Læs artiklen

Stop madspild og spar tid! Hvorfor sunde skåle er super smarte

Stop madspild og spar tid! Hvorfor sunde skåle er super smarte

I Maria Engbjergs SUNDE SKÅLE kan du finde en masse opskrifter på lækre, sunde skåle – eller bowls som de blandt andet også kaldes. Begrebet dækker egentligt bare over sund og nærende mad serveret i skåle. Og der må gerne være top på. Bowl-bølgen handler nemlig ikke kun om at spise sundt, men også om at spise sund ”comfort food”, der nærer, omfavner og mætter. Men hvorfor skal lige netop du give dig i kast med sunde skåle? Her er fem gode grunde.

Spis sundt (og smukt)
Først og fremmest er de sunde skåle jo … Sunde! Fordi skålene kan ”preppes” og ikke kræver meget andet end lækre ingredienser, er de hurtige at lave. Det er fast food – sund fast food. Når man ikke skal gøre en stor og besværlig indsats for at spise sundt, er det nemmere at gøre. Og det skader helt sikkert ikke, at skålene også tit ender med at være temmelig smukke og appetitlige at se på.

Desuden er skålene nemme at tilpasse, så du kan få alt det, som lige netop du har brug for med dit aktivitetsniveau, dine sundhedsudfordringer og din livsstil: Hvad end det er let, fedt, proteinholdigt eller noget helt fjerde!

Spar tid
»På restauranterne bruger man udtrykket ”at bakke”, hvilket vil sige, at ingredienserne gøres klar på forhånd, kommes i bøtter og bakkes op i køleskabet, fordi det handler om at være et skridt foran, når det går stærkt i køkkenet,« fortæller Maria Engbjerg i SUNDE SKÅLE.

Du kan nemt bruge restauranternes trick, når du skal lave dine sunde skåle. Har du for eksempel meget tid søndag, men mindre tid mandag og tirsdag, kan skålene simpelthen forberedes, når du har tiden til det og så nemt sammensættes, når de skal spises.

Stop spild af mad, frem med bøtterne og bak op

Stop madspild
Når du bakker, kan du også nemt stoppe dit madspild. Og dét er både godt for miljøet og din økonomi. Det er nemlig nemt at gemme de ingredienser, du ikke får brugt op og implementere dem i en anden skål senere på ugen.

Faktisk behøver du ikke engang bakke for at gemme de ingredienser, du ikke får brugt. Når først de er skåret, kogt eller snittet kan de nemt opbevares i bøtter, glas og poser og bruges, når det passer.

Find bogen nu:

Tilføj til ønskeliste

Sunde skåle

Maria Engbjerg

Såre simpelt
Modsat nogle af de andre lækre og sunde madtrends, der findes derude, er de sunde skåle faktisk heller ikke svære. Det kræver ikke nødvendigvis den store kok at lave en sund skål, så længe du kan snitte lidt kål og koge noget pasta, kan det lade sig gøre.

Som huskeregel, kan du bare følge denne opbygning: Kulhydrat, protein sundt fedt, frisk og bagte grøntsager, frugt, dressing og knas.

Og så handler det ellers bare om, hvad du har lyst til …

Sammensæt til din smag
… For en af de bedste ting ved sunde skåle er, at de egner sig perfekt til at tilpasse sig netop din smag, appetit og humør!

Det er også nemt at tilføje eller lade være med at tilføje specifikke ingredienser, som nogle i familien eller til middagsselskabet ikke kan lide eller kan tåle, ligesom det er nemt at lave sunde skåle, der er både vegetariske eller veganske.

»Mad i skåle er også geniale til at få børn til at spise salat. De fleste børn bryder sig ikke om, at tingene er blandet sammen, men når ingredienserne er anrettet hver for sig, får de det fulde overblik over indholdet. Samtidig bestemmer børnene også selv, om de vil blande det sammen eller spise det opdelt,« fortæller Maria Engbjerg i SUNDE SKÅLE.

»Kort sagt er sunde skåle lækker og nærende mad i alle størrelser, til alle størrelser.«

Redaktionen anbefaler: