Uddannelse for de mange

Lars Olsen

Flere skal nå længere i uddannelsessystemet. Siden 2006 har der været bred politisk enighed om to vidtgående mål – at 95 procent skal gennemføre en ungdomsuddannelse og mindst 50 procent en videregående uddannelse.
Alligevel har tallene ikke for alvor rykket sig. En af de vigtigste årsager er manglende nytænkning omkring uddannelsens kerne: Undervisningen.
I det seneste årti er uddannelserne blevet mere snævert boglige og akademiske. Succes i folkeskolen handler udelukkende om det boglige, mange steder er de praktiske fag reelt smuldret bort. Samtidig er de boglige fag og uddannelser mere akademiske end før. Gymnasieelever skal lære videnskabsteori, og helt ned i folkeskolen afleveres synopser, hvor eleverne redegør for deres metodeovervejelser – undervisningsformer der tidligere var forbeholdt de akademiske uddannelser.
Konsekvensen er, at uddannelsessystemet bliver en fremmed verden for brede lag. Tallene viser da også, at de højtuddannedes unge klarer sig fint, det er frem for alt børn af faglærte og ufaglærte, som ikke når langt nok.

Lars Olsen præsenterer inspirerende eksempler på, hvordan uddannelsesinstitutioner landet over har valgt en mere konkret og praktisk tilgang – og dermed bragt undervisningen tættere på virkeligheden. Samtidig sættes eksemplerne i et bredere perspektiv. Hvis »flere skal nå længere«, må der gøres op med de barrierer, der skaber social og kønsmæssig ulighed. Uddannelsesverden har brug for intet mindre end en kulturrevolution.

Politisk indledning v. Christine Antorini (S) og Nanna Westerby (SF)

Priser på Uddannelse for de mange

Udgave
Format
Udgivelsesdato
Flere oplysninger
Pris
Udgave 1
Andet
06.08.2012
-
Uddannelse for de mange

Fakta om bogen

TypeAndet
ISBN9788702119428
Udgave1
Udgivet06.08.2012
Sider-
Oversætter-
Illustrator-
Omslaggrafiker-
Pressen skrev
  • Som debatbog skiller bogen sig ud, fordi det ikke bare er meninger fra skrivebordet, men et godt mix af undersøgende journalistik, samfundsvidenskab og holdninger.

    Esben Schørring, Berlingske

  • Olsens sigte er at afdække ulighed mellem samfundets klasser, og det gør han overbevisende. Og selv om det er tydeligt, at Lars Olsen er en ildsjæl, bliver han ikke dogmatisk. Han nøjes ikke med at pege fingre, men opstiller mulige løsninger.

    Camilla-Dorthea Bundgaard, Jyllands-Posten

  • I hans bøger vil man kunne finde en række af rationalerne bag den ny regerings uddannelsespolitik. Det er den ene grund til, at det er værd at læse Lars Olsens ny bog. Den anden er, at den som de foregående bøger (…) med enkle virkemidler, et stærkt blik for uddannelsespolitikkens ømme tæer, letforståeligt sætter en træfsikker dagsorden.

    Stefan Hermann, Information

    

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini har sammen med SFs uddannelsesordfører Nanna Westerby skrevet et politisk efterord til bogen - få et uddrag i den gratis læseprøve.

Artikler (0)

Log ind

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
Password

Opret profil

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
E-mail
Password

Glemt password

Indtast din e-mail, og vi sender dine info.

Slet profil

Indtast din e-mail.
E-mail

Tilmeld nyhedsbrev

Indtast din e-mail-adresse for at tilmelde dig nyhedsbrevet.
E-mail

Forlaget Gyldendal – hvor forfatterne er

Gyldendal.dk

g.dk – Gyldendals internetboghandel
- er nedlagt pr. 1. maj 2013.

Nu er du på forlaget Gyldendals hjemmeside.

Her kan du læse om bøger, se film om litteratur, anmelde og komme i dialog med forfatterne.

Vi håber, at du finder den bog, du leder efter.

Velkommen til!