Læs artiklen

Thomas Boberg: Hvert ord er sparket ud af vejens sten og grus

Thomas Boberg: Hvert ord er sparket ud af vejens sten og grus

’Sindssygt god’. ’Dybt relevant litteratur’. ’Ekstremt fascinerende’. Thomas Bobergs Africana er en af årets hidtil mest roste bøger.  

AFRICANA er en kronologisk, autofiktiv roman, der følger digteren Thomas og radiodokumentaristen Rebecca under en serie rejser til Etiopien og Gambia 2013-2018, med et mellemspil under hjemlige himmelstrøg i Nordvest 2014.

Thomas Boberg har selv funderet over, at der er en ny fornemmelse i spil i den ellers meget selvkritiske digter i kølvandet på færdiggørelsen af AFRICANA, som udkom i begyndelsen af marts 2019.

»Jeg er ikke ubetinget utilfreds«, har den 58-årige forfatter sagt til Politiken. »Det er helt nyt for mig«.

Med AFRICANA bygger jeg en bro, der fører henover det store tidsspand og frem til det nye øjeblik og ind i fremtiden. Det lyder jo vældigt og storladent, men det er ikke desto mindre sådan, jeg ser det

Af sted for at indhente skriften
Thomas Boberg har siden debuten i 1984 skrevet over 30 bøger, primært digtsamlinger. Indenfor forfatterskabet er AFRICANA i familie med den kvartet af rejsebøger, som Thomas Boberg har udgivet som såkaldte rejseminder - Sølvtråden (1996), Americas (1999), Invitation til at rejse (2003) og I den næste by (2012). Og han ser selv spor i AFRICANA, som peger hele vejen tilbage til digtdebuten Hvæsende på mit øjekast (1984):

»Min første digtsamling blev til på min første Afrikarejse til Sudan, og når jeg ser tilbage, kan jeg se, at alle de temaer, jeg siden kom til at beskæftige mig med, findes indlejret i den bog som kim eller spæde begyndelser«, siger Thomas Boberg.

»Med AFRICANA bygger jeg en bro, der fører henover det store tidsspand og frem til det nye øjeblik og ind i fremtiden. Det lyder jo vældigt og storladent, men det er ikke desto mindre sådan, jeg ser det«, siger han.

»Det er som om, da jeg først kom i gang med at skrive, at det gav sig selv. Jeg samlede op og fortsatte, og i visse momenter fornemmede jeg, at skrift og rejse faldt sammen. Jeg måtte tage af sted igen for at indhente skriften. Hvert ord er sparket ud af vejens sten og grus«, siger Thomas Boberg om arbejdet med bogen.

Rebecca
Som en nyskabelse i Thomas Bobergs rejsebøger er AFRICANA ikke monologisk. Der er to rejsende, og den anden stemme tilhører kæresten Rebecca. Thomas Boberg konstaterer i bogen, at Rebecca ’er god til at finde steder, jeg er god til at komme på afveje. Hun opsøger mødet, samtalen undervejs. Jeg skriver mine notater’.

»Måske kan man sige, at Rebeccas rolle er den ’maskuline’ og min ’den feminine’, som traditionelt er den ’følende’, ’den drømmende’, som pludselig kan forsvinde ud i det fjerne«, siger Thomas Boberg.

»Hendes stemme perspektiverer hele forløbet i bogen og spænder rummet ud. Det er mere, end jeg kunne have drømt om, den kvindelige stemme, der korrigerer og udvider, komplementerer og modsiger. Det har jo ikke været nødvendigt at digte denne stemme, jeg har blot skullet lytte og skrive ned så nøjagtigt som muligt«, siger han.

Rebecca Bannor-Addae er fra Odense og har ghanesiske rødder. De har dannet par siden 2012 og har et barn sammen. Og konstellationen hvid, midaldrende mand og brun, yngre kvinde har haft betydning for de konkrete rejser og romanen.

»Jo, jeget er hvid, midaldrende heteroseksuel - altså ifølge tidens identitetspolitiske konsensus ganske uegnet til at skrive fra Afrika, det brune og sorte kontinent, selv om det altså ikke er et synspunkt, jeg nødvendigvis deler. Men det er jo en stor gave, at Rebecca-karakteren har rum og frihed til at fortælle sin historie som brun, og hvad det nu end har af konsekvenser for hende i denne verden«, siger Thomas Boberg.

»Aldersforskellen er i begyndelsen et socialt anliggende, om hvad samfundet egentlig mener om den sag. At den måske er en ubalance, noget ulige, at det er unormalt, ikke sundt. Men i denne virkelighedens verden, som AFRICANA skriver sig ind i, betyder det ikke noget, hvis kærligheden er der«, siger han.

Den illegale rejsende
Helt centralt i bogen står nogle konkrete og voldsomme migrant- og back way-historier, I oplever på nært hold – historier om folk, der forsøger at nå frem til Europa eller i hvert fald forlade kontinentet. Hvad betyder de historier for romanen?

»Romanen begynder som en mere traditionel og klassisk rejse. Ud i den store, fremmede verden. Men i Gambia lander skriften for alvor i Afrika. Det mere traditionelle rejsemotiv bliver fuldstændigt splintret, vendt på hovedet, ja ødelagt i udvidelsen af samme«, siger Thomas Boberg.

»For hvor spændende er det egentlig at rejse, når nu man hører migranternes fortællinger? Hvad er rejsens bevægelse egentlig set i det perspektiv? Det er her, vi bevæger os ind i nutidens frygtelige dilemmaer og kriser. Det er her, racismen bliver så tydelig. Hvornår er man i vestlig forstand borger med papirerne i orden, et menneske? Hvornår er man en paria, en illegal, et umenneske, ja et dyr?«, spørger han, blandt andet med reference til, at man i Libyen spærrer de ’ulovlige migranter’ inde i nedlagte zoologiske haver.

FIND BOGEN HER:

Vis mere
Tilføj til ønskeliste

Africana

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Under hundestjernen

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Hvid glød

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

En stående aftale

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Slaggedyret

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Mexicocitydigte

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Livsstil

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Americas

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Hesteæderne 3

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Fantombillede

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Sølvtråden

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

I den næste by

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Under uret

Thomas Boberg

Tilføj til ønskeliste

Flakker

Thomas Boberg