Log ind for at se din ønskeseddel
Har du endnu ikke en profil?
Hvorfor ikke gøre det og få alle fordelene.
Er du allerede medlem? Log ind herunder
Ved at oprette en profil accepterer du vores handelsbetingelser
Indtast din e-mail adresse og vælg et password for at oprette en profil
Sporvognene stod for hovedparten af den offentlige trafik i København mellem 1863-1972 og var indbegrebet af den særlige københavner-stemning med jovialitet, nærgåenhed og friske bemærkninger. Det var et pålideligt, stabilt og velfungerende transportsystem, som desværre blev nedlagt af kortsynede politikere i løbet af 1960’erne.
Bogen tager os med på en nostalgisk rejse til dengang, hvor ’Den skeløjede’, ’Dukke-Lise’, ’Svenskeren’, ’Slyngelvognen’ og ’Altankassen’ kørte rundt i byens gader med københavnerne. Sporvognene var med deres kulørte linieskilte og lanterner synlige på lang afstand, og da sporvognene beholdt deres rute gennem 50-60 år, udviklede der sig nære bånd mellem befolkningen og ’den lokale linie’. Også i Århus og Odense var der sporveje, og også her levede og åndede man med sporvognene – om end i mindre målestok.
Flemming Søeborg (født 1954) er livslang tog- og sporvognsentusiast og udgiver bladet Spor og baner om modeljernbaner. Han er desuden forfatter til en række historiske bøger, bl.a. om Besættelsen. Samt ikke mindst succesbogen 'Der kommer tog' fra 2014.
Sporvognene stod for hovedparten af den offentlige trafik i København mellem 1863-1972 og var indbegrebet af den særlige københavner-stemning med jovialitet, nærgåenhed og friske bemærkninger. Det var et pålideligt, stabilt og velfungerende transportsystem, som desværre blev nedlagt af kortsynede politikere i løbet af 1960’erne.
Bogen tager os med på en nostalgisk rejse til dengang, hvor ’Den skeløjede’, ’Dukke-Lise’, ’Svenskeren’, ’Slyngelvognen’ og ’Altankassen’ kørte rundt i byens gader med københavnerne. Sporvognene var med deres kulørte linieskilte og lanterner synlige på lang afstand, og da sporvognene beholdt deres rute gennem 50-60 år, udviklede der sig nære bånd mellem befolkningen og ’den lokale linie’. Også i Århus og Odense var der sporveje, og også her levede og åndede man med sporvognene – om end i mindre målestok.
Flemming Søeborg (født 1954) er livslang tog- og sporvognsentusiast og udgiver bladet Spor og baner om modeljernbaner. Han er desuden forfatter til en række historiske bøger, bl.a. om Besættelsen. Samt ikke mindst succesbogen 'Der kommer tog' fra 2014.