Læs artiklen

Skal mit barn kunne læse og stave inden skolestart?

Skal mit barn kunne læse og stave inden skolestart?

Tænker du nogensinde på, hvad dit barn egentlig skal kunne, inden det starter i skole? Bør barnet for eksempel kunne læse og skrive på forhånd? Gyldendal guider dig.

I DR’s tv-serie Nanaskal seriens hovedperson af samme navn begynde i skole. Det kan Nanas far ikke forstå. Hun er jo kun lige startet i børnehaven og kan i øvrigt ikke bestå hans selvopfundne skoleparatheds-prøve: At nå sine ører, mens hun krydser armene over sit hoved!

Det der med skolestart kan være en svær sag. 

Det overrasker næppe nogen, at det ikkeer et krav at kunne nå sine ører over hovedet for at starte i skole, men hvad så når det handler om at læse og stave? Er det en god idé at tage hul på dét på forhånd?


Hvad kan du gøre som forælder?

Det er ikke nødvendigt, at lille Emil eller Laura kan læse eller stave inden skolestart. Den danske folkeskole forventer langtfra, at dit barn mestrer det ved indgangen til børnehaveklassen. 

Skolen vil derimod være opmærksom på, om barnet har en sprogudvikling svarende til dets alder som en god forudsætning for læseundervisningen. Her spiller daginstitutionerne en rolle, men du kan også selv understøtte dit barns sprogudvikling. 

Det kan du for eksempel gøre ved regelmæssigt at læse højt for dit barn – og dét gerne på en måde, så du involverer barnet i læsningen.

Hvis dit barn derudover udviser en lyst til at lære at læse og stave ved for eksempel at spørge ind til, hvad der står på ting, det møder i sin hverdag, eller hvordan man staver til ord eller navne – ja, så må du gerne understøtte denne lyst. 

Du behøver altså ikke at agere skolelærer over for dit barn eller ’pace’ læselysten frem, men du må gerne lege læsningen ind i dit barns tempo.

Og hvis du selv er glad for at læse, så vis din begejstring. Et amerikansk og et skotsk studie har nemlig fundet en sammenhæng mellem tidlig læsning, og hvor vedholdende barnet er, at barnet kan lide at lave ting alene og allervigtigst: at det er sammen med voksne, der selv udviser glæde ved at læse. 

Man kunne imidlertid ikke finde en entydig sammenhæng mellem at kunne læse tidligt og at være særligt intelligent.

FAKTA: DE TIDLIGE LÆSERE

- Man ved ikke præcist, hvor mange børn, der er i stand til at læse og stave, når de starter i børnehaveklassen – de såkaldt ’tidlige læsere’. 

- I begyndelsen af 1990’erne anslog en forskergruppe fra det nuværende Danmarks Pædagogiske Universitet antallet af danske tidlige læsere til at være 1-4 % af hele befolkningen. En undersøgelse fra 2001 anslog det til at være 15-20 %

Begge undersøgelser omhandler voksne, og man ved derfor ikke, hvor mange tidligere læsere, der findes blandt børn i dag.

Hvad gør daginstitutionerne og skolen? 

I Danmark har det traditionelt været sådan, at skolen tager sig af at lære børnene at læse og stave. Sådan er det i høj grad stadig. 

Vuggestuer og børnehaver er dog også blevet mere opmærksomme på at sprogstimulere børnene, så de bliver klar til at lære at læse og skrive, når de begynder i skolen. Dagtilbuddene er lovgivningsmæssigt forpligtet til at stimulere børns sprog og sætte fokus på sproglig udvikling igennem de såkaldte pædagogiske læreplaner.

Senere, i skolen, skal børnene gerne gennemgå en læseudvikling, som strækker sig fra en begyndende legelæsning (barnet ’læser højt’ af en historie, det kan næsten udenad) over en logografisk læsning (barnet begynder at kunne genkende ordbilleder, men kender ikke bogstavernes lyde) til en egentlig begyndende alfabetisk læsning.

Her har det blandt andet betydning, hvor meget barnet læser i sin fritid. Det giver vi dig en artikel om snarest!