Forbrugeren i førersædet

Læseprøve

Hver dag opdager vi nye måder at kommunikere og reklamere på via internettet – og lige om lidt sker det samme på mobiltelefonen. Samtidig er forbrugerne begyndt at stille krav til virksomhederne om information, dokumentation og dialog. Hvis virksomhederne ikke reagerer hurtigt, så reagerer forbrugerne - på internettet, på mobilen …

Ændringerne i forbrugernes reaktion og kommunikation har flyttet en stor del af kontrollen over markedsføringen: fra virksomhederne til forbrugerne. I den nye web 2.0-virkelighed ”trækker” forbrugerne den ønskede viden og informationer om et produkt eller en virksomhed. Forbrugerne har mulighed for at tænde, slukke, surfe væk, klikke, klikke væk, lægge en kommentar, skælde ud, tippe en ven eller slette. Web 2.0-teknologien giver mulighed for dialog – og det vil forbrugerne gerne have. Og hvis de ikke er tilfredse, klager de til hele verden, via internettet. Derfor er virksomheder nødt til ikke kun at markedsføre sig på nye måder, men også at organisere sig på andre måder.

Hvordan skal man som virksomhed beslutte, hvilke af de mange nye kommunikationsformer man vil bruge? Hvad er tom snak og døgnfluer, og hvad er de langsigtede tendenser? Virker de? Hvordan bliver virksomhedens medarbejdere parate til at arbejde på denne måde? Hvilke udfordringer stiller det ledelsen over for?

Forbrugeren i førersædet - Kommunikation og ledelse efter web 2.0 i the pull society giver en levende introduktion til de nye fænomener på internettet, viser, hvad man skal tage hensyn til i sin markedsføring, og diskuterer effekten af markedsføring, og hvordan man kan gøre sin organisationen parat til at møde de nye udfordringer.

Kirsten Dinesen skriver om det, hun kalder The Pull Society: En verden af forbrugere, der bruger alle de kommunikationsmidler og medier, som findes i dag. De trækker den information ind, som de vil – når de selv vil. De modtager informationer og kommercielle budskaber fra en masse medier, men forholder sig kritisk og konstruktivt til både budskabet og den form, det bliver formidlet i. De taler selv til markedet, til andre forbrugere, til virksomheder, til regeringer – når de vil, og om det, som de selv synes er vigtigt. Det gør de via de medier, de selv vælger at bruge – for størstedelen af dem har global rækkevidde.
 

Anmelderen i Børsen var begejstret og gav bogen 5 ud af 6 hatte.

Se også anmeldelsen fra Dansk Kommunikationsforening

Kresten Schultz Jørgensen skrev positivt om bogen på sin blog.

Jan Lundquist har omtalt bogen på lundquisten.wordpress.com

Ligeledes har Christian Buch Iversen på Podii.dk

Og Pernille Bøg på virksomhedsdramaturgi.dk

Magisterbladet har omtalt bogen i nr. 9/2009 (s. 14) og&nbs

  • Antal sider252
  • ISBN9788702085013
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato31.03.2011

Køb eksempelvis bogen hos:

Forfatter

Kirsten Dinesen

Kirsten Dinesen er PR-direktør og har gennem årene løst opgaver for danske og udenlandske virksomheder, blandt andre Danisco, Radio 100, Dong Energy, Johnson & Johnson og Google.

Bøger i samme genre