Læs artiklen

Sebastien de Castell: »Skiftet til YA-fiktion var en uundgåelig konsekvens af den historie, jeg ville fortælle.«

Sebastien de Castell: »Skiftet til YA-fiktion var en uundgåelig konsekvens af den historie, jeg ville fortælle.«

Har du læst SPELLSLINGER af Sebastien de Castell, eller står den på din lange liste over bøger, du gerne vil have læst?

Her kan du læse om den rolle, Harry Potter og Luke Skywalker spillede i skabelsen af bogen, hvilke udfordringer, der er ved at skrive til YA-læsere og hvem han selv synes, er den fedeste karakter i bogen.

Q: Kan du opsummere SPELLSLINGER med én sætning?

Da femtenårige Kellen mister sine magiske kræfter, kun få dage før sine magerprøver, er han tvunget til at samarbejde med en mystisk rejsende og en udspekuleret egernkat, for at finde en måde at beskytte sin familie og sin fremtid.

Q: Hvad inspirerede dig til at skrive SPELLSLINGER?

Jeg har tænkt over hvordan både Harry Potter og Luke Skywalker starter deres liv, som meget almindelige drenge fra uinteressante steder og med kedelige forældre, til de så finder ud af at de hele tiden har været skæbnebestemt til noget storslået. At de er født magtfulde og at deres rigtige forældre er utroligt seje.

Jeg elskede de historier og mange andre som dem, men min egen opvækst var meget anderledes og jeg ville gerne udforske hvordan en, der opdager at de ikke er den flotteste, stærkeste eller mest talentfulde, ville bære sig ad med at blive helten i sin egen historie.

Q: Hvorfor begyndte du at skrive YA efter at have skrevet til voksne?

Skiftet til YA-fiktion var ikke en bevidst beslutning for mig, men nærmere en uundgåelig konsekvens af den historie jeg ville fortælle. Den kunne bedst fortælles gennem en teenager der skal forsøge at acceptere en af de sværeste sandheder vi kan støde på i overgangen til voksen: at vi måske aldrig bliver den person, som vi altid har drømt om at blive.

Kellen kæmper med tabet af sin magi, erkendelsen af at hans folk måske ikke er så ædle som han altid har troet og det desperate behov, for at finde det der er særligt ved ham.

YA-fiktion er et sted hvor disse dilemmaer kan skrives ud på en måde der både er ekstremt tilfredstillende og betydningsfuld.

Q: Hvilke udfordringer oplevede du ved at skrive til YA-læsere?

For mig var det at finde den rigtige fortællerstemme.

Jeg havde skrevet et udkast til en helt anderledes roman, der begyndte med Kellen som voksen, hvor han havde levet som udstødt længe, og kæmpede for at overleve i en faretruende verden, med kun sin kløgt og sin samarbejdspartner, en gemen, tyvagtig egernkat, til hjælp.

Selvom den bog havde en sjov undertone, var Kellens karakter livstræt og kynisk. Så da jeg gik i gang med at skrive beretningen om hvordan han blev en spellslinger opdagede jeg, at det var den stemme jeg bragte ind i bogen, og det føltes ikke rigtigt.

Det handler ikke om ordforråd eller kompleksitet, men om den følelsesmæssige dybde hovedpersonen har i sin oplevelse af mennesker og hændelser. Som knapt sekstensårig er Kellen snarrådig og smart, men konflikterne med venner og fjender, frygten for sin fremtid og en romantisk interesse rammer ham som en forhammer.

Det var dén stemme jeg skulle finde, før jeg kunne skrive bogen.

Sebastien de Castell. Foto: Pink Monkey Studios

Q: Hvad er tiltrækningen ved at skrive fantasy?

Som forfatter er der både fordele og ulemper ved at skrive fantasy. På den ene side kræver det meget mere arbejde, at skabe en ægte fornemmelse af virkelighed, fordi læseren hele tiden er bevidst om at det ikke er den verden de lever i.

På den anden side kan man i fantasy skabe nye mennesker, steder og sociale strukturer, hvilket giver forfatteren mulighed for at fremhæve forskellige temaer og dramatiske konflikter, som kan være udfordrende at få frem i andre, mere realistiske, genrer.

Q: Hvem er din yndlingskarakter i bogen?

Det ændrer sig dagligt, men Ferius Parfax er den der er mest interessant for mig at skrive.

Jeg elsker hendes mod, hvordan hun spankulerer lige ind i denne farefulde by, fyldt med magere, og aldrig lader sig kue selvom hun ikke selv har magi, og må forlade sig på sin kløgt og de barberbladsskarpe spillekort som hun kan kaste med dødbringende præcision.

Hendes dialog er også sjov at skrive – det er et mix mellem Frontier-slang og stoisk filosofi, der både irriterer Kellen og giver ham en større indsigt i menneskene omkring sig.

Q: Hvad kan vi forvente af resten af serien?

I hver af de seks bøger i serien forsøger Kellen at lære beherskelsen af de evner, der vil gøre ham i stand til at overleve i en farlig verden, samtidig med at han forsøger at håndtere realiteterne ved at være udstødt fra sit folk, og i særdeleshed sin familie.

Der er masser af eventyr og magi, men også udfordringerne ved at skulle acceptere at være udstødt og forsøge at skabe en ny tilknytning i forhold til venner, kærlighed og familie.

Q: Hvad arbejder du på som det næste?

Jeg er ved at færdiggøre Sorteskyggen, som er andet bind i serien. Efter det går jeg direkte i gang med Charmcaster, som er den tredje bog.

Derudover har jeg en krimiroman om en tidligere teenagedetektiv, som opdager at hendes fortid måske ikke er det hun troede den var – den bog brænder efter en gennemskrivning, så det håber jeg at nå til ved udgangen af året.

Folk spørger ofte efter flere Greatcoats bøger, så det må også komme på et tidspunkt. Den største glæde som forfatter er at få nye ideer til bøger, og den største udfordring er at finde tid til at skrive dem alle.

Find bogen her