Læs artiklen

Vil du være Fit efter baby? Her er de 10 vigtigste regler

Vil du være Fit efter baby? Her er de 10 vigtigste regler

Fitnessekspert Anne Bech er tilbage med sin trænings- og livstilsmetode, FIT: Firming Intensive Training. Denne gang handler det om, hvordan du – på sikker og ansvarlig vis – kan blive FIT EFTER BABY, uanset om du er gravid, lige har født eller har været mor i noget tid. Bogen hjælper dig med at sætte det rette tempo og ikke overanstrenge din krop. Fra FIT EFTER BABY, her er Bechs 10 vigtigste regler, når du vil være slank, sund og stærk mor.

1. Søvn er vigtigere end det meste andet. Sørg for at få sovet, når du kan, og planlæg at få hjælp, hvis baby ikke sover sammenhængende. Det er vigtigt, at du får sovet – også hvis det bare er en ekstra lur, du kan få.

2. Pust altid ud, når du løfter enten baby eller tunge ting. Hold aldrig vejret, når du løfter, for så låser du dine mavemuskler i den stilling, hvor de kan blive trukket længere fra hinanden.

3. Spis enten efter kostplanen, efter The Golden 8, eller spis fødevarer fra kostplanen – så mange, som du kan. Spis så økologisk, det kan lade sig gøre for dig, og sørg for, at du spiser tre hovedmåltider hver dag, så du holder din stress nede og din forbrænding oppe.

4. Læg ikke for hårdt ud! Følg programmerne, så du ikke gør skade på dig selv. Det kan være så svært at få rettet op på skader igen.

5. Lyt til din krop. Hvis noget gør ondt, så stop. Hvis du er frisk, så få lavet din træning. Hvis noget føles forkert, så mærk efter i øvelsen, og gør bevægelsen langsommere.

6. Drik vand! 2-2,5 liter. Det er utrolig vigtigt at få slukket tørsten, meget vigtigere end man sædvanligvis tror, og det er særligt vigtigt, hvis du også ammer.

7. Prøv at planlægge, så godt du kan. Det vil sige, tænk over, at der skal være ordentlig mad i køleskabet, ikke nemme, sukkerholdige løsninger. Og planlæg hjælp, lur, træning, så godt det nu lader sig gøre.

8. Hold dig så tæt til et almindeligt døgns vågne og sovende rytme, du kan. Altså, lad være med at sidde og se fjernsyn om natten og spise i mørket. Spis om dagen, og sluk lyset om natten. Uanset hvordan din eller din babys rytme er.

9. Lav dine bækken- og maveøvelser efter planen, det handler ikke kun om at få en slank krop igen, men også om at holde dit skelet sammen, så du kan være stærk til livets udfordringer fremover!

10. Beløn dig selv. Med hvad der nu kan lade sig gøre. Et lidt længere varmt bad (i øvrigt godt for mælkefyldte bryster), rolig musik, når du og baby skal sove, en kop varm urtete eller amme-te, når der er ro, eller nyd noget sundt sødt fra bogens kagedåse, som både nærer dig og forkæler dig. Det er så vigtigt at gøre noget godt for sig selv, når du skal være så meget for andre. HUSK DET.

Redaktionen anbefaler: