Et lyntog gennem Europas historie

Den norske forfatter Vetle Lid Larssen har skrevet en herligt sprudlende roman om den italienske helgen Santa Lucia og hendes posthume rejse op gennem Europas brutale og fantastiske historie. Arbejdet med romanen Lucias sidste rejse tog sin begyndelse ved en tom grav på Sicilien.

Af Marie Løntoft og Sisse Tvegaard Andersen   Vetle Lid Larssen  Foto: Tor Stenersen

For seks år siden besøgte forfatteren Vetle Lid Larssen ved en tilfældighed Santa Lucias grav på Sicilien, hvor den berømte helgen angiveligt blev henrettet i 304 e. kr. og skjult.


Det var et stærkt øjeblik.

Bortset fra at Lucia ikke var der. Graven i Siracusa var tom.

"Da jeg blev klar over, at Lucias legeme sandsynligvis blev kidnappet fra graven 1000 år tidligere af den norske vikingekonge Harald Hårderåde og sendt på en rejse op gennem historien, helt frem til i dag, var jeg ikke i tvivl: Dette var en historie, som sprængte alle rammer," fortæller han. 


Det blev startskuddet til fem års intens research, der nu har resulteret i romanen LUCIAS SIDSTE REJSE: 

"Jeg har besøgt alle klostre i romanen, alle glemte biblioteker og støvede arkiver, jeg har slæbt mig over Syditaliens højsletter, gennem Albaniens fjelde og brugt uger på Sicilien, i Istanbul, København og Venedig. Men siden kom den virkelige kamp: at forme dette enorme stof, disse højdramatiske begivenheder om til en levende fortælling."
En proto-feminist

For de fleste mennesker er Lucia en person, vi fejrer en gang om året med optog og børnesang, men for Vetle Lid Larssen stod det hurtigt klart, at Lucia-skikkelsen rummer så meget mere: Brutalitet, håb, dramatik. Og dyb symbolik.

"Lucia står som en lysende fakkel ved indgangen til Europas nyere historie. Ikke blot var hun en af de første moderne kvindeskikkelser, en slags proto-feminist, som nægtede at lade sig tvangsgifte og gik i døden for det, hun troede på. Med tiden blev hun også et symbol på mange af de idealer, vi gerne vil forbinde med Europa; ytringsfrihed, individualisme, selvopofrelse. Alle ville have en del af hende i de følgende århundreder. Kisten med den døde kvinde blev stjålet, forbyttet, slæbt og båret op gennem Europas historie, og hver tid, hvert menneske, som krydsede hendes vej, så sig selv i den døde kvindeskikkelse," fortæller Vetle Lid Larssen, der har digtet en fantastisk historie oven på de historiske begivenheder. 

Fiktion om virkelige mennesker

"Næsten alle begivenhederne i romanen er virkelige hændelser eller hændelser, der findes stærke indicier for, har fundet sted. Næsten alle personerne har levet. Og det er jo først og fremmest dem, som denne fortælling handler om: os mennesker, fanget i tidens malstrøm og alligevel så suveræne og fantastiske. Vetle Lid Larssener en prisbelønnet norsk forfatter og journalist. Han har tidligere skrevet bogen 1001 NAT, der også var baseret på omfattende historisk research. 

Romanen er forankret i historiske fakta; mad, tøj, trosliv, henrettelsesmetoder. Alt dette er historisk korrekt.  Og med så meget fortættet historie har det været vigtigt for mig også at skrive en spændende roman. Jeg tager mig de små friheder, jeg behøver, for at kunne dette.

Tag for eksempel den danske admiral Dahlerup, som må bombe den by, han elsker – Venedig – med verdenshistoriens første luftbårne bomber. Angrebet foregår, som jeg skildrer det. Men når det gælder admiralens forhold til sin unge, genstridige datter, har jeg bevæget mig frit rundt i hans biografi. Eller Dante. Han elskede Lucia, og det er Dante, der i Den guddommelige komedie løfter Lucia op fra C- til A-kendis, og han besøger sandsynligvis hendes kiste 13 dage, før han selv dør (af et myggestik!). Men var Lucia hans sidste tanke? Det kan vi kun forestille os."

Hvilken slags læseoplevelse ønsker du at give læseren – og hvad håber du, man sidder tilbage med, når sidste side er vendt?

"Først og fremmest ønsker jeg, at læseren skal være med på dette lyntog gennem Europas brutale og fantastiske historie. Dernæst er Lucias sidste rejse en kærlighedserklæring til Italien, hvor jeg selv har boet halvdelen af mit liv. Hvad havde vi været uden Italien?

Når sidste side af Lucias sidste rejse er vendt, håber jeg, læseren vil tænke: ”Sikke en historie! Og den er endda kun lige begyndt.”

Lucias sidste rejse

Lucias sidste rejse

LUCIAS SIDSTE REJSE er en højdramatisk fortælling om den kendte og elskede helgen Lucia, der i år 304 e. Kr. bliver voldtaget og henrettet på Sicilien. Men hvem var Lucia? Og hvorfor har hendes kiste spillet en overraskende stor rolle op gennem Europas historie fra korstogene frem til vor tid?

Romanen følger kisten med den døde Santa Lucia, som forsvinder fra Sicilien og sendes ud på en dramatisk rejse gennem Europas historie. I sin fortættede stil fører den norske forfatter Vetle Lid Larssen læseren fra romerrigets nådesløse henrettelser og arabernes erobringer af Sicilien over for længst glemte slag frem til Anden Verdenskrigs sidste angreb.

Tråde sammenflettes mellem en falleret politiinspektør i Venedig og Konstantinopels fald, mellem et forsvundet lig og historiens første luftbårne bomber. En grædende dansk admiral erobrer Venedig. Den store Dante ser syner i en sump. Og i et kloster nord for Alperne kommer en døende abbed med sine sidste bekendelser. I centrum for det hele er Lucias kiste.

LUCIAS SIDSTE REJSE er en medrivende, klog og kulørt roman om krig og selvbedrag, flugt og løgn - inspireret af virkelige hændelser og mytologisk stof. En kulturhistorisk eventyrfortælling, en episk tidsrejse og en overraskende roadtrip gennem to tusind års europæisk historie.

Romanen udkom i 2021 i Norge, hvor den med det samme strøg til tops på landets bestsellerlister. Anmelderne har kaldt den både genial, imponerende indsigtsfuld og underholdende.

Bogen er oversat af Camilla Gellert Nielsen.