Reklamens århundrede

Gå på opdagelse i 100 års kulturskat sammen med Irma-pigen, Tuborgs tørstige mand, Polle fra Snave, Esso-manden, dukken Harry og en masse kendte skuespillere. Få forklaringen på, hvorfor kvinder gerne svæver en meter over gulvet med en flaske Ajax opvaskemiddel i hånden, hvordan hele familien klæder sig varmt på til en kold krig, og hvad man byder uventede gæster på Nørrebro. Og er det rigtigt, at industriens robotter tager vores arbejde, mens de drikker vores øl?

REKLAMENS ÅRHUNDREDE fortæller Danmarkshistorie på en ny måde – set gennem de sjoveste og smukkeste, mest forbløffende og provokerende reklamebilleder, som har lyst op i danskernes hverdag fra 1901 til 2001.   Reklamens billeder præges af skiftende tiders mode og moral. Der er perioder med knaphed på varer og pludselig overflod. Vi ser menigmand komme til sin ret som forbruger, for til sidst at blive grint ud for sit bundesligahår. Billederne beretter om kvindernes forvandling fra pæne piger til pinups og viser dem smide forklædet til fordel for jakke og slips. Ungdommen sætter strøm til musikken og løber med al opmærksomheden. Alt det sjove kommer efterhånden fra Amerika, men globaliseringen stopper ikke der. Hele historien er fanget i reklamebillederne, som selv er med til at flytte grænser.
  • Antal sider200
  • Højde276 mm
  • Bredde203 mm
  • Dybde20 mm
  • Vægt809 g
  • FormatIndbundet
  • ISBN9788702083118
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato11.11.2009

Køb eksempelvis bogen hos:

Bøger af samme forfatter

Forfatter

Asger Liebst

Asger Liebst

I mit barndomshjem, et rækkehus i Gladsaxe, kastede PH-lampen sit blide lys over spisebordet og de kulturradikale tanker, som mine forældre opflaskede mig med. Midt i det hele indtraf tresserne med ufatteligt gode tider og frit valg på samtlige varehylder. Alt dette – fritænkningen, forstaden og forbrugsboomet – skulle komme til at præge både mit almindelige arbejdsliv og mit forfatterskab.

Jeg har livet igennem arbejdet med tekst, billeder og kommunikation. Som forlagsredaktør, reklamechef, kommunikationsrådgiver, journalist, webredaktør – og sideløbende med disse job som forfatter.

Min opvækst i Gladsaxe under den store højkonjunktur er baggrund for krøniken Drømmen om Gladsaxe, som udkom i 2006. Krøniken er dog ingen selvbiografi, men et bredt billede af stedet, tiden og nogle fremtrædende kommercielle og politiske aktører. I den beslægtede bog Forræderi på første klasse (2008) går jeg en generation tilbage og udforsker mellemkrigstidens og besættelsens højreekstremisme i en anden københavnsk forstad, Gentofte.

Min fascination af forbrug og reklame har gennem årtier resulteret i en række undervisningsbøger om reklameanalyse – og i lystlæsningsværket Reklamens århundrede fra 2009. Jeg har desuden skrevet bøger om New York og såmænd en om Malmö.

Og der er flere bøger på vej.

Læs mere på min hjemmeside www.asgerliebst.dk

Foto: Morten Holtum 2006