Erhverv, Ledelse & Arbejdsliv
 
 
 
 
Find titel i denne kategori
Søg
 
 
 
 
Sortering Vis pr. side Visning
Resultat: 1-24 (af 229)   Side: 1 2 3 ... 10  Forrige  
  •  
     
     
     
    Skoleledelse i forandringSkoleledelse i forandringDorthe Junge, Line Arnmark (0) 0Find nye måder at undervise på!  Sådan lyder kravet til folkeskolens medarbejdere. Og reformen af folkeskolen stiller generelt krav om stor forandringsevne, forandringsvilje og forandringskraft hos lærere og pædagoger. Men det er skolelederne der skal stå i spidsen for processen – og de skal derfor klædes på til en ny ledelsesopgave. ”Kravet lyder, at skoleeleverne skal blive dygtigere, og at vi skal have flere unge til at gen-nemføre en uddannelse! Det skal understøttes af en anderledes undervisning. Samtidig er der lagt langt mere ud til den enkelte skole og de enkelte ledelsesteam. Det kræver nytænkning og en ny ledelsespraksis!”, mener Line Arnmark og Dorthe Junge. Skoleledelse i forandring bliver en uundværlig bog for de skoleledere, som skal implementere skolereformen i praksis! Bogen præsenterer nye tænke-måder og ledelsesgreb, der kan åbne for de nødvendige kulturforandringer på skolerne. ”Vi bliver nødt til at gå af nye stier, udnytte alles ressourcer og lade være med at læne os for meget op ad fortidens løsninger!”, mener forfatterne. Med bogen vil de inspirere til nyt og gøre op med bagudskuende organiseringer i både folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Skolelederne skal nemlig gå fra at lede på tid til at lede på kvalitet. Fra at lede en profession til at lede tværfaglig professionalisme. Og fra at lede enkeltpersoner til at lede team. Samtidig skal lederen skabe motivation for opgaven og forstå at kommunikere forandringerne både internt og eksternt. Forfatterne præsenterer brugbare teorier fra danske og internationale forskere og en lang række eksempler fra de forandringer, der allerede er i gang på skoler i Danmark. Bogens samling af ledelsesværktøjer kan hjælpe ledelsen i gang med det konkrete forandringsarbejde. Bogen indledes med en kritisk kommentar af professor Steen Hildebrandt.
  •  
     
     
     
    Maersk LineMaersk LineChris Jephson, Henning Morgen (2) 0Historien om Maersk Line er historien om, hvordan containerskibsfart har forandret verden og muliggjort den omfattende verdenshandel. En virksomhed kan have sit hovedkvarter i én del af verdenen, sin produktion i en anden del, og den kan sælge sine varer overalt. Moderne containertransport til søs har været en væsentlig faktor i den globaliseringsbølge, vi er vidne til i dag. Forfatterne viser i denne bog, hvordan Maersk Line blev verdens førende containerrederi. Vi får indblik i overvejelserne bag beslutningen om at gå ind i containerdrift, og vi følger Maersk Lines kolossale succes i perioden 1973-2013. Forfatterne har haft adgang til A.P. Møller - Mærsks arkiver, har foretaget interviews med nøglepersoner og anvender statistisk materiale leveret af  Economist Intelligence Unit, Containerisation International samt Lloyd’s Register. Bogen giver unik indsigt i opbygningen af og udfordringerne for  verdens største containerrederi.
  •  
     
     
     
    ArbejdsgladArbejdsgladThomas Milsted (0) 0Hvordan balancerer den gode leder mellem virksomhedens krav og medarbejdernes behov? Thomas Milsted, der er kendt for sit mangeårige arbejde for trivsel på arbejdpladsen,  har konkrete bud på, hvordan man kan vende stress til trivsel. Og han kan se, hvordan det bliver mere og mere nødvendigt på de danske arbejdspladser. Thomas Milsted vil klæde de danske ledere på til arbejdet for trivsel og arbejdsglæde. Værktøjerne finder de i hans nye bog Arbejdsglad – Sådan skaber du bedre resultater med glade medarbejdere. Den gode nyhed er: Det er faktisk overkommelige indsatser, der skal til for at skabe ar-bejdsglade medarbejderne – samt viden! Den enkelte leder skal tilegne sig en overkommelig mængde psykologisk viden og kombinere den med vilje, mod og handlekraft til at folde den viden ud i praksis. Bogen indeholder helt konkrete beskrivelser af processen – og en køreplan – både til afklaring, selverkendelse, behandling og meningsskabelse. Enhver kan finde værktøjer til at diagnosticere arbejdsglæden på sin egen arbejdsplads i Arbejdsglad – samt veje dertil. Det er om at give sig i kast med det, før stressen rammer.
  •  
     
     
     
    Ledelse med følelsesmæssig intelligensLedelse med følelsesmæssig intelligensDaniel Goleman (0) 0Daniel Goleman, kendt for begrebet "følelsesmæssig intelligens" kobler ledelse og følelsesmæssig intelligens sammen i denne bog. Den følelsesmæssigt kompetente leder har lettere ved at opnå succes og nå sine mål, fordi medarbejderne føler sig set og hørt. Med følelsesmæssig intelligens i ledelse skabes et positivt arbejdsmiljø baseret på åbenhed og tolerance. Et miljø, hvor kritik gives på en kompetent måde og hvor der er plads til humor. Det er en visionær ledelsesstil, der samler medarbejderne og viser en klar retning for de ansatte og for virksomheden. Den følelsesmæssigt intelligente leder er en socialt intelligent leder. Han eller hun forstår, hvad der driver den enkelte medarbejder. Følelsesmæssig intelligens og god ledelse hænger uløseligt sammen, og i de senere år har den viden opnået bred anerkendelse.
  •  
     
     
     
    Hjernen og den følelsesmæssige intelligensHjernen og den følelsesmæssige intelligensDaniel Goleman (0) 0Daniel Goleman, der er kendt for begrebet "følelsesmæssig intelligens" forklarer i denne bog, hvordan hvordan vi kan coache os selv og vores hjerne til at øge vores følelsesmæssige intelligens. Gennem de seneste år har der været en jævn strøm af ny indsigt om, hvordan følelsesmæssig intelligens fungerer. I denne bog forklarer Daniel Goleman, hvordan vi kan coache og forstærke den følelsesmæssige intelligens. Han beskriver, hvordan hjernens etiske radar dog dens kreative netværk og kredsløb styrer vores handlekraft, vedholdenhed og motivation. Vi kan lære at forstærke hjernetilstanden bag vores præstationer og lære at optimere den. Desuden beskriver Goleman den sociale hjerne og hvordan den fungerer online.    
  •  
     
     
     
    Vil du anbefale os?Vil du anbefale os?Tomas Lykke (0) 0Vi skal lære at fastholde de eksisterende kunder - og ikke kun skaffe nye. Tomas Lykke giver dig de bedste erfaringer med kundefastholdelse fra store danske virksomheder - og kommer med konkrete forslag til, hvordan du kan forbedre kundeloyaliteten. Vidste du, at omkring 20 procent af dine eksisterende kunder står for 80 procent af omsætningen? Mange danske virksomheder fokuserer alle kræfter på at vinde nye kunder, men glemmer helt at servicere de faste, selvom de udgør en størstedel af indtjeningen. Kundeloyalitet er stadig et nyt begreb i de fleste organisationer, og mange har svært ved at finde ud af, hvordan de skal gribe det an. I denne bog samler Tomas Lykke de bedste eksempler og praktiske erfaringer fra Danmark. Læs fx om, hvordan det på vidt forskellige måder er lykkedes LEGO, Telmore, Danfoss, Toyota, Sydbank, Spies, e-conomic og TDC at forbedre kundeloyaliteten – og hvordan de har set markante økonomiske gevinster ved det. Du får råd og vejledning til, hvordan du fastholder og udvikler din eksisterende kundebase med en række helt konkrete forslag til, hvordan du kan forbedre kundeloyaliteten og måle den i din virksomhed. Lær at udarbejde en kundestrategi, som sikrer, at du vinder over dine konkurrenter – nu og senere.  
  •  
     
     
     
    UdefraUdefraJacob Bøtter (1) 0Jacob Bøtters bog er fyldt med eksempler på, hvordan udefrakommende hjælp, ydelser og arbejdsopgaver kan gavne både personer og virksomheder. Udefra inspirerer til virksomheders og personers omlægning til at tænke i udefra-principperne. Bogen er fyldt med eksempler til nye måder at organisere sig på. Fremtiden tilhører en ny type netværksorganisationer og -medarbejdere, som rækker udad frem for at bureaukratisere indad. De forstår, at viden og løsninger skal hentes udefra – hos eksperter og brugere i deres netværk. Store, hiearkiske organisationer, der tror, de kan det hele selv, hører fortiden til.Tag f.eks. Quirky, der har udviklet 427 husholdningsprodukter sammen med 759.000 mennesker. Eller danske Airtame, der har fået syv millioner kr. i startkapital fra deres første 12.368 brugere. I bogen får vi indblik i, hvordan vi kan blive bedre videnarbejdere ved at hente hjælp udefra. Og hvordan vi på den måde kan styrke vores organisationer eller vores eget arbejdsliv, ligesom Procter & Gamble, General Electric og mange andre.  
  •  
     
     
     
    Når fremtiden begynderNår fremtiden begynderMagnus Lindkvist (0) 0Futurologen Magnus Lindkvist vejleder os i at tænke langsigtet og i at arbejde bedre og med en mere konstruktiv fremtidstænkning, så vi ikke længere er helt så afhængige af, hvad de professionelle profeter spår. Han stiller de gode spørgsmål: Hvad er fremtiden? Hvordan skal vi tænke på fremtiden? Og hvordan kan vi ændre den?   Vi kan ikke se ind i fremtiden, men vi kan analysere, hvad vi forestiller os vil ske. Bogen her konkurrerer ikke med meteorologer, aktieanalytikere, vismænd, tarotkort, krystalkugler, scifi-romaner eller andre, der hævder at kunne se ind i fremtiden. I stedet er det en undersøgelse af vores optagethed af selve ordet ”fremtid” – hvordan tænker vi og hvordan bør vi tænke om morgendagen og det, der følger.    Vi skal ikke længere kun tænke på fremtiden, vi skal selv være medskabere af den, ved at drømme store provokerende drømme.  
  •  
     
     
     
    Sørens sagaSørens sagaPoul Høegh Østergaard (0) 0Sørens Saga er historien om den sidste af de store, gamle danske entreprenører: Søren Langvad, der i mere end fyrre år var topchef og eneejer i Pihl & Søn – kendt for byggeriet af Operaen, Skuespilhuset, Storebælt, Øresund og talrige andre kæmpestore byggeog anlægsprojekter. Læs også historien om, hvordan Pihl & Søn i august 2013 endte i en af Danmarkshistoriens største konkurser. Året forinden var Søren Langvad selv blevet tvunget fra magten og siden bortvist fra sin egen virksomhed, og ved juletid 2012 faldt han om og døde i sneen foran sin hoveddør. Søren Langvad var benhård, men varmblodet, og en født lederskikkelse, som opbyggede et stort internationalt imperium. Hans dristighed, mod og kampånd førte ham fra triumf til triumf, men også ud over kanten. Biografien om Søren Langvad giver et unikt indblik i de dramatiske omstændigheder, der førte frem til Sørens Langvads død og Pihl & Søns endeligt. Men det er først og fremmest skildringen af et helt usædvanligt livsforløb – på én gang drama, reportage og erhvervsjournalistik, der går tæt på hovedpersonen og tager os med ud på byggepladser dybt inde i Island og i Panamas ufremkommelige regnskove.
  •  
     
     
     
    SpørgSpørgEdgar H. Schein (0) 0Den kendtte organisationstænker Edgar H. Schein fremhæver i Spørg alle fordelene ved at lære at spørge - i stedet for at fortælle folk, hvad vi tror, de gerne vil vide. At spørge ydmygt får den anden til at fortælle frit og hjælper til at opbygger relationer, der er baseret på nysgerrighed og interesse for den anden. Når vi interagerer med andre mennesker – især dem, vi skal lede – sker det alt for ofte, at vi bare fortæller dem, hvad vi tror, de har brug for vide. Det virker sjældent efter hensigten. Vi skal i stedet lære at spørge ydmygt og med ægte interesse. At spørge styrker vores manøvredygtighed overfor vores medmennesker og i de organisationer, vi er i. Vi skal overvinde de kulturelle, organisatoriske og psykologiske barrierer, der afholder os fra at spørge, fordi vi bliver bedre til at udvikle nye ideer og undgå katastrofale fejl - og vi opnår autentiske relationer baseret på tillid og respekt.
  •  
     
     
     
    Kend din kerneopgaveKend din kerneopgaveMorten Christensen, Anders Seneca (6) 0Hvordan skaber du innovation? Hvordan omsættes alle de flotte ord og festtaler til handling og effekt? Innovation er ikke et mirakelmiddel, men det kan være med til at skabe de ønskede forandringer i offentlige organisationer. At kende sin kerneopgave er forudsætningen for innovation i hverdagen. Det kræver imidlertid, at kerneopgaven er klar og fælles – og det er sjældent tilfældet viser forfatterens erfaringer. Bogen viser, hvordan kerneopgaven gøres til et meningsfuldt omdrejningspunkt for innovationen i din organisation. Med en klar kerneopgave kan medarbejdernes og borgernes ressourcer forløses, og kvaliteten forbedres. Uden at det koster mere. Og dét er innovation. Kend din kerneopgave viser, hvordan du skaber innovation i egen organisation ved at gøre kerneopgaven kendt, servicen til en oplevelse og medarbejderen til en ressource. Bogen henvender sig til offentlige ledere og medarbejdere, der står over for krav om innovation, men som savner koblingen til hverdagens udfordringer.  Danske Kommuner gav bogen seks stjerner. Anmelderen skrev bl.a.: "Som ægte jyde er det ikke ofte, jeg udnytter plus-skalaen fuldt ud, men det gør jeg med denne bog – ikke for bogens litterære kvaliteter, men for dens budskaber og for den lette og tilgængelige måde, de beskrives på."
  •  
     
     
     
    Coach dig selvCoach dig selvKjeld Fredens, Anette Prehn Eiken (17) 0Tramp nye stier En coach og en hjerneforsker giver dig i denne bog recepten på, hvordan dit nytårsforsæt i år skal lykkedes: Det handler om at trampe nye stier i din hjerne! Vaner udgør motorveje i hjernen. I stedet for at forsøge at slette de veje, vi vil af med, skal vi gå efter at opdyrke nye forbindelser. Det første er nemlig umuligt, mens det andet er let. Du skal trampe en ny sti og lade de gamle stier gro til stille og roligt, når de ikke er nyttige længere. Du skal også opbygge evnen til at lære af dine succesfulde vaneændringer, af strukturen i dine gode vaner. Og så skal du i øvrigt vælge en metode, hvor du dels tager små skridt (for så bliver hjernen medspiller), dels hjælper dig med at fastholde proportionerne i din forandring.    Hvorfor skal man lære sig selvcoaching? Forfatterne Anette Prehn og Kjeld Fredens har tre gode grunde til at lære selvcoaching: 1. Du er sammen med dig selv hele tiden! Hører du til blandt flertallet – der har en benhård indre kritiker – vil det gøre en stor forskel at coache dig selv konstruktivt. 2. Selv hvis du samarbejder med en coach omkring forandring i dit liv, og f.eks. har en times session hver 14. dag, har du stadig 335 timer alene i samme tidsrum. Her står og falder din succes med din evne til at være din egen bedste motivator og selvregulator. 3. Stadigt flere oplever forventning om selvledelse i deres arbejde: At kunne planlægge, gennemføre og udvikle arbejdet selvstændigt – med virksomhedens mål og værdier for øje. Hvad enten du er en selvledende medarbejder, i en satellitfunktion, selvstændig eller leder et sted, hvor det er ”koldt på toppen”, er bogen her for dig Forfatterne giver ikke ”hurtige fix” til forandring. De giver i stedet indsigt i hjernens spilleregler, så læseren kan tage højde for dem og tænke dem ind i sine kreative strategier. Man starter med at læse bogen og lave de enkle, kraftfulde øvelser.      
  •  
     
     
     
    Det kreative samfundDet kreative samfundLars Tvede (6) 0Landes økonomiske tilstand bestemmes på kort sigt af konjunktursvingninger, siger økonomerne. På længere sigt tæller indsatsen af kapital og arbejdskraft mere. Men på den helt lange bane er det faktisk mobilisering af kreativitet, der gør den største forskel, viser Lars Tvede i denne bog. Forskellige nationer og civilisationer har gennem tiden håndteret dette meget forskelligt. Mange har været kreative for en tid, men er så sandet til og forgået.   Hvordan kan vi med mere fokus på kreativitet forme en bedre fremtid? Og omvendt: Hvordan kan vi tabe alt som mange civilisationer før os, hvis vi hæmmer kreativiteten? Hvis man vil forstå, hvilken forskel kreativitet kan gøre, er Tvedes bog det rette sted at starte. Tag derfor med på rejse gennem menneskehedens historie og se bl.a. her, hvorfor homo sapiens udkonkurrerede neandertalerne, og hvordan Vesten startede en uhørt kreativ eksplosion i middelalderen, samtidig med at de tidligere mere dynamiske islamiske og kinesiske folkeslag gik i stå. Læs også hans forklaring på, hvordan kreativitet dybest set opstår – uanset om det er i naturen, i erhvervslivet eller blandt nationer. Dybest set kan det koges ned til blot fire fænomener, der skal kombineres for at få kreativitet og mangfoldighed til at blomstre – hver gang.  Men hæmmer man kreativiteten, får man ikke blot statiske samfund, ifølge Tvede, man får forvitring, gældssætning, pessimisme og til sidst forfald eller kollaps.   Vestlige nationer tager nu tilløb til sådanne problemer, og nogle frygter nedture som Argentinas eller værre.  Men fremtiden kan også blive forbavsende god, siger Tvede, og skitserer en række positive og i øvrigt ofte anti-intuitive konsekvenser, hvis vi virkelig evner at åbne de kreative sluser.    
  •  
     
     
     
    Sammen om velfærdSammen om velfærdJohn René Keller Lauritzen, Karsten Frøhlich Hougaard (2) 0I Sammen om velfærd beskriver John René Keller Lauritzen og Karsten Frøhlich Hougaard, hvordan Danmark som velfærdssamfund bliver nødt til at skabe nye løsninger med social innovation. Forfatterne leder sammen ”Det kommunale netværk for social innovation”. Hvis vi ønsker at bevare et højt velfærdsniveau på trods af den demografiske udvikling og kravet om besparelser, må vi udvikle nye og bedre velfærdsløsninger. Social innovation trækker på ressourcer uden for det offentlige, men hvordan gør vi det på den rigtige måde? Denne bog viser, hvilke veje vi kan gå – og de gængse veje med nedskæringer, skatteforhøjelser og effektivisering er ikke længere fyldestgørende, viser alle erfaringer. Lauritzen og Hougaard viser, at vi må vælge social innovation som den fjerde vej. Vi skal ændre folk fra at være skatteborgere til at være samfundsborgere. For at social innovation skal batte, skal vi imidlertid være virkelig dygtige, når vi skal bruge det. Forfatterne skitserer både barrierer, aktører, problemstillinger og vejene, vi skal gå ad. Det offentlige Danmark skal på alle niveauer lære at være facilitatorer i stedet for fiksere, lære at tage lederskab af de nye samarbejdsstrukturer uden at ville bestemme det hele, lære at nedbryde de traditionelle barrierer over for, hvem der må gøre hvad for fagbevægelsen, lære at bringe social innovation ind i uddannelserne – oglære at måle på resultater og kvalitetssikre sociale innovatiionsinitiativer, så vi ikke igangsætter dem og lader dem køre ud i det blå. I bogen finder du analyser, fakta, konkrete eksempler, erfaringer og nødvendige definitioner i det videre arbejde med social innovation.
  •  
     
     
     
    Råd fra en venRåd fra en venAnthony Robbins (0) 0Guide til toppræstationer med overskrifter som bl.a.: Der findes ingen nederlag. Opbyg dine overbevisninger og kom i gang! En lettilgængelig indføring i de forvandlende ideer og metoder, der har gjort Anthony Robbins til en anerke
  •  
     
     
     
    Haldor TopsøeHaldor TopsøeThomas Larsen (13) 0Haldor Topsøe kaldes ”Århundredets Ingeniør”. Hans virksomhed tordner frem globalt, og indtil sin død den 20. maj 2013 mødte han hver morgen op på kontoret. Dagen efter tyskernes besættelse, den 10. april 1940, stiftede Haldor Topsøe sit firma. Virksomheden kom i 1972 i likviditetsproblemer, og han mistede kontrollen med livsværket, men i 2007, som 94-årig, lykkedes det ham at låne mere end 2,5 milliarder i banken og købe virksomheden tilbage. Derfra var det fuld kraft frem. I sit lange liv oplevede han konsekvenserne af verdenskrigene og følgerne af depressionen. Han overværede Hitler tale i et Tyskland på vej mod katastrofen og lyttede til Churchill i det britiske parlament. Årtier før andre erhvervsfolk rejste han til udviklingslande som Indien og Kina, hvor han blev rådgiver for de politiske ledere. Med inspiration fra sin mentor, Niels Bohr, var Haldor Topsøe altid optaget af, hvad forskning kan bringe af fremskridt, ikke blot for sin egen virksomhed, men for verden. Bogen portrætterer et unikt menneske med et enestående engagement og udsyn. If you wish to buy Haldor Topsøe in English, please write us at business@gyldendal.dk.   Hør og se Thomas Larsen fortælle om Haldor Topsøe i Aftenshowet: Fra 12.36: http://www.dr.dk/tv/se/aftenshowet/aftenshowet-252#!/ Hør og se Thomas Larsen fortælle om Haldor Topsøe i DR2 Morgen: http://www.dr.dk/tv/se/dr2-morgen/dr2-morgen-med-niels-krause-kjaer-og-anja-bo-51#!/
  •  
     
     
     
    Slug frøen!Slug frøen!Brian Tracy (0) 0Mennesker med succes forsøger ikke at nå alting. De har lært sig at fokusere på de vigtigste opgaver og sikre sig, at de bliver løst – og det uanset om de befinder sig i forretningslivet, studerer, underviser eller er aktive på anden vis. SLUG FRØEN! handler om at tage de største og mest besværlige udfordringer først – det er dem, man er mest tilbøjelig til at udsætte, men det er også overvindelsen af dem, der har den mest positive indflydelse på ens liv. SLUG FRØEN! viser, hvordan man kan koncentrere sig om de kritiske opgaver og planlægge en effektiv arbejdsdag og et succesrigt arbejdsliv. I 21 praktiske og enkle råd viser Brian Tracy, hvad der er afgørende for effektiv tidsplanlægning, såsom at efterleve 80/20 reglen, finde sine forcer, sætte sig mål, skelne mellem vigtigheden af forskellige opgaver, prioritere i grupper og undergrupper, danne sig overblik gennem at tænke på papiret, skabe hensigtsmæssige arbejdsrammer, lære det man viger udenom, fordi man ikke behersker det, at uddelegere og at fokusere på nøgleresultater.
  •  
     
     
     
    Assertions-træningAssertions-træningTorben Hanson (0) 0Styrer du andres liv? Hvem styrer dit? Denne bog viser hvordan du kan styre dit eget liv og få det som du vil have det med kolleger, familie og venner – uden at være dominerende og træde nogen over tæe
  •  
     
     
     
    Lederskab til tidenLederskab til tidenSteen Hildebrandt, Gitte Larsen, Michael Christiansen (1) 0Professor Steen Hildebrandt og bestyrelsesformand Michael Christiansen har sammen skrevet Lederskab til tiden. En bog om deres syn på ledelse og lederskab. Om hvordan en god forretningsmand ikke nødvendigvis er en god leder. Om ungdommelig kapitalisme. Om menneskelige forbilleder. Om autoritet. Om tid. Om ensomhed. Steen Hildebrandt og Michael Christiansen er begge født i midten af 1940’erne og har begge en fremtrædende plads i dansk ledelse. Steen primært som forsker og formidler, Michael som embedsmand, direktør og bestyrelsesformand for store danske institutioner. Deres spor har kun krydset hinandens få gange, men i denne bog mødes de med en fælles interesse for lederskab – i virksomheder og i samfundet. I Lederskab til tiden fortæller de åbenhjertigt om deres eget liv med ledelse – fra den første ledelse, der mødte dem i skolen, til den professionelle topledelse i store virksomheder, som de begge er en del af i dag. De taler om god ledelse og dårlig ledelse – og om det findes – og om krav til lederrollen før og nu. Om omverdensvilkår, ansvar og pligt. Og om lederen, der bruger sin tid alene på en fornuftig og inspirationsgivende måde.
  •  
     
     
     
    7 gode vaner - fortalt af Stephen R. Covey7 gode vaner - fortalt af Stephen R. CoveyStephen R. Covey (0) 0
  •  
     
     
     
    OpfindsomhedOpfindsomhedLene Tanggaard (1) 0Mennesker er i stand til at opfinde løsninger for at løse problemer. Denne opfindsomhed skal vi bruge og udvikle – og ikke mindst erkende omfanget af, mener Lene Tanggaard, professor ved Aalborg Universitet. For nej, vi kan ikke leve af viden alene i Danmark. Vi skal opfinde!   Med sin nye bog Opfindsomhed giver Lene Tanggaard opfindsomhed æren tilbage. Opfindsomhed er ikke blot det, vi tillægger børn, når de finder på en leg, der kombinerer gravkøer og prinsesser, der sejler på et skib kreeret af en tiloversbleven papkasse. Opfindsomhed er også noget, voksne har – og er en kerneressource, vi skal dyrke. Det er omstændighederne, der bestemmer, hvordan vi skaber rum for opfindsomheden, skriver Tanggaard. For der er forskellige vilkår for opfindsomhed: I det lille familieprægede, hippe bureau kan den store iderigdom let føre til stress og følelse af manglende retning. Her er det en lederopgave at fokusere opfindsomheden. Mens den store komplekse og bureaukratiske organisation skal finde en måde at lukke op og lade medarbejdernes opfindsomhed komme organisationen til gode på en brugbar måde. Læs de levende eksempler i Opfindsomhed. Og så skal vi fuske noget mere, mener Tanggaard. Fuske i den jyske betydning, hvor man går rundt og piller vedvarende ved noget, man interesserer sig for. Som lærlingen, der i sin fritid fusker med at få et gammelt fjernsyn til at virke ude i garagen, eller designeren, der altid doodler på papir under telefonsamtaler. Opfindsomhed er tæt knyttet til nysgerrighed, eksperimenter og leg – og fuskeri hører til i disse kategorier. Lene Tanggaard har en række erfarede historier om opfindsomhed og måder at bruge eller dræbe den på i sin nye bog. Eksempler, som får en til at reflektere: Hvordan bruger vi opfindsomhed i hverdagen? Og hvordan skaber vi rum for mere? Bogen er en del af High Performance-serien.
  •  
     
     
     
    Business Model GenerationBusiness Model GenerationAlexander Osterwalder, Yves Pigneur (10) 0Det er svært at lave en forretningsmodel, fordi der er så mange ting at tage hensyn til, og fordi de fleste er usikre på, om de kan. Med denne bog får læseren en meget enkel og let tilgængelig skabelon til at lave en forretningsmodel.   Det er en håndbog for nytænkere, banebrydere og rebeller med ambitioner om at trodse forældede forretningsmodeller og designe morgendagens virksomheder. Det er en bog for forretningsmodel-generationen. Bogen er en af de mest omtalte business-bøger inden for de seneste år. Fordi bogen er super brugbar for både store og små virksomheder og også enmandsvirksomheder, og derfor er den faktisk allerede blevet populær i Danmark.   Hvordan laver man så en forretningsmodel? Jo, man udfylder et ”strategilærred”, som er en skabelon, med de ting, man skal bruge, og så er man i gang, let og elegant, uanset hvilken forretning man ønsker at lave, eller hvad man arbejder med.
  •  
     
     
     
    Lobbyistens lommebogLobbyistens lommebogSusanne Hegelund, Peter Mose (4) 0”Lobbyistens lommebog” giver et enestående indblik i, hvad der foregår bag de lukkede døre, når lobbyisterne møder op i Folketinget, i embedsværket, i ministerierne og i EU. Det er en bog om påvirkning og politik - og dermed i høj grad også om magt. Hvem tager de politiske beslutninger med betydning for danskernes hverdag, og er der behov for at sikre balancen mellem politikerne og dem, der vil påvirke dem? Forfatterne giver lobbyismen et servicetjek og tager os med ind i lobbyisternes værksted.  
  •  
     
     
     
    Det gennemsnitlige menneskeDet gennemsnitlige menneskeStig Matthiesen, Morten Albæk (25) 0“Op igennem 1990’erne og 00’erne har vi skabt en kultur, der alene har opfordret mennesket til at definere sig selv ved sine ambitioner, drømme og fantasier. En kultur, der reproducerer folks manglende evne til nøgternt at vurdere egne evner ved at anspore dem til konsekvent at overvurdere dem”. Så kontant er meldingen fra Morten Albæk her i bogen.   Albæk gør op med folks indbildte tro på, at deres talent bare skal opdages og langer ud efter den manglende selverkendelse, der nærer X Factor og andre lignende konstruktioner i vores omgivelser. For efter Albæks mening er de fleste af os helt gennemsnitlige, fejlfyldte mennesker, som skal arbejde flittigt og gøre vores bedste hver eneste dag, hvis vi skal opleve succes og bidrage positivt til verden.   Morten Albæk er Group Senior Vice President i Vestas, anerkendt som en af de mest innovative marketingdirektører i verden og adjungeret professor i Anvendt Filosofi ved Aalborg Universitet.   I bogen deler han sine tanker om vigtigheden af at være et helt menneske i en moderne og omskiftelig verden. Han forklarer, hvorfor man hverken kan være en god leder, en god medarbejder eller et godt menneske, hvis man ikke er ærlig i omgangen med sig selv og med andre. De kontante refleksioner sættes løbende i relief med Albæks fortælling om sin egen opvækst og sine personlige erfaringer fra ungdoms- og voksenlivet.  
Resultat: 1-24 (af 229)   Side: 1 2 3 ... 10  Forrige  

Log ind

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
Password

Opret profil

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
E-mail
Password

Glemt password

Indtast din e-mail, og vi sender dine info.

Slet profil

Indtast din e-mail.
E-mail

Tilmeld nyhedsbrev

Indtast din e-mail-adresse for at tilmelde dig nyhedsbrevet.
E-mail

Forlaget Gyldendal – hvor forfatterne er

Gyldendal.dk

g.dk – Gyldendals internetboghandel
- er nedlagt pr. 1. maj 2013.

Nu er du på forlaget Gyldendals hjemmeside.

Her kan du læse om bøger, se film om litteratur, anmelde og komme i dialog med forfatterne.

Vi håber, at du finder den bog, du leder efter.

Velkommen til!