Rachel Röst om debut: ”Det er ligesom at have fået en megafon, og det er fantastisk”

Det var Rachel Rösts arbejde med udsatte unge, der fik hende til at indse, at hun selv stod midt i en historie, der var vigtig at fortælle. Rachel Röst debuterer med GRUNDVOLD, som er en stærk personlig fortælling med afsæt i hendes egen opvækst i et patriarkalsk religiøst miljø.

Af Anne-Sophie Uldall Petersen

 

GRUNDVOLD er en coming of age fortælling om at vokse op i et mormonmiljø med en dominerende far, der nægter sine døtre nogen form for frihed. Man følger hovedpersonen Rebecca gennem barndommen og ungdommen, mens hun langsomt indser, at hun lever i et fængsel. Forholdet til faderen forværres i løbet af romanen. Han bestemmer, om hun må bruge makeup, hvordan hendes kjoler skal sidde, hvor mange stykker toiletpapir, hun må bruge, og da hun gør oprør, tager han døren til hendes værelse ned, så hun ikke kan smække med den. Til sidst går hun til kommunen og beder om at blive fjernet.

”Rebecca er en karakter, der i høj grad afspejler, hvordan jeg oplevede mig selv dengang,” siger Rachel Röst, der har skrevet romanen på baggrund af sin egen opvækst i mormonmiljøet på Amager. Det har været en vild proces, og Rachel Röst har både været undercover i en mormonkirke i London og dykket dybt ned i mormonske håndbøger for at give et indblik i den skjulte verden, hun selv gjorde sig fri af.

En blanding af virkelighed og fiktion

I 2012 stiftede Rachel Röst nonprofit-organisationen Læs for Livet, der bruger bøger til at skabe social forandring for udsatte børn og unge. Når hun blev spurgt, hvorfor hun havde startet Læs for Livet, svarede hun, at det var, fordi, hun selv havde følt, hvor stor en forskel bøger havde gjort under hendes opvækst. Og det var netop, når hun fortalte om sin opvækst, at hun opdagede, at hun stod midt i en historie, der var relevant at fortælle.

”Da jeg gik i gang med at skrive, fandt jeg ud af, at der var rigtig mange ting, jeg ikke kunne huske, og så begyndte der også bare at dukke ting op, som var ren fantasi. I starten var jeg bange for, at jeg var et lyvebarn, men jo mere jeg hengav mig til det, jo mere fandt jeg ud af, at jeg ville skabe et kunstnerisk værk på en eller anden måde, som netop blev en blanding af fantasi og virkelighed. Det var det, romanen gerne ville være,” siger Rachel Röst om GRUNDVOLD, der ikke er en selvbiografi.

Selvom romanen ikke skildrer virkeligheden 1:1, ved Rachel Röst, at der vil være reaktioner på det, hun har skrevet.

”Jeg bekymrer mig mest om, hvad mine søstre kommer til at synes om den, fordi vi har en fælles historie. De kan både blive sure over det, som passer, og det, som ikke passer. Jeg har ikke så meget familie tilbage i verden, så det betyder meget, hvad de tænker om romanen. Jeg håber, at de kan læse den med lidt kærlighed,” siger Rachel Röst.

”Jeg er også lidt bekymret for, hvordan mormonsamfundet tager imod romanen. Der er flere mormoner, der har anmodet mig om venskab på Facebook, så på en eller anden måde er jeg stadigvæk i kontakt med dem. Jeg er jo vokset op med dem, og jeg synes, at de fleste af dem er nogle søde mennesker, så jeg har ikke lyst til at udstille deres tro. Men samtidig mener jeg, at det er vigtigt, for hvis man ser bort fra de søde mennesker i miljøet, så synes jeg, at det er en giftig religion, og jeg havde lyst til at belyse de dele af religionen, der har gjort ondt på mig.”

For Rachel Röst har det været en helende proces at skrive romanen, og arbejdet har gjort en stor forskel, i forhold til hvordan hun føler sig påvirket af minderne fra sin fortid.

”Det er følelsen af, at jeg endelig får fortalt min historie og har fået lov til at råbe op, og at jeg ikke er den lille, stille Rebecca, der sidder alene på sit værelse, uden nogen ved, hvad der sker. Det er ligesom at have fået en megafon, og det er fantastisk.”