»Jeg håber, at læserne vil heppe på og beundre alle kvinderne i denne historie«

Jade Beer har i AMBASSADØRFRUEN I PARIS skrevet en rørende fortælling om venskab, mode og familie. Her fortæller hun om sin inspiration til bogen og dens persongalleri, og sin drøm om at læseren også vil forelske sig en smule i Christian Dior og Paris.

01-03-2024

AMBASSADØRFRUEN I PARIS

I AMBASSADØRFRUEN I PARIS møder vi to kvinder: Lucille og Alice. Kan du fortælle os om disse kvinder og deres karakterer?

- AMBASSADØRFRUEN I PARIS fortæller historien om en lidenskabelig, hemmelig kærlighedsaffære gennem en samling couture Dior-kjoler og stærke kvinder i alderen fra 32 til 90 år.

Den single Lucille i (næsten) nutiden tackler nogle af de samme problemer som gifte Alice i 1950'ernes Paris, selvom de har meget forskellige baggrunde og livsstile. 

LÆS OGSÅKate Morton om REJSEN HJEM

Det hele begynder med, hvad der ser ud til at være en simpel opgave: Lucille skal til Paris for at hente og returnere en couture Dior-kjole, som hendes bedstemor havde på i 50’erne. Det ender dog ikke med bare at være denne simple opgave, Lucille skal løse.  Om JADE BEER Jade Beer er en engelsk forfatter, der har arbejdet i magasinbranchen i mange år og bl.a. har skrevet for The Sunday Times Style, Harper's Bazaar, The Tatler Weddings Guide, The Telegraph og The Daily Mail.

En tiltagende romantisk rejse gennem byen starter, for at afdække en familie hemmelighed, der vil udfordre alt, hvad hun tror er sandt. Lucilles kapitler veksler med Alices, den britiske ambassadørs unge kone i Frankrig - en privilegeret ung kvinde, hvis liv synes at være alt det, det ikke er. Til sidst kolliderer de to tidslinjer med følelsesladede konsekvenser for alle, der er involveret.

Hvilken rolle spiller kjolerne i bogen, og hvad har inspireret dig til at skrive netop denne fortælling? 

- "Christian Dior: Designer af Dreams"-udstillingen i London var længe ventet. Den indeholdt over 500 udstillinger, herunder 200 originale stykker haute couture mode.

Men der var også sjældne designtegninger, modeillustrationer og fotografering.

Jeg elskede den måde, gamle filmoptagelser blev splejset smart sammen med dækning af det moderne catwalk-syn. Jeg elskede at stå i ”toile”-rummet og se på alle prototyperne af de kjoler, de ville blive til. 

Jeg vidste, at jeg ville skrive en historie om en kjole, en historie, der var så kraftfuld, at den kunne vende kursen for en kvindes liv i en anden retning. Det skulle være specielt og vigtigt og umuligt at konkurrere med.

Det førte mig meget hurtigt til couture-verdenen. Og hvis det skulle være couture, så skulle det foregå i Paris. Og hvis det var min placering, ja, så måtte det selvfølgelig være Christian Dior. Manden, der 75 år tidligere viste sin første forårs-/sommer-kollektion frem i hovedstaden, og dermed redefinerede hvordan kvinder så ud.   

LÆS OGSÅInterview med Frida Skyback

Det, der virkelig tiltalte mig, var hans idé om, at kjolerne udefra ville give et indtryk af enkelhed, mens alt det detaljerede arbejde foregik nedenunder, ude af syne.

Han havde til formål at narre os alle på den måde. Jeg elskede den måde, hans kollektioner var rettet mod en meget specifik kvinde - en, der var ekstremt elegant og med en kærlighed til stor luksus.

Jeg indså, at det var umuligt og unødvendigt at indsnævre min historie til kun én kjole. Hvad hvis der var flere, og de tilsammen fortalte en større og vigtigere historie? Kjolerne skulle findes og spores, deres betydning skulle forstås.

Da jeg forlod udstillingen i London, spekulerede jeg på, hvad kvinderne, Diors kunder, ville sige, hvis de havde været der sammen med mig den dag? Hvad ville de fortælle mig om den anledning, hvor de bar disse utrolige kjoler? Alices historie i bogen svarer på, hvad de ikke kunne sige, men hvad min fantasi drømte om.

LÆS OGSÅ: Et farligt bekendtskab

Hvad håber du, læserne vil tage med sig, efter at have læst din bog? 

- Jeg håber, at læserne vil heppe på og beundre alle kvinderne i denne historie - på forskellige måder og af forskellige grunde.

Måske Alice for hendes modstandsdygtighed; Lucille for hendes beslutsomhed; Marianne for hendes loyalitet; Veronique for hendes lidenskab; Sylvie for hendes mod og Genevieve for hendes genopfindelse. Hvis de ikke allerede har gjort det, vil de måske også blive lidt forelsket i Christian Dior og byen Paris.

Ambassadørfruen i Paris

Ambassadørfruen i Paris

Hemmeligheden ligger skjult i en samling Christian Dior-kjoler ...

London, 2017. Lucille sidder på et tog fra London til Paris, hvor hun af sin højt elskede bedstemor har fået til opgave at hente en helt særlig kjole hjem. Lucille kender hverken kjolens historie eller betydning, men snart er hun på jagt efter ledetråde og svar i byernes by.

Paris, 1952. Efterkrigstidens Frankrig er fuld af glamour og fest, og Alice Ainsley befinder sig midt i det hele. Som hustru til den britiske ambassadør er det Alices job at afholde store selskaber og være en del af jetsettet, også selv om hun ikke altid trives i det. Hendes mand overøser hende med juveler og smukke couture-kjoler, men hun kan ikke mærke hans kærlighed. Da hun en dag ser et venligt, smilende ansigt ved endnu et selskab, får Alice lyst til at følge sit hjerte ... uanset konsekvenserne.

Pressen skriver:

”En spændende søgen efter nogle fantastiske Dior-klassikere gjorde udslaget for mig! Fortællingerne i nutiden og 1950’erne væves ubesværet sammen, kjolerne løfter sig fra siderne, og Paris bliver så smukt beskrevet.”
– Natasha Lester

”Lige så smukt syet som en couturekjole skaber Jade Beer en fortælling om familie og venskaber. Jeg elsker den!”
– Jessica Fellowes

Ambassadørfruen i Paris er en rørende fortælling om venskab, mode og familie
– Goodreads

”Jeg blev virkelig fanget af denne bog, som udover en spændende intrige også handler om mode og design.”
– Goodreads

”Jeg elskede den her fortælling om generationers kvindeliv, og historien om Dior var en skøn bonus.”
– Goodreads

”Jeg var fanget fra første til sidste side af de smukke beskrivelser, charmerende karakterer og en velkonstrueret historie.”
– Goodreads