Erhverv, Ledelse & Arbejdsliv
 
 
 
 
Find titel i denne kategori
Søg
 
 
 
 
Sortering Vis pr. side Visning
Resultat: 1-24 (af 225)   Side: 1 2 3 ... 10  Forrige  
  •  
     
     
     
    Førstehjælp til den nye lederFørstehjælp til den nye lederUlrik Lange- En guide til dig, der tager det store spring fra medarbejder til leder En bog til dig, som lige har fået sit første lederjob, og som ikke gennem uddannelse eller arbejdsliv har arbejdet med ledelse. Ulrik Lange tager den nyudnævnte leder i hånden og guider hende og ham igennem de overvejelser, problemer og dilemmaer, den nye leder vil møde i det nye job: Hvordan takler jeg mit rolleskift fra medarbejder til leder i forhold til mine tidligere kollegaer? Hvilken organisation skal jeg fungere i? Kender jeg mit vigtigste ledelsesinstrument – mig selv – godt nok? Hvad er mine personlige styrker og svagheder i forhold til lederjobbet? Bogen peger på vigtigheden af løbende at reflektere over sig selv som leder, løbende at udvikle sig som leder, og den giver ideer til, hvorledes dette kan gøres. Bogen gennemgår de typisk forventninger og de typiske misforståelser, man møder som ny leder. Derudover får du viden om, hvad ledelse er – helt basalt. Hvad betyder det - hvad betyder det for mig, og hvilke instrumenter er der er til rådighed i lederens værktøjskasse? Bogen fortæller også om, hvordan du holder stress fra døren, hvordan du henter energi til ledelse, hvordan du sætter dig ledelsesmål, og hvordan du sætter dig på din tid fra starten - så andre ikke gør det! En bog fyldt med gode og korte råd om, hvad du stiller op, hvis din chef aldrig er at træffe eller er psykopat, om hvordan du leder primadonnaer og ledelsesresistente medarbejdere, om hvordan du takler de fejl, du selvfølgelig kommer til at begå, i forhold til dine medarbejdere, og om hvad du skal gøre, hvis en medarbejder konsekvent obstruerer dig.   Læs også De første 100 dage.
  •  
     
     
     
    Følelsernes intelligensFølelsernes intelligensDaniel GolemanHvad betyder vores IK? Daniel Goleman gør op med den gængse opfattelse af, hvor afgørende vores IK er. Bogen er blevet til på grundlag af mange års undersøgelser, og Goleman beskriver, hvad det er, der spiller ind, når nogle mennesker med en høj IK roder med deres liv, mens andre med en mere ydmyg IK klarer tilværelsen med bravur. Han understreger betydningen af følelsesmæssig intelligens, som hviler på kvaliteter som selverkendelse og selvbeherskelse, vedholdenhed, flid og motivation, indlevelsesevne og situationsfornemmelse. Disse kvaliteter er betegnende for mennesker, der udmærker sig i tilværelsen, hvis nære forhold fungerer, og som arbejdsmæssigt klarer sig suverænt. Disse personer er kendetegnet ved selvstændighed og selvdisciplin, næstekærlighed og medfølelse - basale evner, som er nødvendige, hvis vores samfund skal blomstre. Goleman påviser, at mangel på følelsesmæssig intelligens medfører personlige omkostninger som f.eks. problemer med partnere, forældrerolle og psykisk sundhed. Han gør opmærksom på vigtigheden af, at vi styrker vores børns følelsesmæssige intelligens gennem deres opvækst, og han giver detaljeret viden om, hvordan vi på bedste vis kan anvende denne nye indsigt. FØLELSERNES INTELLIGENS (Emotional Intelligence) udkom i USA i 1995 og lå straks efter på toppen af bestsellerlisterne. Den er nu oversat til adskillige sprog og markerer sig overalt som en af vor tids vigtigste bøger inden for nyere psykologisk forskning.Daniel Goleman, Ph.D., journalist og forfatter, skriver bl.a. om adfærds- og hjerneforskning i The New York Times. Han er tidligere chefredaktør på Psychology Today.
  •  
     
     
     
    Et glimt af klarhedEt glimt af klarhedChristian Madsbjerg, Mikkel B. RasmussenI Et øjeblik af klarhed forklarer Christian Madsbjerg og Mikkel B. Rasmussen, hvorfor standardiseret managementtænkning er hæmmende for vores business-formåen, og hvordan vi ved at ændre vores traditionelle tankegange og handlemåder opnår en større indsigt i menneskers adfærd, en indsigt der gennem bløde videnskaber giver hårde resultater. Forfatterne har et formål, de vil vise at der er andre og bedre måder at forstå mennesker på – hvad enten de er forbrugere, kunder, medarbejdere eller vælgere. Ved hjælp af humanvidenskaberne introducerer de en ny måde at forstå menneskelig adfærd på. Forfatterne argumenterer for nye værktøjer som gør os i stand til at forstå de ”bløde” faktorer, som påvirker folks købemønstre og forbrugsvaner. Bogen er baseret på erfaringer fra forfatternes samarbejde med Lego, Samsung, Adidas, Intel, IBM og Coca-Cola, og den vil lære os at forstå mennesket i dets miljø – hvordan det bor, hvad det tænker og gør, dets vaner og verdensforståelse. Vi kan bruge sensemaking (forståelse, fortolkning og placering af viden i rette sammenhæng) til at opnå en bedre forståelse af den markedsdynamik, vi befinder os i. Hvis sensemaking og lignende metoder fra humanvidenskaberne bruges på den rigtige måde, kan de give os ”et øjeblik af klarhed”, som de traditionelle managementværktøjer ikke kommer i nærheden af.
  •  
     
     
     
    AccelerationAccelerationJohn P. KotterJohn P. Kotter, grand old man inden for forandringsledelse, har skrevet en vigtig bog til alle de gamle store, tunge organisationer, som har svært ved at accelerere hurtigt nok. Løsningen er ikke at nedlægge hierarkierne og systemerne fra dag til anden! Vi har hørt det så tit: Gamle, store og hierarkiske virksomheder og organisationer er for gumpetunge til at følge med udviklingen og bliver overhalet (og dræbt) af nye, flade netværksstrukturerede virksomheder. Læg jer bare til at dø nu, prædiker de smidige iværksættere og digitalt indstillede. Men det budskab nuan-ceres nu af John P. Kotter: Hierarkier og systemer er opstået af en grund – og helt naturligt i en organisati-ons udvikling – og de kan faktisk bruges til noget, melder Kotter i Acceleration. Kotter forklarer og viser, at store, tunge virksomheder i stedet skal arbejde med et dobbelt styresystem. Man skal simpelthen bevare det traditionelle system, som er helt fantastisk til daglig drift, effektivitet og at gøre det, som virksomheden har specialiseret sig i. Samtidig med, at man opretter et netværks- og formålsdrevet styresystem inden for organisationen. Et parallelt styresystem, som på tværs af systemerne kan arbejde for, at organisationen kan accelerere hurtigt nok til at gribe en Stor Mulighed, som han kalder den motiverende faktor. ”Løsningen er ikke at knuse, hvad vi ved, og begynde forfra, men i stedet på en organisk måde at genindføre et andet system, som vil være velkendt for de fleste succesrige iværksættere.”, skriver han. Et dobbelt styresystem består således af et ledelsesdrevet hierarki, som vi kender det, og et netværk til acceleration af strategi. At operere med dette dobbelte styresystem kræver ledelse og lederskab. Og det kræver, at det nye netværksdrevne styresystem er drevet af frivillige fra organisationen, som ser nødvendigheden og muligheden for at udvikle virksomheden, ikke undergrave den. Kotter identificerer otte acceleratorer for, at det kan lykkes og gennemgår dem grundigt – og kommer med eksempler på, hvordan andre har grebet det an. Kotters nye bog sætter – som hans tidligere – fingeren på det væsentlige for virksomheder og organisationer. Bogen forklarer ligetil, hvad der skal til for at skabe forandringen. Bagefter venter det hårde arbejde.
  •  
     
     
     
    De første 100 dageDe første 100 dageLars Bo HansenDe første 100 dage er altafgørende for den nye leder, uanset om det er første eller sjette gang, man tiltræder et lederjob. Og samtidig er de fuldstændig umulige at gøre perfekte, da man som nyudnævnt befinder sig i en midlertidig tilstand af inkompetence. Hvordan man kan navigere i dette minefelt, giver Lars Bo Hansen et kort og konkret bud på i sin nye bog, og som henvender sig til den nyudnævnte leder på alle niveauer af en organisation. Første del af bogen er centeret omkring Lars Bo Hansens fem dogmer - Du skal kommunikere - Du skal have en god plan for de 100 dage - Du skal sætte dit ledelseshold - Du skal melde strategiske temaer ud - Du skal skabe resultater i overgangsperioden Bogen præsenterer de nye udfordringer, den nye leder står over for. Her finder man listen over alle de spørgsmål der rejses, manglende viden, pres og krav etc. Bogen veksler mellem gode råd, eksempler fra det virkelige liv, baseret på interviews med kendte og mindre kendte topledere, og cases. Bogen giver specifikke anbefalinger og interview med fremtrædende skandinaviske ledere, blandt andre Mats Jansson, Jacob Axel Nielsen, Harald Børsting, Fritz Schur og Jan Stig Andersen. Fx lyder nogle af de indledende råd: Sæt holdet, lav strategien, skab tidligere sejre og afstem forventninger. Hvert råd gennemgåes og forklares, og der trækkes på en eller to cases undervejs – og der henvises løbende til måder andre ledere fx "satte holdet på", "udviklede strategien på" osv. Desuden finder man gode råd til, hvad man IKKE må bruge de første 100 dage på: endeløse to-do lister, skynde sig at beslutte for meget, se stresset og presset ud, tale om den gamle virksomhed man kommer fra, etc. Professor Steen Hildebrandt anmeldte bogen for Børsen (05.12.08): "Det er en fin, overskuelig og kompetent bog, der indeholder masser af praktiske råd, som jeg i høj grad vil anbefale den nye leder at tage med sig ind i det nye job."
  •  
     
     
     
    IværksættersamfundetIværksættersamfundetMads Váczy Kragh, Søren Berg Jørgensen, Christel Skousen ThraneEfter landbrugs-, industri-, service- og vidensamfundet er det iværksættersamfundet, der er rammer os. Det skal vi indtænke i vores samfundsindretning i Danmark. Allerede nu er der brancher hvor der er meget få e lønmodtagere: fx fotograf- og grafikerbranchen og flere vil følge efter. Danmark er på vej mod iværksættersamfundet. De seneste 150 år har sendt os fra landbrugsland til vidensamfund med en mellemlanding i industrialiseringen. Næste stop: Iværksættersamfundet! Væksten i Danmark er dybt afhængig af mennesker med gode ideer og skabertrang, derfor sukker danskerhvervsliv efter nytænkende iværksættere. Hverdag opstår nye virksomheder, men der mangler alligevel vækstdrive og synlige successer hos danske iværksættere. Der er lang vej til, at Danmark for alvor bliver et af verdens stærkeste iværksættersamfund. Denne bog af Mads Váczy Kragh, Søren Berg Jacobsen og Christel Schousen Thrane udforsker, hvad der skaber innovative iværksættervirksomheder og undersøger, hvilke kompetencer og styrker der skal til for at blive en god iværksætter. Du møder succesfulde iværksættere og får deres bud på iværksættersucces. Og den tager dig med en tur ud i verden for at se, hvad vi kan lære fra nogle af de mest dynamiske iværksættermiljøer på kloden.
  •  
     
     
     
    Sæt borgeren i spilSæt borgeren i spilChristian Bason, Søren Sebastian Toft, Sune KnudsenTiden er inde til, at langt flere offentlige institutioner sætter borgerne i spil. Den offentlige sektors 800.000 ansatte står over for massive udfordringer – manglen på arbejdskraft, integrationsproblematikken, øget globalisering og, ikke mindst, voksende krav fra borgerne. Mange offentlige ansatte savner dog de værktøjer, som kan udløse borgernes ressourcer.   Bogens værktøjer styrker medarbejdere og ledere på alle niveauer til at kunne tage hånd om innovationsprocessen, til glæde for dem selv, deres kolleger, og de borgere, de er sat til at tjene. Gennem faserne fokusér, oplev, skab, og insistér præsenterer forfatterne en proces, som trin for trin fører et udviklingsprojekt fra den spæde start til en innovativ løsning, og viser hvordan man sikrer at den føres ud i livet.   Sæt borgeren i spil viser gennem historier og cases hvordan det er en øjenåbner at se verden udefra og ind med borgernes blik, og hvordan borgernes oplevelser kan danne grundlag for nytænkning. Endeligt tegner bogen en profil af den borgercentrerede offentlige organisation, som løbende inddrager borgernes perspektiv, og som bruger deres energi, viden og ønske om at bidrage. Bogen opfordrer til en forandring af den offentlige sektor til at blive mere serviceorienteret fra top til bund.   Bogen gør samtidig op med tre myter om involvering af borgerne: Borgerne skal ikke til at bestemme det hele, men systematisk indhentning af viden om deres hverdag kan omsættes til nye indsatser, der virker. Det tager heller ikke, alt i alt, flere ressourcer at involvere borgerne. Investeringen kommer flere gange igen, fordi nye løsninger kvalificeres og rammer plet. Det er heller ikke svært at afstemme forventninger med borgerne, for de kan godt forstå at ikke alle deres ideer og forslag bliver til virkelighed.   Eksemplerne på, at involvering af borgerne kan give inspiration og ny værdi, bobler da også op til overfladen i disse år. I Brønderslev involverer man elever, forældre og lærere i at udvikle fremtidens fantastiske folkeskole. I Odense sætter hospitalets ansatte sig i patientens sted for at forstå hvordan et patientforløb opleves i praksis. Og i København eksperimenterer en børnehave med at lade forældrene selv undersøge børnemiljøet og sammen med personalet få ideer til forbedringer.
  •  
     
     
     
    Dit personlige ledelsesrumDit personlige ledelsesrumDorte Cohr Lützen, Birgitte LønborgDen offentlige leder skal kunne levere offentlige ydelser i høj kvalitet i samspil med medarbejderne. Lederen træder ikke længere ind i en fast rolle, men træder i dag i karakter ved at skabe sit eget ledelsesrum. Ledelsesrummet skal fyldes ud og hele tiden skabes på ny. Bogens forfattere har på baggrund af deres erfaring med offentlige ledere, udvalgt otte rum, som er vigtige for den engagerede leder at fylde ud og arbejde med for at opnå succes med ledelse. Rummene er: • Vilkår og kontekst for ledelse i dag • Senmoderne lederroller • Lederen som autoritet • Lederens kompetencer til effektiv kommunikation • Følelser på jobbet • Brug følelserne med fornuft • Hvordan udvikler du dig selv som leder? • Få styr på hverdagens ledelse Med praktiske eksempler, teori og refleksionsværktøjer hjælper denne bog lederen med at indrette sit personlige ledelsesrum. Bogen inspirerer lederen til at tænke over og udvikle sin personlige ledelsesstil og tilpasse den til netop de behov og situationer, som lederen møder i dagligdagen.  
  •  
     
     
     
    Service er marketingService er marketingSøren BechmannDet danske serviceniveau er mange steder elendigt. Vi affinder os med, at der er ansat ungarbejdere uden det mest basale kendskab til ydelse og produkt, kunde og virksomhed. Men service spiller en uhyre central rolle for en kundes opfattelse og vurdering af en virksomhed. Markedsføring kan ikke konkurrere med en kundes konkrete oplevelse af betjening, af et opkald eller af den måde, en virksomhed håndterer reklamationer på. Denne bog giver konkrete forslag til, hvordan man kan arbejde med at forbedre eksisterende serviceydelser og udvikle nye. Hvordan man kan tilrettelægge og designe attraktive kundeoplevelser?  Hvordan kan man arbejde med servicebevis og på den måde håndgribeliggøre serviceydelser og give kunden en bedre kvalitetsoplevelse? I bogen kan du finde inspiration og metoder til, hvordan man kommer videre og seriøst kan arbejde med at forbedre sin virksomheds serviceniveau. Læs blandt andet om: • Tilrettelæggelse af den attraktive kunderejse • Servicebeviset • Reklamationsstrategier som vender utilfredse kunder til loyale kunder • Identifikation, prioritering og kvalitetssikring af touchpoints • Drift og implementering af serviceydelser  
  •  
     
     
     
    Cultural Intelligence for Stone-Age BrainsCultural Intelligence for Stone-Age BrainsDennis NørmarkRegardless of whether we want to deal with the Chinese, integrate staff from India or work with various different regions in the same country, cultural habits are there to trip us up. Conventional thinking and lack of cultural intelligence constantly wreck masses of opportunities. And if you are one of those expats here in the Kingdom of Denmark, then you have bigger challenges than most. According to studies around a third of highly skilled people who move to Denmark get negatively surprised by the cultural differences. But that’s not very surprising. In the social sciences it’s nothing new that Denmark and the rest of Scandinavia are significantly culturally different from a lot of other places in the world. You can’t find a country with more trust, less religiousness, a greater emphasis on equality but also a significant tendency to social reclusiveness and much more. But why are they so different and how do you crack the code of Danish society? Dennis Nørmark has written an easy-to-read and practical book. With specific examples, funny anecdotes and thorough research, he gives us a solid tool for collaboration and co-existence. First and foremost about encounters with Danes, but he also gives examples from the whole world in this easy-to-read handbook about how we can take control of our most primitive instincts and turn cultural problems into opportunities. The book is also available in Danish.
  •  
     
     
     
    Konfliktens anatomiKonfliktens anatomiThe Arbinger InstituteEn bog, som tager fat i roden af alle konflikter: hvordan vi ser hinanden. De fleste konflikter opstår, fordi vi ikke har tilstrækkelig fornemmelse for den person, vi står over for, eller fordi vi selv i forvejen er præget af forventninger og krav. Forretningsmanden Lou er, hårdt presset af sine kone, taget til Arizona for at deltage i et forældrekursus på et behandlingssted for belastede unge. Lou håber på, at behandlingen vil fikse hans søn, men filosofien på stedet er, at forældrene også skal forandre sig, hvis de unges forandring skal vare ved. Lou er kritisk og negativ, men gennem kurset får han mulighed for at se på sit liv med nye øjne og opdager, at han selv bærer en stor del af ansvaret for konflikterne i sit liv. Og derfor også har nøglen til at gå i gang med at løse dem. Gennem fortællingen om Lou peger Konfliktens anatomi på det helt grundlæggende problem, at vi ikke kan se, at det er os selv, der har et problem – og ikke kun alle de andre. Når vi opdager det, behøver vi ikke længere at opfatte os selv som ofre for det, vi ser som andres inkompetence og urimeligheder, men kan finde bedre og overraskende enkle løsninger på vores problemer.    
  •  
     
     
     
    OW BunkerOW BunkerJakob SkouboeErhvervsjournalist Jakob Skouboe har talt med en lang række af de tidligere ansatte i OW Bunker. Her kommer insiderberetningen om, hvad der foregik inde bag murene i OW Bunker. Læs om, hvad de tidligere ansatte fortæller om OW Bunker: Hvad var OW Bunker for en virksomhed? Hvorfor havde man aldrig hørt om den før kollapset? Det er en fortælling om at være glad for sit arbejde, om hvordan det kunne gå så galt, om risikostyring eller mangel på samme, om at få bonus på flere millioner eller at tabe det samme, om grådighed – og om hele det dramatiske forløb, der førte til virksomhedens kollaps.    
  •  
     
     
     
    Stå fastStå fastSvend BrinkmannSvend Brinkmanns svar til den enorme mængde af selvhjælpsbøger er denne 7 trinsguide: 1. Hold op med at mærke efter i dig selv 2. Fokuser på det negative i dit liv 3. Tag nej-hatten på 4. Undertryk dine følelser 5. Fyr din coach 6. Læs en roman – ikke en selvhjælpsbog eller en biografi 7. Dvæl ved fortiden Den udviklingstvang, som præger vores kultur, gør os blinde for de væsentligste ting i livet som pligtfølelse, værdighed og sindsro. Svend Brinkmann gør op med den stædige selvudviklingsindustri inden for arbejdsliv, uddannelse og privatlivet og formulerer en modstand mod tidens krav til evig omstilling og forandring. Brinkmann med et glimt i øjet, hvordan man affinder sig med sig selv, kommer uden om uhæmmet positiv tænkning og opnår en mere realistisk livsindstilling.  
  •  
     
     
     
    Vi vinder når vi vågnerVi vinder når vi vågnerAnders Krab-JohansenAnders Krab-Johansen, chefredaktør på Dagbladet Børsen, har et opråb til Danmark: Vores velstand er blevet en sovepude, hvor vi putter os med troen på, at job og vækst vender tilbage af sig selv. Vi tager det for givet, at vi er blandt de rigeste, sundeste og lykkeligste, mens vi rasler ned på ranglisterne, og det meste af verden buldrer frem. „Jeg anklager systemet for at opfordre for mange til at opføre sig uhensigtsmæssigt på samfundsniveau. Et stigende antal borgere skal have en interesse i, at vi omfavner markedsøkonomien og de globale markeder. For mange laver ingenting eller for lidt. Det er ikke et moralsk spørgsmål. Problemet er, at vi har indrettet os, så det er rationelt at melde fra og overlade ansvaret til andre.“ I et personligt portræt af dagens Danmark punkterer han myterne om, at velfærdsstaten gjorde os rige, og at vi har indrettet os klogere end andre lande. Vil vi forblive et rigt samfund, skal vi genopfinde os selv som ægte markedsøkonomi. Vi har brug for et nyt selvbillede, en ny politisk kurs og en ny indstilling fra den enkelte. Her er tal, grafikker og statistikker, der alle understøtter ideer til at udvikle et stagneret drømmeland til et globalt foregangsland.
  •  
     
     
     
    Kunsten at føre krigKunsten at føre krigSun TzuDen ultimative dygtighed ligger       ikke i at vinde       ethvert slag,       men i at besejre fjenden       uden overhovedet at kæmpe.       Den højeste form for krigskunst       er at angribe       selve strategien.   Kunsten at føre krig har inspireret fyrster, præsidenter, statsministre, virksomhedsledere og sportsstjerner verden over i mere end 2500 år. Dette mesterværk om, hvordan man vinder ethvert slag, uanset om det er en krig, et opgør mellem konkurrerende organisationer eller en politisk magtkamp, er blevet nyoversat og udkommer her i sin oprindelige form.
  •  
     
     
     
    TestosteronTestosteronPia NorupTestosteron er det kønshormon, der fysisk adskiller mænd fra kvinder, og det har afgørende betydning for mænds maskulinitet, performance og selvtillid. Læge Pia Norup tager læseren på rejse gennem mandekroppen – fra hjerte til maveregion og understel, og fra muskler til psyke. Hun giver øvelser og kostråd og viser, hvordan et sundt liv ikke alene hjælper til at undgå livsstilssygdomme, men også øger testosteronniveauet. Med stor faglighed synliggør forfatteren, hvordan indre og ydre sundhed påvirker alt fra arbejde til livsglæde og fertilitet. Pia Norup er læge og sundhedsdirektør på Kurhotel Skodsborg. Hun er desuden stifter af My Life Skodsborg, hvor man udfører helbredsundersøgelser, sundhedsforløb, genetiske tests, trænings- og kostrådgivning samt coaching og kognitiv terapi.
  •  
     
     
     
    7 gode vaner - personlig og professionel effektivitet7 gode vaner - personlig og professionel effektivitetStephen R. CoveyHvordan bliver man et mere effektivt menneske? At være et ansvarligt menneske med stor livskraft kræver, at man tager ansvar for sig selv. En bog om de 7 gode vaner, der giver dig personligt lederskab.   Stephen R. Coveys klassiker, 7 gode vaner, udkommer nu i en ny og revideret udgave, hvor alle væsentlige begreber er blevet nyoversat, så de fremstår korrekte i forhold til den måde, de bruges på i dag. Nu også med en arbejdsbog, der indeholder øvelser i at bruge vanerne og mulighed for at skrive notater, fastholde tanker og skrive løbende selvvurderinger. Den reviderede udgave og arbejdsbogen passer naturligvis sammen.   Vane 1: Vær proaktiv Vane 2: Begynd med slutningen Vane 3: Gør det første først Vane 4: Tænk vind/vind Vane 5: Søg først at forstå …derefter at blive forstået Vane 6: Skab synergi Vane 7: Slib saven
  •  
     
     
     
    Det godes kraftDet godes kraftDaniel GolemanForfatteren Daniel Goleman har mødt Dalai Lama mange gange gennem årene og talt med ham om hans vision for verden. Det er der kommet en bog ud af, hvor Dalai Lama deler sine bekymringer og sit håb for fremtiden. Bogen udgives i forbindelse med Dalai Lamas 80-årsfødselsdag. Dalai Lama er oprigtigt bekymret over vores planets udvikling, og han bekymrer sig for hvert enkelt menneskes velbefindende. Hans vision er at styrke menneskets medfølende side. Vi skal udøve selvkontrol og emotionel hygiejne, som han kalder det – vi skal rydde op i sindet for at give plads til medfølelse. Han argumenterer for en medfølende magt, der kan slå ned på korruption osv.; en
  •  
     
     
     
    Haster!Haster!John P. KotterHvem kan føle sig fast besluttet på straks at tage fat på de centrale spørgsmål, en organisation står overfor, efter at have styrtet rundt til ni møder om ni emner i løbet af én dag? De færreste, mener John P. Kotter. Hvis man ikke formår at identificere det, der er tvingende nødvendigt, lykkes man ikke med en forandringsproces. Seks ud af seks hatte i Børsen. De skrev: ”Det er en bog der bør være på enhver leders læseliste.” (11.10.08)   I denne bog stiller Kotter skarpt på sansen for tvingende nødvendighed – urgency. Sansen for det tvingende nødvendige er helt central for succesfuldt at kunne gennemføre en forandring. Kotter slår ned på et af de væsentligste problemer i forandringsledelse: At selvtilfredshed og manglende sans for de sande tvingende nødvendigheder spænder ben for de rette handlinger. Og at den falske tvingende nødvendighed er en farlig fælde at falde i. Bogen indeholder en række historier med gode eksempler på både succes og fiasko med forandringsledelse og sansen for det tvingende nødvendige.   Oversætter: Translatørfirmaet
  •  
     
     
     
    Kend din kerneopgaveKend din kerneopgaveMorten Christensen, Anders SenecaHvordan skaber du innovation? Hvordan omsættes alle de flotte ord og festtaler til handling og effekt? Innovation er ikke et mirakelmiddel, men det kan være med til at skabe de ønskede forandringer i offentlige organisationer. At kende sin kerneopgave er forudsætningen for innovation i hverdagen. Det kræver imidlertid, at kerneopgaven er klar og fælles – og det er sjældent tilfældet viser forfatterens erfaringer. Bogen viser, hvordan kerneopgaven gøres til et meningsfuldt omdrejningspunkt for innovationen i din organisation. Med en klar kerneopgave kan medarbejdernes og borgernes ressourcer forløses, og kvaliteten forbedres. Uden at det koster mere. Og dét er innovation. Kend din kerneopgave viser, hvordan du skaber innovation i egen organisation ved at gøre kerneopgaven kendt, servicen til en oplevelse og medarbejderen til en ressource. Bogen henvender sig til offentlige ledere og medarbejdere, der står over for krav om innovation, men som savner koblingen til hverdagens udfordringer.  Danske Kommuner gav bogen seks stjerner. Anmelderen skrev bl.a.: "Som ægte jyde er det ikke ofte, jeg udnytter plus-skalaen fuldt ud, men det gør jeg med denne bog – ikke for bogens litterære kvaliteter, men for dens budskaber og for den lette og tilgængelige måde, de beskrives på."
  •  
     
     
     
    Få 'ja' når du forhandlerFå 'ja' når du forhandlerRoger Fisher, William UryFÅ JA NÅR DU FORHANDLER præsenterer en simpel, universelt anvendelig metode til at gennemføre såvel forhandlinger om private, personlige konflikter som forhandlinger i embeds medfør med godt resultat uden brug af mindre pæne metoder. FÅ JA NÅR DU FORHANDLER fremlægger en gennemprøvet, præcis og veltilrettelagt forhandlingsstrategi. Ved at følge bogens anvisninger bliver du i stand til at nå forhandlingsresultater, der er til fordel for begge parter og dermed et godt grundlag for fremtidige relationer til forhandlingspartneren. Bogens strategi kan anvendes med succes i alle slags forhandlinger, fra familiestridigheder til internationale overenskomster. FÅ JA NÅR DU FORHANDLER fortæller, hvordan du bærer dig ad med at holde personen og problemet adskilt fokusere på interesser, ikke på standpunkter etablere præcise mål ved forhandlingernes start samarbejde om at finde frem til gensidigt fordelagtige forslag forhandle med modstandere, der er stærkere, som ikke følger spillereglerne, eller bruger beskidte tricks.FÅ JA NÅR DU FORHANDLER hviler på videnskabelige undersøgelser i forbindelse med The Harvard Negotiation Project. Bogen repræsenterer en milepæl i forhandlingsteknikkens udvikling, og giver dig et værktøj i hænde, som kan gøre dine forhandlinger mere resultatrige.
  •  
     
     
     
    Introduktion til Teori UIntroduktion til Teori UMatias Ignatius Stubberup Waagner Nielsen, Steen Hildebrandt, Michael Stubberup, Elad Jair Chone     En enkel og essentiel introduktion til alle, som vil vide mere om og arbejde med Teori U. Otto Scharmers teori gør op med ideen om, at vi kun behøver fornuft og fortidige erfaringer til at lede os selv og vores virksomheder godt ind i fremtiden. Bogen giver en grundig gennemgang af teoriens vigtigste begreber ved hjælp af modeller, eksempler og øvelser. Desuden præsenterer den en række cases, der viser, hvordan organisationer har skabt ægte læring og innovation ved at omsætte Teori U til praksis.
  •  
     
     
     
    Lisbeth KnudsenLisbeth KnudsenSusanne BernthLisbeth Knudsen er et ikon i dansk presse. Allerede fra sin første praktik som journalist var hun svær at komme uden om, skarp, målrettet og myreflittig. På sin færd rundt i danske medier kan hun tælle poster som redaktionschef, ansvarshavende redaktør, nyhedsdirektør og administrerende direktør. Fortælingen om Lisbeth Knudsen er samtidig et stykke dansk mediehistorie – fra den tid, hvor man endnu typograferede aviserne med bly, til i dag, hvor alt leveres digitalt og til mange forskellige flader. Vi følger Lisbeth Knudsen fra barnsben på Østerbro til det Berlingske Hus i 1970'erne over Aktuelt til DR og tilbage til Berlingske Media. Gennem fejringer, sygdom, kampe og sejr.
  •  
     
     
     
    Strategisk sundhed på arbejdspladsenStrategisk sundhed på arbejdspladsenMads Andreasen, Julie Engelund Sander, Regitze Siggaard, Just Bendix JustesenVil du have sunde medarbejdere, der trives bedre, tænker klarere og yder mere? Her er en praktisk grundbog til dig, der har ansvaret for sundhed på din arbejdsplads. Men på mange arbejdspladser går sundhedsarbejdet i stå ved foredrag og fitnessrabat. Og den slags standardløsninger har ringe effekt og rammer kun de i forvejen motiverede. Det kræver en systematisk indsats på et strategisk niveau at nå alle medarbejdere på en arbejdsplads. Med teori, tips og cases viser bogen, hvordan du får sundhedstiltag til at understøtte dine kollegers kerneopgaver og udvikle forretningen. Du lærer fx at: • Sætte realistiske rammer for en sund hverdag • Analysere investeringer i trivsel og sundhed • Vurdere værdien af jeres tiltag Målet er, at alle tiltag tager udgangspunkt i medarbejdernes muligheder og vilkår. Til inspiration er der cases med succeser og fejltrin fra organisationer, der har arbejdet med sundhed.
Resultat: 1-24 (af 225)   Side: 1 2 3 ... 10  Forrige  

Log ind

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
Password

Opret profil

Få mulighed for at kommentere på bøger.
Brugernavn
E-mail
Password

Glemt password

Indtast din e-mail, og vi sender dine info.

Slet profil

Indtast din e-mail.
E-mail

Tilmeld nyhedsbrev

Indtast din e-mail-adresse for at tilmelde dig nyhedsbrevet.
E-mail

Forlaget Gyldendal – hvor forfatterne er

Gyldendal.dk

g.dk – Gyldendals internetboghandel
- er nedlagt pr. 1. maj 2013.

Nu er du på forlaget Gyldendals hjemmeside.

Her kan du læse om bøger, se film om litteratur, anmelde og komme i dialog med forfatterne.

Vi håber, at du finder den bog, du leder efter.

Velkommen til!