Hanne Kvist er dygtig. Rigtig dygtig. Hun har modtaget Kulturministeriets børnebogspris i år for DYR MED PELS – OG UDEN, hvor hun både står bag tekst og illustrationer. Nu er Hanne Kvist aktuel med en billedbog til de 4-9-årige. En bog om børnefællesskaber med smukke akvareller og en dejlig underspillet humor.

Af Camilla Skov Lund

Børnene og dyrene – en elg, en ræv og en slange – spiller matador, og alt er som det skal være. Så dukker der et træ op. Træer plejer ellers at stå stille. Men ikke dette træ. Det bevæger sig, men spillerne lader som ingenting. Og det smitter, for snart bevæger de andre træer sig også. Vil de være med i spillet? De vil i hvert fald gerne være med til noget. Ræven ender med at råbe af dem. Træerne holder op med at rasle og undrer sig over al den surhed. Børnene og dyrene forklarer, at reglen er, at træer står stille. Træet synes, at det er en dum regel. ”Der bliver en mærkelig stemning”, som der står mod slutningen af bogen.

 

Dialogisk læsning giver mening

 

Ved første gennemlæsning er man som voksen en smule mystificeret og desorienteret. Bogen er ordknap og skarp, og hvad er det egentlig, der foregår? For en gruppe børnehaveklassebørn besvares det spørgsmål dog lynhurtigt… Træerne må ikke være med i legen. Børnene og dyrene holder træerne uden for. De er tarvelige og nogle dårlige kammerater. TRÆET, DYRENE OG OS egner sig fremragende til dialogisk læsning, hvor der under læsingen stilles spørgsmål og lyttes til børnenes svar.

 

”Børn ser noget andet end voksne, og de fangede nemt pointen, om at man bliver nødt til at lytte til hinanden og afstemme regler og forventninger, hvis alle skal kunne være med.” - Børnehaveklasseleder Annette Juhl efter dialogisk læsning af TRÆET, DYRENE OG OS.

 

Plads til alle i legen, i skoven – og i skolen

I 2012 blev det ved lov besluttet, at Folkeskolen grundlæggende skal tilgodese alle børns læring og trivsel. Børn med særlige behov skal så vidt muligt ikke udskilles til særlige undervisningstilbud, og målet med inklusion er at fastholde eleverne i børnefællesskabet. Det er nemmere sagt end gjort, og inklusion stiller store krav til skolens pædagogiske personale. Der skal hele tiden reflekteres over børnesyn, sprogbrug og organisering af børnegrupper, og det er vigtigt med mange forskellige redskaber. Dialogisk læsning af en så velkomponeret og opmuntrende bog som TRÆET, DYRENE OG OS er et glimrende redskab i en hverdag med inklusionsudfordringer.

For selvom børnene og dyrene beskylder hinanden for at stå bag reglen om, at træerne ikke må være med, så medfører det til sidst, at elgen griber til handling. En fælles leg hvor alle er med. Gemmeleg. Den sidste smukke akvarel-illustration viser børn og dyr, der tæller til 100, og træer der løber afsted.

Alt ender godt hos træet, dyrene og os.

Bøger af Hanne Kvist

Vis mere