Handelsbetingelser

Opdateret d. 20. dec 2022.

OBS: Det er fra 20. dec. 2022 ikke muligt at foretage køb på gyldendal.dk

Købsbetingelserne gælder for køb af varer på www.gyldendal.dk. Siden ejes og drives af:

Gyldendal
Klareboderne 3
1115 København K
Tlf. 33755555
gyldendal.dk@gyldendal.dk
CVR-nr. 58 20 01 15

Betaling

Betaling kan ske ved brug af følgende betalingsmidler: VISA/Dankort, MasterCard og Visa Electron.

Ved betaling med Mastercard Debit, som er et debetkort, vil betalingen blive reserveret på din konto i overensstemmelse med vilkårene for dit kort, indtil vi trækker eller afviser betalingen.

Beløbet trækkes, når varen afsendes.

Hvis der er bestilt flere varer i en ordre, og én eller flere af varerne ikke kan leveres med det samme, trækker vi først betalingen for den eller disse varer, når varerne afsendes.

Levering

Vi tilbyder at levere varer til adresser i Danmark, dog ikke Grønland eller Færøerne.

Varerne leveres 2-3 dage efter din bestilling. I enkelte tilfælde kan leveringstiden være op til 5 dage. 

Vi tilbyder følgende leveringsform med DAO;

Hjemmelevering ved pakker under 5 kg.
Levering til nærmeste Pakkeshop ved pakker over 5 kg.

Levering koster fragt 29,95 kr. for alle køb, undtagen ved fri fragt kampagner.

Fortrydelsesret

Du kan fortryde dit køb uden begrundelse inden for 14 dage. Har du købt flere varer i en ordre, kan du vælge at fortryde købet af nogle eller alle varer. Se om tilbagebetaling af leveringsomkostninger ved delvis fortrydelse under afsnittet ”tilbagebetaling af pengene ved fortrydelse”.

Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag, hvor du eller en anden person, som du har valgt (dog ikke transportøren), får varen i fysisk besiddelse.

Hvis du har bestilt flere varer i en ordre, og vi ikke kan levere varerne samtidig, løber fortrydelsesfristen fra, du får den sidste vare i fysisk besiddelse.

Hvis du har bestilt flere partier eller dele løber fortrydelsesfristen fra du får det sidste parti eller den sidste del i fysisk besiddelse.

Hvis fristen udløber på en helligdag, lørdag, grundlovsdag, juleaftensdag eller nytårsaftensdag, forlænges fristen til den følgende hverdag.

Sådan fortryder du

Du kan fortryde dit køb ved at returnere varen inden for fortrydelsesfristen, 14 dage efter modtagelse, til nedenstående adresse; 

DBK
Att.: Retur
Mimersvej 4
4600 Køge

Det er ikke muligt at fortryde en vare ved at nægte modtagelse eller undlade at afhente pakken uden at informere os enten telefonisk eller via mail. 

Returnering af varen og returomkostninger

Hvis du ønsker at returnere en vare, skal du sende eller aflevere varen til:

DBK
Att.: Retur
Mimersvej 4
4600 Køge


indenfor fortrydelsesfristens rammer, som er 14 dage efter modtagelse. 

Varer kan ikke sendes pr. efterkrav eller uden omdeling. Du skal selv betale for returnering af varen.

Tilbagebetaling af pengene ved fortrydelse

Når du fortryder, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder eventuelle leveringsomkostninger.

Hvis du har købt flere varer i en ordre og kun fortryder en del af dit køb, tilbagebetaler vi ikke leveringsomkostningerne. 

Vi tilbagebetaler beløbet senest 7 dage efter den returnerede vare er modtaget hos os.  

Vi tilbagebetaler via det betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Du pålægges ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen. 

Varens stand ved returnering og emballage

Du hæfter kun for en evt. forringelse af en vares værdi, som skyldes anden håndtering af varen, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, som den fungerer på.

Du bør endvidere sørge for, at varen er forsvarligt indpakket, når du returnerer den. Du bærer selv risikoen for pakken/varerne, indtil vi modtager dem. Gem derfor postkvittering samt evt. track and trace nummer.

Reklamation – hvis der er noget galt med varen

Ved køb af varer finder købelovens regler anvendelse. Du har 2 års reklamationsret, hvis varen har en mangel. En mangel er fx en fabrikations- eller materialefejl, eller en forkert oplysning om varen. Derimod er almindelig slitage, eller skader du selv har påført varen, ikke en mangel.

Hvis varen har en mangel, og du reklamerer rettidigt, har du ret til i første omgang at få varen repareret eller ombyttet. Hvis det ikke kan ske, eller det ikke sker inden rimelig tid, kan du efter omstændighederne få pengene tilbage eller afslag i prisen.

Opdager du en mangel, skal du reklamere til os inden rimelig tid. Vi anbefaler, at du klager hurtigst muligt, navnlig hvis der er tale om transportskader. Reklamerer du inden 2 måneder efter, at manglen er opdaget, er det dog altid inden for rimelig tid. Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine rimelige og nødvendige fragtomkostninger. Gem derfor din kvittering.

Vil du klage til os over en mangel, beder vi dig så detaljeret som muligt oplyse, hvad problemet er. Det er ikke et krav, men det gør det nemmere for os at finde fejlen, og det minimerer ekspeditionstiden for reklamationen.

Send varen forsvarligt emballeret.

Klagemuligheder

Hvis du som forbruger vil klage over dit køb, skal du kontakte os pr. mail: gyldendal.dk@gyldendal.dk

Kan vi ikke blive enige om, hvad du har krav på, har du følgende klagemuligheder:

En klage over en vare eller tjenesteydelse kan indgives til Center for Klageløsning, Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg. Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes hus: https://kpo.naevneneshus.dk.

EU-Kommissionen online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant for forbrugere med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her - http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse: gyldendal.dk@gyldendal.dk.

Andre vilkår - Gavekort

Gavekort til www.gyldendal.dk er gyldige i 3 år. En eventuel restværdi kan indløses kontant i indtil et år efter gavekortets udløb. Ønsker du kontant indløsning af et gavekort inden udløbet af gyldighedsperioden, beregner vi os et gebyr på 25 kr. til dækning af udgifterne ved indløsning.