Nyhed

Med egen hånd

Suzanne Brøgger, der er en vigtig stemme i køns- og samfundsdebatten, har aldrig været bange for at ændre mening, fordi hun er blevet klogere. Her går hun i dialog med sine gamle bøger og opdaterer, nuancerer og diskuterer de emner, der altid har optaget hende, fx privatlivet, kernefamilien og parforholdet, voldtægt, skyld og skam, datter-,  mor- og kvinderolle. Alt kommer til udtryk i Brøggers veloplagte og provokerende stil. Enkelte essays har tidligere været offentliggjort i andre sammenhænge.

  • Antal sider252
  • Højde220 mm
  • Bredde145 mm
  • Dybde22 mm
  • Vægt411 g
  • FormatHæftet
  • ISBN9788702300475
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato06.01.2021
PRIS299,95 kr.

Find den hos

Uforligneligt!  (…) Dette vulkanudbrud, som jeg aldrig bliver færdig med at falde ned af stolen over, er tværsummen af hendes genialitet, destilleret og fordampet til en let svævende sky. (…) Når Brøgger svæver frit over os alle sammen, opretholdes verdensordenen for en stund (…) Suzanne Brøgger har alt at udsætte på os, og vi må prise os lykkelige og taknemmelige over, at hun fortsat orker. Vi, derimod, har intet at udsætte på hende.

6 ud af 6

Berlingske

I mange essays bruger Brøgger af sin egen historie, refererer til sine egne tekster, men ikke på en anmassende eller krukket - i hvert fald ikke unødvendig krukket - måde. Hun sætter også sig selv på spil.

5 ud af 6

Kristeligt Dagblad

En litterær, stormønstret collage, som udtrykker Suzanne Brøggers personlige, intellektuelle og følelsesmæssige reaktioner på samtidens hændelser, strømninger og politiske virkeligheder (…) Suzanne Brøgger i ivrig og livlig dialog med sig selv og verden uden om.

4 ud af 6

Jyllands-Posten

Forfatter

Suzanne Brøgger

Suzanne Brøgger, f. 18.11.1944. Debuterede i 1973 med essaysamlingen Fri os fra kærligheden, der kritiserede kernefamilien og den vestlige kulturs livsform. Opgøret med de snærende bånd og konventioner videreførtes i Kærlighedens veje og vildveje (1975). Forførelse og forandring er yndlingsbegreber i det tidlige forfatterskabs erotiske livsfilosofi, hvilket også fremgår af hendes selvbiografiske "føljeton"s første bøger: I Creme Fraiche (1978) skildrer Suzanne Brøgger sin opvækst i Danmark og i Østen og sit forsøg på at "forme livet efter min egen vilje". I Ja (1984) beskrives et opslugende kærlighedsforhold, men mandens rolle svarer til domptørens, der forsøger at tæmme den vilde tiger — et af forfatterens mange selvbilleder. Først i Transparence (1993), der afslutter trilogien og markerer en vending i forfatterskabet, siger hun ja til en mand efter en periode med ensomhed og religiøs søgen. Bogen skildrer leden ved den offentlige rolle som superforførerske og præstinde for erotik og frihed; myten, som medierne og selviscenesættelsen havde bygget op, afskrives.

Den kosmopolitiske forfatters udadrettede liv og mange rejser har gennem årene leveret stof til essaysamlingerne Brøg (1980), Den pebrede susen (1986) og Kvælstof (1990).

I 1997 udgav hun slægtssagaen Jadekatten, et hovedværk i forfatterskabet. Den trækker på samme selvbiografiske stof som føljetonen, men i ny belysning og vurdering og med inddragelse af hendes store indvandrede polsk-jødiske familie. Ud over at være et billede på en families forlis er den et ætsende moderopgør og en beretning om menneskeligt svigt. Den sorte historie er båret af en blanding af dyster og høj humor ligesom Et frit og muntert lig (1998), der i strøtankens form kredser om kulturens forfaldstendenser. Sejd (2000) er en samling essays og artikler fra 1990'erne.

I romanen Linda Evangelista Olsen (2001) syner Suzanne Brøgger endnu en gang sit liv, denne gang med de katte, hun har haft, som omdrejningspunkt; en vittig præsentation med alvorligere undertoner.

Hendes forfatterskab, der også tæller børnebøger og oversættelser, bl.a. af Vølvens spådom (1994), afspejler ikke bare et livs voldsomme omskiftelser, men også nogle årtier, hvor holdninger, moral og livspraksis har været i konstant opbrud.

I 2014, hvor Suzanne Brøgger fyldte 70 år, var hun aktuel med livs- og billedbogen SZ, der omhandlede de otte årtier, hun har levet i. I 2017 udkom romanbiografien Koral, en forkortet og nykomponeret genudgivelse af trebinds-føljetonen. Norsk omelet - essays og notater blev udgivet i 2018 og var Suzanne Brøggers hilsen til nordmanden Holberg igennem en samling epistler og notater om Norge inspireret af rejser i landet og samtaler med kunstnere og samfundsdebattører.

I januar 2021 er hun aktuel med essaysamlingen Med egen hånd, hvor Suzanne Brøgger går i dialog med sine gamle bøger og opdaterer, nuancerer og diskuterer de emner, der altid har optaget hende.

Fotograf: Isak Hoffmeyer, 2010