Læs artiklen

»Spis tarmen sund«-diætist: Vi kan allerede gøre meget mod sygdom ved at spise varieret og fiberrigt

»Spis tarmen sund«-diætist: Vi kan allerede gøre meget mod sygdom ved at spise varieret og fiberrigt

Sund tarmflora er næppe det lækreste emne, men det betyder  ikke, at en sund tarmflora ikke kan indtage en hel central rolle i vejen til sundhed og vægttab. Stine Junge Albrechtsen, der har skrevet SPIS TARMEN SUND OG TAB DIG, fortæller nemlig at ikke nok med, at bakteriesammensætningen i din tarm kan have indflydelse på, om du udvikler alt muligt fra livstilssygdomme til depression, så kan du også bruge viden om din tarmflora til at opnå et sundt vægttab og en flad mave. Her har hun svaret på seks af vores mest brændende spørgsmål om sundhed, kost og SPIS TARMEN SUND OG TAB DIG.

1. Hvem er SPIS TARMEN SUND OG TAB DIG skrevet til? Hvem håber du mest vil læse den?
»Det vil primært være en bog skrevet til kvinder, men jeg håber meget, at mændene vil læse med. Det er ofte kvinder, der går til lægen med maveproblemer, men mit bud er, at lige så mange mænd kunne have stor gavn af at spise sundere.«

2. Hvad var det mest udfordrende i arbejdet med bogen?
»Det er altid en udfordring at gøre en bog om tarmsundhed lækker. Så det skulle være en bog, der kunne beskrive tarmflora på en letforståelig måde uden, at det skulle være grænseoverskridende.«

Find bogen her:

3. Hvordan blev du oprindeligt involveret i at arbejde med sund diæt og tarmflora?
»Jeg har baggrund som hospitalsdiætist, og her havde jeg primært patienter med mavetarmsygdomme samt ønske om vægttab.«

4. Hvilken opskrift fra bogen er din personlige favorit? Hvorfor?
»Jeg er vild med gulerodskage - forklædt som morgenmad. Reelt er det jo bare en kold grød med gulerod og dadler, men den smager virkelig skønt. Jeg elsker morgenmad, der kan tages med på farten de dage, hvor jeg har mange opgaver. Desuden synes jeg, det er lykkedes at smugle grønt i morgenmaden uden, at det føles kedeligt eller besværligt.«

5. Hvad er din go-to ret, når du ikke har meget tid?
»Det bliver “alt i et fad” retter i ovnen. Typisk noget med nemme grøntsager og evt. lidt kartofler vendt i lidt olie eller pesto i et ovnfast fad (grønne bønner, rodfrugter eller porre) med et stykke fisk eller fjerkræ ovenpå. Så skal det bare hygge sig indtil fisk eller kød er stegt - nemmere bliver det ikke.«

6. Hvad er noget overraskende, du har lært om mad og ernæring, som du synes, alle bør vide?
»Jeg er selv blevet overrasket over al den nye forskning om tarmens indflydelse på vores sundhed. Det har overrasket mig, at man forsker i alt fra lindring af depression til vægttab og tarmsygdomme ved hjælp af manipulation af tarmfloraen. Både muligheden for i fremtiden at kunne vurdere risiko for sygdom ud fra tarmfloraen, men vigtigst at kunne behandle eller forebygge med mad og bakteriekulturer. Og at vi allerede i dag kan gøre meget ved at spise varieret og fiberrigt.«

Redaktionen anbefaler: