Læs artiklen

Sex, drugs and rock’n’roll? Var det sådan, det var? Næh ... tværtimod

Sex, drugs and rock’n’roll? Var det sådan, det var? Næh ... tværtimod

50 år som daglejer i mediebranchen er hårdt arbejde. Peder Bundgaard har blandt meget andet været satiretegner på Ekstra Bladet, lavet bogomslag for Dan Turèll, pladeomslag for Gasolin’, skrevet bøger om rock og fotograferet verdens storbyer. Han har tegnet omslag, forsider og illustrationer til nogle af de allerstørste danske udgivelser indenfor både musik og bøger, og de fleste kender derfor Peder Bundgaard – måske uden at vide det. Vand under broen er Peder Bundgaards egen historie.

Peder Bundgaard flyttede fra landet til centrum af København i sluttresserne. Han kom bogstavelig talt ind med fire-toget. Drevet af et talent for at tegne og fortælle historier og af en passion for rockmusik og tegneserier blev Peder Bundgaard på kort tid mere eller mindre uforvarende placeret helt centralt i det danske kulturliv. 

Som han selv tilstår det i sine erindringer, Vand under broen: »Jeg var ikke nogen god hippie. Jeg arbejdede hårdt og tog ikke stoffer. Men jeg var der.«

I Vand under broen åbner Peder Bundgaard en fortælling om at vokse op langt ude på landet med en hustyran af en far og de nye popkulturelle fænomener rockplader og tegneserier som redningsplanke. Han fortæller om mødet med storbyen, sit arbejde for en række af dansk musiks største navne, venskaberne med andre kreative, herunder digteren Dan Turéll (foto øverst), og om livet som bladtegner på nogle af landets største aviser.

Men Vand under broen er også en refleksion over at vokse op med et skrøbeligt sind i en familie, hvor selvmord ikke er en sjældenhed. Og et kritisk blik både på hippie-tiden og på nutiden, herunder mediebilledets udvikling:

»Oprøret mod autoriteterne var godt i starten, fordi der var alt for meget underdanighed og spytslikkeri, som skulle viskes af tavlen. Men den arme tavle skulle jo ikke bagefter overmales med uhøflighed, frækhed, flabethed, uforskammethed, hensynsløshed og manglende respekt for hvem og hvad som helst. En holdning, som har fået turbo på de sociale medier.«

Vand under broen er en personlig historie og en beretning om by og land og et Danmark i forandring – set med kulturlivet som prisme.

Her er 5 af Peder Bundgaards bidrag til dansk kultur

Bestillingsopgaven med at designe omslaget til Gasolin’s andet album (foto nedenfor) kom over telefonen i 1972. Pladen skulle blive et gigantisk hit og Gasolin’s store gennembrud, og Peders ikoniske Fedtmule-figur var hurtigt overalt: På pladeomslaget, på koncertbilletter, annoncer, klistermærker, T-shirts, tour-jakker, plakater, bannere, skilte og kæmpestore displays. Der er en god sandsynlighed for, at det var det første danske eksempel på rigtig merchandise.

Året var 1974. Dan Turéll ønskede, at hans nye bog, Karma Cowboy, skulle ligne en rockplade (foto ovenfor). Derfor kontaktede han sin ven, Peder Bundgaard, der designede pladecovers. Bogomslaget skulle blive det første af mange – Peder Bundgaard blev Dan Turélls faste omslagsdesigner for livstid.

Peder Bundgaard og Dan Turéll var ikke bare faste samarbejdspartnere – de var også nære venner helt fra sluttresserne og indtil Turélls død i 1993. Foto herunder.

Det første soloalbum, Kim Larsen udgav efter opløsningen af Gasolin’ i 1978, var pladen, der blot havde fået Larsens personnummer som titel (foto herover). Peder Bundgaard havde været involveret i samtlige Gasolin’- og Kim Larsen-covers siden 1972, og Larsen ønskede, at Bundgaard også skulle lave omslaget til det nye album, der bl.a. indeholdt sange som »Køb bananer« og »Dagen før«. Peder Bundgaard leverede en skitse til en stregtegning af Kim Larsen, som blev godkendt på stedet. Men mens Peder gik hjem og brugte de næste dage på at rentegne den, sendte Kim Larsen og hans hold pladen til tryk med skitsen som omslag. Den færdige rentegning blev aldrig brugt.

Peder Bundgaard fulgte med, også da hippie-tiden endegyldigt var slut, og punkerne overtog. Her er Peders ikoniske pladeomslag til den første plade med SODS (foto nedenfor), som senere blev til Sort Sol.

 

Jeg var ikke nogen god hippie. Jeg arbejdede hårdt og tog ikke stoffer. Men jeg var der.

Find bogen her

Tilføj til ønskeliste

Vand under broen

Peder Bundgaard

Redaktionen anbefaler: