Dorthe Junge

Beskrivelse

Dorthe Junge (lærer) har 14 års undervisningserfaring fra folkeskolen og har desuden undervist på Statens Pædagogiske Forsøgscenter i Rødovre. Hun har en mastergrad i forandringsledelse og har som leder været med til at starte tre folkeskoler; Heimdalsgades Overbygningsskole på Nørrebro, Hellerup Skole og senest - i hendes nuværende stilling – Frederiksberg Ny Skole. Dorthe er en aktiv foredragsholder og har desuden beskæftiget sig med innovation på velfærdsområdet, dels som selvstændig konsulent og dels som projektleder af Innovationsrådet på Mandag Morgen.

Læs mere

Seneste udgivelse

Skoleledelse i forandring

Find nye måder at undervise på!  Sådan lyder kravet til folkeskolens medarbejdere. Og reformen af folkeskolen stiller generelt krav om stor forandringsevne, forandringsvilje og forandringskraft hos lærere og pædagoger. Men det er skolelederne der skal stå i spidsen for processen – og de skal derfor klædes på til en ny ledelsesopgave.

”Kravet lyder, at skoleeleverne skal blive dygtigere, og at vi skal have flere unge til at gen-nemføre en uddannelse! Det skal understøttes af en anderledes undervisning. Samtidig er der lagt langt mere ud til den enkelte skole og de enkelte ledelsesteam. Det kræver nytænkning og en ny ledelsespraksis!”, mener Line Arnmark og Dorthe Junge.

Skoleledelse i forandring bliver en uundværlig bog for de skoleledere, som skal implementere skolereformen i praksis! Bogen præsenterer nye tænke-måder og ledelsesgreb, der kan åbne for de nødvendige kulturforandringer på skolerne.

”Vi bliver nødt til at gå af nye stier, udnytte alles ressourcer og lade være med at læne os for meget op ad fortidens løsninger!”, mener forfatterne. Med bogen vil de inspirere til nyt og gøre op med bagudskuende organiseringer i både folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Skolelederne skal nemlig gå fra at lede på tid til at lede på kvalitet. Fra at lede en profession til at lede tværfaglig professionalisme. Og fra at lede enkeltpersoner til at lede team. Samtidig skal lederen skabe motivation for opgaven og forstå at kommunikere forandringerne både internt og eksternt.

Forfatterne præsenterer brugbare teorier fra danske og internationale forskere og en lang række eksempler fra de forandringer, der allerede er i gang på skoler i Danmark. Bogens samling af ledelsesværktøjer kan hjælpe ledelsen i gang med det konkrete forandringsarbejde.

Bogen indledes med en kritisk kommentar af professor Steen Hildebrandt.

Hent værktøjskassen fra Skoleledelse i forandring (pdf).

Bogen indgår i serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.
 

Bøger af Dorthe Junge

Tilføj til ønskeliste

Skoleledelse i forandring