Musik i virkeligheden

Læseprøve

Man behøver ikke at være specielt musikkyndig for at få både glæde og udbytte af Karl Aage Rasmussens bøger. Han er uhyre vidende, en fremragende formidler og  kan enkelt og ligetil forklare både den kendte og ukendte, mere eksperimenterende musik og dens udtryksformer, så man både føler, at man bliver klogere, - og får lyst til at lytte til den.

Bogen er bygget op i tre dele:

1) behandler mere musikteoretiske emner: ”Musik og erindring”, ”Musikoplevelse, musikanalyse, musikpædagogik”, ”Øjnenes musik – ørernes biograf” etc.

2) består af en række biografiske essays om komponister, bl.a. Vivaldi, Schubert, Wagner, Mahler, Sibelius samt et essay om amerikansk kompositionsmusik

3) behandler emner som forholdet mellem nationalisme og internationalisme, provinsialisme kontra kosmopolitisme, forholdet mellem demokrati og kunst etc.

 

 

  • Antal sider248
  • ISBN9788702105117
  • Udgave1
  • Udgivelsesdato09.07.2012

Køb eksempelvis bogen hos:

Bøger af samme forfatter

Forfatter

Karl Aage Rasmussen

Karl Aage Rasmussen, født 1947, er en af de vigtigste moderne danske komponister.

Karl Aage Rasmussen udmærker sig tillige ved at kunne skrive om musik som få: Essaysamlinger som KAN MAN HØRE TIDEN fra 1998 og HAR VERDEN EN KLANG fra 2000 og biografier som DEN KREATIVE LØGN fra 2001 (om Glenn Gould), FORRYKT fra 2004 (om Robert Schumann), JORD OG HIMMEL, LYT fra 2014 om Johan Sebastian Bach, SINDETS EKKO fra 2016 om Tjajkovskij samt EN SØRGMODIG DRØM OM IDYL fra 2017 om Johannes Brahms.viser, at Rasmussen kan skrive om musik, så alle kan forstå det.

Foto: Helene Krag Jespersen, 2008

Bøger i samme genre