Læseprøve

Hver gang vi bruger penge på det sociale område, skal vi gøre os klart, hvad effekten er – og om der var andre initiativer, der ville have større nytteværdi. For det er samfundets penge – og det offentlige har en samfundsmæssig og etisk forpligtels til at levere de bedst mulige indsatser. Og derfor skal vi stille spørgsmålet: Kan det betale sig? Det mener Mette Lindgaard, Peter Thorgaard og Morten Wiene i denne bog: Kan det betale sig? - Sådan måler du social nytteværdi.

Bogen forklarer grundigt, hvordan man kan udarbejde en nytteværdianalyse – og klæder læseren på til at svare på, om det kan betale sig. Afsættet er en såkaldt SROI-metode: Social Re-turn on Investment, der dels består af en økonomisk beregning og dels en vurdering af velfærdseffekter som sundhed, familierelationer, netværk, selvbestemmelse, arbejdsliv, trivsel og tryghed.

Bogens metodegennemgang inddrager konkrete cases, der viser områdets kompleksitet – og hvordan metoden kan bruges som værktøj. Formålet med en nytteværdianalyse er at kunne dokumentere og værdisætte social nytteværdi, så beslutningstagere på området har noget at sammenligne med i forhold til mål, prioriteter og indsatser.

Bogen er en del af serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.

  • Antal sider250
  • ISBN9788702152500
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato08.01.2015

Køb eksempelvis bogen hos:

Bøger i samme genre