Når solen er begravet

Læseprøve

 

Allerede som dreng er han en underlig én, Rued, utilpasset, kejtet, sky i mødet med verden uden for hjemmet med de kunstnerisk begavede forældre. Rued er oversensibel, hører og ser og oplever alting i mindst dobbelt størrelse med de stød og slag, det giver. Men i musikkens verden føler han sig hjemme. Her udfolder han sig allerede fra barnsben, han spiller orgel i Marmorkirken, begynder at komponere, store komplicerede orkesterværker, og får i 1913 uropført sin første symfoni i Berlinerfilharmoniens store sal – en uhørt triumf som knap tyveårig. Alligevel kniber det med at begå sig i det musikalske miljø i Danmark. Han må livet igennem finde sig i at stå i skyggen af Carl Nielsen, en fast stilling får han først i sen alder, og kun sjældent opføres hans værker. Også kærligheden har han et uafklaret, besværligt forhold til. En stormende ungdomsforelskelse ender ulykkeligt, og dog forbliver pigen hans muse resten af livet. Fra sin ungdom har han sin gang høs Københavns prostituerede, mens hans ægteskab med familiens husholderske mest af alt er et praktisk arrangement. I 1940 lykkes det endelig Rued at få en stilling som domorganist. Sammen med sin kone rejser han fra København til Ribe, og her spiller han og fortsætter med at komponere, men også her kommer han på kant med gud og hvermand, også her bliver han opfattet som en sær snegl, og her dør han i 1952 uden at have opnået den anerkendelse, han mente at have krav på. Først mange år efter hans død kom den, nationalt som internationalt, endda i rigt mål. Når solen er begravet

tegner et portræt af en genial – gal? – komponist og den tid, han levede i.

  • Antal sider240
  • Højde215 mm
  • Bredde140 mm
  • Dybde18 mm
  • Vægt346 g
  • FormatHæftet
  • ForfatterBodil Steensen-Leth
  • ISBN9788702159103
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato11.03.2014

VEJL. PRIS

279,95 kr.

Køb eksempelvis bogen hos:

Bøger af samme forfatter

Forfatter

Bodil Steensen-Leth

Bodil Steensen-Leth

Født 1945, student 1963, scholarship til University of Oregon, USA, 1963-64. Studier ved Københavns Universitet sideløbende med diverse job fra 1964-67. Gift 1967 med Vincens Steensen-Leth. Cand.phil. i engelsk fra Odense Universitet 1972. Skribent og litteraturanmelder ved Jyllands-Posten fra midten af 70’erne til begyndelsen af 90’erne.

Skønlitterær debut 1984 med Pandæmonion og andre fortællinger. Siden da er udkommet Dødens labyrint. Seks fortællinger, 1986. Alle stirrer på mig, roman 1987. Jomfru Fanny, roman 1989. Møller, roman, 1991. Stenen og lyset, roman, 1994. Den sidste koncert og andre fortællinger, 1996. Ikke som en spottefugl, roman, 1998. Prinsesse af blodet, roman, 2001. Guds øje, syv fortællinger, 2002. Lili, roman, 2004. At elske, roman, 2006. Fem år i Berlin, roman, 2008. Bidrag til forskellige antologier.

Medlem af bestyrelsen for Modersmålsselskabet 1982-88. Medlem af bestyrelsen for Danske Skønlitterære Forfattere 2006-09. Har modtaget arbejds- og rejselegater fra Kunstfonden, Kunstrådets Litteraturudvalg og Jyllands-Postens Fond.

Personlige kommentarer:
Jeg har altid digtet, først mundtligt for dukkerne og hunden – og med bogstaver, da jeg lærte at skrive. Jeg var til mine forældres store bekymring et meget fantasifuldt barn, der fortalte skrøner om dette og hint, til hvem der tilfældigt måtte være i nærheden. Jeg berusede mig i ordene, lod mig rive med og frydede mig over den eventyrlige verden, som de var i stand til at skabe. Jeg debuterede sent, i første omgang fordi jeg havde travlt med at leve livet i de glade 60’ere, hvor de borgerlige normer blev endevendt og forkastet i uendelige, natlige diskussioner. I anden omgang fordi jeg blev gift, slog mig ned på landet, fik børn, involverede mig i deres liv, opdragelse og skolegang og fungerede som landhusmor med slagtning af grise og køer, samt hvad ellers hører til faget som landhusmor. Men jeg skrev hele tiden, og da børnene ikke længere krævede så meget af min tid, begyndte jeg at arbejde seriøst med skriveriet.

Om forfatterskabet:
Knap halvdelen af mine bøger er af fabulerende eller socialrealistisk karakter, resten er historiske romaner – dvs. digtet over historiske personer.

Det er spændende at dykke ned i en anden tid, lære tidsånden at kende og forsøge at drage fortiden og dens mennesker ind i et nutidigt perspektiv. Research kan give et øget indblik i ens egen tid, og i heldigste fald lykkes det at trylle med ord, begreber og begivenheder, så romanen ikke blot bliver et tilfældigt nedslag i den konkrete fortid, men gyldig til hver en tid.

Fantasien har været min ledsager i alt, hvad jeg har skrevet, og det vil den forhåbentlig også være frem over.

Foto: Mads Noack 2008

Bøger i samme genre