Læs artiklen

Hvad videnskaben siger om at sove godt, og hvordan du opnår det!

Hvad videnskaben siger om at sove godt, og hvordan du opnår det!

I et moderne samfund med fart på, kan det virke som spild af tid at sove. Man udretter jo ikke rigtigt noget, og det er tit mere fristende at besvare et par mails, tjekke Facebook eller se ét afsnit mere af den Netflix-serie, man har gang i end at gå i seng i ordentlig tid.

Mennesker har brug for mindst syv timers søvn hver nat for at blive ved med at have en velfungerende krop og hjerne. Længere tids søvnunderskud påvirker helbredet og øger risikoen for bl.a. kræft og hjerte-kar-sygdomme. Især hjerne tager skade for lidt søvn – hukommelsen forringes, humøret daler og der ophobes skadelige affaldsstoffer, der kan forstærke udviklingen af Alzheimers sygdom. Det siger Birgitte Rahbek Kornum, der står bag den første forskningsbaserede bog om søvn på dansk, FORSTÅ DIN SØVN.

Bogen er især henvendt til de fire ud af 10 danskere, der har søvnproblemer – enten fordi de har svært ved at falde i søvn, vågner mange gange i løbet af natten eller sover dårligt.

”I bogen kommer jeg med en række gode råd til bedre søvn, men jeg forklarer også biologien bag søvn. Altså, hvad der sker i hjernen, når man sover og lige så vigtigt: Hvad der sker i hjernen, når man ikke sover nok. Forhåbentligt i et sprog, så alle kan forstå det,” siger Birgitte Rahbek Kornum og fortsætter:

”Jeg gør også op med en række myter om søvn: Bl.a. tanken om otte timers sammenhængende søvn hos voksne. Det findes simpelthen ikke. Det kan godt være, at du ikke opdager det, men du vågner i løbet af natten. Det er der mange, der tror, er et problem, men det er det faktisk ikke – det er langt mere afgørende, hvordan du har det om dagen.”

FORSTÅ DIN SØVN har også kapitler om søvnbiologi, søvnløshed, drømme og en gennemgang af hvorfor mennesker i forskellige aldre har forskellige søvnbehov og -mønstre. Samtidig besvarer Birgitte Rahbek Kornum spørgsmål som hvorvidt man kan sove for meget, hvorfor teenagere altid er B-mennesker og om der er nogle positive effekter ved en powernap i løbet af dagen.