Susanne Staun: ”Thrillere handler om følelser, der får mennesket til at handle ekstremt.”
I Susanne Stauns MANDEN I HUSET gennemlever en mor sit værste mareridt – hendes datter er forsvundet som dug for solen.
Af Anne-Sophie Uldall Petersen // Forfatterfoto: Jørgen Asmussen
Og det er lige præcis en presset situation, hovedpersonen Lise ender i, da hendes datter forsvinder i Susanne Stauns thriller MANDEN I HUSET, der netop er udkommet.
I MANDEN I HUSET møder vi Ditte og hendes mor, Lise, der altid har undret sig over det store statelige hus for enden af vejen i deres fredelige villakvarter. Det er omgivet af gitterhegn og overvågningskameraer, og de aner ikke, hvem der bor der, for de har aldrig set skyggen af et menneske i huset eller udenfor. Både Ditte og Lise har glædet sig til den aften, hvor Ditte var inviteret til klassefest hos den nye dreng i klassen i det skumle hus. Men da Lise vil hente Ditte klokken tolv som aftalt, er datteren der ikke. Hun er heller ikke kommet hjem. Ditte er forsvundet som dug for solen.
”Det hus, som er omdrejningspunktet for MANDEN I HUSET, er et eksisterende hus og ét, der har plaget min nysgerrighed i næsten tyve år. Det ser ud som beskrevet i romanen, et uindtageligt fort, hvis fjendtlighed tigger om spørgsmålet: Hvad sker der indeni? Det får jeg aldrig svar på, så jeg må lave mit eget.”
”En hovedfigur i en thriller skal være for meget og høre til blandt dem, der tør lidt mere og gør lidt mere, end mennesker normalt gør. Thrillere handler aldrig primært om, hvem der begik en forbrydelse. De handler om de følelser, der driver mennesker til at handle ekstremt. Videnskaben har faktisk fundet ud af, at thrillere og gysere forædler vores såkaldte coping-mekanismer og anbefalede dem i december 2020 mod coronamodløshed,” siger Susanne Staun.