Bag om SKAMMERTEGNETs smukke nye illustrationer

Illustrator Emil Landgreen har prydet den nye pragtudgave af Lene Kaaberbøls SKAMMERTEGNET med originale illustrationer. Men hvordan bringer man en vaskeægte fanfavorit til live på ny? Bliv klogere på tegnerens verden.

Af Mathilde Johanne Kristiansen

 

Hvad var dit forhold til SKAMMERENS DATTER-bøgerne, inden du gik i gang? Og hvordan fandt du inspirationen til at vække dem til live?

“Inden jeg gik i gang, havde jeg faktisk ikke læst bøgerne før. Men jeg blev tryllebundet fra første side. Lene Kaaberbøls historie om Dina er jo tidløs og helt vildt spændende. Jeg tog en tur til det skotske højland, efter jeg havde fået opgaven. Det er meget sådan, jeg forestiller mig, der ser ud i bøgernes verden. Udover det, kom inspirationen til både SKAMMERENS DATTER og SKAMMERTEGNET fra alle de tegneserier og film og bøger, jeg har gnavet mig igennem i de sidste mange år.”

Når der allerede findes tidligere bogforsider og en film, skal man så gøre noget særligt for at skabe sin egen version af universet?

“Jeg undlod at se filmen, da jeg ville lave noget, der var mere mit eget. Forsiderne på de gamle SKAMMERENS DATTER og SKAMMERTEGNET-bøger er super flotte og klassiske, men mere simple, fordi de kun består af et portræt. Jeg ville gerne lave noget mere episk, der signalerede, at det var en luksusudgave.”

Kan du gøre os klogere på den kreative proces bag at illustrere en klassiker med et kæmpe univers?

“Imens jeg læser, laver jeg små noter eller skitser, når der er nogle situationer der pirrer min kreativitet. Min illustration i SKAMMERTEGNET bliver jo vist som det første, altså før man læser kapitlet. Tegningen skal ikke give for meget af historien væk. Med alle mine tegninger prøver jeg at vise situationen, lige før noget sker, eller måske en pause mellem to handlinger eller steder. På den måde digter læseren selv videre på fortællingen og bliver interesseret i at finde ud af, hvad der mon sker, hvor de er på vej hen, eller hvor de kommer fra.”

Hvilken fanrespons på illustrationerne til første bind af SKAMMERENS DATTER har gjort indtryk?

“Folk kan godt lide, hvordan Dina ser ud, og det er jeg rigtigt glad for. Hun er sådan en stærk karakter, så det var meget vigtigt for mig at få hende helt rigtig.”

Hvad i processen er du mest stolt af?

“Nogle af illustrationerne til SKAMMERTEGNET tegnede jeg om ti gange for at ramme lige det look, jeg havde i hovedet. Derfor er jeg stolt af, at mine illustrationer endte med at se ud, som jeg havde tænkt dem.”