Børnepoesien lever – og digtene er stadig lige så gakkede
Åge Emmanuel Bagklog, Peter Mathisen, der red på grisen, og en mand, der boede i en spand. Der er ikke mangel på originale karakterer i de danske børnedigte. I anledning af World Poetry Day fejrer vi børnepoesien, hvor der er plads til fri fantasi og leg med ord. Digtene er sjov læsning for små og store børn – men også for de voksne, der får lov til at læse med.
I børnepoesien bliver der leget med ord, illustrationer – og frugter.De fleste kan måske huske at få læst højt af ABEL SPENDABEL eller OKKER GOKKER GUMMIKLOKKER. Eller måske har de endda brugt BØRNERIM til selv at lære at læse. Og mange er måske endda så heldige, at de har kunne genlæse de samme digte højt for deres egne børn. Det fantastiske ved børnepoesien er nemlig, at klassikerne går igen på tværs af generationer. Man kan derfor være sammen om de digte, der er blevet læst højt i årtier.
Det var i begyndelsen af 1800-tallet, at børnerimene for alvor skød frem i Danmark, og i 1819 blev de for første gang samlet i en bog af Just Mathias Thiele. Der er ikke nogen sikker viden om, hvor børnerimene kom fra, men mange af dem var sandsynligvis skabt af børnene selv som drillende navnerim under deres lege, og først senere hen blev de tilpasset af voksne.
Med indsamlingen af rimene tog børnelitteraturen en drejning fra sin ambition om at opdrage og belære til i stedet at fejre børnenes verden og fantasi. Det førte til klassiske børnedigtere som Halfdan Rasmussen og Jens Sigsgaard, der skrev digte i akkompagnement med sjove illustrationer, så børn kunne gå på opdagelse i tekst og billeder – og få mulighed for selv at digte videre.
Men børnepoesien er også i høj grad stadig levende, og der bliver udgivet masser af originale og finurlige børnedigte. Marianne Iben Hansen leger med ord, frugter og grøntsager i DEN ER FIN, APPELSIN, hvor brombær brummer, stikkelsbær stikker, og nektarinerne spiller saftig saxofon, og i A,B, KOM OG C får bogstaverne frit spil. Der er også Jakob Martin Strid, der inviterer til gak, kaos og meget andet i MIN MORMORS GEBIS. Og der er endda flere udgivelser at glæde sig til i fremtiden! Nu udkommer også EN HALV PELIKAN af Stine de Paoli, hvor vigtige budskaber bliver formidlet gennem leg med ord og pudsige sproglige udtryk. Og hvis du kunne lide de rytmiske remser i Birgitte Krogsbølls KLAPPELADE SYLTEFISK, så bliver du stensikkert glad for hendes nyeste bog SE, JEG VIPPER! Her skriver Krogsbøll rimende børnedigte, der med sprudlende sprog går tæt på naturen og barnets oplevelser.
Der er altså god grund til både at se frem og tilbage, når det gælder børnepoesien. Fordi nu over 200 år siden børnerimenes begyndelse, kommer der nemlig stadig nye klassikere til.