34_checkmark

Fragt kun 29,95 kr. 

Gyldendal forbedrede resultatet i 2021

 

Foto: Simon Klein-Knudsen, 2017


Gyldendal forbedrede sit resultat i 2021 og levede op til sine forventninger ved indgangen til året. Det viser årsregnskabet, der er blevet offentliggjort i dag, tirsdag 8. februar 2022.

Gyldendal har i dag, tirsdag 8. februar 2022, udsendt sit regnskab for 2021. Det viser en fremgang i resultatet i forhold til 2021, fortæller en tilfreds administrerende direktør Morten Hesseldahl.

”I et år præget af en uforudsigelig pandemi levede vi op til vores forventninger fra begyndelsen af året og leverede dermed en markant forbedring af resultatet i forhold til 2020. Det er vi tilfredse med,” siger Morten Hesseldahl.

Regnskabet viser en omsætning på 935 mio. kr., hvilket er en vækst på 4 procent i forhold til 2020. Driftsresultatet (EBIT) blev 42 mio. kr., hvilket er en fremgang fra 9 mio. kr. i 2020.

Selvom der var tale om en betydelig forbedring fra det pandemi-ramte 2020, så ville fremgangen have været endnu mere markant, hvis 2021 havde været fri for restriktioner, forklarer direktøren. 

”Gyldendal Uddannelse fortsætter med at præstere stærkt, selvom pandemien lagde en dæmper på fremgangen i vækstområdet mentorforretningen. Vi er dog meget fortrøstningsfulde omkring, at den forretning kommer til at bidrage yderligere til resultatet, når pandemien slipper sit greb om samfundet,” siger Morten Hesseldahl.

Det analoge og digitale supplerer hinanden
Også på det almene marked er Gyldendal-direktøren fortrøstningsfuld omkring udviklingen.

”Vi kan med glæde konstatere, at den fysiske bog lever i bedste velgående. Trods nedlukning af detailhandlen i begyndelsen af året og digital vækst, køber danskerne fortsat gode gammeldags papirbøger i stor stil,” siger Morten Hesseldahl og fortsætter:

”Igen i 2021 er vi udkommet med stærke debutanter, prisbelønnede forfattere og brede bestsellere fra alle redaktioner. Samtidig har vi arbejdet ambitiøst med at udvikle vores historiefortælling på tværs af formater, hvor vi har afholdt udsolgte strikke-events i Musikhuset i Aarhus, vundet en Prix Audio for bedste lydbog og styrket vores kompetencer inden for udvikling af podcast og radio yderligere.”

Den fysiske bogs fortsatte styrke sammen med øget digitalt forbrug betyder, at markedet vokser. Antallet af solgte digitale enheder overstiger nu antallet af solgte trykte bøger. Samlet steg omsætningen af lyd- og e-bøger på trade-området steg med ca. 40 %, drevet af streamingtjenester og tilkøbet af det digitale forlag Word Audio Publishing International. Forbruget af digitale produkter på trade-området i Danmark (dvs. antal solgte eller streamede enheder) voksede med 30 %.

Forpligtet til mere end at tjene penge

Som publicistisk virksomhed har Gyldendal forpligtelser overfor samfundet, som rækker ud over det rent kommercielle.

”Vores væsentligste samfundsbidrag sker gennem kerneforretningen, hvor vi også i 2021 er udkommet med mangfoldig kvalitetslitteratur og -læremidler. I tillæg til det har vi igen i årets løb gennemført en lang række samfundsnyttige initiativer; fra skriveworkshops i psykiatrien og med diverse minoritetsorganisationer over fremtidssikringen af Lex.dk og til lektiehjælp for børn i almennyttige boligforeninger. Dermed leverer vi et samfundsbidrag, som vi er stolte af,” fortæller Morten Hesseldahl.

Gyldendals samfundsmæssige bidrag er opsummeret i CSR-rapporten for 2021, der blev offentliggjort samtidig med årsrapporten.