At fortælle med billeder
Erik Barfoed og Kristian Eskild Jensen står bag den grafiske romanudgave af Bjarne Reuters klassiske gyserhistorie 7.A. Men hvordan foregår det egentlig, når en forfatter og en illustrator skal lave en tegneserie ud af en roman? Det har vi spurgt Erik Barfoed om.
Af Sisse Tvegaard Andersen / 19-09-2025
Hvordan transformerer man en kendt og elsket roman fuld af formfuldendte sætninger og tankevækkende ord til en grafisk fortælling, hvor billederne skal fortælle næsten hele historien? OM FORFATTERENErik Barfoed (født 1969) debuterede i 2004 med børnebogen AUGUST GÅR I GLEMMEBOGEN. Har blandt andet udgivet ungdomsbogen BRÆK, romanerne FANGESKIBET og FÆNGSLET VED VERDENS ENDE samt DRENGENE FRA SANKT PETRI som grafisk roman.
Det ved forfatter Erik Barfoed, der nu for anden gang har bearbejdet en af Bjarne Reuters fortællinger, og i samarbejde med illustrator Kristian Eskild Jensen står bag den grafiske roman 7.A.
LÆS OGSÅ: Kenneth Bøgh Andersen om DRØMMESLOT
- Den største forskel fra, når man selv skriver noget, er, at man faktisk ikke skriver til bogens læser, men til tegneren. Det eneste, jeg har med i selve bogen, er replikkerne, som skal være så korte som muligt, men jeg har skrevet en masser noter til Kristian om, hvad der skal ske på det enkelte opslag, hvilke farver der kan være, hvornår jeg gerne vil have et fedt helsidesopslag eller sådan noget. På en måde er manuskriptet en lang samtale, man har med tegneren, forklarer Erik Barfoed, der inden han gik i gang med selve manuskriptet, lavede en slags ”programerklæring” om, hvad det er for en historie, bogen skal fortælle, og hvilken stil den skal have.
– 7.A. er jo egentlig en mærkelig bog, griner han.
– Den er virkelig uhyggelig, og samtidig sker der nogle mystiske ting, der ikke hænger sammen, og som man aldrig får forklaret. Den følger ikke helt traditionel historielogik. Så der er nogle steder i den grafiske roman, hvor siderne ligesom bryder lidt sammen, og det er svært at finde ud af, hvad der sker. Rent farvemæssigt bliver alting mere og mere grønt, og så har vi holdt fortidshandlingen i sepiatoner.
Unge er gode til at afkode billeder
Den grafiske romanversion af 7.A. er fuld af hurtige klip, dramatiske billeder og uhyggelige scener. Og Erik Barfoed er ikke i tvivl om, at en grafisk roman har nogle fordele i forhold til at tale til moderne unge:
– Mange unge i dag er ikke så trænede i at læse, men de har stor erfaring i at afkode billeder. En grafisk roman kan vise ting på en anden måde end en roman, og der er store krav til, hvad du skal forstå for at komme fra billede til billede, men det kan de unge godt klare. Faktisk vil en midaldrende læser måske synes det er sværere at følge med, forklarer han.
Næste værk på ønskelisten
Erik Barfoed og Kristian Eskild Jensen stod også bag den roste grafiske romanudgave af Bjarne Reuters DRENGENE FRA SANKT PETRI, der udkom i 2023, men der er også et andet Bjarne Reuter-værk på ønskelisten for forfatteren:
LÆS OGSÅ: Flere bøger af Bjarne Reuter
– Det er en fest at arbejde med Reuters bøger, fordi de er så velskrevne og meget strukturerede. Det ville være så fedt at lave PRINS FAISALS RING om til en tegneserie. Der er så mange flotte billeder i den fortælling. Problemet er bare, at den er så lang. Men det ville jeg gerne lave. Jeg vil også gerne lave min helt egen graphic novel, som ikke er baseret på et romanforlæg. Det går jeg lidt og arbejder på i baggrunden.
Vil du vide mere om, hvordan Kristian Eskild Jensen arbejder med at illustrere grafiske romaner? Se videoen herunder.




