Læs artiklen

»Kære selvfede kulturelite og kære selvfede kulturelite, der hader den selvfede kulturelite ...«

»Kære selvfede kulturelite og kære selvfede kulturelite, der hader den selvfede kulturelite ...«

Læs her hele talen fra forlagschef Simon Pasternak for den samlede bogbranche til Gyldendals efterårsreception 2019.

Kære forfattere, kære prosaister og lyrikere, kære historikere, debattører og arkæologer.

Kære oversættere, journalister og filosoffer, kære selvfede kulturelite og kære selvfede kulturelite, der hader den selvfede kulturelite, kære kulturradikale og nationalkonservative, kære venstre- og højreorienterede, kære magtkritikere, kære magtfulde, kære magtesløse. 

Kære ironikere og melankolikere og patetikere, kære økokritikere, hvidhedskritikere og antiracister, kære aktivister og kære skumlende sofakartofler, kære pessimister og komglade utopister, kære jer, der ikke vil tale med folk, der taler på den måde, kære jer, der vil tale med folk, der ikke vil tale med folk, der taler på den måde. 

Kære jer, der vil have, at der skal stå neger og hottentot hos Halfdan Rasmussen, fordi Halfdan skrev det, kære jer, der vil have en udgave af Halfdan Rasmussen uden, fordi neger og hottentot bare ikke længere er okay betegnelser for mennesker, kære nordjyske novelleforfattere, der kerer sig om landbrugssamfundets afvikling i 50’erne, kære københavnerhipstere, der ikke har landbrugssamfundets afvikling i 50’erne som top of mind. 

Kære forfattere, der vil beskrive samfundet, kære forfattere, der vil beskrive sindet, kære forfattere, der synes kunsten er politisk, kære forfattere, der synes kunsten er kunstnerisk, kære bredt skrivende, kære pivsmalt skrivende, kære jer, der skriver en eneste dampende sætning om måneden. 

Kære jer, der ikke kan komme videre i teksten, kære grafomaner, der ikke kan stoppe, fordi verden er stor og det sidste ord ikke kan siges. 

Kære jer, der ringer til jeres redaktør søndag aften og synger jeres nyeste digt og kære jer, der venter til mandag, kære gamle, der holder ud og inspirerer os andre, kære jer der står i midten af jeres gerning, kære jer, der kun har jeres helt nye karismatiske stemme, som vi andre ikke har hørt endnu, kære alle jer, der vil gå i døden for kunstens integritet og for at budskabet kommer ud – kære jer, den mest kompakt talentfulde flok mennesker i Danmark: tak for at gøre os til dem vi er og gerne vil være: Et hus for alle med talent og en historie at fortælle. Et hus fuld af inspiration, samtale og fællesskab. 

Klik på billedet for at se videoen af Simon Pasternak, der holder talen til Gyldendals efterårsreception 2019.

Og selvom der er mange måder at være forfatter på, mange måder at være menneske i Danmark på, så tror vi, at vi i samtalen og i litteraturen, i fortællingen kan finde et fælles sted, hvor vi kan mødes med alt det vi har i os af grimhed og skønhed. Vi kan pippe med vores eget næb og høre den andens stemme og få bud på, hvordan man skal navigere i den her vanvittige og polariserede verden fuld af strømlinet bavl, højtråbende modsætninger og store fede politiske løgne. 

Fortællingen og litteraturen er måske det mest intime møde man kan have med et andet menneske, fordi man kan høre dets indre stemme, det indre menneske. Og i litteraturen skal vi ikke være de velfriserede dengser, som vi skal være til hverdag derude i samfundet. Her kan vi være beskidte, her kan vi tale om uafgørlige, grimme ting – om politik, køn, sex, racisme, død, ondskab, vi ikke kan tale om andre steder, hvor alting skal være mere nydeligt og entydigt. I fortællingerne kan vi samle alt det drama, det er svært at tale om, men som vi skal tale om, fordi det findes – her kan man insistere på mørket og føre krig mod hyggen eller skrive lysvæld efter lysvæld. 

Men vi har også en udfordring lige nu – som altid i øvrigt – vi skal opruste på fortællingerne og samtalen om dem, uanset om det er på lyd eller papir – uanset om det er en journalistisk historie, en stor episk roman eller en krimi, så alle dem, der burde læse og høre, ikke går rundt i den illusion, at de kan spille playstation for at have det sjovt eller glo Netflix for at få de bedste fortællinger om, hvem vi er som mennesker og samfund. Det kan de nemlig IKKE! 

Og det er en ting, vi må løse sammen – og vi vil gerne være et hus, hvor I kommer og tænker og taler om litteratur og fortællinger dagen lang. Det har krævet lidt nytænkning fra vores side, som jeg håber, I er med på – og det drejer sig om måden at tænke fortælling og redaktion på.

Vi har fx åbnet vores egen fortælleskole til krimier. Hvorfor det? Fordi vi i Danmark ikke har en fælles kultur, hvor vi kan diskutere fortællinger – om det er krimier eller store episke fortællinger eller små stramme kammerspil om parforholdets uendelige følelsesmæssige forskydninger. Vi har filmskoler, men de laver FILM og FILM er IKKE BØGER, vi har allerede en forfatterskole, der sender den ene fantastiske forfatter ud efter den anden – og evigt tak for det, men det er ikke et sted, hvor man fokuserer på fortælling – karakterer og plots og de store svedige historier om magt, sex og penge! Vi skal til at finde ud af, hvad romandramaturgi er – og det er ikke filmdramaturgi. Og vi skal finde ud af det sammen. 

Og så er der det redaktionelle rum, hvor vi møder jeres manuskripter. Det rum, hvor der skal være fuldstændig tillid og faglighed. Vi vil gerne udvide det rum, hvor det giver mening og se, hvad det enkelte værk og den enkelte forfatter har brug for. Vi kan have flere redaktører på et værk, hvis det er den bedste løsning, og med redaktører fra flere afdelinger, så en nonfiction-redaktør kan redigere sammen med en skønlitterær eller børn- og ungeredaktør – uha, ja det sker! og med eksterne folk også, så vi kan få en samtale op at køre om værkerne, og fordi mange af de bedste nonfictionbøger bruger tricks fra skønlitteraturen og nogle af de vigtigste romaner er researchet så grundigt som den heftigste graverjournalistik. Og fordi der er mange slags forfattere og mange slags bøger, og der ikke længere er en one size fits all-model. 

Der er mestre, der slår en præcis streg præcis som det passer dem – og det skal man ikke blande sig i. Der er folk der kommer med et i mørke frempuslet sortbejdset mesterværk og tak for det! Og der er folk, der kommer med en sprød ide, der skal udvikles på. Og vi vil kunne tage imod alle slags og i alle størrelser – og hverken lege svenske kokke, der vil lave alt til den samme svenske pølseret, men heller ikke spærre en forfatter og et værk inde i et traditionelt redaktør-forfatterforhold. Vi skal gøre det, der passer til hver enkelt – alt gjort med conduite, takt og sans for det enkelte menneske og den enkelte bog. 

Og lad os udvide rummet endnu mere og gøre hinanden klogere på litteratur og fortælling, for der er ingen der har svaret og hvis I har – så hit med det! Vi laver fx også masterclasses, hvor folk fra andre fortællebrancher – dramatikere og filmfolk kommer og fortæller om deres take på historier. Eller forfattere, der fortæller kolleger om deres erfaringer og om hvordan kloden lige drejede en ekstra omgang, da de skiftede fra tredje- til førsteperson. Eller folk der fortæller om lydfortællinger, fordi vi tror, vi ikke skal være formatlammede, men kan lære af hinanden, fordi vi er for få i Danmark til at forskanse os i hver vores kunstart, og fordi fortællingerne hele tiden udvikler sig under indtryk af hinanden. Eller det kan være vores Tranetorsdage den sidste torsdag i hver måned, hvor forfattere læser op for andre forfattere af deres endnu ikke udgivne ting – husk at komme, det er kl. 17! Og at se en ung forfatter endelig tage tilløb til at gå hen til det ældre koryfæ og få gang i en SAMTALE om det vigtigste i verden – det er det bedste. 
Det bedste er at høre huset summe fra redaktionslokalet til alle de glade folk, der løber rundt for at få jeres fortællinger ud i verden, hvor de vel først rigtig bliver til – i mødet med læserne, i den eksplosion en VIRKELIG god fortælling kan sætte i et menneskeliv. 

Men midt i alt det nye vil vi også holde fast i alt det vi kender, det gamle gyldendalske. For når man bevæger sig rundt herinde, kan man godt få gåsehud af al den ånd, den massive bunke talent, der de seneste 249 år og otte måneder er blevet akkumuleret her. Og vi skulle gerne tage 250 år til og holde litteraturen levende, og netop klassikerne er den bedste medicin mod overfladisk fis og managementgejl, og her er I også de bedste ambassadører for litteraturen til nye læsere. 

Hvem havde fx troet at en nyoversættelse af Gilgamesh af far og søn, digter og filolog ville blive en runaway bestseller? 

Eller at en entusiastisk oversætter ene kvinde ville sætte en roman om iranske kvinder fra 80’erne permanent på bestsellerlisterne? 

Og så skal vi insistere på at give plads til alt det bedste og have en bred vifte af forskellig litteratur – fra snedigt plottede krimier, store episke romaner og journalistiske fortællinger til hård lyrik og kringlede prosaværker uden genkendeligt centrum, og vi skal udgive litteratur fra hele verden og alle de verdener vi bebor. Vi skal beholde respekten for det særegne, det originale og særlige. For man ved aldrig hvor det nye og vigtigste kommer fra. 

Den loppe der gør derovre i hjørnet, kan blive den næste tyrannosaurus rex. Den buddhistiske og smalle digter fra en dansk ø, der skriver alting med selvsnittet pen og selvblandet af forskellige urter udtrukket blæk, men ikke sælger mange bøger, kan vise en femtenårig palæstinenser ind i poesien og skabe et atomnedslag af sprog. 

Og om ikke af andre grunde, så fordi litteratur og gode fortællinger er det fedeste i verden! 

Og uden jer er vi INGENTING, så kom og vær med til at holde dette gamle wobblende luftskib af ånd og talent, som Gyldendal er, flyvende – og som Buzz Lightyear siger – MOD DET UENDELIGE UNIVERS! 

Velkommen til jer alle sammen – og skål! 

Se de nyeste bøger fra Gyldendal her

Vis mere
Tilføj til ønskeliste

Gilgamesh

Ingen Forfatter

Tilføj til ønskeliste

Sidste vers

Niels Frank

Tilføj til ønskeliste

De skandaløse

Simona Ahrnstedt

Tilføj til ønskeliste

Mit barn

Cecilie Lind

Tilføj til ønskeliste

Sangen i knoglerne

Diana Gabaldon

Tilføj til ønskeliste

Bladsellerijuice

Anthony William

Tilføj til ønskeliste

Kim Larsen

Erik Jensen

Tilføj til ønskeliste

Vi var folket

Thomas Ubbesen

Tilføj til ønskeliste

Frie ord

Søren Pind

Tilføj til ønskeliste

Sørgekåben

Mikkel Frey Damgaard

Tilføj til ønskeliste

Vernon Subutex 2

Virginie Despentes

Tilføj til ønskeliste

Sprogheksen

Maria Rørbæk, Siri Melchior

Tilføj til ønskeliste

Frank vender hjem

Kristian Bang Foss

Tilføj til ønskeliste

Vernon Subutex 1

Virginie Despentes

Tilføj til ønskeliste

Kvartvejs

Mette Bratlann

Tilføj til ønskeliste

SkriveKlar 1

Charlotte Rytter

Tilføj til ønskeliste

Design din fremtid

Soulaima Gourani

Tilføj til ønskeliste

En skole for alle

Mette Korsgaard

Tilføj til ønskeliste

Viking

Jeanette Varberg

Tilføj til ønskeliste

12 i alle fag

Raman Mehrzad

Tilføj til ønskeliste

Kirsten Lehfeldt

Jacob Wendt Jensen

Tilføj til ønskeliste

Kvinden i spejlet

Rebecca James

Tilføj til ønskeliste

Guldjyderne

Søren Jakobsen