Læs artiklen

Derfor skal du læse rim og remser med dit barn

Derfor skal du læse rim og remser med dit barn

Børn kan rigtig godt lide lyde. De kan lide at sige ord, som lyder sjove, og heldigvis bliver børn også mere opmærksomme på sproget gennem sjove ord og lyde. 
I følge forfatter Marianne Iben Hansen skal "Sprog opleves, ikke kun forstås med hovedet, for sprog er lækre lyde, en lyst i munden og en puls i kroppen. Rim og rytme åbner det musikalske, legende og sanselige i sproget, som taler umiddelbart til børn" og samtidig stimuleres dit barns sproglige udvikling.

Hvad kan rim og remser?

Børn lærer hurtigere at huske ord, når ordene er kombineret med rytme. Hjernen vågner simpelthen på en anden måde, og vi bliver nysgerrige, interesserede og lydhøre. Kropssprog bliver også lettere sat i fokus, når man bruger rim og remser. Det appellerer til børns måde at forstå verden på, at de bliver tilbudt forskellige former for sprog at kommunikere med og på. Også i andre kulturer finder vi rim og remser, som er opstået på enkle universelle rytmer. Disse er grundlagt i os alle, uanset hvor vi kommer fra. 

Sprogbegejstret børnebogsforfatter

Rim og remser går langt tilbage og repræsenterer en del af det danske sprogs kulturarv, men når vi taler nyere rim og rimede billedbøger, kan vi ikke komme uden om den sprogbegejstrede forfatter, Marianne Iben Hansen. Marianne Iben Hansen debuterede som børnebogsforfatter i 2004 og har siden høstet stor anerkendelse for sin leg med sproget. Bl.a. har bogen AXEL ELSKER BILER fået en stor plads i både børnehaver og skoler – og i mange børns hjerter. I 2011 modtog Marianne Iben Hansen Gyldendals Børnebogspris.

 

Della hyt pyt Pingelpot

Marianne Iben Hansen er klar med en ny billedbog på vers, LILLE FRØKEN PINGELPOT, hvor hun rimer derudaf om Pingelpot, der ikke er nogen helt almindelig kylling. Pingepot prøver at pippe ligesom de andre, men hendes næb er fuldt af de særeste lyde, som ingen forstår:

UM CHILLIGUM

OGGENOKKENIKKENUM

DELLA HYT PYT PINGELPOT

DING DAPPE DUH

Ord, rim og rytme er sjove, og både små og store kroppe bevæger sig helt automatisk i takt med sproget. Sproget tilfredsstiller simpelthen et motorisk behov. Men selve fortællingen har også en alvorlig og trist side, for det er ikke rart at være anderledes og føle sig uden for – medmindre man altså har én at være anderledes sammen med.

 

Gode råd når du læser højt

Udtal ordene klart og tydeligt. Du tydeliggør sproget, når du understreger sprogets rytme og gør det lettere for dit barn at optage ordene i sig eget sprog og ordforråd.

Læs de bøger, du selv synes er sjove. Dit barn mærker, at din glæde og dit engagement er ægte. Entusiasmen er med til at forbedre børnenes evne til at huske ord.

Kom ned på gulvet. En god øjenkontakt skaber nærvær, tryghed og kontakt.

Brug sjove fagter, sjov mimik og sjove lyde. Legen og det sjove element gør dit barn engageret og klar på at gentage ordene.

Leg med. Husk, at vi er skabt til at bevæge os og bruge vores krop. Hav det sjovt og vær barnlig.