Erhverv, Ledelse & Arbejdsliv
 
 
 
 
Find titel i denne kategori
Søg
 
 
 
 
Sortering Vis pr. side Visning
Resultat: 1-24 (af 234)   Side: 1 2 3 ... 10  Forrige  
  •  
     
     
     
    Kend din kerneopgaveKend din kerneopgaveMorten Christensen, Anders Seneca (8) 0Hvordan skaber du innovation? Hvordan omsættes alle de flotte ord og festtaler til handling og effekt? Innovation er ikke et mirakelmiddel, men det kan være med til at skabe de ønskede forandringer i offentlige organisationer. At kende sin kerneopgave er forudsætningen for innovation i hverdagen. Det kræver imidlertid, at kerneopgaven er klar og fælles – og det er sjældent tilfældet viser forfatterens erfaringer. Bogen viser, hvordan kerneopgaven gøres til et meningsfuldt omdrejningspunkt for innovationen i din organisation. Med en klar kerneopgave kan medarbejdernes og borgernes ressourcer forløses, og kvaliteten forbedres. Uden at det koster mere. Og dét er innovation. Kend din kerneopgave viser, hvordan du skaber innovation i egen organisation ved at gøre kerneopgaven kendt, servicen til en oplevelse og medarbejderen til en ressource. Bogen henvender sig til offentlige ledere og medarbejdere, der står over for krav om innovation, men som savner koblingen til hverdagens udfordringer.  Danske Kommuner gav bogen seks stjerner. Anmelderen skrev bl.a.: "Som ægte jyde er det ikke ofte, jeg udnytter plus-skalaen fuldt ud, men det gør jeg med denne bog – ikke for bogens litterære kvaliteter, men for dens budskaber og for den lette og tilgængelige måde, de beskrives på."
  •  
     
     
     
    Vi er på vejVi er på vejAnnemette Digmann, Kirsten Engholm Jensen, Jens Peter Jensen (5) 0Velfærdssamfundet står over for store udfordringer. Derfor har såvel regeringen som regioner og kommuner med fornyet kraft sat innovation på dagsordenen. I denne bog inviteres læseren med ind i nogle af de innovationsprocesser, der foregår i Danmark. Vi følger udviklingen fra de første famlende skridt, til vi når frem til en offentlig innovation 2.0. Vi ser, hvordan hverdagsinnovation i en organisation kan vokse og vise sig effektiv. Og i den proces spiller især mellemlederen en vigtig rolle. Forfatterne giver også gode råd om, hvordan de offentlige topledelser kan arbejde med innovationsprocesser, lige som de også sætter fokus på medarbejdernes rolle. Det er svært at komme fra de mange pæne ord om nytænkning til konkrete handlinger på velfærdsområderne – men det kan lykkes!
  •  
     
     
     
    DataDataMikkel Holm Sørensen, Simon Bentholm (27) 0Data er gået fra kedelig til cool. Data er overalt og inde i alt. Data er ikke længere blot et analytisk instrument, men i stigende grad selve grundstoffet i virksomhedens værdiskabelse på linje med teknologi, talenter og patenter.   Vi er på vej mod helt nye måder at drive virksomheder på, med helt nye produkter, processer og forretningsmodeller. På et tidspunkt begynder også dine konkurrenter at anvende data strategisk, og så kan du ikke længere betragte datatrenden som en tilskuersport. Tag første skridt ind i fremtiden med denne bog.   Denne første danske indføring i den datadrevne virksomhed rummer en god og en dårlig nyhed til læseren: Den gode er, at du har store uudnyttede aktiver liggende gemt i virksomheden. Den dårlige er, at det kræver stor viljestyrke, nye processer, nye kompetencer og en vis portion mod og fremsynethed at omsætte data til værdi.   Vi kommer både højt op i helikopteren og helt tæt på læserens egen hverdag gennem en indføring i revolutionens historiske og teoretiske baggrund, eksempler, konkrete metoder og perspektiveringer.  
  •  
     
     
     
    Sæt borgeren i spilSæt borgeren i spilChristian Bason, Søren Sebastian Toft, Sune Knudsen (4) 0Tiden er inde til, at langt flere offentlige institutioner sætter borgerne i spil. Den offentlige sektors 800.000 ansatte står over for massive udfordringer – manglen på arbejdskraft, integrationsproblematikken, øget globalisering og, ikke mindst, voksende krav fra borgerne. Mange offentlige ansatte savner dog de værktøjer, som kan udløse borgernes ressourcer.   Bogens værktøjer styrker medarbejdere og ledere på alle niveauer til at kunne tage hånd om innovationsprocessen, til glæde for dem selv, deres kolleger, og de borgere, de er sat til at tjene. Gennem faserne fokusér, oplev, skab, og insistér præsenterer forfatterne en proces, som trin for trin fører et udviklingsprojekt fra den spæde start til en innovativ løsning, og viser hvordan man sikrer at den føres ud i livet.   Sæt borgeren i spil viser gennem historier og cases hvordan det er en øjenåbner at se verden udefra og ind med borgernes blik, og hvordan borgernes oplevelser kan danne grundlag for nytænkning. Endeligt tegner bogen en profil af den borgercentrerede offentlige organisation, som løbende inddrager borgernes perspektiv, og som bruger deres energi, viden og ønske om at bidrage. Bogen opfordrer til en forandring af den offentlige sektor til at blive mere serviceorienteret fra top til bund.   Bogen gør samtidig op med tre myter om involvering af borgerne: Borgerne skal ikke til at bestemme det hele, men systematisk indhentning af viden om deres hverdag kan omsættes til nye indsatser, der virker. Det tager heller ikke, alt i alt, flere ressourcer at involvere borgerne. Investeringen kommer flere gange igen, fordi nye løsninger kvalificeres og rammer plet. Det er heller ikke svært at afstemme forventninger med borgerne, for de kan godt forstå at ikke alle deres ideer og forslag bliver til virkelighed.   Eksemplerne på, at involvering af borgerne kan give inspiration og ny værdi, bobler da også op til overfladen i disse år. I Brønderslev involverer man elever, forældre og lærere i at udvikle fremtidens fantastiske folkeskole. I Odense sætter hospitalets ansatte sig i patientens sted for at forstå hvordan et patientforløb opleves i praksis. Og i København eksperimenterer en børnehave med at lade forældrene selv undersøge børnemiljøet og sammen med personalet få ideer til forbedringer.
  •  
     
     
     
    PrimadonnaledelsePrimadonnaledelseHelle Hedegaard Hein (9) 0Danmark konkurrerer i stigende grad på viden og kreativitet. Derfor skal virksomhederne sørge for at få det bedste ud af de højtspecialiserede, kreative medarbejdere, som skal producere det, Danmark skal leve af i fremtiden. De medarbejdere, som går til arbejdet med dyb viden og stærk drivkraft, er ofte med en vis foragt blevet kaldt ”primadonnaer”. De stemples som mennesker med store egoer, høje krav og en forkælet indstilling, som gør livet surt for ledere og kolleger. Bogens forfatter har gennem en årrække studeret primadonnaerne og deres arbejdspladser, og på baggrund af fire års feltstudier på Det Kongelige Teater har hun udviklet ny motivations- og ledelsesteori. Den konsulentrapport, som Helle Hedegaard Hein udarbejdede om Den Kongelige Ballet, har efterfølgende fået stor opmærksomhed i medierne. Bogen skelner mellem forskellige medarbejdertypers forskellige motivationsprofiler og ledelsesbehov. En af disse medarbejdertyper er primadonnaen, som i denne bog bliver mødt af en helt ny forståelse. Det bliver tydeligt, hvor vigtigt det er, at ledelsen understøtter og fremmer den drivkraft og entusiasme, som vi møder hos primadonnaen. Bogen indeholder hverken værktøjer eller modeller, men lægger op til at lederen konstant reflekterer over sin ledelsespraksis og over, hvad der motiverer de forskellige typer af medarbejdere. Cases fra en lang række arbejdspladser herunder Det Kongelige Teater understøtter bogens budskaber om ledelse af de højtspecialiserede, kreative medarbejdere.  
  •  
     
     
     
    Lyt til elefanterneLyt til elefanterneAstrid Haug, Anna Ebbesen (13) 0Digital kommunikation i praksis Digital kommunikation … hvad er det? Og hvordan navigerer man i det digitale univers som virksomhed, politiker eller organisation? Denne bog giver konkrete råd til, hvordan man kan kommunikere på internettet og i sociale netværk til størst mulig gavn for forretningen eller sagen. Det handler ikke om blot at poste sine budskaber ud via blogs, Facebook, Twitter. Vilkåret for digital kommunikation er dialog. Lyt til elefanterne - digital kommunikation i praksis giver en række eksempler og erfaringer med digital kommunikation videre fra nogle af de virksomheder og organisationer, der er gået forrest. Det gælder blandt andet Post Danmark, FOA, Aqua d'or og Barack Obama. Tre tilgange er ifølge forfatterne de væsentligste, når man benytter digital kommunikation: • Lyt - og lær af dine brugere • Gå i dialog - og skab forståelse • Tilbyd værktøjer - og skab varige relationer til brugerne Blandt bogens pointer er, at hvis man som virksomhed, politiker eller organisation med stor bevidsthed lytter til og inddrager brugerne, kan man skabe bedre kunderelationer og dermed styrke sin position. Anna Ebbesen og Astrid Haug blogger også om emnet på www.digitaletanker.dk Se indslag om digital kommunikation på Børsen Business Net Læs også artiklen: Når lederen vil blogge fra Lederweb. Læs anmeldelsen fra Dansk Politik. Lyt til interview med Anna Ebbesen og Astrid Haug i P1, Harddisken. Lyt til interview med Astrid Haug fra JP Radio. Læs anmeldelse fra Anders Stubkjærs blog. Læs artikel "Styrk din position på internettet" fra Erhvervsbladet. Læs anmeldelse af bogen på Emmes weblog. Læs anmeldelse fra Hovedet på bloggen. Læs anmeldelse/kommentar på René Clausen Nielsens blog. Læs anmeldelsen fra dSeneste på nettet.   En kort twitterkommentar om bogen. 
  •  
     
     
     
    7 gode vaner7 gode vanerStephen R. Covey (14) 0Med Stephen R. Coveys essentielle råd kan du udnytte dit fulde potentiale, få et rigere liv og mere succes på arbejdet og privat – til glæder både for dig selv, din familie og dine kolleger. Livsvisdom og -filosofi til dig med mod på livet. Denne danske lydbog er baseret på Coveys egen forkortede lydbogsudgave, som er en af de mest populære lydbøger på det amerikanske marked.   7 gode vaner rummer en hel særlig livsfilosofi, der vil ende med at forandre dit liv. 7 gode vaner gør det komplicerede forståeligt, gør det muligt for dig at få ryddet op i gamle handlemåder og beskriver nye vaner, som gør dig i stand til at skabe en anderledes og mere effektiv måde at tænke, handle og tale på. Læs også om 7 gode vaner som bog. 7 gode vaner findes i en hæftet udgave og som paperback. Derudover findes den også som en indbunden gavebog eller i en særlig miniudgave der er hurtig og letfordøjelig. Til 7 gode vaner hører der også en personlig arbejdsbog. 7 gode vaner findes også i en sampak-version, hvor bog+arbejdsbog er pakket sammen.  
  •  
     
     
     
    Personlig kommunikationPersonlig kommunikationBirgitte Sally (3) 0Vi går rundt og regner med, at alle andre mennesker er nærmest ligesom os selv. Og bliver meget forundrede eller sure og kede af det, når de reagerer på en helt anden måde, end vi selv ville have gjort. Personlig kommunikation giver input til, hvordan man kan kigge på sin egen kommunikation, så man ved, hvad man bringer med ind i samspillet med andre. Hvis man ikke ved, hvilke roller man indtager, kan man heller ikke ændre på dem. Man skal fx lære sin ”ømme tæer” at kende og blive bevidst om sine (oftest uformulerede) leveregler: Hvilke automatiske reaktioner har jeg i min kommunikation?   Bogen lægger også op til, at man får kigget på sig selv i forhold til de andre: kollegerne, medarbejderne, chefen … og lærer en at sætte rammer for kommunikation. Der er grundige fif og værktøjer til at underbygge kommunikationen med sin krop og stemme – og konkrete råd om, hvordan man får det mest hensigtsmæssige frem i situationen. Og værktøjer til at arbejde konstruktivt med konflikter, at give og modtage kritik, at håndtere sine følelser i kommunikationen og meget mere.   Personlig kommunikation hjælper til at få en god dialog på arbejdspladsen. Læs anmeldelse fra borsen.dk.
  •  
     
     
     
    Da andelen satte sig på flæsket - Den danske ledelseskanon, 6Da andelen satte sig på flæsket - Den danske ledelseskanon, 6Henrik Tüchsen (3) 0Denne bog handler om den danske svinesektor. Hvordan er den blevet så stor og magtfuld - og har fået den internationale succes? Læs om andelsbevægelsen, der satte sig på flæsket. I dag er sektoren verdens største eksportør af svinekød og henter mange milliarder eksportkroner hjem til Danmark. Hvordan blev den til, og hvem var frontløberne? Det er en bog om magtkampe, fusionsbølger, politisk lobbyisme på højeste plan, genetik, moderne svinefarme og gammeldags landmandskab. Andelsledelse har været en succes for en lang række virksomheder og har gjort slagterierne til den store internationale succes som de er i dag. Bogen er en del af Den danske ledelseskanon.
  •  
     
     
     
    Produktivitetsudvalget - Den danske ledelseskanon, 10Produktivitetsudvalget - Den danske ledelseskanon, 10Frank Stokholm, Mikael R. Lindholm (1) 0Denne bog handler om, hvordan det moderne Danmark blev til. Hvordan både samfundsledelse og virksomhedsledelse i årene efter Anden Verdenskrig banede vej for en bred produktivitetsbevægelse, der førte til en historisk velstandsbølge og lagde grunden for velfærdssamfundet. Krumtappen i den bedrift var Produktivitetsudvalget under daværende handelsminister Jens Otto Krag. Her formede repræsentanter for arbejdsgiverne og arbejdstagerne sammen med politikere og embedsmænd en ny samarbejdsmodel og plan for Danmark. Men selve initiativet til den danske produktivitetsbevægelse kom fra USA. Og her er historien om, hvordan det gik til. Bogen er en del af Den danske ledelseskanon.
  •  
     
     
     
    Roskilde Festival - Den danske ledelseskanon, 9Roskilde Festival - Den danske ledelseskanon, 9Ib Konrad Jensen (3) 0Roskilde Festival eksisterer, fordi en lang række frivillige og ulønnede knokler for at få festivalen til at fungere. For festivalens skyld, for deres forening eller klubs skyld. At få så mange frivillige - fra toiletrengørere til burgervendere - til at arbejde i samme retning er noget af en ledelsesbedrift. Den første festival ved Roskilde hed Sound Festival, var arrangeret af et par drenge fra gymnasiet, der ville lave en dansk version af Woodstock. Der kom 10.000 gæste både betalende og gratister og alt var kaos. Forskellen mellem den første festival i Roskilde og den moderne veldrevne musikinstitution er slående. Det er en rejse i organisationstalent og involvering af frivillige musikinteresserede. Roskilde Festival er i dag et brand, der når langt ud over Danmarks grænser. Uanset hvor veldrevet festivalen er i dag kan den stadig kun lade sig gøre, fordi en tredjedel af gæsterne er frivillige hjælpere inden for stort set alle områder. Bogen er en del af Den danske ledelseskanon.
  •  
     
     
     
    Skanderborgs forvandling - Den danske ledelseskanon, 8Skanderborgs forvandling - Den danske ledelseskanon, 8Frank Stokholm, Mikael R. Lindholm (2) 0Denne bog handler om en bys forvandling. I slutningen af 1980’erne var Skanderborg gået i stå. Væksten, jobbene og indbyggerne forsvandt, biografen lukkede, og rockerkriminalitet og mord fik Skanderborg til at lande på frokostavisernes spisesedler som „frygtens by“. Tyve år senere var Skanderborg blevet Jyllands rigeste kommune, kendt for sit kulturliv, præmieret for sin erhvervspolitik og et forbillede for kommunalpolitikere og forskere i hele Norden. Skanderborg blev centrum for den mest radikale satsning på ledelsesfilosofien new public management herhjemme, og byens ledere mobiliserede folkelige kræfter overalt i lokalsamfundet for at vende krise til fremgang. To borgmestre og en i den bredere offentlighed ukendt embedsmand ændrede en hel bys skæbne. I bogen fortælles historien om et usædvanligt kommunalt lederskab. Bogen er en del af Den danske ledelseskanon.
  •  
     
     
     
    Nøglen til ledelse af forandringNøglen til ledelse af forandringDean Anderson og Linda Anderson (2) 0Forandring er et nøgleord i det 21. århundrede, og langt de fleste virksomheder og organisationer gennemgår jævnligt store transformationer. Alligevel er det et fåtal, der reelt har succes med deres forandringstiltag. Nøglen til ledelse af forandring handler om, hvordan man mestrer forandringer, og beskriver den dybere sammenhæng mellem ledelse, personlig udvikling og organisatorisk transformation. For at kunne forandre sin virksomhed succesfuldt må man nemlig ændre sig selv og den måde, man tænker på – sit mindset. Ligeledes må man ændre organisationens kultur, hvilket kun kan ske, hvis man selv går foran som rollemodel. Bogen byder på en revolutionerende tilgang til organisatorisk forandring, kaldet bevidst forandringslederskab, og henvender sig til såvel ledere som konsulenter samt alle andre, der arbejder med transformation. Den indeholder både teoretisk indsigt og praktiske værktøjer, eksistentielle overvejelser og konkrete cases, så læseren klædes solidt på til at lede og arbejde med forandring i nutidens omskiftelige forretningsverden.
  •  
     
     
     
    Velkommen til ComputopiaVelkommen til ComputopiaMorten Bay (9) 0Velkommen til Computopia! Du er her allerede. Fantasifulde visioner fra 60-70’erne om mennesker, der kunne kigge på computerskærme hvor som helst og telefonere i det fri, er allerede virkelighed. Teknologikorrespondent Morten Bay fortæller de spændende historier om, hvordan vi kom fra forestillingerne om Computopia og til de allerseneste, teknologiske fremskridt – og kigger fremad: Hvilken teknologi bliver betydningsfuld i fremtiden? Han stiller de etiske, politiske og praktiske spørgsmål, som vi endnu ikke har overvejet. Men som vil presse sig på i de kommende år, hvad enten vi vil det eller ej. Er det slut med at have et privatliv? Hvad betyder det for magtbalancen i verden, når solenergi bliver billigere end olie, gas og kul? Hvorfor flyver vi ikke rundt med jetpacks? Kan man virkelig 3D-printe huse og skydevåben? Skal vi tillade intelligente proteser, som gør mennesker stærkere? Denne bog ruster dig til de kommende års teknologiske fremskridt. Den giver dig det nødvendige stof til eftertanke, der kan hjælpe dig med at navigere i vores komplekse verden. Den får dig til at føle dig hjemme i Computopia. Velkommen.  
  •  
     
     
     
    Du bliver hvad du tænkerDu bliver hvad du tænkerJørgen Svenstrup (9) 0”Det er mit postulat, at dine tanker alene er den største medvirkende årsag til, at noget er svært og noget let – og dermed i sidste ende afgørende for, om du har succeser eller fiaskoer i dit liv.”  Ordene er Jørgen Svenstrups, forfatter til Du bliver, hvad du tænker – Mentaltræning. Fjern hjernens spændetrøje. Den handler om, hvad man skal vide, før man kan begynde at udvikle sig. Og før man kan begynde at forbedre og forandre sin tilværelse. Hvis vi antager, at vi kan styre vores hjerne, i stedet for at den styrer os, bliver præmissen for det, vi gør, en helt anden. ”Du bliver, hvad du tænker” er Jørgen Svenstrups udgangspunkt. Han har hørt mange protester gennem sin tid som coach, leder og foredragsholder: ”Det kan man da ikke. Det er jo ikke noget, jeg er herre over.” Men hans modspørgsmål lyder: ”Hvem i alverden er så herre over det? Hvem andre end en selv skal afgøre, hvordan man skal gå rundt og have det?”  Hvis man selv skal bestemme, hvordan man har det, er der brug for at vide noget mere om, hvordan man kan arbejde med sig selv og sin tankegang. Derfor gennemgår Svenstrup blandt meget andet fokusloven i bogen. Den lyder i sin enkelthed: Det, du fokuserer på, får du mere af. Og så er det jo om at lære at fokusere på det gode. Men det gør man jo ikke bare uden videre; det er en proces. I Du bliver hvad du tænker fører Jørgen Svenstrup læseren gennem den proces, der skal til for overhovedet at begynde at mentaltræne. Først skal man vide, hvordan man dropper de dårlige tanker, så hvordan man tilvælger de gode. Dernæst skal man lære at slukke sin automatpilot og selv tage styringen, hvorefter man skal vide noget om, hvordan man kan få hjælp af sin underbevidsthed. Det er udgangspunktet for overhovedet at designe sit eget mentaltræningsprogram – der både indbefatter fysisk afspænding og mental ditto. Undervejs kan man i bogen tage en arbejdstilfredshedstest og en test på ens stressindikatorer. Der ligger en starttest og en sluttest på hver, så kan man se, hvordan man udvikler sig efter at have arbejdet med sig selv.
  •  
     
     
     
    Når bestyrelsen skaber værdiNår bestyrelsen skaber værdiTorben Ballegaard (6) 0I sin nye bog Når bestyrelsen skaber værdi gør Torben Ballegaard grundigt op med ideen om, at bestyrelsesarbejde ene og alene handler om at gøre tingene rigtigt og holde øje med reglerne: ”I en verden, hvor ændringer sker med højere og højere hastighed, er det afgørende, at bestyrelsen inspireres til at gøre de rigtige ting. Regeldelen af bestyrelsesarbejdet er nødvendig, men slet ikke tilstrækkelig.” Torben Ballegaard trækker på sine mange års erfaringer fra bestyrelseslokaler, og bogen henvender sig til både nye og garvede bestyrelsesmedlemmer, hvis de vel at mærke er åbne over for at kigge på bestyrelsesarbejdet fra alle vinkler. Bogen gennemsyres af Ballegaards åbenlyse begejstring for bestyrelsesarbejdet.    
  •  
     
     
     
    Sportens største ledereSportens største lederePeter Brüchmann, Mikael Trolle (7) 0Peter Brüchmann, journalist og digital chef på TV2, og Mikael Trolle, landstræner og sportsdirektør i Dansk Volleyball Forbund, afdækker hemmelighederne bag nogle af de største og mest varige succeser i sportens historie. De bygger bro mellem bold og business ved at se på, hvad der fremmer store præstationer. Kan Pep Guardiola og Alex Ferguson trylle? Ligger der magi bag Vince Lombardi, Johan Cruyff og Phil Jacksons præstationer? Nej. Det handler om motivation, individuel ledelse og systematisk arbejde med mennesket frem for spilleren, hvad end man skal lede og inspirere Michael Jordan, Joe Montana, Michael Laudrup eller Lionel Messi. Forfatterne kommer med eksempler, og i interviews får læseren opskriften på varig succes i organisationer. Læs også om det arbejde, som Thomas Frank, Ståle Solbakken og Kasper Hjulmand yder. Kendetegnende for disse sportsledere handler det ikke om at opnå resultater, men om at skabe dem. Forfatterne gør op med måleskemaer og simple resultatmål, for vejen til en styrket konkurrenceevne ligger i menneskers potentiale. I Champions League – såvel som i erhvervslivet.  
  •  
     
     
     
    7 gode vaner - personlig og professionel effektivitet7 gode vaner - personlig og professionel effektivitetStephen R. Covey (13) 0Hvordan bliver man et mere effektivt menneske? At være et ansvarligt menneske med stor livskraft kræver, at man tager ansvar for sig selv. En bog om de 7 gode vaner, der giver dig personligt lederskab.   Stephen R. Coveys klassiker, 7 gode vaner, udkommer nu i en ny og revideret udgave, hvor alle væsentlige begreber er blevet nyoversat, så de fremstår korrekte i forhold til den måde, de bruges på i dag. Nu også med en arbejdsbog, der indeholder øvelser i at bruge vanerne og mulighed for at skrive notater, fastholde tanker og skrive løbende selvvurderinger. Den reviderede udgave og arbejdsbogen passer naturligvis sammen.   Vane 1: Vær proaktiv Vane 2: Begynd med slutningen Vane 3: Gør det første først Vane 4: Tænk vind/vind Vane 5: Søg først at forstå …derefter at blive forstået Vane 6: Skab synergi Vane 7: Slib saven
  •  
     
     
     
    Amazon.comAmazon.comBrad Stone, Brad Stone (5) 0Amazon.com er en afslørende biografi om virksomheden og manden bag, Jeff Bezos, der foretog en af de første og største satsninger på internettet og endte med at ændre vores måde at handle på. Amazon startede med at sælge bøger på nettet. Men Bezos ville ikke blot være boghandler. Han ville gøre Amazon til den ultimative butik med ubegrænset udvalg og lynhurtig levering – en vision, der efter to årtier styrer verdens største onlinebutik. Brad Stone fortæller historien om, hvordan Amazon blev udklækket på Wall Street i internettets barndom, grundlagt i en garage i Seattle og voksede til at blive det globale milliardforetagende, vi kender i dag. Bag succesen står en unik vilje til at vinde i spillet om investeringer og opkøb i toppen af amerikansk erhvervsliv. Bogen bygger på samtaler med mange medlemmer af Amazons inderkreds samt familien Bezos. Tilsammen tegner de et sjældent portræt af livet i den hemmelighedsfulde koncern og manden bag den. Eliteinnovatøren Jeff Bezos har i sin målrettede – og somme tider ubønhørlige – jagt på nye markeder gang på gang udfordret gængse ideer om internettet. Resultatet er en virksomhed, der har revolutioneret nethandel, på samme måde som Henry Ford satte nye standarder for fabriksfremstilling. 
  •  
     
     
     
    Du er hvad du tænkerDu er hvad du tænkerCarol S. Dweck (0) 0Ifølge professor i psykologi Carol Dweck har vi alle enten et fastlåst tankesæt eller et udviklende. Med det fastlåste anser man sine evner for givne og uforanderlige, hvorimod det udviklende anser evner som noget, der udvikles over tid. Hun viser,
  •  
     
     
     
    Strategisk selvledelseStrategisk selvledelseAnders Raastrup Kristensen, Michael Pedersen (14) 0Når medarbejdere har indflydelse på deres arbejde, trives og præsterer de bedre. Det er dog en fejltagelse at tro, at ansvaret for arbejdet kan overlades til medarbejderne alene. Virksomhedens ledelse skal styrke og lede selvledelse, så det bliver en central del af virksomhedens kultur, at medarbejderne tager ansvar for deres arbejdsopgaver og for hinanden. Medarbejderne skal ikke basere deres valg og prioriteringer på individuelle følelser, men skal lede sig selv, så de understøtter virksomhedens grundlæggende forretning. Lederne skal holde fokus rettet på medarbejdernes resultater og sørge for, at der er sammenhæng mellem deres personlige forståelser af de konkrete arbejdsgaver og virksomhedens overordnede strategiske målsætning. Med ny forskning, værktøjer, modeller og cases fra danske virksomheder viser denne bog, hvordan vi skal ændre den måde, vi leder og arbejder sammen på. Det handler om at gøre selvledelse strategisk, så alle i virksomheden holder opmærksomheden fast rettet på virksomhedens forretning.
  •  
     
     
     
    Ledelse med følelsesmæssig intelligensLedelse med følelsesmæssig intelligensDaniel Goleman (1) 0Daniel Goleman, kendt for begrebet "følelsesmæssig intelligens" kobler ledelse og følelsesmæssig intelligens sammen i denne bog. Den følelsesmæssigt kompetente leder har lettere ved at opnå succes og nå sine mål, fordi medarbejderne føler sig set og hørt. Med følelsesmæssig intelligens i ledelse skabes et positivt arbejdsmiljø baseret på åbenhed og tolerance. Et miljø, hvor kritik gives på en kompetent måde og hvor der er plads til humor. Det er en visionær ledelsesstil, der samler medarbejderne og viser en klar retning for de ansatte og for virksomheden. Den følelsesmæssigt intelligente leder er en socialt intelligent leder. Han eller hun forstår, hvad der driver den enkelte medarbejder. Følelsesmæssig intelligens og god ledelse hænger uløseligt sammen, og i de senere år har den viden opnået bred anerkendelse.
  •  
     
     
     
    Hjernen og den følelsesmæssige intelligensHjernen og den følelsesmæssige intelligensDaniel Goleman (0) 0Daniel Goleman, der er kendt for begrebet "følelsesmæssig intelligens" forklarer i denne bog, hvordan hvordan vi kan coache os selv og vores hjerne til at øge vores følelsesmæssige intelligens. Gennem de seneste år har der været en jævn strøm af ny indsigt om, hvordan følelsesmæssig intelligens fungerer. I denne bog forklarer Daniel Goleman, hvordan vi kan coache og forstærke den følelsesmæssige intelligens. Han beskriver, hvordan hjernens etiske radar dog dens kreative netværk og kredsløb styrer vores handlekraft, vedholdenhed og motivation. Vi kan lære at forstærke hjernetilstanden bag vores præstationer og lære at optimere den. Desuden beskriver Goleman den sociale hjerne og hvordan den fungerer online.    
  •  
     
     
     
    Skoleledelse i forandringSkoleledelse i forandringDorthe Junge, Line Arnmark (0) 0Find nye måder at undervise på!  Sådan lyder kravet til folkeskolens medarbejdere. Og reformen af folkeskolen stiller generelt krav om stor forandringsevne, forandringsvilje og forandringskraft hos lærere og pædagoger. Men det er skolelederne der skal stå i spidsen for processen – og de skal derfor klædes på til en ny ledelsesopgave. ”Kravet lyder, at skoleeleverne skal blive dygtigere, og at vi skal have flere unge til at gen-nemføre en uddannelse! Det skal understøttes af en anderledes undervisning. Samtidig er der lagt langt mere ud til den enkelte skole og de enkelte ledelsesteam. Det kræver nytænkning og en ny ledelsespraksis!”, mener Line Arnmark og Dorthe Junge. Skoleledelse i forandring bliver en uundværlig bog for de skoleledere, som skal implementere skolereformen i praksis! Bogen præsenterer nye tænke-måder og ledelsesgreb, der kan åbne for de nødvendige kulturforandringer på skolerne. ”Vi bliver nødt til at gå af nye stier, udnytte alles ressourcer og lade være med at læne os for meget op ad fortidens løsninger!”, mener forfatterne. Med bogen vil de inspirere til nyt og gøre op med bagudskuende organiseringer i både folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Skolelederne skal nemlig gå fra at lede på tid til at lede på kvalitet. Fra at lede en profession til at lede tværfaglig professionalisme. Og fra at lede enkeltpersoner til at lede team. Samtidig skal lederen skabe motivation for opgaven og forstå at kommunikere forandringerne både internt og eksternt. Forfatterne præsenterer brugbare teorier fra danske og internationale forskere og en lang række eksempler fra de forandringer, der allerede er i gang på skoler i Danmark. Bogens samling af ledelsesværktøjer kan hjælpe ledelsen i gang med det konkrete forandringsarbejde. Bogen indledes med en kritisk kommentar af professor Steen Hildebrandt. Hent værktøjskassen fra Skoleledelse i forandring (pdf).
Resultat: 1-24 (af 234)   Side: 1 2 3 ... 10  Forrige  

Log ind

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
Password

Opret profil

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
E-mail
Password

Glemt password

Indtast din e-mail, og vi sender dine info.

Slet profil

Indtast din e-mail.
E-mail

Tilmeld nyhedsbrev

Indtast din e-mail-adresse for at tilmelde dig nyhedsbrevet.
E-mail

Forlaget Gyldendal – hvor forfatterne er

Gyldendal.dk

g.dk – Gyldendals internetboghandel
- er nedlagt pr. 1. maj 2013.

Nu er du på forlaget Gyldendals hjemmeside.

Her kan du læse om bøger, se film om litteratur, anmelde og komme i dialog med forfatterne.

Vi håber, at du finder den bog, du leder efter.

Velkommen til!