Harlekin Skelet

Læseprøve

Tæppet går op, og der har vi hr. Stangert og hans kone Bib, som begge i den kolde morgen har en fornemmelse af, at hverken de eller verden er til. Men det er de selvfølgelig, og mens lydene fra den vågnende by trænger ind til dem, bereder de sig på endnu en konfrontation med „virkeligheden“. Den venter i kulissen, grotesk eller gribende – alt efter behag – og personificeres i en reklame og marketing-specialist og hans tilsyneladende modpol, partisekretæren hr. Bram.

Begge har de et ærinde, som omfatter Stangert, og begge forsvarer de systemer, der griber afgørende ind – ikke kun i den sølle funktionærs liv, men i vort fælles.

Bagtæppet skifter, personer veksler, men da det går op for Stangert, at hans overordnede vil have ham til at omvende en narkoluder i ideologiens tjeneste, bliver hans uvirkelighedsfølelse til et håndgribeligt mareridt. Og en komedie.

Ligesom René Clair brugte commedia dell’arten på sin måde, bruger Klaus Rifbjerg den her på sin. I Pantomimekomedien kan alt ske, også folk som ikke tror de er andet end skeletter, bliver til rigtige mennesker.

  • Antal sider162
  • ISBN9788702203387
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato20.02.2017

Køb eksempelvis bogen hos:

Bøger af samme forfatter

Forfatter

Klaus Rifbjerg

Klaus Rifbjerg blev født 1931 i København. Foruden at være landets ubetinget mest producerende forfatter (i omegnen af 250 titler) var Klaus Rifbjerg desuden en stærk røst i samfundsdebatten. Klaus Rifbjerg døde 4. april 2015.

Klaus Rifbjerg debuterede i 1956 med digtsamlingen UNDER VEJR MED MIG SELV. Med en usædvanlig sensuel iagttagelses- og erindringsevne har Klaus Rifbjerg kunnet fastholde skiftende tiders stemninger og skildre mangfoldige miljøer i ind- og udland.

I Klaus Rifbjergs første roman, DEN KRONISKE USKYLD fra 1958, fortæller en gymnasielev om de unges problemer med de voksne – og med at blive voksne. I de følgende bøger har Klaus Rifbjerg ubesværet bevæget sig mellem aldersklasserne. Hovedtemaer i Klaus Rifbjergs bøger tæller ikke mindst kønsroller som i MÆND OG KVINDER fra 1982 og kampen for den frigørelse, der ligger ligefor, og som dog er så fjern, fx i BORTE TIT fra 1989. Civilisationskritikken ligger især, og ikke særlig skjult, i personkarakteristikken hos Klaus Rifbjerg.

Der var en ny frimodig tone i Klaus Rifbjergs debutdigte; den moderne omverden blev erobret af poesien i den skelsættende KONFRONTATION fra 1960. I CAMOUFLAGE fra 1961 foretog Klaus Rifbjerg en art dybhavsekspedition i psyken i et sprængt og sprælsk ekspressionistisk sprog. En ny enkelhed blev introduceret med Klaus Rifbjergs AMAGERDIGTE fra 1965 med inspiration fra barndommens ø.

Klaus Ribjerg var skrivende til det sidste, og flere bøger er udgivet efter hans død.

Foto: Klaus Holsting, 2011

Bøger i samme genre