Læs artiklen

Krydderurter for nybegyndere: Kom i gang med at integrere krydderurter i din hverdagskost

Krydderurter for nybegyndere: Kom i gang med at integrere krydderurter i din hverdagskost

I de 10 officielle kostråd vil du ikke finde krydderurter, for de har været glemt her i Norden, indtil de dukkede op som en anbefaling i den ny nordiske hverdagsmad. Her hedder anbefalingen af krydderurter ‘så meget som muligt’. I den nordisk middelhavskost har krydderurterne fået en hel central rolle. I bogen FRK SKRUMPS NORDISKE MIDDELHAVSKOST hjælper Majbritt L. Engell og Alice Apel Hartvig selv de mest håbløse nybegyndere med at komme i gang med at integrere krydderurter i kosten.

Krydderurterne har faktisk været en del af vores nordiske køkken i gamle dage, så det er langtfra noget nyt, og deres tilstedeværelse er berettiget. De leverer C-vitaminer, jern og en masse sundhedsgavnlige plantestoffer, som er vigtige for vores immunforsvar og kan beskytte os mod livsstilssygdomme.

I middelhavskosten er krydderurterne aldrig blevet glemt. De har altid været der og i store mængder. Her bruges de især til at give smag og mindske brugen af salt. Men de har også bedre vækstvilkår i syden, så herhjemme må man om vinteren købe krydderurter fra koldhuse eller selv have frostsikre krydderurter i haven. Det er salvie, timian, kokleare og purløg.

I gastronomiens verden er det velkendt, at krydderurter bruges til at give maden kraft, smag samt udtryk.

Fra det italienske køkken kender vi gremolataen som et grønt trylledrys. Denne grønne topping bruges på alt fra kød til pastaretter. Den fremmer smagen og sikrer det skud af vitaminer og mineraler, vi så gerne vil have i den nordiske middelhavskost.

Kom godt fra start med dine krydderurter
Hvis du ikke er vant til at anvende friske urter i dit køkken, kan der være flere udfordringer i begyndelsen. Du tænker måske:

• Hvornår dyrker man dem?
• Hvordan holder de sig bedst?
• Hvilke skal man købe, og i hvilke retter skal de indgå?
• De er dyre at købe, hvis man ikke har en have!

Al begyndelse er svær, så giv dig selv og planterne tid.

Nogle mennesker er glade for at købe de store pakninger af f.eks. bredbladet persille, dild og koriander, som man typisk finder i velassorterede supermarkeder som Coop, Meny, Irma, Bilka mv.

Hvis du bor i lejlighed, skal du se dig lidt for, da dine urter hurtigt vil dø. Pas på, at de ikke står for varmt. Direkte sollys en hel dag vil slå dem ihjel, for meget vand vil drukne dem, og du kan opleve, at der kommer små bananfluer i jorden. De skal typisk vandes let dagligt, kun så meget, at de lige kan holde sig til dagen efter. I sommerhalvåret kan du med fordel stille dem på køl om natten eller på bagtrappen, hvor temperaturen typisk er lavere.

Har du en altan, er det en anden sag. Her handler det om forberedelse og om, at du starter din krydderurteproces i løbet af foråret. Køb tilstrækkelig store krukker eller plantekasser. Husk, at der skal være hul i bunden, så vandet kan sive ud. Køb potter med urter, ikke frø, og køb tre-fire potter af hver slags. Så får du hurtigt udbytte og har nok. Skil dem ad i små bundter, og sæt dem med lidt mellemrum, så de kan brede sig. Vand dem jævnligt. Det kan være en fordel at køre på planteskole, da du får et bredere udvalg her. Bruger du din altan, sparer du i hvert fald penge på den lange bane, da du vil opleve at være meget selvforsynende.

Hvis du er så heldig at være haveejer, så køb plantekasser eller store plantekrukker, invester i en god jord, og vælg tre-fem varianter, du vil starte med, første gang du skal i gang med at plante. Brug samme princip som ovenfor. Køb potter, du kan plante ud fra, og køb rigeligt.

Vanding er vigtigt, når du har urter i haven. Om sommeren skal du sørge for at give dem vand dagligt, ligesom i vinduet i lejligheden.

Rigtig mange spørger os, om der er regler for, hvilke urter der passer til bestemte fødevarer. Det er der helt sikkert en rettesnor for i gastronomiens verden, men den kan du lige så godt ophæve. Kun fantasien sætter grænser, så prøv dig frem i stedet for at være bundet af gamle traditioner. Men indledningsvis kan du lade dig inspirere af denne nemme guide:

I salater
Brug friske urter som f.eks. persille, basilikum, dild og løvstikke.

I gryderetter og wokretter
Brug friske urter til at give smag og udtryk. Bland et stort bundt hakkede friske urter i din mad, mynte, persille, koriander, basilikum.

I pesto
I stedet for kun at bruge basilikum kan du lave pesto af diverse friske urter og servere den til din mad. Brug f.eks. persille, dild og løvstikke. Men bland også gerne grønkål eller palmekål med i pestoen.

På dine kartofler
Server dine kartofler med et grønt drys. F.eks. hakket persille, løvstikke eller dild.

Redaktionen anbefaler: