Læs artiklen

Anne Bech: ”Nogle gange er søvn og hvile det eneste, der mangler.”

Anne Bech: ”Nogle gange er søvn og hvile det eneste, der mangler.”

I bogen FIT EFTER BABY hjælper Anne Bech nybagte, kommende og erfarne mødre til at leve sundt, blive stærke mødre og falde tilpas i deres ny, post-baby krop. Det gør hun med fasthed og varme – og hun understreger, hvor vigtigt hvile er, hvis man vil være en sund, slank og stærk mor. Du kan her læse et par gode råd til netop hvordan (og hvorfor) du kan slappe af som nybagt mor.

Som personlig træner har jeg haft mange klienter. Også nybagte mødre. En af dem tabte sig ikke, uanset hvor sundt hun spiste, eller hvor meget hun trænede, og det var over et halvt år siden, hun havde fået babyen. Årsagen var, ligesom hos mange af mine andre klienter, at hendes krop var stresset. Selvfølgelig var den det. Hun …
Havde et barn i forvejen
Havde været igennem en fødsel
Hendes baby sov ikke ret godt
Og hun ammede.

Livsstilen
Hendes hverdag lyder som en, mange mødre kender! Mig selv inklusiv. Hvorfor var hun så mere stresset end andre? Min klient følte ikke, at hun havde tid til at lægge sig og sove om dagen, og hun havde svært ved at få den lille passet. Hendes hud var væskefyldt og hård at mærke og trykke på – sådan er en meget stresset krop. Jeg fortalte hende, at hun skulle spørge sin mor, svigermor, en nabokone eller ung pige, om de ville gå tur med hendes barn midt på dagen, så hun kunne få sovet, ellers gav hendes krop ikke slip på det ekstra vand og fedt. Og hvad værre var, hun ville blive stresset, når hun skulle til at begynde på arbejde igen, og dermed komme ind i en ond stress-spiral. Det er langt værre end ikke at kunne komme i form. Nogle gange er søvn og hvile det eneste, der mangler.

Livsstilen handler om:
At holde stress nede
Søvn (nok)
Kropspleje.

Livsstil er lige så vigtig som træning og kost, når du skal i form. Især skal du holde stress nede, og stress hænger sammen med søvn. Fordi søvnen alt andet lige bliver forstyrret, når du er baby-mor, er mange mødre stressede.

Find bogen nu:

Tilføj til ønskeliste

Fit efter baby

Anne Bech

Stress, kortisol og sundhed
Stress har med din livsstil at gøre, og hormonet kortisol har med stress at gøre. Når du i længere tid
Er overbelastet
Eller sover dårligt eller for lidt – som mange jo oplever, når de bliver mor, stiger produktionen af stresshormonet kortisol.

”Hvordan passer jeg på mig selv? Når jeg også skal passe en baby og hvad der føles som alle andre?”
Du sørger for, at du
Tager imod al hjælp, du kan få
Prøver at få sovet, så meget du kan
Følger kostplanen eller i hvert fald bruger bogens opskrifter, så du får nok og sund mad
Ikke går rundt og fryser på fødder, hænder, bryster og resten af kroppen (det lyder banalt, men sørg for at holde varmen, så din krop ikke også skal kæmpe med det).

Kortisol kan nedsætte fedtforbrændingen og nedbryde muskelfibre, og det er virkelig uhensigtsmæssigt, hvis du nu faktisk gør en indsats for at komme af med noget fedt!

En for høj produktion af kortisol medfører:
Besvær med at falde til ro
Konstant træthed
Lyst til sød og fed mad
Større risiko for infektioner og småsygdomme.

Det kan være en langstrakt affære at få kortisol-produktionen normal igen. Derfor er det utrolig vigtigt, når du i forvejen er udsat, at du passer på dig selv, så godt du overhovedet kan! Under søvnen falder produktionen af kortisol. Så sørg for, at nogen hjælper dig nogle nætter eller går en tur med barnevognen om dagen mellem amninger eller mælkeflasker.

Redaktionen anbefaler: