløse HR-initiativer. Bogen er et skarpt og humoristisk forsøg på at beskrive arbejdslivets idioti for at kunne stoppe den.

FREMTIDEN ER FEMININ af Kirsten Stendevad

Stress og mangel på diversitet i ledelser er nogle af de største udfordringer, vi oplever på arbejdsmarkedet lige nu. For at tackle de udfordringer bliver vi nødt til at opsøge nye metoder og følge med fremtiden. I FREMTIDEN ER FEMININ giver Kirsten Stendevad et bud på et nyt ledelsesparadigme. Bogen er rettet mod læsere af alle køn, der ønsker at blive inspireret til nye måder at tænke på ledelse, og som gerne vil opnå bæredygtig succes. Gennem syv principper gør bogen op med ideen om, at det feminine kun har noget med kvinder at gøre, og den vejleder til, hvordan vi kan skabe balance mellem de maskuline og feminine energier i os selv, familien, erhvervslivet og verden.

Fremtiden er feminin

Fremtiden er feminin

Kirsten Stendevads "Fremtiden er feminin" præsenterer syv grundprincipper i det “feminine århundredes” lederskab. Disse grundprincipper gør mennesker og virksomheder i stand til at forvandle godt til genialt, og løser mange af vores nuværende problemer – for eksempel stress, talentmangel, lav produktivitet og dalende konkurrenceevne – i ét hug.

Bogen gør op med ideen om, at det feminine kun er relevant for kvinder eller for privatsfæren. Den viser, hvordan balance mellem den feminine og maskuline essens kan gøre begge køn i stand til at opnå mere med mindre.

STRATEGISK LEDELSE I DET OFFENTLIGE af  Kurt Klaudi Klausen

STRATEGISK LEDELSE I DET OFFENTLIGE stiller skarpt på, hvilke specifikke kompetencer der kræves af den offentlige leder. I denne nye version af sin bestseller om offentlig ledelse har professor Kurt Klaudi Klausen medtænkt bæredygtighed og et fokus på FN’s verdensmål. Lederen i den offentlige sektor skal nemlig udover at styre hverdagen også være i stand til at genopfinde og nytænke. Det er derfor nødvendigt at forholde sig strategisk til fremtiden i stedet for udelukkende at fokusere på det, der fungerer lige nu. 

STRATEGISK LEDELSE I DET OFFENTLIGE er et must read for alle med interesse i offentlige ledelse. Bogen giver både teoretisk eftertanke til dig, der vil lære mere om den offentlige sektor, og den vejleder og rådgiver den offentlige leder til at kunne de tre F’er: Fremskrive, forudse og forestille.

Strategisk ledelse i det offentlige

Strategisk ledelse i det offentlige

Kurt Klaudi Klausens bestseller om offentlig ledelse udkommer nu i en ny og opdateret version.

Siden udgivelsen af førsteudgaven i 2014 har bogen været en must read for enhver offentlig leder med ambitioner for sit virke. Den nye udgave er suppleret med nogle af de vigtige trends og begivenheder, der har været med til at påvirke arbejdet i den offentlige sektor de senere år. Det gælder ikke mindst kravene til bæredygtighed og den stigende indflydelse fra FN’s verdensmål, der ligesom coronakrisen har været en strategisk gamechanger, som ændrede spillereglerne globalt og lokalt. Ændringer i det institutionelle setup, af krav og forventninger, af lovgivning og nye teknologiske muligheder afspejler sig også i denne nye udgave. Bogens eksempler og referencer er ligeledes opdateret.

Bogens omdrejningspunkt er stadig de tre F’er: At fremskrive. At forudse. At forestille. Det er det, den offentlige leder skal kunne. Det er fint nok at knokle med at optimere driften og at skabe en god arbejdsplads med motiverede medarbejdere, men det er langt fra tilstrækkeligt. Strategisk ledelse er at stille de eksistentielle spørgsmål, tage fremtiden alvorligt og forsøge at foregribe og forme den. Den offentlige leder skal stille sig i spidsen for at skabe en offentlig sektor, der ikke blot er produktiv og effektiv. Lederen skal også sætte sig i spidsen for sammen med medarbejdere og andre interessenter at nytænke og genopfinde sin organisation.

Til at løfte denne store opgave er Strategisk ledelse i det offentlige en håndsrækning. Den samler professor Kurt Klaudi Klausens forskning i offentlig ledelse gennem mere end 30 år.

7 GODE VANER af Stephen R. Covey

Siden sin udgivelse for mere end 30 år siden har denne businessklassiker hjulpet millioner verden over med at blive mere effektive, mere ansvarlige og bedre ledere. 7 GODE VANER har solgt i mere end 40 millioner eksemplarer på 50 forskellige sprog, og forfatter Stephen R. Covey har været udnævnt af Time Magazines som en af de 25 mest indflydelsesrige amerikanere. Bogen præsenterer 7 fornuftige og virkningsfulde regler, der forbedrer din effektivitet. Vanerne er baseret på dokumenterede og tidløse principper, som hjælper dig med at skabe ønskede resultater både i arbejds- og privatlivet.

7 GODE VANER er skrevet i et let og overkommeligt sprog, der inspirerer og motiverer. Bogen giver dig ledelsesværktøjer til bl.a. konfliktløsning, prioritering, resultatorienteret ledelse, samarbejdsevne, eksekveringsevne og team- og medarbejderudvikling. I Danmark har mange erhvervsledere og undervisere taget Coveys budskaber til sig, og bogen er blevet udnævnt til en af de mest indflydelsesrige businessbøger i det 20. århundrede.

PILEN PEGER PÅ DIG af Agnete Gersing & Kirsten Hvid-Hansen

Som leder har man ansvar for virksomheden, og man må derfor hele tiden forholde sig til, hvad der fungerer fremadrettet, fremfor hvad der er nemmest nu. Det kræver bl.a. en evne til at være opmærksom på sine egne personlige kompetencer, og hvordan ens adfærd påvirker andre. Denne ledelsesbog sætter fokus på det personlige i lederrollen. Den succesfulde leder skal være bevidst om sine egne styrker og svagheder, og det kræver både selvindsigt, mod og en evne til at kunne tage imod kritik.

I PILEN PEGER PÅ DIG deler Kirsten Hvid-Hansen og Agnete Gersing deres erfaringer som hhv. ledelsesrådgiver og topleder. De beskriver både deres succeser og deres fejltrin. For det at blive en god leder kræver tid og træning, og det er nødvendigt at acceptere, at man kommer til at begå fejl undervejs. Man skal derfor både kunne erkende, når man tager fejl, lytte til feedback og være villig til at ændre adfærd.

 
Pilen peger på dig

Pilen peger på dig

  • Agnete Gersing
  • Kirsten Hvid-Hansen

Når en leder har modet til at lede og tager ledelsesansvaret på sig, får medarbejderne større engagement, mere arbejdsglæde, højere grad af tillid og lyst til at gøre deres bedste.

Denne ledelsesbog går tæt på lederens personlighed og kompetencer. For det er lederen, der har ansvaret for alt, hvad der foregår i virksomheden. Lederen skal være bevidst om sine styrker og svagheder og om, hvordan hun virker på andre. Hun skal hele tiden sørge for at gøre det, der er hensigtsmæssigt og ikke bare det, som man plejer, og som er nemmest.

Mange opfatter ”personlige kompetencer” som ”det bløde” i ledergerningen. Men det personlige er i virkeligheden benhårdt: At turde sige højt, når noget ikke fungerer. At stille krav og give tydelig og anerkendende feedback. At tale oprigtigt om tingene, også når det bliver svært og personligt. Og at forstå og håndtere sine egne og andres følelser.

Pilen peger på lederen – og derfor må lederen udvise mod. Mod til at være sårbar og mod til at stå ved det menneske, hun er. Forfatterne deler generøst ud af deres egne erfaringer. Hvordan skaber man tillid? Hvorfor er selvindsigt vigtigt? Hvordan arbejder man i praksis med at lære sig selv at kende? Hvorfor er det så svært at gøre det rigtige? Hvordan går man fra at vide, at man bør gøre noget andet, end man plejer, til rent faktisk at ændre sin adfærd?

MELLEMLEDERENS DILEMMAER af Dorte Cohr Lützen

Det kan være et utaknemmeligt arbejde at være mellemleder. Man skal fungere som en bro mellem topledelsen og medarbejderne, men man kan ofte føle sig fanget mellem modsatrettede krav og forventninger. Derfor kan mellemlederen let blive kritiseret for at være den, der bremser effektiviteten, og som ikke bidrager til virksomheden. Men det er en misforståelse, for den gode mellemleder spiller en vigtig rolle som den person, der får organisationen til at hænge sammen.

MELLEMLEDERENS DILEMMAER skitserer de 10 vigtigste dilemmaer, som de fleste mellemledere støder på. Det er dilemmaer som f.eks.: Hvordan balancerer man mellem forandring og stabilitet? Og hvordan skaber man et velfungerende team, hvor medarbejderne samtidig føler stor selvstændighed? Med eksempler fra virkeligheden giver Dorte Cohr Lützen råd og værktøjer til at håndtere den kompleksitet, som ligger i mellemlederjobbet.

Mellemlederens dilemmaer

Mellemlederens dilemmaer

At være mellemleder kan ofte føles som at være en lus mellem to negle. En der bliver klemt ovenfra af topledelsen og nedefra af medarbejdernes høje krav og forventninger. Desuden omtales mellemlederen tit som en overflødig instans, en der sætter en kæp i hjulet for forandringer og fremdrift.

Men mellemlederen spiller en vigtig rolle i virksomheden. Denne bog tager fat på 10 vigtige dilemmaer, som de allerfleste mellemledere kommer til at stå i. Det handler bl.a. om tid, feedback, ledelse på tværs, stress og teamledelse.

Letgenkendelige eksempler fra arbejdspladser, teoretiske input samt gode råd og værktøjer hjælper lederen med at håndtere den kompleksitet, som ligger i mellemlederjobbet.