Familien skal i skoven en sommerdag i 1958, hvis de altså kan finde ud af at komme af sted. Der er nemlig så meget, de ikke kan finde ud af. For eksempel kan de voksne ikke finde ud af at tage vare på deres børn, og børnene er lidt for små til at tage sig af forældrene, selv om de forsøger. Moderen vil hele tiden tage sit eget liv, faderen vil gerne til Asien for at redde den tredje verden, men ingen kan finde ud af at redde sig selv. Familien som institution er et paradoks: en koncentrationslejr, hvor alle lever i identitetsløs frihed.
 

  • Antal sider208
  • Højde180 mm
  • Bredde139 mm
  • Dybde17 mm
  • Vægt282 g
  • FormatHæftet
  • ISBN9788702139853
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato16.01.2013
PRIS199,95 kr.

Køb hos

Forfatter

Suzanne Brøgger

Suzanne Brøgger, f. 18.11.1944, er dansk forfatter.

Hun debuterede i 1973 med essaysamlingen Fri os fra kærligheden, der kritiserede kernefamilien og den vestlige kulturs livsform. Opgøret med de snærende bånd og konventioner, ikke mindst for kvinderne, videreførtes i Kærlighedens veje og vildveje (1975).

Forførelse og forandring er yndlingsbegreber i det tidlige forfatterskabs erotiske livsfilosofi, hvilket også fremgår af hendes selvbiografiske "føljeton"s første bøger: I Creme Fraiche (1978) skildrer Suzanne Brøgger sin opvækst i Danmark og i Østen og sit forsøg på at "forme livet efter min egen vilje". I Ja (1984) beskrives et opslugende kærlighedsforhold, men mandens rolle svarer til domptørens, der forsøger at tæmme den vilde tiger — et af forfatterens mange selvbilleder.

Først i Transparence (1993), der afslutter trilogien og markerer en vending i forfatterskabet, siger hun ja til en mand efter en periode med ensomhed og religiøs søgen. Bogen skildrer leden ved den offentlige rolle som superforførerske og præstinde for erotik og frihed; myten, som medierne og selviscenesættelsen havde bygget op, afskrives.

Den kosmopolitiske forfatters udadrettede liv og mange rejser kloden over har gennem årene leveret stof til essaysamlingerne Brøg (1980), Den pebrede susen (1986) og Kvælstof (1990), der rummer portrætter af mennesker og steder, behandlinger af tidstypiske fænomener og skarpe forfatteranalyser af bl.a. Karen Blixen og Elsa Gress.

I 1997 udgav hun slægtssagaen Jadekatten, et hovedværk i forfatterskabet. Den trækker på samme selvbiografiske stof som føljetonen indledt med Creme fraiche, men i ny belysning og vurdering og med inddragelse af hendes store indvandrede polsk-jødiske familie. Ud over at være et billede på en families forlis er den et ætsende moderopgør og en beretning om menneskeligt svigt. Den sorte historie er båret af en særlig blanding af dyster og høj humor ligesom Et frit og muntert lig (1998), der i strøtankens form kredser om kulturens forfaldstendenser. Sejd (2000) er en samling essays og artikler fra 1990'erne.

I romanen Linda Evangelista Olsen (2001) syner Suzanne Brøgger endnu en gang sit liv, denne gang med de katte, hun har haft, som omdrejningspunkt; en vittig præsentation med alvorligere undertoner centreret om nogle af forfatterskabets genkommende temaer — seksualitet, død, frigørelse, bindinger, sårbarhed og moderskab. Hendes forfatterskab, der også tæller børnebøger og oversættelser, bl.a. af Vølvens spådom (1994), afspejler ikke bare et livs voldsomme omskiftelser, men også nogle årtier, hvor holdninger, moral og livspraksis har været i konstant opbrud.

Suzanne Brøgger fyldte 70 år i 2014 og var samme år aktuel med livs- og billedbogen SZ, der omhandlede de otte årtier, hun har levet i. Bogen var med klip fra forfatterskabet, nyskrevne afsnit og et væld af illustrationer og udgjorde tilsammen en bevidstheds- eller mentalitetshistorisk kortlægning af årene 1944-2014.

I marts 2017 udkommer Suzanne Brøgger med romanbiografien Koral, der er en forkortet og nykomponeret genudgivelse af trebinds-føljetonen Creme Fraiche, Ja og Transparence.

Fotograf: Isak Hoffmeyer, 2010

Bøger af samme forfatter

Produkter i samme kategori