Forfattere | Gyldendal

Karin Mortensen Laljani

Karin Mortensen Laljani, f. 1962 Frederiksberg
Født, opvokset og uddannet i Danmark, gift med Narendra fra Indien, har sønnen Milan på 8 år, som er engelsk, men taler flydende dansk – dog med jysk accent takket være hans fætter og kusine i Jylland. Laljani-familien er bosat nord for London i et af Englands smukkeste naturområder, men Karin har tidligere boet og arbejdet i Bulgarien samt været udstationeret i Belgien og USA, før hun slog ned i England i 1999.

Efter endt sproglig studentereksamen fra Frederiksberg Gymnasium (1981) arbejdede Karin på Børsens Forlag med at redigere Greens Erhvervsregister; ind imellem udgivelserne gik turen verden rundt, med job som skiinstruktør og bjergguide i et par år i midten af firserne før nogle begivenhedsrige år på Kraks Forlag, som eksportkonsulent (Danish Tradefile). Omskoling fra sprog til tal blev starten på en international karriere i markedsføring, produktudvikling og vækststrategi. Karin tog HF i matematik og økonomiadgangseksamen til HD-studierne i 1986-87 og afgik fra Copenhagen Business School i 1992. De sidste år af HD-studiet i Afsætningsøkonomi faldt sammen med starten på en 14 år lang karriere (1989-2002) i den engelske multinationale kemikaliekoncern ICI Plc. Her startede en søgen mod løsninger, der muliggør, at profit og ansvarlig forretning kan gå hånd i hånd samtidig med et engagement i og samarbejde med ngo’ere. ‘Ansvarlig forretning’ defineret som hensyntagen til andet end bundlinjen med evnen til at benytte sociale og miljømæssige principper, som muligheder for vækst for virksomheden og ikke begrænsende faktorer.

Senere som senior vice president i den amerikanske virksomhed Interface Inc. (2003-2009), hvor virksomhedens europæiske division under Karins ledelse lancerede flere prisbelønnede innovationsprojekter i social- og miljødreven forretningsudvikling.

Og nu som medforfatter af Bæredygtig kommunikation, hvor det står klart efter mange års erfaring, at en effektiv, bæredygtig kommunikation er en strategisk forudsætning for, at en virksomhed kan hjælpe deres kunder og forbrugere til at købe med omtanke, uden at forringe deres levestandard, og at virksomheden selv kan føre ansvarlig forretning, og stadig have overskud på bundlinjen.

Karin har gennem årene arbejdet for not-for-profit-organisationer i de lande, hun har været bosat. I dag sidder hun i bestyrelsen for globale TVE (Television for the Environment), der blandt andet producerer Earth and Life for BBCWorld, og hun er engageret i Voluntary and Community Action, som støtter lokalsamfundet og frivillige organisationer i England. Hun er desuden konsulent for internationale virksomheder i forretningsudvikling, marketingstrategi og innovation samt medlem af C3 i Danmark, optaget i Institute of Directors og The Executive Network i England.

Bøger af denne forfatter