Erhverv, Ledelse & Arbejdsliv
 
 
 
 
Find titel i denne kategori
Søg
 
 
 
 
Sortering Vis pr. side Visning
Resultat: 1-24 (af 256)   Side: 1 2 3 ... 11  Forrige  
  •  
     
     
     
    Business Model GenerationBusiness Model GenerationAlexander Osterwalder, Yves Pigneur (11) 0Det er svært at lave en forretningsmodel, fordi der er så mange ting at tage hensyn til, og fordi de fleste er usikre på, om de kan. Med denne bog får læseren en meget enkel og let tilgængelig skabelon til at lave en forretningsmodel.   Det er en håndbog for nytænkere, banebrydere og rebeller med ambitioner om at trodse forældede forretningsmodeller og designe morgendagens virksomheder. Det er en bog for forretningsmodel-generationen. Bogen er en af de mest omtalte business-bøger inden for de seneste år. Fordi bogen er super brugbar for både store og små virksomheder og også enmandsvirksomheder, og derfor er den faktisk allerede blevet populær i Danmark.   Hvordan laver man så en forretningsmodel? Jo, man udfylder et ”strategilærred”, som er en skabelon, med de ting, man skal bruge, og så er man i gang, let og elegant, uanset hvilken forretning man ønsker at lave, eller hvad man arbejder med.
  •  
     
     
     
    Det gennemsnitlige menneskeDet gennemsnitlige menneskeStig Matthiesen, Morten Albæk (25) 0“Op igennem 1990’erne og 00’erne har vi skabt en kultur, der alene har opfordret mennesket til at definere sig selv ved sine ambitioner, drømme og fantasier. En kultur, der reproducerer folks manglende evne til nøgternt at vurdere egne evner ved at anspore dem til konsekvent at overvurdere dem”. Så kontant er meldingen fra Morten Albæk her i bogen.   Albæk gør op med folks indbildte tro på, at deres talent bare skal opdages og langer ud efter den manglende selverkendelse, der nærer X Factor og andre lignende konstruktioner i vores omgivelser. For efter Albæks mening er de fleste af os helt gennemsnitlige, fejlfyldte mennesker, som skal arbejde flittigt og gøre vores bedste hver eneste dag, hvis vi skal opleve succes og bidrage positivt til verden.   Morten Albæk er Group Senior Vice President i Vestas, anerkendt som en af de mest innovative marketingdirektører i verden og adjungeret professor i Anvendt Filosofi ved Aalborg Universitet.   I bogen deler han sine tanker om vigtigheden af at være et helt menneske i en moderne og omskiftelig verden. Han forklarer, hvorfor man hverken kan være en god leder, en god medarbejder eller et godt menneske, hvis man ikke er ærlig i omgangen med sig selv og med andre. De kontante refleksioner sættes løbende i relief med Albæks fortælling om sin egen opvækst og sine personlige erfaringer fra ungdoms- og voksenlivet.  
  •  
     
     
     
    Stå fastStå fastSvend Brinkmann (64) 0Svend Brinkmanns svar til den enorme mængde af selvhjælpsbøger er denne 7 trinsguide: 1. Hold op med at mærke efter i dig selv 2. Fokuser på det negative i dit liv 3. Tag nej-hatten på 4. Undertryk dine følelser 5. Fyr din coach 6. Læs en roman – ikke en selvhjælpsbog eller en biografi 7. Dvæl ved fortiden Den udviklingstvang, som præger vores kultur, gør os blinde for de væsentligste ting i livet som pligtfølelse, værdighed og sindsro. Svend Brinkmann gør op med den stædige selvudviklingsindustri inden for arbejdsliv, uddannelse og privatlivet og formulerer en modstand mod tidens krav til evig omstilling og forandring. Brinkmann med et glimt i øjet, hvordan man affinder sig med sig selv, kommer uden om uhæmmet positiv tænkning og opnår en mere realistisk livsindstilling.  
  •  
     
     
     
    Hund efter TysklandHund efter TysklandLykke Friis (5) 0En bidsk dræberhund, som Uffe Ellemann-Jensen fortvivlet forsøger at tøjle, mens han fremstammer: ”Bare rolig, den gør ikke noget.” Sådan fremstillede den legendariske tegner Bo Bojesen Danmarks forhold til det nye, genforenede Tyskland. Andre politikere var så skeptiske, at de forsøgte sig med galgenhumor: ”Jeg elsker Tyskland så højt, at jeg helst vil have to af dem.” Her i 25-året for Berlinmurens fald kan kontrasten dårligt være større. Pludselig har tv-udsendelser fået tyske navne, danskere valfarter til Berlin for at nyde Tysklands hippe hovedstad, og børn betegner landet som ”übercool”. Men hvad er forklaringen på, at vi ikke længere ligesom grisehandlerens Kvik trækker knurhårene til os, men i dag nærmest er blevet ”hund efter Tyskland”? Lykke Friis tager os med på en rejse til Angela Merkels Tyskland og trækker tråde tilbage til de tidligere Tysklande under Bismarck, Hitler og den kolde krig. Som fast følgesvend gennem bogen har Lykke Friis de markante tyske politikeres hunde.  
  •  
     
     
     
    Coach dig selvCoach dig selvKjeld Fredens, Anette Prehn Eiken (18) 0Tramp nye stier En coach og en hjerneforsker giver dig i denne bog recepten på, hvordan dit nytårsforsæt i år skal lykkedes: Det handler om at trampe nye stier i din hjerne! Vaner udgør motorveje i hjernen. I stedet for at forsøge at slette de veje, vi vil af med, skal vi gå efter at opdyrke nye forbindelser. Det første er nemlig umuligt, mens det andet er let. Du skal trampe en ny sti og lade de gamle stier gro til stille og roligt, når de ikke er nyttige længere. Du skal også opbygge evnen til at lære af dine succesfulde vaneændringer, af strukturen i dine gode vaner. Og så skal du i øvrigt vælge en metode, hvor du dels tager små skridt (for så bliver hjernen medspiller), dels hjælper dig med at fastholde proportionerne i din forandring.    Hvorfor skal man lære sig selvcoaching? Forfatterne Anette Prehn og Kjeld Fredens har tre gode grunde til at lære selvcoaching: 1. Du er sammen med dig selv hele tiden! Hører du til blandt flertallet – der har en benhård indre kritiker – vil det gøre en stor forskel at coache dig selv konstruktivt. 2. Selv hvis du samarbejder med en coach omkring forandring i dit liv, og f.eks. har en times session hver 14. dag, har du stadig 335 timer alene i samme tidsrum. Her står og falder din succes med din evne til at være din egen bedste motivator og selvregulator. 3. Stadigt flere oplever forventning om selvledelse i deres arbejde: At kunne planlægge, gennemføre og udvikle arbejdet selvstændigt – med virksomhedens mål og værdier for øje. Hvad enten du er en selvledende medarbejder, i en satellitfunktion, selvstændig eller leder et sted, hvor det er ”koldt på toppen”, er bogen her for dig Forfatterne giver ikke ”hurtige fix” til forandring. De giver i stedet indsigt i hjernens spilleregler, så læseren kan tage højde for dem og tænke dem ind i sine kreative strategier. Man starter med at læse bogen og lave de enkle, kraftfulde øvelser.      
  •  
     
     
     
    Håndbog for førstehjælpereHåndbog for førstehjælperePoul Lørup Larsen (0) 0Bogen fremmer forståelsen for førstehjælp og er håndbog for den enkelte førstehjælper, som man kan slå op i. Den indeholder korrekte anvisninger for førstehjælp, opdateret og ifølge de nyeste lovmæssige anvisninger. (Nye krav pr. 2011!) Førstehjælperen er den vigtigste person i en ulykkessituation. Man kan ikke læse sig til at være en god førstehjælper, men hvis man først har lært det, kan denne bog hjælpe en til at huske, hvad man har lært! Bogen kan også bruges som lærebog i forbindelse med kurser og med hjælp fra en kyndig instruktør.  
  •  
     
     
     
    Den aktive bestyrelseDen aktive bestyrelseSteen Ernland, Lars Bo Hansen (1) 0”Ansvaret for den enkelte virksomheds konkurrenceevne ligger hos virksomhedens bestyrelse – i tæt samspil med den daglige ledelse.“ Sådan indleder DI’s adm. direktør Karsten Dybvad denne bog, der i øjenhøjde beskriver hvordan bestyrelsen bliver aktiv og værdiskabende. Forfatterne viser, hvordan eksterne forandringer driver behovet for, at bestyrelserne udvikler sig, og de deler ud af deres viden om roller, ansvar og kompetencer i samspillet mellem bestyrelsen, ejerne og virksomhedens ledelse. De fokuserer især på udviklingen i bestyrelsesformandens rolle, og på hvordan bestyrelsen kan arbejde endnu bedre sammen. Gennem mange eksempler og indblik i faldgruber anvises bedste praksis for bestyrelsen. Baseret på deres erfaringer giver forfatterne råd til, hvordan det potentielt sprængfarlige minefelt mellem bestyrelse og direktion bedst håndteres. De beskriver forandringerne i de centrale hovedopgaver for bestyrelsen – herunder det strategiske arbejde, sikring af effektivitet i og udenfor bestyrelseslokalet samt den centrale opgave med at sikre succession i virksomhedens ledelse. 11 af Danmarks mest fremtrædende bestyrelsesformænd har bidraget til bogen.  
  •  
     
     
     
    Strategisk ledelse i det offentligeStrategisk ledelse i det offentligeKurt Klaudi Klausen (1) 0Strategisk ledelse er at stille de eksistentielle spørgsmål, tage fremtiden alvorligt og forsøge at foregribe og forme den. Det er fint nok at knokle med at optimere driften og at skabe en god arbejdsplads med motiverede medarbejdere, men det er langt fra tilstrækkeligt. Den offentlige leder skal sætte sig i spidsen for at skabe en offentlig sektor, der ikke blot er produktiv og effektiv. Lederen skal også formå at nytænke og genopfinde sin organisation. Denne nytænkning skal frem for alt ske i et samarbejde med andre, men lederen skal også turde sætte sig selv i spil for det strategiske projekt. Hvis ikke lederen selv tror på strategien, kan det ikke lade sig gøre at overbevise andre om, at den er meningsfuld at holde fast i over en længere periode. Strategisk ledelse er nemlig også det lange, seje træk. Den offentlige leder skal indgå i intelligente strategiske samtaler for at udvikle sin strategi i et samarbejde mellem politik og administration, centralt og decentralt. Han skal oversætte, motivere og skabe mening, men også forlange noget af både sig selv, sine medarbejdere og samarbejdspartnere. Til at løfte denne store opgave bidrager denne bog, som samler professor Kurt Klaudi Klausens forskning i offentlig ledelse gennem mere end 30 år. Konteksten og det strategiske råderum Bogens kapitel 2 findes i en udvidet form som e-bog. Se en oversigt over, hvor du kan købe kapitlet som e-bog.
  •  
     
     
     
    Kan det betale sig?Kan det betale sig?Mette Lindgaard, Peter Thorgaard, Morten Wiene (21) 0Hver gang vi bruger penge på det sociale område, skal vi gøre os klart, hvad effekten er – og om der var andre initiativer, der ville have større nytteværdi. For det er samfundets penge – og det offentlige har en samfundsmæssig og etisk forpligtels til at levere de bedst mulige indsatser. Og derfor skal vi stille spørgsmålet: Kan det betale sig? Det mener Mette Lindgaard, Peter Thorgaard og Morten Wiene i denne bog: Kan det betale sig? - Sådan måler du social nytteværdi. Bogen forklarer grundigt, hvordan man kan udarbejde en nytteværdianalyse – og klæder læseren på til at svare på, om det kan betale sig. Afsættet er en såkaldt SROI-metode: Social Re-turn on Investment, der dels består af en økonomisk beregning og dels en vurdering af velfærdseffekter som sundhed, familierelationer, netværk, selvbestemmelse, arbejdsliv, trivsel og tryghed. Bogens metodegennemgang inddrager konkrete cases, der viser områdets kompleksitet – og hvordan metoden kan bruges som værktøj. Formålet med en nytteværdianalyse er at kunne dokumentere og værdisætte social nytteværdi, så beslutningstagere på området har noget at sammenligne med i forhold til mål, prioriteter og indsatser.
  •  
     
     
     
    Den danske ledelseskanon 1-12, samlet kassetteDen danske ledelseskanon 1-12, samlet kassetteFrank Stokholm, Mikael R. Lindholm (0) 0
  •  
     
     
     
    7 gode vaner - personlig og professionel effektivitet7 gode vaner - personlig og professionel effektivitetStephen R. Covey (14) 0Hvordan bliver man et mere effektivt menneske? At være et ansvarligt menneske med stor livskraft kræver, at man tager ansvar for sig selv. En bog om de 7 gode vaner, der giver dig personligt lederskab.   Stephen R. Coveys klassiker, 7 gode vaner, udkommer nu i en ny og revideret udgave, hvor alle væsentlige begreber er blevet nyoversat, så de fremstår korrekte i forhold til den måde, de bruges på i dag. Nu også med en arbejdsbog, der indeholder øvelser i at bruge vanerne og mulighed for at skrive notater, fastholde tanker og skrive løbende selvvurderinger. Den reviderede udgave og arbejdsbogen passer naturligvis sammen.   Vane 1: Vær proaktiv Vane 2: Begynd med slutningen Vane 3: Gør det første først Vane 4: Tænk vind/vind Vane 5: Søg først at forstå …derefter at blive forstået Vane 6: Skab synergi Vane 7: Slib saven
  •  
     
     
     
    Kend din kerneopgaveKend din kerneopgaveMorten Christensen, Anders Seneca (14) 0Hvordan skaber du innovation? Hvordan omsættes alle de flotte ord og festtaler til handling og effekt? Innovation er ikke et mirakelmiddel, men det kan være med til at skabe de ønskede forandringer i offentlige organisationer. At kende sin kerneopgave er forudsætningen for innovation i hverdagen. Det kræver imidlertid, at kerneopgaven er klar og fælles – og det er sjældent tilfældet viser forfatterens erfaringer. Bogen viser, hvordan kerneopgaven gøres til et meningsfuldt omdrejningspunkt for innovationen i din organisation. Med en klar kerneopgave kan medarbejdernes og borgernes ressourcer forløses, og kvaliteten forbedres. Uden at det koster mere. Og dét er innovation. Kend din kerneopgave viser, hvordan du skaber innovation i egen organisation ved at gøre kerneopgaven kendt, servicen til en oplevelse og medarbejderen til en ressource. Bogen henvender sig til offentlige ledere og medarbejdere, der står over for krav om innovation, men som savner koblingen til hverdagens udfordringer.  Danske Kommuner gav bogen seks stjerner. Anmelderen skrev bl.a.: "Som ægte jyde er det ikke ofte, jeg udnytter plus-skalaen fuldt ud, men det gør jeg med denne bog – ikke for bogens litterære kvaliteter, men for dens budskaber og for den lette og tilgængelige måde, de beskrives på."
  •  
     
     
     
    Sig du kan li migSig du kan li migAstrid Haug (2) 0På sociale medier er det indholdet, der tæller. Men hvad er egentlig godt indhold, som får folk til at kunne li’ens virksomhed? Og hvad kræver det af virksomheden at være til stede på sociale medier? Sig du kan li’ mig giver konkrete råd til, hvordan man får fat om roden på de sociale medier, redder sin Facebook-side fra at visne og sparker gang i samtalen på Twitter eller andre sociale medier. Det er det indhold, som folk deler og liker, der gør virksomheden synlig. Men likes alene gør det ikke. En indholdsstrategi er svaret på nogle af de udfordringer, mange små og mellemstore danske virksomheder møder, når de anvender sociale medier. Bogens fem kapitler har hovedbudskaberne: · Find jeres formål med at anvende sociale medier · Find ud af, hvor I har noget relevant at tilbyde brugerne · Lav det gode indhold, som brugerne kan tale om · Lav en indholdsplan og sæt konkrete mål op for indsatsen · Få organisationen og medarbejderne med i strategien.
  •  
     
     
     
    Om livets korthedOm livets korthedLucius Annaeus Seneca (0) 0Seneca (død 65 e. Kr) : Alting fryger man, dødelig som man er, alting begærer man, som om man var udødelig. Det er en tåbelig forglemmelse af sin egen dødelighed at udsætte sunde beslutninger til man bliver halvtreds eller t
  •  
     
     
     
    Når bestyrelsen skaber værdiNår bestyrelsen skaber værdiTorben Ballegaard (6) 0I sin nye bog Når bestyrelsen skaber værdi gør Torben Ballegaard grundigt op med ideen om, at bestyrelsesarbejde ene og alene handler om at gøre tingene rigtigt og holde øje med reglerne: ”I en verden, hvor ændringer sker med højere og højere hastighed, er det afgørende, at bestyrelsen inspireres til at gøre de rigtige ting. Regeldelen af bestyrelsesarbejdet er nødvendig, men slet ikke tilstrækkelig.” Torben Ballegaard trækker på sine mange års erfaringer fra bestyrelseslokaler, og bogen henvender sig til både nye og garvede bestyrelsesmedlemmer, hvis de vel at mærke er åbne over for at kigge på bestyrelsesarbejdet fra alle vinkler. Bogen gennemsyres af Ballegaards åbenlyse begejstring for bestyrelsesarbejdet.    
  •  
     
     
     
    Den røde løberDen røde løberChristina Boutrup (0) 0Verdens største pengetank bugner, og kinesere rejser ud og investerer over hele verden. Forretningsfolk og folkevalgte ruller den røde løber ud i håb om vækst og arbejdspladser. I sin nye bog Den røde løber – Kinas fremmarch i Europa rejser erhvervsjournalist og tidligere Asien-korrespondent Christina Boutrup i kinesernes fodspor og fortæller, hvad der driver deres købelyst. Den røde løber handler om Kinas voksende indflydelse i Europa. Det er historien om, hvordan vi forsøger at tiltrække rige kinesere – og hvad der sker, når vi inviterer dem indenfor. Pengene flyder, men kommer der også politisk og kulturel indflydelse, korruption og forretninger på kinesiske vilkår ind ad bagdøren?
  •  
     
     
     
    FamilienFamilienPeter Langdal (0) 0Hvad er ligheden mellem moderne familier og ledelse af medarbejdere? Peter Langdal tager udgangspunkt i sin egen familie, sit arbejde som meddirektør for Betty Nansen Teatret og sine mange opgaver for teatre i Norden, når han sammenstiller familier og ledelse. Udfordringerne på en arbejdsplads er ofte de samme som i en familie. Peter Langdal taler om den sammenbragte familie som en virksomhedsform, der er opstået ud af kriser og nødvendighed. Med stor forandringsvilje er den slags familier ikke blot rustet til at rumme opbrud og omskiftelighed – de bringer også det bedste frem i deres medlemmer. Samme evne har endnu ikke vundet indpas i vores virksomhedskultur, men med Familien som inspiration kommer vi godt på vej.
  •  
     
     
     
    At leveAt leveArianna Huffington (0) 0Den 6. april 2007 om morgenen ligger Arianna Huffington i en blodpøl på gulvet i sit hjemmekontor. Hun er kollapset på grund af udmattelse og søvnmangel og har i faldet slået hovedet mod hjørnet af skrivebordet. Efter sit kollaps sætter Arianna sig for at redefinere opskriften på succes. Succes måles stort set altid på, hvor meget magt man har, og hvor mange penge man tjener. Hvis vi vil leve det liv, vi ønsker og fortjener, har vi brug for en tredje målestok for succes. Arianna søger tilbage til antikkens græske tænkere for at opklare, hvad det gode liv består af. Ud over magt og penge handler det om at opleve velvære, finde visdom, blive forundret og være gavmild. At leve er en opfordring til at holde pauser fra vores travle digitale liv og indrette tilværelsen med plads til åndelig fordybelse. Det vil ikke blot gavne vores fysiske og mentale helbred, men også lede os til succes.  
  •  
     
     
     
    Ledelse ifølge Steve JobsLedelse ifølge Steve JobsWalter Isaacson (0) 0Ledelse ifølge Steve Jobs inviterer til at arbejde mere innovativt med ledelse. Isaacson har samlet 14 praktiske råd, som han har uddraget af sine interviews med Steve Jobs. Steve Jobs var en ikonisk leder. Han viste vejen for tusindvis af medarbejdere, som var villige til at gå gennem ild og vand for at skabe de bedste produkter, det flotteste design og de mest enkle løsninger. De 14 praktiske råd fra Steve Jobs kan enhver leder lære af, fordi de er universelle og gælder for alle typer virksomheder og organisationer, uanset om de er store eller små. Jobs taler om vigtigheden af at fokusere, forenkle, tage ansvar, prioritere produktet, bøje virkeligheden, vælge det bedste, være fjollet og meget mere. Her er indsigt og inspiration til enhver, der vil forstå lederen bag Apple.
  •  
     
     
     
    Fup, fejl og fordrejningerFup, fejl og fordrejningerThomas Buch-Andersen, Mads Bøgh Johansen (5) 0Tal og fakta er benhård valuta i samfundsdebatten. De kan sætte en dagsorden, vende en debat og lukke munden på modstandere. Men hvordan ved du, om påstandene holder? Hundredvis af magthavere, meningsdannere og medier er i de senere år blevet faktatjekket og konfronteret med deres egne udsagn i DR’s populære Detektor-udsendelser. Detektor er blevet synonym med faktatjek, jævnligt citeret af andre medier og refereret til fra Folketingets talerstol. Detektors vært og programmets tidligere redaktør koger erfaringerne fra de mere end 400 faktatjek ned til en underholdende og lettilgængelig guide. Den viser de typiske faldgruber, og hvordan man med enkle spørgsmål kan lære at spotte fup, fejl og fordrejninger i samfundsdebatten. Bliv bedre til at gennemskue tal, fakta og statistik. Og gør klar til selv at stille spørgsmålet: Kan det nu også passe?
  •  
     
     
     
    Den grønne bobleDen grønne boblePer Wimmer (1) 0Vi er håbløst afhængige af energi. Verdens energiforbrug stiger konstant, fordi energi holder sammen på verden, som vi kender den, og uden ville vores tilværelse være utænkelig. Vi har brug for energi til at skaffe mad, tøj og husly, til lys, varme, telefoner, computere, transport osv.   Der er behov for nye energikilder, og de skal helst være grønne, hvis vi skal undgå en truende miljøkatastrofe. Derfor hylder regeringer og miljøforkæmpere de nye, grønne teknologier, og på verdensplan er der pumpet mange milliarder skattekroner i støtte til vedvarende energi.   Men en stor del af støtten går til projekter, der aldrig vil blive rentable. Forbrugerne betaler regningen, men hvem tjener egentlig på det – miljøet eller investorerne? Og hvad sker der med de stærkt forgældede projekter, når renten stiger? Eller når politikerne reducerer statsstøtten? Et sammenbrud inden for grøn energi kan sende nye chokbølger igennem verdensøkonomien og forsinke overgangen til bæredygtig forsyning med mange år.   Den grønne boble giver os et indblik i hvordan energisektoren hænger sammen: Hvilke forskellige energityper findes der? Hvad koster de, Hvor bæredygtige er de? Hvordan agerer investorer, regeringer og miljøforkæmpere i dette marked?   Det er nu, vi skal fortælle vores politikere, hvad de skal gøre for at garantere vores fremtidige energi. Grøn, bæredygtig energi er for Wimmer ensbetydende med, at det er private virksomheder, der producerer den. Virksomheder, der efter en begrænset periode kan stå på egne ben uden et hav af tilskud, skattefordele og indirekte backup-omkostninger. Derfor skal vi se den grønne boble i øjnene, så vi kan tage luften ud af boblen, før den brister.
  •  
     
     
     
    Tillid på bundlinjenTillid på bundlinjenNiels Thygesen, No Emil Sjöberg Kampmann, Niels Thygesen (3) 0Alle politiske partier uanset farve har de senere år talt om tillid som det nye ledelsesparadigme. Men hvad er det for nogen principper, de offentlige ledere skal benytte, hvis de skal lede med tillid? Bogen viser hvilket enormt potentiale, der ligger i at arbejde med tillid som et bærende princip. Den gør praktisk og konkret rede for, hvordan lederen kan gribe arbejdet med tillid an, så det kan ses på bundlinjen. En lang række offentlige virksomheder fortæller om de resultater, de har opnået ved at lægge kontrollen på hylden og i stedet lede medarbejderne med tillid. Fra bogen: ”Vi kan ikke vride mere ud af de eksisterende ledelsesparadigmer, og vi kan ikke forvente, at der bliver hældt flere penge i den offentlige sektor. Hvis vi vil opretholde et velfærdssamfund, bliver vi nødt til at lede på en anden måde end gennem de principper, vi har til rådighed i dag. Tillid er ikke en mulighed, den er en nødvendighed!”  
  •  
     
     
     
    Sørens sagaSørens sagaPoul Høegh Østergaard (1) 0Sørens Saga er historien om den sidste af de store, gamle danske entreprenører: Søren Langvad, der i mere end fyrre år var topchef og eneejer i Pihl & Søn – kendt for byggeriet af Operaen, Skuespilhuset, Storebælt, Øresund og talrige andre kæmpestore byggeog anlægsprojekter. Læs også historien om, hvordan Pihl & Søn i august 2013 endte i en af Danmarkshistoriens største konkurser. Året forinden var Søren Langvad selv blevet tvunget fra magten og siden bortvist fra sin egen virksomhed, og ved juletid 2012 faldt han om og døde i sneen foran sin hoveddør. Søren Langvad var benhård, men varmblodet, og en født lederskikkelse, som opbyggede et stort internationalt imperium. Hans dristighed, mod og kampånd førte ham fra triumf til triumf, men også ud over kanten. Biografien om Søren Langvad giver et unikt indblik i de dramatiske omstændigheder, der førte frem til Sørens Langvads død og Pihl & Søns endeligt. Men det er først og fremmest skildringen af et helt usædvanligt livsforløb – på én gang drama, reportage og erhvervsjournalistik, der går tæt på hovedpersonen og tager os med ud på byggepladser dybt inde i Island og i Panamas ufremkommelige regnskove.
  •  
     
     
     
    Kulturforståelse for stenalderhjernerKulturforståelse for stenalderhjernerDennis Nørmark (6) 0Sæt stenalderhjernen på stand by og skru op for den kulturelle intelligens! Det moderne arbejdsliv foregår i en global kontekst, næsten uanset hvor vi er og hvem vi er. Desværre er vores hjerner konstrueret til at fungere i stenalderlandsby og ikke på et komplekst, internationalt arbejdsmarked. Bogen beskriver denne udfordring og viser, hvordan vi øger vores kulturelle intelligens trods de psykologiske rygmarvsreaktioner. Kulturforståelse for stenalderhjerner er en motiverende og humoristisk selvhjælpsbog med to ret store målgrupper: nemlig de danskere, som har brug for at lære sig selv bedre at kende for at kunne agere kulturelt intelligent, når jobbet fører dem ind i flerkulturelle sammenhænge – og de udlændinge, som enten i deres eget land eller som expats i Danmark skal arbejde sammen med disse danskere. Dennis Nørmark gennemgår de træk, som karakteriserer den danske kultur og danskernes opfattelse af, hvad det er at være dansker, især set ud fra en arbejdsmarkedskontekst. Med enkle og underholdende eksempler klæder han læseren på til at kunne at begå sig bedre i interkulturelle sammenhænge. Og hans budskab er, at især danskerne skal blive bedre til at forstå både sig selv og de andre: ”Kulturforståelse handler om at ændre mind-set, det handler om at gå til tingene uden om automatpiloten, tænke sig lidt bedre om og at udvide sine forklarings- og forståelsesmodeller. Det er et spørgsmål om vane og disciplin, om at gøre sig lidt mere umage med at forstå sin omverden at udvide horisonten og gøre rammerne større. Det kræver viden, men også vilje, forside en hundredtusindårig, stammeorienteret stenalderhjerne ofte står i vejen.” Bogen rummer en række beskrivelser af erhvervs- og forhandlingskulturen i forskellige lande og kontinenter, især med udgangspunkt i magtstruktur og de såkaldt feminine/maskuline værdier. Læseren får gode råd til, hvordan man med sin danske kultur i bagagen kan håndtere kulturforskellene og der er masser af anbefalinger af konkrete færdigheder, der skal til, for at lykkes i en interkulturel kontekst. Med andre ord: Fremtidens globale super-kompetence hedder Kulturel Intelligens - denne bog er en step-by-step guide til, hvordan det lykkes! Kulturforståelse for stenalderhjerner er en gennemredigeret og opdateret version af førsteudgaven, som udkom i 2011. Bogen henvender sig især til ledere, HR-folk, og alle, hvis erhvervsmæssige succes afhænger af evnen til at kunne begå sig interkulturelt – herhjemme eller ude i verden. Bogen findes også på engelsk.
Resultat: 1-24 (af 256)   Side: 1 2 3 ... 11  Forrige  

Log ind

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
Password

Opret profil

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
E-mail
Password

Glemt password

Indtast din e-mail, og vi sender dine info.

Slet profil

Indtast din e-mail.
E-mail

Tilmeld nyhedsbrev

Indtast din e-mail-adresse for at tilmelde dig nyhedsbrevet.
E-mail

Forlaget Gyldendal – hvor forfatterne er

Gyldendal.dk

g.dk – Gyldendals internetboghandel
- er nedlagt pr. 1. maj 2013.

Nu er du på forlaget Gyldendals hjemmeside.

Her kan du læse om bøger, se film om litteratur, anmelde og komme i dialog med forfatterne.

Vi håber, at du finder den bog, du leder efter.

Velkommen til!