Læs artiklen

Holbæk-læge: Sådan finder du din sport

Holbæk-læge: Sådan finder du din sport

Det er næppe nogen nyhed, at sport og motion er sundt for dig. Men for nogle kan det være svært at finde netop den sportsgren, de hører hjemme i. Derfor har Jens-Christian Holm i VÆGTTAB DER HOLDER HELE LIVET givet en omgange gode råd til, hvilke spørgsmål du kan stille dig selv for at finde den perfekte sportsgren, der passer lige netop dig!

Fysisk aktivitet kan være mange ting – alt fra en gang aerobics til en kamp på basketball-banen eller havearbejde. Det vigtige er, at du udfordrer kroppen, så din puls stiger, dit åndedræt bliver hurtigere, og du får røde kinder. Sport og motion kan være en udfordring for mange, både normalvægtige og overvægtige. Du har måske allerede prøvet en masse forskellige former for idræt, men du har aldrig fundet din sportsgren.

Nu er det vigtigt, at du finder din sport.

For at finde en sportsgren, der passer til dig, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:
• Hvilken form for idræt har jeg lyst til at prøve?
• Hvilken sportsgren, som jeg syntes var sjov, har jeg tidligere dyrket?
• Hvilken sportsgren dyrker mine veninder og venner?

Fordi du hver dag skal være fysisk aktiv i mindst en time, er det vigtigt, at du synes, motionen er sjov. Hader du at spille fodbold, er det nok ikke den lokale fodboldklub, du skal melde dig ind i. Har du derimod tidligere spillet håndbold, og syntes du, at det var sjovt, skal du melde dig ind i håndboldklubben. Har du ikke tidligere dyrket sport, og er du lidt på herrens mark i forhold til at vælge en sportsgren, skal du se på, hvor dine veninder eller gode kolleger træner. De er din indgang til motion. Til syvende og sidst skal du forstå, at du ikke kan tabe dig uden at dyrke sport.

Mange mennesker foretrækker at være fysisk aktive alene. Det kan være, at de nyder skovens ro, mens de løber alene på skovstierne. Al motion er bedre end ingen motion, men du skal være opmærksom på, at du træner med det formål at tabe dig og få det bedre med din krop. Fordi formålet er et vægttab, skal du helst dyrke sport og anden fysisk aktivitet sammen med andre, for eksempel i en klub eller en forening.

Mange sportsklubber er dårligt gearet til mennesker med overvægt. Alligevel vil jeg anbefale, at du engagerer dig i en klub eller forening. Mennesket er et socialt dyr, så idræt med andre mennesker har tre funktioner:
• Mange mennesker med overvægt har en tendens til at isolere sig og blive ensomme. Ved at træne i sammen med andre bliver du både social og en del af et fællesskab.
• For det andet får samværet med andre mennesker dig til at bevæge dig mere energisk, hvorfor du får et større udbytte af den fysiske aktivitet.
• For det tredje er det nemmere at holde fast i sporten, når der er nogen, der venter på dig. Det er for nemt at lade være, når du er alene.

Find bogen her:

Et rigtigt godt valg er håndbold – blandt andet fordi der er træning og kamp med fuld damp flere gange om ugen. Håndbold er en populær sport, så du har masser af åbninger til både at finde nye venner og veninder og/eller se dine nuværende venner lidt oftere. Som en ekstra bonus vil din overvægt være en fordel i både forsvar og angreb.

Andre gode sportsgrene er for eksempel kajak og cykling, der begge kombinerer hård konditionstræning i kortere intervaller med længere ture, hvor du kan tale med dine træningskammerater. En ekstra bonus er her, at både cyklen og kajakken skåner dine led i langt højere grad end for eksempel løb.

Redaktionen anbefaler: