Sund kerneforretning ruster Gyldendal til fremtiden

 

Sund kerneforretning ruster Gyldendal til fremtiden

Halvårsregnskabet for Gyldendal viser en sund kerneforretning, som giver muligheder ift. fremtiden.

Gyldendal har netop udsendt regnskab for første halvår af 2021. Det viser ifølge administrerende direktør Morten Hesseldahl et Gyldendal, der står godt rustet til fremtiden.

”I et bogmarked under hastig forandring er det opløftende at konstatere, at vores kerneforretning står stærkt. Det giver os den fornødne styrke til at foretage de investeringer, der skal til, for at Gyldendal også i fremtiden kan levere kvalitetslitteratur og -læremidler,” siger Morten Hesseldahl.

Regnskabet viser en omsætningsmæssig fremgang på 8 procent i første halvår ift. samme periode et år tidligere, idet halvåret bød på en omsætning på 418 mio. kr. mod 386 mio. kr. i 2020. Driftsresultatet (EBIT) blev -21 mio. kr. for perioden – det var på -17 mio. kr. i 2020. Det ændrer ikke på, at Gyldendal fastholder sine forventninger til hele 2021, som lyder på en omsætning på 950 mio. kr. og et driftsresultat (EBIT) på 40-50 mio. kr., hvilket er betydeligt højere end i 2020, hvor driftsresultatet var på 9 mio. kr.

”Det er helt typisk i forlagsbranchen, at man tjener de fleste penge i andet halvår, det kan man også se ved at kigge på vores tidligere regnskaber. Så trods underskuddet er vi komfortable med at fastholde forventningerne til helåret, som lyder på et solidt overskud på driften, samtidig med at vi er i stand til at fortsætte med at investere i fremtiden,” siger Morten Hesseldahl og fortsætter:

”Som altid får vi travlt i andet halvår, og vi har i år på det almene marked et meget stærkt efterårsprogram – måske det bedste nogensinde.”

Et marked under forandring

Regnskabet afspejler, at Gyldendal er et moderne forlag, som er ved at omstille sig til markeder med en betydelig grad af digital distribution. Den digitale andel af koncernomsætningen er efter købet af det svenske lydbogsforlag Word Audio Publishing International (WAPI) tæt på 50 procent. Dermed er den digitale omsætning steget med næsten 20 procent ift. samme periode sidste år.

Den administrerende direktør fortæller videre, at den forfaldshistorie, der tidligere har været omkring den fysiske bog, ikke ser ud til at materialisere sig på kort bane.

”Vi kan sammen med resten af branchen glæde os over, at den fysiske bog lever godt. Efter nogle år med nedgang går det den anden vej, og den digitale vækst er udtryk for, at nye litteraturforbrugere kommer til, mens eksisterende har fået flere platforme at tilgå litteraturen gennem,” siger Morten Hesseldahl.

Han understreger dog, at den digitale udvikling dog samtidig indebærer en trussel i form af den måde, store aktører forsøger at sætte sig på de virtuelle butiksvinduer på. 

”Den trussel tager vi meget alvorligt. Det kræver investeringer, som vi heldigvis pga. vores stærke kerneforretning er i stand til at foretage,” siger Morten Hesseldahl.