Læs artiklen

Overlæge bag Holbæk-model: Sådan undgår du de ekstra julekilo

Overlæge bag Holbæk-model: Sådan undgår du de ekstra julekilo

Læge og forfatter Jens-Christian Holm står bag Holbæk-modellen. I VÆGTTAB DER HOLDER - HELE LIVET guider han dig til, hvordan du kan få bugt med overvægt og skabe varig sundhed. Her får du et uddrag fra bogen, hvor du får et par gode råd til at holde den sunde kurs og undgå vægtøgning i julen – eller ved andre festlige lejligheder!

Julen og ferien har bragt overvægtigt bud
Socialt samvær er en vigtig ingrediens i alle menneskers liv. Vi lader batterierne op ved at være sammen med familie og venner, ved at fejre højtider med hinanden og hygge på vores ferier.

Samværet er ofte lig med, at vi spiser og drikker sammen – maden er gerne mere kalorieholdig, og portionerne større end til daglig, mens vores glas er fyldt med alkohol.

Men selv om du følger Holbæk-modellen, skal du ikke isolere dig fra familie, venner og bekendte. Du skal mødes med dem og hygge, som du altid har gjort, men du skal også lægge planer, så du kan deltage i hyggen uden at øge din vægt (for meget) undervejs.

Skal du for eksempel til en fest på arbejdet eller til et familiearrangement, hvor du ved, at der vil blive serveret masser af kalorieholdig mad og alkohol, kan du sørge for, at du er forholdsvis mæt, når du ankommer. Mætheden gør, at du kan træffe gode beslutninger.

Find bogen her:

Inden du tager af sted, kan du lægge bunden med enten havregryn, rugbrød med pålæg (højst 6 % fedt) og grove grøntsager som gulerødder. Dermed falder sandsynligheden for, at du går all in på maden, øllerne og vinen til festen.

Samtidig skal du prioritere aftenens kalorie-indtag. Vil du nyde maden, de søde drikke eller alkohol? Det nemmeste er ofte at skippe de søde drikke og især alkohol, da det forringer din evne til at tænke klart – efter fire øl kan idéen om at proppe sig med fastfood lyde som en virkelig god plan. Nyd i stedet maden. Husk dog, at du skal spise flest grøntsager, og at du kun må spise 2 spsk. sovs pr. portion.

Den søde juletid
Når du rammer juletiden med julefrokoster ad libitum, skal du også have strategien klar. Lægger du alle dine gode vaner til side i juletiden og julefrokostsæsonen, vil du 100 procent sikkert se dit vægttab forsvinde og mærke nye, ekstra kilo komme kravlende.

Bedste strategi er, at du holder fast i punkterne i din behandlingsplan så godt som overhovedet muligt. Du skal altså ikke svømme i julegløgg og jonglere med konfekten hver aften. Gem muligheden for at slå dig løs til en enkelt julefrokost og dagene umiddelbart omkring juleaften. Og du må meget gerne slå dig løs, så længe du husker reglerne om at spise de tilgængelige grøntsager og spare så meget som muligt på kalorierne.

Du skal altså ikke svømme i julegløgg og jonglere med konfekten hver aften

Mors fede ferie
Ferietid er ikke lig med ferie fra overvægten, og dropper du behandlingsplanen, kan mange måneders hårdt arbejde hurtigt forsvinde på bunden af en iskold Margarita, som du drikker, før kokkens vidunderlige spaghetti carbonara bliver serveret med en flaske af den gode rødvin.

Igen handler det om strategi. Strategien begynder allerede hjemme i sofaen, hvor du for alt i verden bør undgå én ting: Reklamerer rejsebureaet med all inclusive, skal du tage benene på nakken.

På den slags ferier er fristelserne og mængden af mad og drikke svært at klare. Book i stedet en ferie, hvor du vil have lettere ved at styre, hvad du spiser og drikker. Gerne en ferie, hvor du selv er aktiv – det kan være alt fra mountainbikeferie i Norditalien til campingferie ved Vesterhavet med indlagte vandreture i klitterne. Inden afrejsen kan du lægge en plan med dine rejsekammerater, hvor I bliver enige om, hvor mange gange i løbet af ferien du/I må spise is eller andre søde sager samt drikke sodavand og alkohol.

Med en klar strategi reducerer du det samlede antal af kalorier, du indtager på ferien. Og husk, at kosten skal indeholde flest grøntsager. Derfor kan det være en god idé at se på, hvilken mad de typisk spiser i ferielandet. Mange lande i Sydamerika, Asien og ved Middelhavet har sunde, gode og varierede madkulturer med mange grøntsager.

Derudover kan det være en god idé, at du vejer dig lidt ekstra på ferien, så du ikke bliver overrasket, når hverdagen kommer tilbage. De ekstra vejninger vil også gøre dig bevidst om, hvor hurtigt du tager på. Vægtændringer og vægtøgninger er nemlig altid individuelle; du hverken kan eller skal sammenligne dig med andre.

Redaktionen anbefaler: