12 populære bøger om ledelse til vejledning og inspiration

Det er ikke nemt at blive en god leder. Mens dårlig ledelse kan føre til pseudoarbejde, miskommunikation og et ubehageligt arbejdsmiljø, kan det gode lederskab løfte virksomheden og motivere de ansatte. Men det kræver gåpåmod at finde en ledelsesstil, der giver overskud og overblik. Heldigvis har vi samlet en liste over 12 ledelsesbøger, der giver både råd, indblik og inspiration til fremtidens chefer og bestyrelsesmedlemmer.

19-05-2025
 
Ineffektivitet, dårligt samarbejde, mangel på diversitet. Der er mange faldgruber i en organisation, og som leder er det vigtigt at kunne se fremad og være forberedt på potentielle udfordringer og nye muligheder.  Det indebærer at kunne lytte til og forstå sine medarbejdere – men også at være opmærksom på trends og blinde vinkler. Bøger om ledelse og business er en oplagt måde at udvide sin horisont og tilføje ny energi til virksomheden på. Om du er leder, engageret medarbejder eller bare interesseret i virksomheders maskinrum, er der brugbar viden at finde i denne liste over både spændende og sjove ledelsesbøger.

God læselyst – og fortsat godt arbejde!

SÆT MENNESKER FØRST af Mikkel Severin

Forfatteren bag SÆT MENNESKER FØRST, Mikkel Severin, har mere end 15 års erfaring som opdagelsesrejsende i succes og formlen bag. Han rådgiver topledere, ledelsesteams og de største virksomheder om emotionel intelligens (EQ) og hjælper dem med at skabe topresultater.

I bogen forklarer han, hvordan EQ gør os i stand til at skabe succes, på jobbet, i familielivet og i parforholdet. Den førende forskning inden for emnet introduceres og forklares, med gode eksempler på mennesker der har oplevet succes med metoden. EQ kan trænes og styrkes enkelt og hurtigt og med denne bog er du godt på vej.
Sæt mennesker først

Sæt mennesker først

Hvorfor klarer nogle mennesker, teams eller virksomheder sig exceptionelt godt? Hvorfor skaber de topresultater, når andre ikke gør? Hemmeligheden er emotionel intelligens, og den kan trænes og styrkes – endda enkelt og hurtigt.

SÆT MENNESKER FØRST viser, hvordan emotionel intelligens (EQ) gør os i stand til at skabe succes, hvad enten vi er ledere eller medarbejdere. Teknikkerne kan også bruges i familielivet og i parforholdet.

Du bliver i bogen introduceret til den førende forskning inden for emnet og møder mennesker, som har skabt massive, hurtige og vedvarende resultater ved at gøre EQ til deres absolut vigtigste redskab.

MIKKEL SEVERIN har mere end 15 års erfaring som opdagelsesrejsende i succes og formlen bag. Han rådgiver topledere, ledelsesteams og de største virksomheder om EQ og hjælper dem med at skabe topresultater.

LEDELSE I GULVHØJDE af Allan Sindberg, Klavs Bundgaard og Heidi Frank Svømmekjær

 
Hvorfor fejle sig til erfaring, når man kan handle perfekt fra start til slut? Det er et af de mange driftige mottoer i den nye bog, LEDELSE I GULVHØJDE - DEN TOTALE LØSNING, hvor skaberne af r8Dio, Allan Sindberg og Klavs Bundgaard, deler deres bedste ledelsesfif.

Tankevækkende og satirisk giver de banebrydende råd om ledelse.

"Du skal huske på, at du er sprinkleren, og medarbejderne er græsplænen, der ikke har set vand længe," udtaler Klavs Bundgaard sig indsigtsfuldt i bogen.

LEDELSE I GULVHØJDE - DEN TOTALE LØSNING er en fuldendt opskrift på hvordan man som leder kan handle perfekt fra start til slut.

Ledelse i gulvhøjde

Ledelse i gulvhøjde

Med ét ben i hjembyen Skuldborg og resten i det globale samfund har direktør Klavs Bundgaard udviklet den indflydelsesrige r8Dio fra lille lokalradio til mediebranchens frække dreng. Sammen med sin programchef Allan Sindberg deler de to thought leaders deres ultimative ledelsesredskaber fra den virksomhed, som på få år er blevet skoleeksemplet på ukuelig iværksætterånd. 

Ledelse i gulvhøjde - den totale løsning er en plug-and-play model til både små forretningsdrivende og iværksættere men mest til store aktører i tungindustrien. Hvorfor fejle sig til erfaring, når man kan handle perfekt fra start til slut?

GID MIN CHEF VAR HØVDING af Christian Groes og Dennis Nørmark

Dårlig ledelse er den største udfordring i danskernes arbejdsliv. Historier om mobning, magtmisbrug, mistrivsel, krænkelser og tyrannisk adfærd står i kø. Ledere lader stå til og tillader en kaotisk eller utryg arbejdskultur, eller de skaber den selv.
En leder skal altid være til for fællesskabets bedste og ikke omvendt. 
Antropologerne Christian Groes og Dennis Nørmark giver deres bud på, hvordan en leder bliver en, der er værd at følge. I GID MIN CHEF VAR HØVDING beskriver de hvordan en god leder kan bruge sin magt, med respekt for fællesskabet. En god leder er et forbillede der kan indgyde både tryghed og begejstring; en god leder er lyttende, empatisk, opmærksom på forskellige behov og den, der holder sammen på det hele. Ligesom en høvding.

Gid min chef var høvding

Gid min chef var høvding

En høvding er alt det modsatte af, hvad mange ledere er i dag: lyttende, empatisk, opmærksom på forskellige behov og den, der holder sammen på det hele. Antropologerne Christian Groes og Dennis Nørmark giver deres bud på, hvordan en leder bliver en, der er værd at følge som en høvding.

Dårlig ledelse er den største udfordring i danskernes arbejdsliv. Historier om mobning, magtmisbrug, mistrivsel, krænkelser og tyrannisk adfærd står i kø. Ledere lader stå til og tillader en kaotisk eller utryg arbejdskultur, eller de skaber den selv.

For at vende skuden skal lederen blive mere modig og bruge sin magt med respekt for fællesskabet. Hun skal – lige som en høvding – være et forbillede og kunne indgyde både tryghed og begejstring.

Både medarbejdere og ledere skal være med. For som medarbejder har man selv et ansvar for at skabe den arbejdsplads, man drømmer om. Man må selv sige fra, når chefen skaber et uudholdeligt arbejdsmiljø, og være medskaber af de bedste rammer for indflydelse og forandringer. Det handler om, at ledere i virkeligheden skal vælges af deres ansatte. Måske helt konkret. Magt er noget, man gør sig fortjent til. Det er ikke noget, man tager.

Bogen markerer en revolution i måden, vi tænker om ledelse og magt på – i organisationer, virksomheder, politik og foreninger. En leder skal altid være til for fællesskabets bedste og ikke omvendt.

PAUSE POWER af Pia Hauge

Nyeste forskning viser, at pauser i arbejdstiden gør mennesker mere effektive – og kvaliteten af arbejdet bliver højere. Pia Hauge er cand.mag., ledelsesrådgiver og foredragsholder inden for mental sundhed, bæredygtig ledelse og fremtidens arbejdsplads, og stor fortaler for nødvendigheden af at holde pauser.

I PAUSE POWER udfolder Pia Hauge pausens glemte kvaliteter med afsæt i hjerneforskning og pauseeksperimenter fra små og store danske arbejdspladser. Bogen indeholder masser af hverdagseksempler samt en konkret guide til effektive pauser på jobbet og efter fyraften.

Pause Power

Pause Power

HJERNEPAUSER er en veldokumenteret kur mod træthed, stress, mangel på energi og svigtende koncentrationsevne. Nyeste forskning viser, at pauser i arbejdstiden gør mennesker mere effektive – og kvaliteten af arbejdet bliver højere.

Hjernepauser er lovlig hjernedoping, helt gratis og uden bivirkninger. Men i en verden, hvor tempoet er højt, er pausen forsvundet ud af mange menneskers liv.

I PAUSE POWER udfolder Pia Hauge pausens glemte kvaliteter med afsæt i hjerneforskning og pauseeksperimenter fra små og store danske arbejdspladser. Bogen indeholder masser af hverdagseksempler samt en konkret guide til effektive pauser på jobbet og efter fyraften.

I bogen får du:

■ Inspiration til et bæredygtigt arbejdsliv og privatliv

■ Trin for trin-guides til ledere og medarbejdere

■ Cases fra danske virksomheder, bl.a. Novo Nordisk, der allerede bruger hjernepauser til at løfte produktivitet, innovation og arbejdsglæde

 

TILBAGE TIL ARBEJDET af Dennis Nørmark

I 2018 tog antropolog Dennis Nørmark og filosof Anders Fogh Jensen sammen på en rejse ned i det absurde for at finde ud af, hvad vi egentlig laver i vores arbejdstid. For hvordan kan det være, at vi på trods af effektivisering stadig bruger størstedelen af vores tid på kontoret? Det blev til bogen PSEUDOARBEJDE, der skabte en debat om vores arbejdsliv, som stadig er i gang den dag i dag. 

TILBAGE TIL ARBEJDET er Dennis Nørmarks fortsættelse af rejsen, men hvor PSEUDOARBEJDE diagnosticerede problemet, ser TILBAGE TIL ARBEJDET på, hvad man kan gøre som medarbejder og leder for at spotte og eliminere det overflødige arbejde. For det er faktisk ikke nødvendigt, at vores organisationer bliver mere komplicerede. Med simple adfærdsændringer kan vi forhindre pseudoarbejde i at opstå igen, så vi for alvor kan komme tilbage til at lave det, som skaber værdi.

Dennis Nørmark er antropolog, foredragsholder, konsulent og forfatter til flere bøger om kultur arbejde og ledelse. Han har siden, i rollen som samfundsdebattør, skrevet den anmelderroste UFRIHEDENS PRIS 

Tilbage til arbejdet

Tilbage til arbejdet

Vores arbejde drukner i målinger, rapporteringer, møder, kontrol, dokumentationskrav og velmente, men overflødige initiativer, omstruktureringer og projekter. Alt sammen pseudoarbejde, der lægges oveni det rigtige arbejde og ikke efterlader sig noget værdifuldt.

I Tilbage til arbejdet tager antropolog Dennis Nørmark tråden op fra bogen Pseudoarbejde, som han i 2018 skrev sammen med filosof Anders Fogh Jensen, og som satte ord på mange danskeres frustrationer over et arbejdsliv tiltagende tømt for mening.

Hvor den første bog diagnosticerede problemet, ser Tilbage til arbejdet på, hvad man konkret kan gøre som medarbejder og leder for at spotte og eliminere det overflødige arbejde og bremse det, inden det stjæler mere af vores tid. Bogen viser, at det ikke er nogen naturlov, at vores organisationer bliver mere komplicerede; det kan ændres ved nye måder at lede og organisere sig på. Med simple adfærdsændringer kan vi forhindre pseudoarbejde i at opstå igen, så vi for alvor kan komme tilbage til at lave det, som skaber værdi.

 

JYTTE VENDER TILBAGE af Morten Münster

Mennesker er biologiske og psykologiske væsner, og det er derfor også nødvendigt at anerkende os som det, når vores adfærd skal ændres. Og her er argumentation, brændende platforme, klassisk change management, pjecer, kampagner og fællesmøder ikke vejen frem. Med humor og skarpe anekdoter giver ekspert i adfærdsdesign Morten Münster en praktisk guide til at skabe forandringer i virksomheden.

JYTTE VENDER TILBAGE er opfølgeren til bestselleren JYTTE FRA MARKETING ER DESVÆRRE GÅET FOR I DAG. Jytte er vendt tilbage, fordi arbejdet ikke er gjort færdigt. En af bogens centrale pointer er, at de fleste organisationer lider af forstoppelse. Der ryger en masse ind, men der kommer ikke særlig meget ud. JYTTE VENDER TILBAGE er sveskejuicen, der sætter gang i systemet.

Se vores podcastserie, hvor Morten Münster gennemgår bogen 

Jytte vender tilbage

Jytte vender tilbage

Morten Münster er tilbage med opfølgeren til Jytte fra marketing er desværre gået for i dag. Og han er mere veloplagt end nogensinde. I sædvanlig humoristisk skrivestil leverer han i Jytte vender tilbage en praktisk guide til at lykkes med at skabe forandringer. 

En af bogens centrale pointer er, at de fleste organisationer lider af forstoppelse. Der ryger en masse ind, men der kommer ikke særlig meget ud. Jytte vender tilbage er sveskejuicen, der sætter gang i systemet.

Proppet med hverdagseksempler sætter han fingeren på de ømme punkter, vi alle kan relatere os til i såvel arbejds- som hjemmesituationer, når det handler om forandring.

I bogen finder du blandt andet ud af

  • Hvad køen i Netto kan lære dig om, hvorfor forandringer går så langsomt
  • Hvad en hummer kan lære dig om, hvorfor kollegaerne er demotiverede
  • Hvorfor Randers Kommunes strategi ligner angrebsmanualen fra D-dag (og hvorfor det ikke er et kompliment)
  • Hvorfor det er tåbeligt at arbejde på at ændre andres ’mindset’
  • Hvorfor motivation er overvurderet, og hvad du skal gøre i stedet
  • Hvorfor det er en konkurrencefordel at være uambitiøs

Bogen er ligesom Jytte fra Marketing målrettet alle, der arbejder med forandringer på alle niveauer i en organisation. Uanset om den organisation er en kommune, en virksomhed eller et parforhold.

DE KAN GODT, DE VIL GERNE af Bolette Christensen & Lilian Mogensen

Hvorfor er der ikke flere kvinder i bestyrelserne? Selvom vi ser et højt antal uddannede kvinder med stor erhvervserfaring, er størstedelen af bestyrelserne stadig domineret af mænd. Det er på tide, at der bliver skabt mere diversitet i bestyrelsesmøderne.

DE KAN GODT, DE VIL GERNE spørger Bolette Christensen og Lilian Mogensen, hvordan det kan være, at selvom kvinder både kan og vil bestyrelsesarbejdet, har halvdelen af de 1600 største danske virksomheder ikke en eneste kvinde i bestyrelsen. Bogen afliver de myter og misforståelser, der ofte har styret samtaler om ligestilling, og du får råd til, hvordan du kan få fat i den talentmasse, der er blevet gået glip af. For måske er det på tide, at vi holder op med at snakke så meget om diversitet og i stedet arbejder aktivt på at få det indført.

De kan godt, de vil gerne

De kan godt, de vil gerne

Hvad der skal til for, at flere kvinder finder vej til virksomhedernes bestyrelseslokaler?

Halvdelen af de 1600 største danske virksomheder har ikke en eneste kvinde i bestyrelsen, og kun 100 af dem har en ligelig kønsfordeling, forstået som mindst 40 procent af det ene køn.

Kvinderne både kan og vil godt bestyrelsesarbejdet. Men når de nu kan og vil, hvorfor mangler de så i bestyrelserne?

I denne bog fortæller forfatterne, hvad der kan gøres for, at flere kommer til fadet. De tager fat på myterne og barriererne og ser på, hvad bestyrelserne, headhunterne og kvinderne kan gøre, for at bestyrelserne ikke går glip af halvdelen af talentmassen, når de rekrutterer nye medlemmer.

Til bogen bidrager politikere, bestyrelsesformænd, bestyrelsesmedlemmer og topdirektører, der alle giver deres bud på, hvad der skal til for få alle talenter i spil i bestyrelseslokalet. Svaret er mindre snak og mere handling.

 

KUNSTEN AT FØRE KRIG af Sun Tzu

KUNSTEN AT FØRE KRIG har været en klassiker i kinesisk litteratur i 2500 år. Bogen er spændende som et kulturelt artefakt over krigens væsen og Zhou-dynastiets fald. Men den er også en guide til stærkt lederskab og strategisk tænkning, der er lige så brugbar i en virksomhed som under en krig og et opgør. Om man vinder sine slag afhænger af, hvor godt forberedt man er, og om man har styr på sine tropper og sin kommunikation. KUNSTEN AT FØRE KRIG er skrevet af general, strateg og taktiker Sun Tzu, og den har gennem tiden inspireret fyrster, præsidenter, statsministre, virksomhedsledere og sportsstjerner verden over. For ifølge Sun Tzu ligger den ultimative dygtighed ikke i at vinde ethvert slag, men i at besejre fjenden uden overhovedet at kæmpe.

Kunsten at føre krig

Kunsten at føre krig

Den ultimative dygtighed ligger
      ikke i at vinde
      ethvert slag,
      men i at besejre fjenden
      uden overhovedet at kæmpe.
      Den højeste form for krigskunst
      er at angribe
      selve strategien.
 

Kunsten at føre krig har inspireret fyrster, præsidenter, statsministre, virksomhedsledere og sportsstjerner verden over i mere end 2500 år. Dette mesterværk om, hvordan man vinder ethvert slag, uanset om det er en krig, et opgør mellem konkurrerende organisationer eller en politisk magtkamp, er blevet nyoversat og udkommer her i sin oprindelige form.

KASPER HJULMAND - FODBOLDDRØMMER af Morten Glinvad

Kasper Hjulmand blev i 2021 valgt som årets leder, for sin indsats som træner for herrelandsholdet i fodbold.

Da Christian Eriksens hjerte gik i stå i EM-åbningskampen i Parken i 2021, blev Kasper Hjulmand pludselig genstand for en hel nations opmærksomhed. Det var ham, der som landstræner bearbejdede chokket med både sine egne spillere og alle de rystede danskere hjemme i stuerne. Og det var ham, der de følgende uger stod i spidsen for det hold, der rejste sig på banen og spillede sig helt frem til EM-semifinalen på Wembley.

Den sommer  samlede danskerne sig begejstret om landsholdet, som det ikke var set i årtier.

Journalisten Morten Glinvad blev, som en af ganske få, indviet i Hjulmands inderste tanker i det hemmelige forløb op til ansættelsen som landstræner. En ansættelse, der udløste en heftig debat og både trak tråde tilbage til Hjulmands egne rødder som fodboldtræner og antændte diskussionen om, hvordan Danmark egentlig skal spille fodbold. I KASPER HJULMAND - FODBOLDDRØMMER tager han læsernes bagom mennesket Kasper Hjulmand, og hvorfor han er så god en leder.

Kasper Hjulmand - Fodbolddrømmer

Kasper Hjulmand - Fodbolddrømmer

Da Christian Eriksens hjerte gik i stå i EM-åbningskampen i Parken, blev Kasper Hjulmand pludselig genstand for en hel nations opmærksomhed. Det var ham, der som landstræner bearbejdede chokket med både sine egne spillere og alle de rystede danskere hjemme i stuerne. Og det var ham, der de følgende uger stod i spidsen for det hold, der rejste sig på banen og spillede sig helt frem til EM-semifinalen på Wembley.

Den sommer i 2021 samlede danskerne sig begejstret om landsholdet, som det ikke var set i årtier. For Kasper Hjulmand var det en fodbolddrøm, der gik i opfyldelse. Det var netop med ønsket om at være med til at genskabe samhørigheden mellem landsholdet og nationen, at han et par år forinden sagde ja til at blive Danmarks nye landstræner. 

Det forløb fulgte journalisten Morten Glinvad tæt. Han var som en af ganske få indviet i Hjulmands inderste tanker i det hemmelige forløb op til ansættelsen. En ansættelse, der udløste en heftig debat og både trak tråde tilbage til Hjulmands egne rødder som fodboldtræner og antændte diskussionen om, hvordan Danmark egentlig skal spille fodbold.

Denne nye og udvidede udgave af Kasper Hjulmand – Fodbolddrømmer tager historien videre. Den fortæller også historien om de første begivenhedsrige år som landstræner, hvor bonderøven fra Djursland pludselig kom på mode og blev hyldet som et ledelsesmæssigt forbillede i Danmark.


Første udgave af bogen fra 2020 blev kåret som Årets Sportsbog af foreningen Danske Sportsjournalister.

VARMLUFTSSTRATEGI FOR BEGYNDERE af Per Helge Sørensen

Hvorfor føles så store dele af vores arbejdsdag som om, de er dedikeret til at forhindre os i at passe vores arbejde? Hvorfor går vi fra det ene til det andet møde med følelsen af, at møderne kun bremser vores effektivitet? De spørgsmål stiller komiker og tidligere embedsmand, strategimedarbejder og direktionskonsulent, Per Helge Sørensen. Efter succesen fra sine comedyshows Djøf med løgn på går han i bogen VARMLUFTSSTRATEGI FOR BEGYNDERE til kamp mod unødvendigt bureaukrati og meningsløse HR-initiativer. Bogen er et skarpt og humoristisk forsøg på at beskrive arbejdslivets idioti for at kunne stoppe den.

Varmluftsstrategi for begyndere

Varmluftsstrategi for begyndere

Efter at have lagt danske teatre og medarbejderseminarer ned med sine populære comedyshows, Djøf med Løgn, er Per Helge Sørensen tilbage med en bog om alle de idiotiske ting, der sker på vores arbejde.

For det er, som om vores arbejdsliv har udviklet sig til et absurd teaterstykke, der har premiere hver morgen klokken 9, og som bliver opført med et eneste formål: At forhindre os i at passe vores arbejde.

Hvorfor er det blevet sådan? Og er der slet ikke noget, man kan gøre for at begrænse absurditeten?

Med sin bog går Per Helge bag kulisserne og forklarer, hvad der i virkeligheden sker, når meningsløse HR-initiativer bliver lanceret på plakater på toiletterne. Når vi samles på værdiseminarer om kerneværdier, som ingen kan huske. Når vi går til uendelige møder uden dagsorden og bliver præsenteret for verdensfjerne varmluftsstrategier, som ikke fører til noget som helst – andet end at vi naturligvis skal omstruktureres igen.

Vi bliver lidt bedre til at forstå, hvad der sker. Og hvis vi forstår, hvad der sker, kan vi måske blive bedre til at hjælpe hinanden med at stoppe idiotien.

GENERATIONEN DER SKAL REDDE VERDEN - MED LIDT HJÆLP FRA OS ANDRE af Emilia Van Hauen

Kultursociolog Emilia van Hauen giver i GENERATIONEN DER SKAL REDDE VERDEN - MED LIDT HJÆLP FRA OS ANDRE en indgående analyse af generation Z (født mellem 1995 og 2010), der er ved at revolutionere vores arbejdsmarked. Med lune og nysgerrighed tager van Hauen et opgør med generationsbashingen og ser i stedet med optimisme på forskellene mellem generationerne og viser, hvordan vi bedre kan forstå hinanden og skabe en fælles verden, hvor alle kan leve godt og arbejde sammen på tværs af erfaringer, værdier og alder. 

Generation Z’erne er opdraget til ligeværd og forhandling, de udtrykker deres kreativitet og følelser, de søger en meningsfuld karriere med god work-life-balance, og så er de den mest sårbare og fællesskabsorienterede generation, vi nogensinde har haft. Men hvorfor er Generation Z så forskellig fra andre generationer og hvad kan vi lære af dem?

 
Generationen, der skal redde verden - med lidt hjælp fra os andre

Generationen, der skal redde verden - med lidt hjælp fra os andre

Generation Z, der er født mellem 1995 og 2010, er for alvor ved at etablere sig på arbejdsmarkedet. Det udfordrer både deres ledere og kollegaer, fordi den yngre generation er så markant anderledes end dem selv. Z’erne er nemlig opdraget til ligeværd og forhandling, de udtrykker deres kreativitet og følelser, de søger en meningsfuld karriere med god work-life-balance, og så er de den mest sårbare og fællesskabsorienterede generation, vi nogensinde har haft. Men hvorfor er Generation Z så forskellig fra andre generationer og hvad kan vi lære af dem?

I denne bog giver kultursociolog Emilia van Hauen både en indgående analyse af de unge, der er ved at revolutionere vores arbejdsmarked og kommer med en personlig beretning om, hvordan hun selv har oplevet et samfund under hastig forandring. Med lune og nysgerrighed tager van Hauen et opgør med generationsbashingen og ser i stedet med optimisme på forskellene mellem generationerne og viser, hvordan vi bedre kan forstå hinanden og skabe en fælles verden, hvor alle kan leve godt og arbejde sammen på tværs af erfaringer, værdier og alder.  

PILEN PEGER PÅ DIG af Agnete Gersing & Kirsten Hvid-Hansen

Som leder har man ansvar for virksomheden, og man må derfor hele tiden forholde sig til, hvad der fungerer fremadrettet, fremfor hvad der er nemmest nu. Det kræver bl.a. en evne til at være opmærksom på sine egne personlige kompetencer, og hvordan ens adfærd påvirker andre. Denne ledelsesbog sætter fokus på det personlige i lederrollen. Den succesfulde leder skal være bevidst om sine egne styrker og svagheder, og det kræver både selvindsigt, mod og en evne til at kunne tage imod kritik.

I PILEN PEGER PÅ DIG deler Kirsten Hvid-Hansen og Agnete Gersing deres erfaringer som hhv. ledelsesrådgiver og topleder. De beskriver både deres succeser og deres fejltrin. For det at blive en god leder kræver tid og træning, og det er nødvendigt at acceptere, at man kommer til at begå fejl undervejs. Man skal derfor både kunne erkende, når man tager fejl, lytte til feedback og være villig til at ændre adfærd.

 
Pilen peger på dig

Pilen peger på dig

Når en leder har modet til at lede og tager ledelsesansvaret på sig, får medarbejderne større engagement, mere arbejdsglæde, højere grad af tillid og lyst til at gøre deres bedste.

Denne ledelsesbog går tæt på lederens personlighed og kompetencer. For det er lederen, der har ansvaret for alt, hvad der foregår i virksomheden. Lederen skal være bevidst om sine styrker og svagheder og om, hvordan hun virker på andre. Hun skal hele tiden sørge for at gøre det, der er hensigtsmæssigt og ikke bare det, som man plejer, og som er nemmest.

Mange opfatter ”personlige kompetencer” som ”det bløde” i ledergerningen. Men det personlige er i virkeligheden benhårdt: At turde sige højt, når noget ikke fungerer. At stille krav og give tydelig og anerkendende feedback. At tale oprigtigt om tingene, også når det bliver svært og personligt. Og at forstå og håndtere sine egne og andres følelser.

Pilen peger på lederen – og derfor må lederen udvise mod. Mod til at være sårbar og mod til at stå ved det menneske, hun er. Forfatterne deler generøst ud af deres egne erfaringer. Hvordan skaber man tillid? Hvorfor er selvindsigt vigtigt? Hvordan arbejder man i praksis med at lære sig selv at kende? Hvorfor er det så svært at gøre det rigtige? Hvordan går man fra at vide, at man bør gøre noget andet, end man plejer, til rent faktisk at ændre sin adfærd?

De bedste biografier
Anbefalinger

22-07-2025

20 gode biografier