Fire klassikere, der er gode at starte med

De fire klassiske bøger på denne liste kendetegnes ved at være underholdende, lette at fordøje og ikke mindst, ikke overvældende i omfang, og er perfekte til den nye klassikerlæser. 

Af Kim Andrea Brofeldt / 21-12-2023

De bedste klassikere

Klassikere kan være angstprovokerende at åbne for første gang – måske bringer de mindelser om undervisningen på gymnasiet, måske er du bange for, at de er for svære at læse, måske har du undgået dem, fordi det virker for tidskrævende. Hvis du starter med bøgerne på denne liste, kommer du godt i gang.

Klassikere kan åbne døre til forståelse, både af os selv, historien og verden vi lever i, og er altid store læseoplevelser. Det er langt fra altid hverken svært eller uforståeligt, og det her er et rigtigt godt sted at starte.

God læselyst!

DØDEN I VENEDIG af Thomas Mann

DØDEN I VENEDIG af Thomas Mann er en kort, men handlingsmættet lille sag, der hiver læseren igennem temaer som kunst, lidenskab og forfængelighed.

Den ældre forfatter Gustav Aschenbach tager til Venedig for at få en pause fra sit arbejde. I den underskønne by bliver han fascineret af den unge dreng Tadzio, og denne fascination udvikler sig til en sand besættelse.

Bogen fanger læseren med sin spændende rejse gennem Aschenbachs indre konflikter og de symbolske elementer, der udforsker temaer som kunst, lidenskab og forgængelighed. 

Det er en undersøgelse af begær, skønhed og døden, for under overfladen lurer koleraen.

Døden i Venedig

Døden i Venedig

Det er begyndelsen af 1900-tallet. Den berømte, midaldrende forfatter Gustav von Aschenbach ankommer til Venedig og indlogerer sig på et fornemt hotel på Lidoen sammen med folk fra den europæiske overklasse. Her bor også drengen Tadzio sammen med sin familie. Tadzio er billedskøn, og von Aschenbach forelsker sig håbløst i hans skønhed og ungdom. Han ved, at følelsen er forbudt, men han kan ikke modstå den og overgiver sig efterhånden fuldstændig til sin besættelse.
Der begynder at løbe mærkelige rygter i byen, og von Aschenbach kan ikke få en forklaring på, hvad det er - indtil han tilfældigt finder ud af, at Venedig er ramt af kolera, og at myndighederne forsøger at holde det hemmeligt. Men i stedet for at rejse - og i stedet for at advare Tadzio og hans familie - bliver von Aschenbach på hotellet, fastlåst i sin umulige kærlighed, indtil sygdommen rammer ham og alt er forbi.

Siden udgivelsen for 100 år siden i 1912 har "Døden i Venedig" tryllebundet sine læsere. Med sit nådesløse portræt af den gamle mands håbløse længsel, sat i en kulisse af en døende by og en døende tid og fortalt i et fuldstændig overlegent sprog, hæver den sig stadig som en af de allerstørste moderne klassikere.

LOLITA af Vladimir Nabokov

LOLITA af Vladimir Nabokov appellerer til nye læsere på grund af dens kontroversielle plot og malende personbeskrivelser.

Bogens fortæller, ”Humbert Humbert", er en intellektuel herre, der udvikler en erotisk besættelse af sin steddatter, den purunge pige Dolores, og bilder sig ind at pigen gengælder denne.

Romanen udforsker komplekse temaer som kærlighed, besættelse og moral og har med sit provokerende emne inspireret (pop)kulturen i alt fra balletter og opera til film og mode. 

Lolita

Lolita

Den midaldrende europæer Humbert Humbert ’forelsker’ sig i sin 12-årige amerikanske steddatter, Dolores Haze, kaldet Lolita. Emigranten Humbert har altid været besat af ’nymfetter’, og han gifter sig med moren til Lolita for at kunne fortsætte sommerfuglejagten på hende.  Da moren dør i en bilulykke, i ophidselse efter at have fundet Humberts hemmelige dagbog, drager han og Lolita på rejse rundt i USA, og det lykkes ham at forføre pigen – eller omvendt. 

Vladimir Nabokovs Lolita fra 1955 er et epokegørende værk i moderne amerikansk litteratur; sjældent har en roman haft så stor kulturel indflydelse som Nabokovs berygtede studie i erotisk besættelse. 

 

ANNA KARENINA af Lev Tolstoj

ANNA KARENINA af Lev Tolstoj er en af de helt store klassiske kærlighedshistorier, der indfanger læseren med sit spændende plot og mættede sprog.

I historiens midte står den smukke Anna Karenina, der forelsker sig i den karismatiske grev Vronsky, trods det at hun allerede er gift.

Annas affære med Vronsky sender hendes ægteskab med dødbideren Alexei Karenin på gyngende grund og udfordrer hendes position i det russiske samfund.

Gennem temaer som kærlighed, moral og samfundets normer inviterer Tolstoj læseren til at reflektere over menneskelige relationer. 

Anna Karenina 1-2

Anna Karenina 1-2

Anna Karenina er den store klassiker af Lev Tolstoj om den smukke, sanselige kvinde Anna Karenina, der vælger at forlade sin borgerlige tilværelse for at leve for sine lidenskaber – og knuses af dem. En dramatisk og forunderlig roman om zartidens Rusland  længe før den store revolution.

For første gang siden 1929 er værket nu genoversat til dansk. Marie Tetzlaff står for oversættelsen.

FRANKENSTEIN af Mary Shelley

FRANKENSTEIN af Mary Shelley er oplagt til den nye klassikerlæser med sin spændende fortælling og sin fremsynede behandling af, hvad der sker, når mennesket leger gud.

Vi følger den unge videnskabsmand Victor Frankenstein, der skaber sit eget levende væsen ud af ligrester! I tilblivelsen af denne skabning bliver Victor så optaget af sit arbejde, at han ikke forholder sig til, hvad han har gang i – og først da han ser skabningen i alt dets levende gru, opdager han, hvad han har gjort.

Frankenstein er blevet model for mange af de gale videnskabsmænd, der senere har befolket populærkulturen, måske netop fordi bogen så indtrængende beder læseren forholde sig til, hvem der mon egentlig er det virkelige monster: Frankenstein eller hans skabning?

"Frankenstein" inviterer læseren til at reflektere over konsekvenserne af menneskelig skabelse og de moralske dilemmaer, der opstår, hvilket gør den til en engagerende klassiker.

Frankenstein

Frankenstein

Victor Frankenstein er en ung og ærgerrig videnskabsmand, der drømmer om at skabe sit eget levende væsen - af rester af lig! Han har opdaget, hvordan det kan lade sig gøre og forestiller sig at skabe noget smukt, men sådan går det som bekendt ikke. Han skaber et monster, som han ikke kan holde af, og så går det løs. Monsteret flygter, lever som udstødt og indleder en uhyggelig vendetta for at påkalde sig Frankensteins opmærksomhed.

 

Klassikere til alle typer læsere: