Erik Barfoed om ’den nemme 2’er’: ”Jeg vidste, at den skulle skrives.”

Så snart sidste punktum var sat i FANGESKIBET, vidste Erik Barfoed, at historien om Tom, Becky og Wendy skulle fortsætte. Efterfølgeren, FÆNGSLET VED VERDENS ENDE, er netop udkommet og er endnu engang et episk eventyr med rødder i historien.

Af Anne-Sophie Uldall Petersen

 

Da Erik Barfoed var barn, lå han under dynen med en lommelygte og læste eventyr indtil langt ud på natten. Barndommens store læseoplevelser sidder stadig i ham og har dannet grundlag for historien om børnene på fangeskibet, Tom, Becky og Wendy, der nu fortsætter i FÆNGSLET VED VERDENS ENDE.

”Det har været den nemme 2’er,” siger Erik Barfoed.

”Den har været nem på den måde, at jeg vidste, at den skulle skrives. Lige så snart jeg var færdig med FANGESKIBET, vidste jeg, at historien skulle fortsætte. Det var også den besked, jeg fik af anmelderne. Til gengæld betød det også, at den skulle skrives på et år. Og det lykkedes - med meget god hjælp fra min redaktør. Derfor var det også en meget intens proces, og det har været fedt at kunne begrave sig fuldstændigt i så lang en historie, som FANGESKIBET og FÆNGSLET VED VERDENS ENDE er tilsammen.”

Erik Barfoed fik god respons på FANGESKIBET, der udkom i 2020, fra både anmeldere og læsere. Det er historien om 11-årige Tom, der bliver smidt på gaden i det fattige 1800-tals England. Tom må stjæle for at overleve, men straffen er nådesløs, og Tom ender på et af de berygtede fangeskibe med tyve, svindlere og mordere. Her møder man både venner og fjender i lastrummets mørke.

”Jeg har især været glad den respons, jeg har fået fra unge læsere og fra forældre og børn, der har læst den sammen. Mange synes, at den er ret grum - og det er lidt sjovt, for så mange moderne børne- og ungdomsbøger handler om virkelig barske nutidsskildringer. Men historien om, hvor hårdt livet var for børn for 200 år siden, rammer alligevel hårdt,” siger Erik Barfoed.

FÆNGSLET VED VERDENS ENDE er mindre barsk. Der er måske mere Robinson Crusoe over den. Den handler om at overleve i en fremmed verden. Om længsel efter fællesskab. Og så er den meget dramatisk. Husk redningsvest, siger jeg bare!”

Historien byder på vilde fortællinger om verdener, som er fremmede, men som vi ved har været virkelige. 
Historiske romaner hitter på tværs af genrer og aldersgrupper, og det overrasker ikke Erik Barfoed, at børn også er opslugt af at dykke ned i historien.

”Historien byder på vilde fortællinger om verdener, som er fremmede, men som vi ved har været virkelige. De groteske fangeskibe i FANGESKIBET og den vanvittige fangekoloni på den anden side af jorden har i allerhøjeste grad eksisteret i virkeligheden. Det er eventyrligt og autentisk på samme tid. Det giver os indblik i, hvordan verden har været før, og at den måde vi lever på nu - alt det, vi har – ikke kan tages for givet.”

FÆNGSLET VED VERDENS ENDE er oplagt at have med på sommerferie som højtlæsning, hele familien vil synes om, og Erik Barfoed er også klar til at anbefale en række andre eventyr, man kan kaste sig over efterfølgende.

”Der er de klassiske fortællinger: Kiplings CAPTAIN COURAGOUS, Jules Vernes TO ÅRS FERIE og EN VERDENSOMSEJLING UNDER HAVET. Der ligger en podcast, hvor jeg taler med Julie Arndrup om dette på Børnebogcast. Men det er også gamle bøger, og de kan også have et gammeldags menneskesyn og moraler, som kan være svære for os at acceptere i dag. Der findes også moderne, historiske fortællinger. Philip Pullmans serie om Sally Lockhart er god. Og så er der ULVENS BROR af den engelske forfatter Michelle Paver. Den foregår i urtiden og er helt fantastisk, rørende og spændende.”