Bøger om kommunikation til din virksomhed og hverdag

Trænger din egen eller din virksomheds kommunikation til en finpudsning? Vi har samlet en liste over vores bedste dybdegående og velformidlede kommunikationsbøger, der dykker ned i den nyeste kommunikationsteori og styrer flot uden om pædagogsandwichen og forældede modeller.

Bøger om kommunikation Kedelige præsentationer, uforståelige mails og ubrugbar feedback. Om du er freelancer, rådgiver eller leder i en virksomhed, er det nødvendigt at have værktøjerne på plads. God intern og ekstern kommunikation skaber effektivitet og overskud i en virksomhed, og du kan forstærke din gennemslagskraft både professionelt og privat med bøgerne på listen herunder. Vi har nemlig samlet alle de bedste bøger om kommunikation, så du kan finde lige præcis de værktøjer, du mangler – ligegyldigt om du vil forbedre dine PowerPoints, kommunikere med kunden eller begive dig ud i influencermarketing.

God læselyst!

OP PÅ ØLKASSEN af Lene Kobbernagel

Nøgleord: Blød kommunikation, beslutninger, 41 virkemidler

Mange ledere pakker deres budskaber ind i logiske og saglige appelformer, der taler til fornuften. Men forskning viser, at fornuften kun spiller en lille rolle, når vi mennesker træffer beslutninger. 
I OP PÅ ØLKASSEN forklarer Lene Kobbernagel, hvorfor blød kommunikation indvirker så kraftigt på vores beslutningssystem. Bogen indeholder en værktøjskasse med redskaber til arbejdet med de bløde kommunikationsdiscipliner og 41 praktiske eksempler på virkemidler, der kan forstærke og forlænge effekten af det, du siger.
Op på ølkassen

Op på ølkassen

Brug af kropssprog, fortællinger, metaforer og andre bløde virkemidler er en langt mere effektiv kommunikations­strategi end hård argumentation, når ledere vil skabe relatio­ner, vinde tillid og påvirke beslutninger.

OP PÅ ØLKASSEN — 41 virkemidler der forvandler nej til ja, når du kommunikerer forklarer, hvorfor blød kommunikation ind­virker så kraftigt på vores beslutningssystem. Bogen indeholder en værktøjskasse med redskaber til arbejdet med de bløde kommunikationsdiscipliner og 41 praktiske eksempler på virkemidler, der kan forstærke og forlænge effekten af det, du siger.

 

TÆND af Kenn Ladegaard Hansen

Nøgleord: Spændende præsentationer, overbevisende kropssprog, praktisk retorik

Du har sikkert ligesom mange andre oplevet en kedelig præsentation, hvor oplægsholderen læser højt fra sine overfyldte slides, og du må kæmpe for at holde fokus. Dårlige oplæg skaber både pseudoarbejde, ineffektivitet og dårligt arbejdsmiljø. Men sådan behøver det ikke være. Kenn Ladegaard Hansen er uddannet retoriker med speciale i PowerPoint, og i TÆND leverer han de greb og redskaber, du skal bruge for at kunne lave oplæg, der fanger deltagerne og skarpt formidler dit budskab.

TÆND indeholder konkrete cases og gennemgår, hvordan man skaber en rød tråd, målretter præsentationen til modtageren, opbygger troværdighed, bekæmper nervøsitet, præsenterer med et overbevisende kropssprog og ikke mindst laver slides i verdensklasse. 

Tænd

Tænd

De fleste præsentationer er en ret kedelig oplevelse. Så snart computeren sluttes til, og PowerPointen startes op, går taleren helt ud til siden for ikke at stå i vejen. Kommunikationen består af højtlæsning fra sliden, og interaktionen mellem publikum og fremlæggeren bliver svag. Sådan ser rigtig mange præsentationer ud, men det kan man med enkle værktøjer lave om på.

Kenn L. Hansen bruger konkrete eksempler og cases til at vise, hvordan man kan løfte niveauet på sine præsentationer. Han gennemgår, hvordan man skaber en rød tråd, målretter præsentationen til modtageren, opbygger troværdighed, bekæmper nervøsitet, præsenterer med et overbevisende kropssprog og ikke mindst laver slides i verdensklasse.

SLÅ TIL af Anne Katrine Lund og Helle Petersen

Nøgleord: Sublim rådgivning, gennemslagskraft, ledelse

Som rådgiver kan det være frustrerende at opleve, at kunden virker uinteresseret i din vejledning. Dit input var fagligt vigtigt og givende, men alligevel lader kunden ikke til at opfatte betydningen af, hvad du fortæller. Hvordan får du den gennemslagskraft, der får kunden til at følge dine råd?

I SLÅ TIL indkredser de to dedikerede erhvervsforskere, kommunikations- og ledelseseksperterne Anne Katrine Lund og Helle Petersen, ingredienserne i sublim rådgivningskraft. Du får ny inspiration fra international forskning og gode råd fra internationale guruer og garvede rådgivere i toppen af de danske organisationer – fra ministerier til globale virksomheder.
Slå til!

Slå til!

Hvem kender ikke oplevelsen af at stå forundret og frustreret tilbage efter en rådgivning? Dit input var fagligt vigtigt, men hvad var det, der gjorde, at kunden ikke virkede engageret og måske heller aldrig kommer til at følge dine råd?

I SLÅ TIL! Den effektive rådgivers DNA får du inspiration, viden og værktøjer til at gøre en forskel som rådgiver, uanset om du rådgiver inden for jura, økonomi, IT, kommunikation, HR eller noget helt sjette. Forfatterne giver skarpe råd til, hvordan du skærper din gennemslagskraft, så du bliver hørt, og din rådgivning virker strategisk, retorisk og psykologisk.

I bogen får du ny inspiration fra international forskning, gode råd fra internationale guruer og garvede rådgivere i toppen af de danske organisationer – fra ministerier til globale virksomheder.

VIRKSOMHEDENS OMDØMME af Kresten Schultz Jørgensen

Nøgleord: Public relations, strategisk kommunikation, stakeholdermanagement, krisekommunikation

Public relations er fremtidens kommunikationsfag. Det er her, vi finder svar på de stigende krav fra virksomhedens kunder, leverandører, investorer, journalister og myndigheder. Men public relations har mange navne: information, strategisk kommunikation, stakeholdermanagement, krisekommunikation og meget mere.

VIRKSOMHEDENS OMDØMME introducerer PR-paradigmet, den første samlede model på dansk for faget public relations. Vi hører historien om public relations som akademisk og praktisk fag og får råd og vejledning, vi kan tage med os i virksomheden med hjælp af teori, cases og redskaber.

Virksomhedens omdømme

Virksomhedens omdømme

Det er PR-specialistens opgave at pleje og udvikle virksomhedens relationer, så virksomheden får styrket sit omdømme.

Denne bog giver os historien om public relations som akademisk og praktisk fag. Og derefter – ved hjælp af teori, cases og redskaber – behandler den emner som kommunikationsstrategi, public affairs, medierelationer, krisekommunikation og issues management. Vi introduceres til PR-paradigmet, den første samlede model på dansk for faget public relations.

Public relations er fremtidens kommunikationsfag. Faget beskæftiger sig både med samfund, organisation og kommunikation og forankrer virksomhedens kommunikation i virksomheden – og virksomheden i det omkringliggende samfund.? Public relations tilbyder gode svar på de stigende krav fra virksomhedens mange forskellige stakeholdere. Kunder, leverandører, investorer, journalister og myndigheder har alle en holdning til de virksomheder, de har med at gøre.

Bogen er skrevet til alle, der beskæftiger sig med public relations, men som ofte kalder deres fag noget andet: Information, strategisk kommunikation, pressearbejde, stakeholdermanagement eller krisekommunikation.
 

GENNEMSLAGSKRAFT OG NONVERBAL KOMMUNIKATION af Nete Nørgaard-Nielsen og Birthe Hougaard-Andersen

Nøgleord: Kropsholdning, stemme, mimik

Vidste du, at over 90 % af vores kommunikation er nonverbal? Stemmeføring og kropssprog er en essentiel del af den måde, vi taler til hinanden på, og den kan afgøre, hvordan vi bliver opfattet. Kommunikation er nemlig ikke kun de ord, vi siger. Det er også måden, vi siger ordene på, og det er det, vi siger med vores kropssprog.

GENNEMSLAGSKRAFT OG NONVERBAL KOMMUNIKATION giver dig værktøjerne til kommunikation med gennemslagskraft. Ved at blive opmærksom på din kropsholdning, stemme og mimik kan du blive bedre til at udtrykke dig uden misforståelser og vanskeligheder. Om du er foredragsholder, leder, underviser, sygeplejerske eller noget helt andet, er der hjælp at komme efter i nonverbal kommunikation. 

Gennemslagskraft og nonverbal kommunikation

Gennemslagskraft og nonverbal kommunikation

Når vi taler sammen, foregår over 90 procent af kommunikationen nonverbalt gennem stemmeføringen og kropssproget. Vi har alle oplevet, når der ikke er overensstemmelse mellem ord, stemme og kropssprog. Når det sker, er det altid de nonverbale signaler fra stemmen og kropssproget vi tror på. Fx når chefen taler om åbenhed, men samtidig står med korslagte arme og en afvisende attitude og bruger et tonefald, der afslører hans manglende interesse i emnet. Disse nonverbale signaler, gør chefen utroværdig, og utroværdighed mindsker gennemslagskraften.

Enhver, der arbejder med at formidle mundtligt, kan få stort udbytte af at træne stemmen og kropssprogets udtryk. Man behøver ikke at skulle optræde for en stor forsamling for at have brug for øget bevidsthed og træning af stemmen og kropssprogets virkemidler. Alle – fra foredragsholdere og ledere over undervisere, læger, sygeplejersker, advokater og journalister – kan have nytte af at øge deres gennemslagskraft.

Denne bog tager ikke blot fat på kropssprogets virkemidler. Den behandler også stemmens værktøjer, stemmestøtte og vejrtrækningen. Kontrol over lydstyrke, taletempo, brugen af forskellige typer pauser og variationer i tonelejet m.m. er sammen med kropssproget essentielt for, hvordan man bliver set, hørt og forstået.

Bogen tilbyder en lang række øvelser, som giver enhver mulighed for at blive bedre til at udtrykke sig gennem sin stemme og sit kropssprog. De leverer i bogen nyttig baggrundsviden, grundig instruktion og staldtips fra kunstnere, der optimerer gennemslagskraften.
 

FØRSTEHJÆLP TIL FEEDBACK af Anders Stahlschmidt

Nøgleord: Feedback, sparring, udvikling

Lær at give feedback man kan vokse af. Når vi giver feedback, læner mange af os op ad pædagogsandwichen, hvor vi kører ris-ros-ris, men er den form for feedback overhovedet brugbar for modtageren?

Journalist og kommunikationsrådgiver Anders Stahlschmidt giver FØRSTEHJÆLP TIL FEEDBACK. Vi har alle brug for feedback for at kunne rykke os både privat og professionelt, men det er en kunst at give konstruktiv feedback med omtanke. Med FØRSTEHJÆLP TIL FEEDBACK kan du gøre din feedback mere kvalificeret, så den både bliver brugbar og betænksom.

Førstehjælp til feedback

Førstehjælp til feedback

  • Anders Stahlschmidt

 

 

Vi har alle brug for feedback, for det giver os energi, selvtillid og motivation at blive anerkendt. Samtidig har vi brug for, at nogen korrigerer os, så vi ikke gentager fejl, dårlige vaner og ubetænksom opførsel. Gør din feedback mere kvalificeret – både på arbejde og derhjemme.

Lær at give feedback

Førstehjælp til feedback er en bog med baggrund, øvelser og værktøjer, så du kan blive bedre til at give feedback. Både den daglige og den formaliserede. 

 

 

Når du giver feedback, skal du være bevidst om:

- Sproget

Bl.a. Går du efter manden eller bolden? Sprogets magi. Karakterforbandelser. Skrift over for samtale. Vi hører det, vi forstår.

 

- Formen

Bl.a. Hvordan formulerer man spørgsmål? Hvad koster en skideballe? Hvordan hæver du dig over snot- og tåregrænsen? Hvad er der galt med pædagogsandwichen?
 

- Hensigten og resultatet

Bl.a. Når feedback er som hvidt sukker. Hvor dybt vil du ramme? Ligeværd. "Du er jo et kvaj til feedback". At mene noget med sin feedback. Timing.
 

Bogens budskab er: Giv hinanden noget at vokse af!

Læs fagbladet Journalistens anmeldelse .

Hør interview med Anderst Stahlschmidt hos JP Radio .

Anders Stahlschmidt er journalist og kommunikationsrådgiver. Han er partner i Lumholt & Stahlschmidt Kommunikation og arbejder med storytelling og med at træne og udvikle personlige kompetencer inden for kommunikation. Tidligere tv-vært på DR og TV2 og underholdningschef på Nordisk Film.


 

 

 

FARVEL TIL FLOKKEN af Mikkel Jørnvil Nielsen

Nøgleord: Værdiskabende kommunikation, forretningsforståelse

Spørger man ledere om, hvad de vil beskrive som den vigtigste, enkeltstående ledelsesdisciplin, vil mange svare "kommunikation". Alligevel finder mange kommunikatører det svært at forklare eksakt, hvad deres arbejde bidrager med, og de føler et pres for at kunne dokumentere deres eksistensberettigelse over for ledelsen.

Med FARVEL TIL FLOKKEN tager Mikkel Jørnvil Nielsen fat i, hvordan man med simple midler kan skabe mere værdi. Mikkel Jørnvil Nielsen opfordrer læseren til at få en bedre forståelse for forretningens helhed, før man tager fat i den kommunikative værktøjskasse. Det handler nemlig om at se kommunikationsafdelingen som en forlængelse af virksomheden og sig selv som en leder og ikke som en konsulent.

Farvel til flokken

Farvel til flokken

Farvel til flokken giver ny inspiration til, hvordan man som kommunikatør kan skærpe sit fokus, så man i højere grad bidrager til forretningen og løser organisationens behov. Det er en konkret og hurtig læst bog , der giver valuta for pengene ved at komme med konstruktive forslag og enkle holdninger til alle, der ønsker at få mere ud af deres kommunikationsarbejde og få bedre gennemslagskraft i organisationen.

At kunne kommunikere ordentligt og effektivt med sine stakeholdere er en afgørende faktor for de fleste organisationer, og spørger man ledere om, hvad de vil beskrive som den vigtigste, enkeltstående ledelsesdisciplin, vil mange svare "kommunikation". Det burde skabe optimale forudsætninger for alle, der arbejder professionelt med faget. Alligevel finder mange kommunikatører det svært at kunne forklare eksakt, hvad deres arbejde bidrager med, og de føler et pres for at kunne dokumentere deres eksistensberettigelse over for ledelsen.

Med Farvel til flokken tager forfatteren, Mikkel Jørnvil Nielsen, fat i denne problemstilling, og kommer i bogens seks kapitler med konkrete indspil til, hvordan man med relativt simple midler kan skabe mere værdi. Bogens hovedbudskaber handler om:

1. At vise sit værd – i stedet for at bevise det

2. At se sig selv som en leder – og ikke som konsulent

3. At plukke de lavthængende frugter

4. At få omkostningerne ned og effektiviteten op

5. At forstå forretningen

6. At skabe kontinuitet med gode, gamle dyder

Farvel til flokken opfordrer læseren til at få en bedre forståelse for forretningen og helheden, før man tager fat i den kommunikative værktøjskasse. Ved at orientere sig ud fra en helhedsforståelse, og ved at tage et reelt medansvar for forretningen, positionerer man sig langt bedre til at træde ind i den ledelse, som mange kommunikatører drømmer om at blive en del af. Forfatteren giver gennem cases og klare holdninger eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre.

Læs anmeldelse på Kommunikationsforum

Læs anmeldelse på dknyt

Berlingske gav bogen fem stjerner og skrev bl.a.: "Farvel til flokken er den kommunikationsbog, der har manglet på dansk om dette spændingsfelt mellem stab og linjen."

 

PERSONLIG KOMMUNIKATION af Birgitte Sally

Nøgleord: Roller i kommunikation, skærpet dialog, konfliktløsning, individuel tilgang

Kommunikationsfaget kan ofte blive domineret af universelle råd og almengyldige regler, men det er lige så nødvendigt at kigge indad på sin egen individuelle måde at kommunikere på. For hvis du ikke ved, hvilke roller du indtager, kan du heller ikke ændre på dem.

PERSONLIG KOMMUNIKATION lægger op til, at du får kigget på dig selv i forhold til dine medarbejdere og chefer og lærer at sætte rammer for din kommunikation. Lær at kigge indad, når du kommunikerer, for at se, hvilke roller du indtager, og hvordan lige præcis din kommunikationsform kan forstås – og misforstås.

Personlig kommunikation

Personlig kommunikation

Vi går rundt og regner med, at alle andre mennesker er nærmest ligesom os selv. Og bliver meget forundrede eller sure og kede af det, når de reagerer på en helt anden måde, end vi selv ville have gjort.

Personlig kommunikation giver input til, hvordan man kan kigge på sin egen kommunikation, så man ved, hvad man bringer med ind i samspillet med andre. Hvis man ikke ved, hvilke roller man indtager, kan man heller ikke ændre på dem. Man skal fx lære sin ”ømme tæer” at kende og blive bevidst om sine (oftest uformulerede) leveregler: Hvilke automatiske reaktioner har jeg i min kommunikation?
 
Bogen lægger også op til, at man får kigget på sig selv i forhold til de andre: kollegerne, medarbejderne, chefen … og lærer en at sætte rammer for kommunikation. Der er grundige fif og værktøjer til at underbygge kommunikationen med sin krop og stemme – og konkrete råd om, hvordan man får det mest hensigtsmæssige frem i situationen. Og værktøjer til at arbejde konstruktivt med konflikter, at give og modtage kritik, at håndtere sine følelser i kommunikationen og meget mere.
 
Personlig kommunikation hjælper til at få en god dialog på arbejdspladsen.

Læs anmeldelse fra borsen.dk.

BRYD MUREN af Kresten Schultz Jørgensen og Povl Henningsen

Nøgleord: Praktisk retorik, sceneteknik, publikumstække

Selv den bedste præsentation kan kikse på grund af omstændigheder ude af din kontrol. Tilhørerne kan være distraherede, trætte eller frustrerede. Du kan ikke styre, hvor modtageligt publikum er, men du kan lære, hvordan du bedst forbereder dig på et oplæg i modvind.

BRYD MUREN hjælper dig med at vende modvind til medvind. Kresten Schultz Jørgensen og Povl Christian Henningsen leverer konkrete værktøjer til at blive den hovedtaler, som kan trænge igennem det uigennemtrængelige publikum.

Bryd muren

Bryd muren

Du er dagens hovedtaler, og du har forberedt en rigtig flot præsentation, som kommer hele vejen rundt om emnet. Men tilhørerne er måske kun til stede, fordi chefen sagde, de skulle, måske har halvdelen pisketravlt og den anden halvdel ikke sovet nok, måske kommer du fra en upopulær afdeling, måske har du engang afskediget nogens fætter, eller måske ville nogle af dem hellere selv have været hovedtaleren …
 
 
Selv om man er nok så forberedt på at lave en god præsentation, sker det, at de kikser. Hvorfor? Helt simpelt, fordi de fleste præsentationer sker i modvind!
 
 
Bryd muren kan hjælpe med at vende modvinden til medvind! Den leverer konkrete værktøjer og metoder, der ikke overvurderer publikums velvilje, tid og tålmodighed, men ruster læseren til at trænge igennem og lave professionelle præsentationer for modvillige tilhørere.
 
 

Se og hør Kresten Schultz Jørgensen fortælle om bogens indhold og tilblivelse hos Kforum.

MØD DIN KUNDE af Malene Bjerre

Nøgleord: Modtagerfokus, engagerende kommunikation

Glæd din kunde ved at læse MØD DIN KUNDE. Her får du redskaberne til at sætte kunden i centrum i virksomhedens kommunikation. Har du oplevet at få det afvisende elevatorblik af en butiksekspedient? Har du prøvet at modtage et uforståeligt brev fra en myndighed eller en virksomhed? Så ved du, hvordan det føles, når ekspedienten eller brevskriveren glemmer at sætte sig i kundens sted.

Malene Bjerre har beskæftiget sig med sprog og formidling hele sit arbejdsliv. Uddannet cand.mag. i dansk og italiensk med en journalistisk tillægsuddannelse og erfaring med undervisning i sprog og kommunikation forstår hun vigtigheden af at møde sin kunde i kommunikationen. 

Mød din kunde

Mød din kunde

Kunden skal i centrum, hvis virksomheden vil nå sit mål med kommunikationen. Så enkelt er det!

 

Har du oplevet at få det afvisende elevatorblik af en butiksekspedient? Har du prøvet at modtage et uforståeligt brev fra en myndighed eller en virksomhed? Så ved du hvordan det føles, når ekspedienten eller brevskriveren glemmer at sætte sig i kundens sted.

 

I Mød din kunde – Guide til effektiv kommunikation viser Malene Bjerre, hvad der sker, når modtageren er i centrum. Hun kommer med ideer, tricks og genveje til at mærke sin kunde og fornemme, hvad modtageren har behov for – i stedet for kun at have sig selv og virksomhedens ønsker på dagsordenen.

 

Mød din kunde handler om, hvorfor det er vigtigt at møde sin kunde i virksomhedens kommunikation. Læs, hvordan du gør – og hvad der sker, når du glemmer at gøre det.

 

Berlingske gav Mød din kunde 3 stjerner:
"Glæd dine kunder ved at læse Mød din kunde. De er sjældent samme sted, som du er. Derfor skal en god salgs- og formidlingsindsats være det, som sikrer, at I er det samme sted."