Erhverv, Ledelse & Arbejdsliv
 
 
 
 
Find titel i denne kategori
Søg
 
 
 
 
Sortering Vis pr. side Visning
Resultat: 1-24 (af 226)   Side: 1 2 3 ... 10  Forrige  
  •  
     
     
     
    Råd fra en venRåd fra en venAnthony RobbinsGuide til toppræstationer med overskrifter som bl.a.: Der findes ingen nederlag. Opbyg dine overbevisninger og kom i gang! En lettilgængelig indføring i de forvandlende ideer og metoder, der har gjort Anthony Robbins til en anerkendt kapacitet inden for personlig udvikling. Med entusiasme og indføling giver han i overskuelig form en række enkle råd og metoder, der er baseret på NLP-principperne og hans personlige erfaringer – råd og metoder, som du uden videre kan anvende i dit eget liv. Anthony Robbins har skrevet flere amerikanske bestsellere, deriblandt AWAKEN THE GIANT WITHIN.
  •  
     
     
     
    Slug frøen!Slug frøen!Brian TracyMennesker med succes forsøger ikke at nå alting. De har lært sig at fokusere på de vigtigste opgaver og sikre sig, at de bliver løst – og det uanset om de befinder sig i forretningslivet, studerer, underviser eller er aktive på anden vis. SLUG FRØEN! handler om at tage de største og mest besværlige udfordringer først – det er dem, man er mest tilbøjelig til at udsætte, men det er også overvindelsen af dem, der har den mest positive indflydelse på ens liv. SLUG FRØEN! viser, hvordan man kan koncentrere sig om de kritiske opgaver og planlægge en effektiv arbejdsdag og et succesrigt arbejdsliv. I 21 praktiske og enkle råd viser Brian Tracy, hvad der er afgørende for effektiv tidsplanlægning, såsom at efterleve 80/20 reglen, finde sine forcer, sætte sig mål, skelne mellem vigtigheden af forskellige opgaver, prioritere i grupper og undergrupper, danne sig overblik gennem at tænke på papiret, skabe hensigtsmæssige arbejdsrammer, lære det man viger udenom, fordi man ikke behersker det, at uddelegere og at fokusere på nøgleresultater.
  •  
     
     
     
    ManipulationManipulationKlaus KjøllerManipulation er den reviderede udgave af Klaus Kjøllers bog fra 1991. Den har siden udgivelsen solgt 25.000 eksemplarer i.Bogen handler om, hvordan man manipulerer med andre mennesker for at få sin vilje. Den er derfor blevet kaldt den ækleste bog. Men det er også en bog der kan ændre ens liv.Bogen viser hvordan man opfatter hinanden og hvordan man styrker sit image over for ´modstanderen´. Den gennemgår persontyper og en lang række metoder som man kan bruge til at manipulere i forskellige situationer: Hvordan får man sin vilje over for tryghedsnarkomaner, karrieremagere, fanatikere, skrankepaver. Skal man hidse sig op, snakke modstanderen efter munden, gøre hende utryg, bekræfte hendes opfattelse osv.Bogen er også en vaccination mod manipulation: Hvordan undgår man at blive manipuleret, hvad, hvem og hvornår skal man passe på.Denne nye, reviderede udgave er tilpasset det nye årtusindes skærpede krav og ændrede livsvilkår, og det har gjort den om muligt endnu mere nødvendig. Med sine nye kapitler om indoktrinering (systematisk manipulation) og hjernevask er den yderst relevant i en tid, hvor medierne er fulde af f.eks. terroristangst og nye fjendebilleder.
  •  
     
     
     
    Business Model GenerationBusiness Model GenerationAlexander Osterwalder, Yves PigneurDet er svært at lave en forretningsmodel, fordi der er så mange ting at tage hensyn til, og fordi de fleste er usikre på, om de kan. Med denne bog får læseren en meget enkel og let tilgængelig skabelon til at lave en forretningsmodel.   Det er en håndbog for nytænkere, banebrydere og rebeller med ambitioner om at trodse forældede forretningsmodeller og designe morgendagens virksomheder. Det er en bog for forretningsmodel-generationen. Bogen er en af de mest omtalte business-bøger inden for de seneste år. Fordi bogen er super brugbar for både store og små virksomheder og også enmandsvirksomheder, og derfor er den faktisk allerede blevet populær i Danmark.   Hvordan laver man så en forretningsmodel? Jo, man udfylder et ”strategilærred”, som er en skabelon, med de ting, man skal bruge, og så er man i gang, let og elegant, uanset hvilken forretning man ønsker at lave, eller hvad man arbejder med.
  •  
     
     
     
    StålsatStålsatMorten BennekouDenne bog handler om at udvikle talent. Ikke blot udøvernes, men også trænerens talent. Det er helt afgørende for udøvernes udvikling, at man som træner er motiveret for at udvikle sig, både som træner, leder og menneske. Bogen er baseret på Morten Bennekous mangeårige erfaring som landstræner og talentchef kombineret med den inspiration, han har fået gennem samtaler med markante danske elitetrænere og sportsudøvere i verdensklasse. Den tilbyder et inspirerende indblik i en lang række succesfulde træneres og udøveres tanker om trænergerningen, talentudvikling og det mindset, der gør det muligt at blive en af verdens bedste på sit felt.
  •  
     
     
     
    Det gennemsnitlige menneskeDet gennemsnitlige menneskeStig Matthiesen, Morten Albæk“Op igennem 1990’erne og 00’erne har vi skabt en kultur, der alene har opfordret mennesket til at definere sig selv ved sine ambitioner, drømme og fantasier. En kultur, der reproducerer folks manglende evne til nøgternt at vurdere egne evner ved at anspore dem til konsekvent at overvurdere dem”. Så kontant er meldingen fra Morten Albæk her i bogen.   Albæk gør op med folks indbildte tro på, at deres talent bare skal opdages og langer ud efter den manglende selverkendelse, der nærer X Factor og andre lignende konstruktioner i vores omgivelser. For efter Albæks mening er de fleste af os helt gennemsnitlige, fejlfyldte mennesker, som skal arbejde flittigt og gøre vores bedste hver eneste dag, hvis vi skal opleve succes og bidrage positivt til verden.   Morten Albæk er Group Senior Vice President i Vestas, anerkendt som en af de mest innovative marketingdirektører i verden og adjungeret professor i Anvendt Filosofi ved Aalborg Universitet.   I bogen deler han sine tanker om vigtigheden af at være et helt menneske i en moderne og omskiftelig verden. Han forklarer, hvorfor man hverken kan være en god leder, en god medarbejder eller et godt menneske, hvis man ikke er ærlig i omgangen med sig selv og med andre. De kontante refleksioner sættes løbende i relief med Albæks fortælling om sin egen opvækst og sine personlige erfaringer fra ungdoms- og voksenlivet.  
  •  
     
     
     
    MedfortællerMedfortællerAsk AggerAlle mennesker har brug for meningsfulde fortællinger til at skabe identitet og besvare livets store spørgsmål: Hvem er jeg? Hvad skal jeg med mit liv? Hvad er min plads i verden?  Ask Agger tager livtag med tilværelsens store spørgsmål og inviterer på en tour de force gennem menneskehedens jagt på mening. Agger tegner konturerne af et fundamentalt skifte i vores samtid, hvor nye generationer selv tager ejerskab over de meningsbærende fortællinger. Mennesker vil sætte individuelle fingeraftryk på verden og involveres som aktive medfortællere i livet. Dyk ned i et opgør med klassisk markedsføring, topstyret politik og kontrollerende ledelsesformer.   
  •  
     
     
     
    Stå fastStå fastSvend BrinkmannSvend Brinkmanns svar til den enorme mængde af selvhjælpsbøger er denne 7 trinsguide: 1. Hold op med at mærke efter i dig selv 2. Fokuser på det negative i dit liv 3. Tag nej-hatten på 4. Undertryk dine følelser 5. Fyr din coach 6. Læs en roman – ikke en selvhjælpsbog eller en biografi 7. Dvæl ved fortiden Den udviklingstvang, som præger vores kultur, gør os blinde for de væsentligste ting i livet som pligtfølelse, værdighed og sindsro. Svend Brinkmann gør op med den stædige selvudviklingsindustri inden for arbejdsliv, uddannelse og privatlivet og formulerer en modstand mod tidens krav til evig omstilling og forandring. Brinkmann med et glimt i øjet, hvordan man affinder sig med sig selv, kommer uden om uhæmmet positiv tænkning og opnår en mere realistisk livsindstilling.  
  •  
     
     
     
    Sæt borgeren i spilSæt borgeren i spilChristian Bason, Søren Sebastian Toft, Sune KnudsenTiden er inde til, at langt flere offentlige institutioner sætter borgerne i spil. Den offentlige sektors 800.000 ansatte står over for massive udfordringer – manglen på arbejdskraft, integrationsproblematikken, øget globalisering og, ikke mindst, voksende krav fra borgerne. Mange offentlige ansatte savner dog de værktøjer, som kan udløse borgernes ressourcer.   Bogens værktøjer styrker medarbejdere og ledere på alle niveauer til at kunne tage hånd om innovationsprocessen, til glæde for dem selv, deres kolleger, og de borgere, de er sat til at tjene. Gennem faserne fokusér, oplev, skab, og insistér præsenterer forfatterne en proces, som trin for trin fører et udviklingsprojekt fra den spæde start til en innovativ løsning, og viser hvordan man sikrer at den føres ud i livet.   Sæt borgeren i spil viser gennem historier og cases hvordan det er en øjenåbner at se verden udefra og ind med borgernes blik, og hvordan borgernes oplevelser kan danne grundlag for nytænkning. Endeligt tegner bogen en profil af den borgercentrerede offentlige organisation, som løbende inddrager borgernes perspektiv, og som bruger deres energi, viden og ønske om at bidrage. Bogen opfordrer til en forandring af den offentlige sektor til at blive mere serviceorienteret fra top til bund.   Bogen gør samtidig op med tre myter om involvering af borgerne: Borgerne skal ikke til at bestemme det hele, men systematisk indhentning af viden om deres hverdag kan omsættes til nye indsatser, der virker. Det tager heller ikke, alt i alt, flere ressourcer at involvere borgerne. Investeringen kommer flere gange igen, fordi nye løsninger kvalificeres og rammer plet. Det er heller ikke svært at afstemme forventninger med borgerne, for de kan godt forstå at ikke alle deres ideer og forslag bliver til virkelighed.   Eksemplerne på, at involvering af borgerne kan give inspiration og ny værdi, bobler da også op til overfladen i disse år. I Brønderslev involverer man elever, forældre og lærere i at udvikle fremtidens fantastiske folkeskole. I Odense sætter hospitalets ansatte sig i patientens sted for at forstå hvordan et patientforløb opleves i praksis. Og i København eksperimenterer en børnehave med at lade forældrene selv undersøge børnemiljøet og sammen med personalet få ideer til forbedringer.
  •  
     
     
     
    Nøglen til ledelse af forandringNøglen til ledelse af forandringDean Anderson og Linda AndersonForandring er et nøgleord i det 21. århundrede, og langt de fleste virksomheder og organisationer gennemgår jævnligt store transformationer. Alligevel er det et fåtal, der reelt har succes med deres forandringstiltag. Nøglen til ledelse af forandring handler om, hvordan man mestrer forandringer, og beskriver den dybere sammenhæng mellem ledelse, personlig udvikling og organisatorisk transformation. For at kunne forandre sin virksomhed succesfuldt må man nemlig ændre sig selv og den måde, man tænker på – sit mindset. Ligeledes må man ændre organisationens kultur, hvilket kun kan ske, hvis man selv går foran som rollemodel. Bogen byder på en revolutionerende tilgang til organisatorisk forandring, kaldet bevidst forandringslederskab, og henvender sig til såvel ledere som konsulenter samt alle andre, der arbejder med transformation. Den indeholder både teoretisk indsigt og praktiske værktøjer, eksistentielle overvejelser og konkrete cases, så læseren klædes solidt på til at lede og arbejde med forandring i nutidens omskiftelige forretningsverden.
  •  
     
     
     
    Den perfekte stormDen perfekte stormPeter SvarreSociale medier påvirker alle dele af din virksomhed – lige fra forretningen til kommunikationen og organisationen. Men ikke alle virksomheder påvirkes lige meget af de sociale mediers rasen. Nogle virksomheder befinder sig i stormens øje, hvor forretningsmodeller går til grunde og nye opstår, mens andre befinder sig i stormens periferi, hvor man kan sejle videre, som man altid har gjort. I en bog krydret med personlige oplevelser og spændende danske og internationale cases fortæller Peter Svarre os i en lettilgængelig stil, hvordan man navigerer virksomheden igennem den perfekte storm. Når du har læst denne bog vil du være i stand til at udvikle en digital og social strategi for virksomheden, som ikke tager udgangspunkt i teknologiske buzzwords, men i en unik forståelse for dine kunder, dit marked og dine produkter. I bogen og på websiden www.denperfektestorm.dk får du desuden adgang til en helt konkret strategimodel, som skridt for skridt tager dig igennem processen for at udvikle virksomhedens strategi for sociale medier.   Læs interview med Peter Svarre. Læs anmeldelse fra VidenDanmark. Læs anmeldelse fra Borsen.dk. Læs anmeldelse fra Jyllands-Posten. Læs anmeldelse fra Journalisten. Læs anmeldelse fra Dansk kommunikationsforening. Læs anmeldelse fra Kommunikationsforum. Læs anmeldelse fra dSeneste.  Læs anmeldelse fra Mediehack.
  •  
     
     
     
    Herluf TrolleHerluf TrolleSebastian Olden-JørgensenHerluf Trolle (1516-65) står som idealet af renæssancens adelsmand: standsbevidst, retsindig, kongetro, modig og from. En mand, hvis liv og skæbne blev at tjene kongemagten, og som i kongens tjeneste oplevede det meste af, hvad en dansk adelsmand på den tid kunne opnå. Sebastian Olden-Jørgensens biografi skildrer Trolle som kongelig lensmand, efterretningsofficer og admiral, men også som godssamler, ægtemand og menneske. Desuden kaster han blikket på det eftermæle, Trolles nærmeste satte ham, og de myter, eftertiden digtede. Ved at rense fernissen af, træder en mand frem, der på flere måder siger vor tid mere end myternes Trolle. Og som har sat sig et fortsat levende eftermæle i form af skolen Herlufsholm.
  •  
     
     
     
    De fem dysfunktioner i et teamDe fem dysfunktioner i et teamPatrick LencioniDette er en fortælling, der afdækker de fem mest almindelige defekter i et samarbejde. Lencionis fortælling handler om, hvorfor samarbejdsevner er den ultimative konkurrencefordel for en virksomhed: Fordi det er noget, alle har svært ved. Kathryn Petersen er nytiltrådt CEO i it-virksomheden DecisionTech A/S. Hun blevet sat på en umulig opgave: at vende den lurende nedtur i det udfordrede firma. Hun bliver hurtigt klar over, at DecisionTechs problemer ikke bunder i økonomi, strategi eller teknologi, men i en dysfunktionel ledergruppe, og hendes opgave bliver nu at træde i karakter som leder og få gruppens vidt forskellige medlemmer til at arbejde sammen som et team. De fem dysfunktioner er: • Fravær af tillid • Konfliktskyhed • Manglende commitment • At undgå at holde hinanden ansvarlige • Uopmærksomhed på resultater Lencionis model viser, hvordan man kan overvinde de fem dysfunktioner og skabe det perfekte team, der er i stand til at arbejde sammen, bede hinanden om hjælp, trække på hinandens kompetencer, omfavne fejl og begrænsninger, træffe kvalificerede beslutninger og ganske enkelt udrette mere på kortere tid.
  •  
     
     
     
    Brug dit brandBrug dit brandMajken Schultz og Mary Jo HatchEt corporate brand er et af de vigtigste aktiver i mange virksomheder. I denne bog har forfatterne Majken Schultz og Mary Jo Hatch i dialog med ledere fra verdensbrands som fx LEGO Gruppen, Novo Nordisk, Nissan og Johnson & Johnson udviklet en model, der kan vurdere, hvor gode virksomhederne er til at håndtere deres brand. Casehistorierne i Brug dit brand er rige, og hvert kapitel har sine egne cases til at illustrere pointerne. Corporate branding: en dynamisk ledelseopgave for det øverste ledelseslag                                                                 Schultz og Hatch’ corporate brand-arbejde placerer ledelsesansvaret for brandhåndteringen på højeste niveau. Ikke i marketing og HR-afdelingen! Hver enkelt stakeholder: medarbejdere, kunder, leverandører og ”brandtilbedere” spiller en vigtig rolle, når det gælder om at definere betydningen og skabe værdien af det brand, der knytter alle stakeholdere til virksomheden.  Majken Schultz og Mary Jo Hatch er helt overbeviste om, at samtænkning mellem vision, kultur og image er altafgørende for at få succes med sit brand: ”Hver eneste gang man får øje på et vellykket corporate brand, kan man konstatere en sammenhæng mellem det, virksomhe-dens øverste ledelse ønsker at opnå i fremtiden (dens strategiske vision), det, som virksomhedens medarbejdere ved eller tror på (nedfældet i dens kultur), og det, som de eksterne inte-ressenter forventer af eller forbinder med virksomheden (deres forskellige billeder eller image af virksomheden)… – jo større samhørighed mellem vision, kultur og image, desto stærkere bliver brandet”. Grundbog: overblik og præcis vejledning Brug dit brand er grundbogen, der giver ledere, virksomheder, reklame- og kommunikationsfolk – og alle andre interessenter – overblikket over corporate brandledelse. Bogen tegner både de store linier inden for corporate brand-udvikling og giver præcis vejledning til, hvordan ledere kan begynde den omfattende og aldrig afsluttede opgave at lede virksomhedens corporate brand.  
  •  
     
     
     
    ZornigZornigLisbeth Zornig AndersenGenudgivelse i pocket-format Lisbeth Zornig Andersens gruopvækkende, sande fortælling om en barndom i under-Danmark. Denne nye udgave indeholder et nyt kapitel samt opdateringer. Det er den hudløst ærlige beretning om, hvordan et barn i det moderne velfærdsdanmark overlevede en opvækst fyldt med svigt, vold og overgreb fra de voksne omkring hende. Lisbeth Zornig Andersen skildrer med barnets øjne sin egen opvæks med hverdagens rædsler i et samfund, som er skjult for de fleste. En hverdag fyldt med knytnæver, blod, misbrug, straf, sult, stank og frygt. En far, der forsvandt, en stedfar, der gjorde ondt, en mor, der svigtede. Vi følger skridt for skridt hvordan hendes brødre bliver brudt ned i et hjem, hvor man fik noget at spise, hvis man kunne samle maden op fra kogende vand, hvor et enkelt ord ved middagsbordet betød sengen, hvor en plukket blomme i haven betød røvfuld i enerum – og det, der var værre. En barndom tilbragt på værtshuse, på børnehjem og på ungdomsinstitutioner. Usentimentalt og uhyggeligt detaljeret folder Lisbeth Zornig Andersen en brutal virkelighed ud, hvor ingen voksne greb ind for hjælpe den altid tavse, snavsede, magre pige med vorter på hænderne og kronisk øjenbetændelse. Indtil hun blev gammel nok til at bruge vreden og tage livet i egne hænder. Det er også Lisbeth Zornig Andersens opråb til os andre. Hvad enten man professionelt arbejder med børn eller bare er en medborger. Hjælp disse børn!
  •  
     
     
     
    PrimadonnaledelsePrimadonnaledelseHelle Hedegaard HeinDanmark konkurrerer i stigende grad på viden og kreativitet. Derfor skal virksomhederne sørge for at få det bedste ud af de højtspecialiserede, kreative medarbejdere, som skal producere det, Danmark skal leve af i fremtiden. De medarbejdere, som går til arbejdet med dyb viden og stærk drivkraft, er ofte med en vis foragt blevet kaldt ”primadonnaer”. De stemples som mennesker med store egoer, høje krav og en forkælet indstilling, som gør livet surt for ledere og kolleger. Bogens forfatter har gennem en årrække studeret primadonnaerne og deres arbejdspladser, og på baggrund af fire års feltstudier på Det Kongelige Teater har hun udviklet ny motivations- og ledelsesteori. Den konsulentrapport, som Helle Hedegaard Hein udarbejdede om Den Kongelige Ballet, har efterfølgende fået stor opmærksomhed i medierne. Bogen skelner mellem forskellige medarbejdertypers forskellige motivationsprofiler og ledelsesbehov. En af disse medarbejdertyper er primadonnaen, som i denne bog bliver mødt af en helt ny forståelse. Det bliver tydeligt, hvor vigtigt det er, at ledelsen understøtter og fremmer den drivkraft og entusiasme, som vi møder hos primadonnaen. Bogen indeholder hverken værktøjer eller modeller, men lægger op til at lederen konstant reflekterer over sin ledelsespraksis og over, hvad der motiverer de forskellige typer af medarbejdere. Cases fra en lang række arbejdspladser herunder Det Kongelige Teater understøtter bogens budskaber om ledelse af de højtspecialiserede, kreative medarbejdere.  
  •  
     
     
     
    Førstehjælp til feedbackFørstehjælp til feedbackAnders Stahlschmidt, Anders Stahlschmidt - Lumholt & Stahlschmidt S.M.B.A    Vi har alle brug for feedback, for det giver os energi, selvtillid og motivation at blive anerkendt. Samtidig har vi brug for, at nogen korrigerer os, så vi ikke gentager fejl, dårlige vaner og ubetænksom opførsel. Gør din feedback mere kvalificeret – både på arbejde og derhjemme. Lær at give feedback Førstehjælp til feedback er en bog med baggrund, øvelser og værktøjer, så du kan blive bedre til at give feedback. Både den daglige og den formaliserede.     Når du giver feedback, skal du være bevidst om: - Sproget Bl.a. Går du efter manden eller bolden? Sprogets magi. Karakterforbandelser. Skrift over for samtale. Vi hører det, vi forstår.  - Formen Bl.a. Hvordan formulerer man spørgsmål? Hvad koster en skideballe? Hvordan hæver du dig over snot- og tåregrænsen? Hvad er der galt med pædagogsandwichen?   - Hensigten og resultatet Bl.a. Når feedback er som hvidt sukker. Hvor dybt vil du ramme? Ligeværd. "Du er jo et kvaj til feedback". At mene noget med sin feedback. Timing.   Bogens budskab er: Giv hinanden noget at vokse af! Læs fagbladet Journalistens anmeldelse . Hør interview med Anderst Stahlschmidt hos JP Radio . Anders Stahlschmidt er journalist og kommunikationsrådgiver. Han er partner i Lumholt & Stahlschmidt Kommunikation og arbejder med storytelling og med at træne og udvikle personlige kompetencer inden for kommunikation. Tidligere tv-vært på DR og TV2 og underholdningschef på Nordisk Film.      
  •  
     
     
     
    Sammen om velfærdSammen om velfærdJohn René Keller Lauritzen, Karsten Frøhlich HougaardI Sammen om velfærd beskriver John René Keller Lauritzen og Karsten Frøhlich Hougaard, hvordan Danmark som velfærdssamfund bliver nødt til at skabe nye løsninger med social innovation. Forfatterne leder sammen ”Det kommunale netværk for social innovation”. Hvis vi ønsker at bevare et højt velfærdsniveau på trods af den demografiske udvikling og kravet om besparelser, må vi udvikle nye og bedre velfærdsløsninger. Social innovation trækker på ressourcer uden for det offentlige, men hvordan gør vi det på den rigtige måde? Denne bog viser, hvilke veje vi kan gå – og de gængse veje med nedskæringer, skatteforhøjelser og effektivisering er ikke længere fyldestgørende, viser alle erfaringer. Lauritzen og Hougaard viser, at vi må vælge social innovation som den fjerde vej. Vi skal ændre folk fra at være skatteborgere til at være samfundsborgere. For at social innovation skal batte, skal vi imidlertid være virkelig dygtige, når vi skal bruge det. Forfatterne skitserer både barrierer, aktører, problemstillinger og vejene, vi skal gå ad. Det offentlige Danmark skal på alle niveauer lære at være facilitatorer i stedet for fiksere, lære at tage lederskab af de nye samarbejdsstrukturer uden at ville bestemme det hele, lære at nedbryde de traditionelle barrierer over for, hvem der må gøre hvad for fagbevægelsen, lære at bringe social innovation ind i uddannelserne – oglære at måle på resultater og kvalitetssikre sociale innovatiionsinitiativer, så vi ikke igangsætter dem og lader dem køre ud i det blå. I bogen finder du analyser, fakta, konkrete eksempler, erfaringer og nødvendige definitioner i det videre arbejde med social innovation. Bogen indgår i serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.  
  •  
     
     
     
    Digitale indfødte på jobDigitale indfødte på jobSøren Schultz HansenSøren Schultz Hansen fortæller om de digitale indfødte, der lige nu vælter ud på arbejdsmarkedet. De forventer nemlig helt anderledes ledelse, end der bedrives i øjeblikket. Det er ikke mangel på respekt, når din unge medarbejder tjekker Facebook, mens I holder møde. Hvis du reagerer med irritation, er det blot ét af de konfrontationspunkter, der kommer flere af, når de digitale indfødte indtager arbejdsmarkedet. Søren Schultz Hansen forudser på baggrund af sin forskning i de unges adfærd, at de ”gamle” ledere skal vænne sig til nye typer medarbejdere. Han anbefaler, at ledere justerer på de gamle ledelsesformer, hvis de vil have det bedste ud af de unge. Og kommer med konkrete forslag til hvordan. Lær, hvad du kan gøre, når: - Værktøjer som MUS og målstyring er meningsløse - Tomandsmøder og åbne kontorer signalerer fravær - Faglig specialisering viger for sociale relationer Du får råd og redskaber til at opdatere din arbejdsplads, så den tiltrækker, motiverer og udvikler digitale indfødte. Og så du forstår, hvorfor chat slår tale.
  •  
     
     
     
    ArvingerneArvingerneSøren JakobsenHovedpersonerne i denne bog er familierne Kirk Kristiansen, Kirk Johansen, Holch Povlsen og Kasprzak, hvis medlemmer udgør mellem en fjerdedel og en tredjedel af Danmarks milliardærer. En formuekoncentration, som medfører, at disse familiers arve- og gavedispositioner i virksomhederne Lego, Bestseller og Ecco rækker langt ud over det private og det lokale. I den store skala for generationsskifte og arvetilrettelægning er de tre familier blevet trendsættere, uden at det er en rolle, de har efterstræbt. Derfor er der en klar samfundsmæssig interesse i at belyse i detaljer, hvad virkningen er, når firma-og familiehistorie flettes sammen og næsten bliver til en saga. Seks ud af ti private arbejdspladser i Danmark er i familieeje, og op imod 40 procent af omsætningen i den private sektor kommer fra familievirksomheder. Hvordan arv og skifte i disse familievirksomheder foregår, er derfor ikke kun en privatsag, men også et samfundsanliggende.
  •  
     
     
     
    Den aktive bestyrelseDen aktive bestyrelseSteen Ernland, Lars Bo Hansen”Ansvaret for den enkelte virksomheds konkurrenceevne ligger hos virksomhedens bestyrelse – i tæt samspil med den daglige ledelse.“ Sådan indleder DI’s adm. direktør Karsten Dybvad denne bog, der i øjenhøjde beskriver hvordan bestyrelsen bliver aktiv og værdiskabende. Forfatterne viser, hvordan eksterne forandringer driver behovet for, at bestyrelserne udvikler sig, og de deler ud af deres viden om roller, ansvar og kompetencer i samspillet mellem bestyrelsen, ejerne og virksomhedens ledelse. De fokuserer især på udviklingen i bestyrelsesformandens rolle, og på hvordan bestyrelsen kan arbejde endnu bedre sammen. Gennem mange eksempler og indblik i faldgruber anvises bedste praksis for bestyrelsen. Baseret på deres erfaringer giver forfatterne råd til, hvordan det potentielt sprængfarlige minefelt mellem bestyrelse og direktion bedst håndteres. De beskriver forandringerne i de centrale hovedopgaver for bestyrelsen – herunder det strategiske arbejde, sikring af effektivitet i og udenfor bestyrelseslokalet samt den centrale opgave med at sikre succession i virksomhedens ledelse. 11 af Danmarks mest fremtrædende bestyrelsesformænd har bidraget til bogen.  
  •  
     
     
     
    UlighedUlighedAnthony B. AtkinsonAnthony B. Atkinson er foregangsmand inden for forskningen i ulighed. Han mener, at det er usundt for verden, at uligheden i øjeblikket er kraftigt stigende i USA og i lidt mindre grad i Europa. Atkinson mener, at vi skal lære af de perioder i historien, hvor uligheden er faldet. Han fremhæver årene efter Anden verdenskrig i vores del af verden og Sydamerika som eksempler på faldende ulighed. Atkinson giver ulighedsdebatten nye perspektiver og præsenterer mulige løsninger inden for teknologi, beskæftigelse, velfærd, deling af kapital og skat. Løsningen ligger ikke kun i at beskatte mere, men i at finansiere programmer, der modvirker uligheden uden at skade væksten.
  •  
     
     
     
    Dirigent eller dukke?Dirigent eller dukke?John Storm Pedersen, Peter AagaardNår ledere bliver mødt af reformer, kan de reagere på to måder: Enten kan de som dirigenter forsøge at styre og tilpasse deres organisationer, eller de kan lade stå til og dermed blive marionetdukker i et styringsspil. Bogen sætter fokus på de offentlige ledere, der skal sammenkoble strategisk ledelse med ledelse af daglig drift til gavn for borgernes velfærd. Det er ingen nem opgave. For lederne skal balancere mange forskellige, men uforenelige krav, regler, normer, værdier og standarder. Det ene øjeblik skal de sørge for, at deres medarbejdere tager godt imod borgere med sociale problemer, det næste øjeblik skal de leve op til deres medarbejderes ønsker om faglig autonomi, for igen i næste øjeblik at skulle indføre stramme nationale regler, som indskrænker medarbejdernes autonomi. Hertil kommer enkeltsager, som kan være vanskelige at håndtere, når de kommer i mediernes søgelys. Der stilles hele tiden nye krav og forventninger, som lederne skal leve op til. Offentlige organisationers rammevilkår og succeskriterier ændres hyppigt. For vi lever i en reformstat. Politikere anvender reformer som et værktøj til at sikre flere og bedre velfærdsydelser til borgerne for de samme skattekroner. Det skaber en central konflikt mellem styring af den offentlige sektor og de fagprofessionelles krav om autonomi i det daglige arbejde. Den konflikt forventer reformstatens politikere, at lederne håndterer. Bogen er en del af serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.  
  •  
     
     
     
    De sidste sande amatørerDe sidste sande amatørerUlrik Kjær, Carsten Lê MadsenKommunalpolitikere er amatører. For de lever ikke af kommunalpolitik, og de er ikke uddannede til at være kommunalpolitikere. Deres rolle er at tilføre kommunalpolitikken politiske holdninger, interesser og dømmekraft, hvilket er noget, man danner sig, og ikke noget man uddannes i. Derfor er denne bog om kommunalpolitikernes virke heller ikke en lærebog, men en inspirationsbog. En måde, hvorpå kommunalpolitikerne kan holde fast i sig selv som politikere, er ved at opstille nogle enkle politiske leveregler at navigere efter. Levereglerne kan fungere som et slags kompas i det politiske hverv. Kommunalpolitikerne skal opstille deres egne leveregler, men på baggrund af bogens diskussioner opstilles fem politiske leveregler til inspiration. Bogen er en del af serien Gyldendal Public. Bøgerne i serien er til engagerede medarbejdere, ledere og politikere i den offentlige sektor. Alle bøger fra Gyldendal Public tager udgangspunkt i, at den offentlige sektor består af virksomheder som alle andre – drevet under særlige vilkår og med særlige formål.
Resultat: 1-24 (af 226)   Side: 1 2 3 ... 10  Forrige  

Log ind

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
Password

Opret profil

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
E-mail
Password

Glemt password

Indtast din e-mail, og vi sender dine info.

Slet profil

Indtast din e-mail.
E-mail

Tilmeld nyhedsbrev

Indtast din e-mail-adresse for at tilmelde dig nyhedsbrevet.
E-mail

Forlaget Gyldendal – hvor forfatterne er

Gyldendal.dk

g.dk – Gyldendals internetboghandel
- er nedlagt pr. 1. maj 2013.

Nu er du på forlaget Gyldendals hjemmeside.

Her kan du læse om bøger, se film om litteratur, anmelde og komme i dialog med forfatterne.

Vi håber, at du finder den bog, du leder efter.

Velkommen til!