Charlotte Christensen

Beskrivelse

Charlotte Christensen, født i Fiolstræde i København den 15. maj 1945. Mag.art. i kunsthistorie fra Københavns Universitet i januar 1971. 1973-77 museumsinspektør ved Aarhus Kunstmuseum, 1977-84 direktør for Kunstforeningen på Gammel Strand i København. Tog initiativet til den tværkulturelle historiske manifestation ”Christian IV-året 1988” og var projektets generalsekretær i perioden 1884-1989. Har undervist ved universiteterne i Århus, København og Kiel. Desuden virksomhed som lærer ved Statens Teaterskole og Skolen for moderne Dans. Specialeområder: dansk kunst og teaterhistorie 17.-20. århundrede, Nicolai Abildgaard, Jens Juel samt kunstindustri.

Kulturkritiker og anmelder ved Information, 1994-2002. Forfatter til talrige essays om kunst, teater og kulturhistoriske emner. 2008-10: Projektansat, tilknyttet Det Danske Kunstindustrimuseum.

Udvalgte publikationer i bogform:
H.V. Bissen. I-II, Ny Carlsberg Glyptotek, 1995.
Hvis engle kunne male. Jens Juels portrætkunst, Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg, 1996.
Maleren Nicolai Abildgaard, Gyldendal, 1999.
Den mangfoldige verden. Bodil Kaalund på Rosenborg, Hovedland-Rosenborg. 2003. Gyldendals Bog om engle, 2005.
København-Paris, Paris-København. Verdensudstillingen i Paris 1900. Det danske Kunstindustrimuseum, 2008. Engelsk udgave: 1900: The Year of Art Nouveau. 2008.
Billedhuggeren Sigurjón Ólafsson og hans portrætter. Sigurjón Ólafsson Museet Reykjavik 2008. Engelsk udgave: Sculptor Sigurjón Ólafsson and his Portraits. Reykjavik, 2008.

Foto: Gyldendal, 2019

Læs mere

Seneste udgivelse

Guldalderens billedverden

En opdagelsesrejse i guldalderens billedunivers. 

Guldalderens billedverden viser igennem et righoldigt illustrationsmateriale, hvordan malerier og scenebilleder imødekom et behov for at lære historien, samtidens berømtheder og Danmarks natur, de fremmede lande og dyre- og planteverdenen at kende: ikke fjernt fra de emner, der vises i tv-stationernes populæreste serier.

Guldalderens kunstneriske univers forekommer velbekendt. Vi kender det fra museernes ophængninger og fra udstillinger. Men de billeder, man i dag præsenteres for, er ikke de samme, som man kunne se, hvis man var en kunstinteresseret borger – eller borgerinde – i perioden imellem Eckersbergs hjemkomst fra Frankrig og Italien – i 1816 – og Treårskrigen fra 1848-50. Bogen Guldalderens billedverden fortæller om, hvordan samtidskunsten dengang tog sig ud, i dagligdagen, i teatret og på de få offentlige udstillinger.

Guldalderens billedverden undersøger, hvilke kunstværker og scenebilleder og hvilken grafik, der reelt blev konsumeret af det danske publikum i det, vi i dag kalder guldalderen. Hvilke kunstnere var de mest udstillede, hvem solgte flest malerier til kongehus og adel og kunstmuseum? Hvad købte kunstsamlerne? Hvad fandt man ophængt i det offentligt tilgængelige kunstgalleri på Christiansborg Slot? Og hvad så tilskuerne i Det Kongelige Teater? Som den første publikation indkredser Guldalderens billedverden den kunst, der reelt var at se i Danmark – som ikke nødvendigvis er synonymt med den kunst, der i vore dage bedømmes som den bedste og den vigtigste.

Bøger af Charlotte Christensen