Læs artiklen

Spis langsomt, sammen og hjemmelavet. Her er den nordiske middelhavskost!

Spis langsomt, sammen og hjemmelavet. Her er den nordiske middelhavskost!

I bogen FRK. SKRUMPS NORDISKE MIDDELHAVSKOST  præsenterer Alice Apel Hartvig og Majbritt Louring Engell den nordiske middelhavskost, der kombinerer middelhavskosten og den nordiske hverdagsmad til en synergi, hvor middelhavskostens principper om samvær om maden og masser af smag kombineres med de bedste råvarer, vi har her i Norden.

Middelhavskosten
Den nordiske middelhavskost bygger, som navnet indikerer, på middelhavskosten ­­‑ altså den mad vi kender fra landene omkring Middelhavet.

Det har i mange år været kendt, at middelhavskosten evner at forebygge hjerte-kar-sygdomme og ifølge nyere studier tyder det på, at kosten også forebygger mange livstilssygdomme, samt mindsker risikoen for diverse kræftformer.

Middelhavskosten er så god, fordi den er rig på antioxidanter og sunde fedtstoffer, da blandt andet kommer fra jomfruolivenolien. Den udnytter sig desuden af lokalt og uforarbejdet frugt og grønt, der er i sæson. Det betyder, at maden er hjemmelavet – ofte i fællesskab. Noget af det bedste ved middelhavskosten er nemlig samværet omkring maden.

Ny nordisk hverdagsmad
I 2008 lancerede Danmark konceptet Ny Nordisk Hverdagsmad. Formålet var at skabe en madtradition, der både var sund, tog hensyn til miljøet og velsmagende. Principperne her inkluderer: Mere frugt og grønt, mere fuldkorn, mere fra havet, mere mad fra vilde landskaber, f.eks. svampe, mere hjemmelavet, flere råvarer i sæson, så meget økologi som muligt, kød af højere kvalitet og mindre af det.

Nordisk middelhavskost
Når man kombinerer de to overstående får man altså Frk. Skrumps nordiske middelhavskost. Og hvad er det så? Den nordiske middelhavskost tager det bedste fra det veldokumenterede kostprincip, middelhavskosten og fusionerer det med de bedste råvarer i Norden.

Den beholder middelhavskostens sunde fedt, antioxidanter, krydderurter, princip om hjemmelavet mad og lokale råvarer i sæson, men introducerer ting som rugbrød, sprød kål og fede nødder.

Desuden trækker den nordiske middelhavskost på livsstilsprincipper fra middelhavskosten, hvor en aktiv hverdag, samt tid og samvær, når man spiser, er centralt.

Den nordiske middelhavskost forebygger og helbreder en irriteret krop, booster immunforsvaret, forebygger blodpropper og type 2-diabetes og booster dit energiniveau.

Redaktionen anbefaler: