Læs artiklen

Fortryllende frø: Bag om hampefrø, chiafrø og quinoa!

Fortryllende frø: Bag om hampefrø, chiafrø og quinoa!

I bogen KØKKENMAGI tryller Anne-Sophie Lahme med superfoods i smukke farver - og du kan selv trylle med. Her går hun bag om tre super-frø, og forklarer hvorfor de hver især er så gode for dig - og så velsmagende i din mad.

Hampefrø
Hamp er en gammel nyhed, faktisk har man kilder, der viser, at man har brugt hamp til tekstil, papir og reb i tusindvis af år. Hamp er en del af familien af cannabisplanter, men den hampeplante, man bruger til fødevarer, har et meget lavt indhold af THC (tetrahydrocannabinol), som er det stof, man bliver høj af, når man ryger en joint. Du kan med andre ord ikke blive skæv af en pose hampefrø nede fra supermarkedet, men til gengæld får du et højt indhold af vegetabilsk omega 3 i perfekt balance med omega 6. De er rige på fibre, og så får du masser af zink og magnesium med i købet.

Hampefrø fås som frø, og kan anvendes både i det kolde og det varme køkken. Fordi de er bløde i strukturen, men stadig fiberrige, er de gode til veganske dressinger og dips og en god base for nøddemælk. Hampefrø fås også i form af olie, som er et godt, vegetabilsk alternativ til fiskeolie. Samtidig kan olien bruges til at dulme hudirritationer og lignende. Olien kan fint bruges i salater, smoothies og kolde dips, men tåler ikke varme.

Chiafrø
Det var egentligt aztekernes idé, det med chiafrøene, men vejen til de moderne gryder gik via en amerikansk producent af små figurplanter, man kan vande og få til at gro. Det, der gror, er chiafrø, som laver det fineste grønne græs, hvis de bliver sået, og det var netop det, der var hele pointen med figurerne. De blev populære og flyttede chiafrø fra en obskur ting fra helsekostbutikkerne ud til også almindelige køkkener. For de små frø har et højt indhold af aminosyrer, omega 3, fibre og proteiner, og så har de egenskaber, der gør dem både sjove og gode at arbejde med i køkkenet.

Chiafrø kan opsuge op til ti gange deres egen vægt i væske, de kan tåle varme, og de kan bruges i det kolde køkken. De kan spises, som de er, og de kan kommes i grøden, i brødet, i granolaen, i isen og i salatdressingen, ja sågar i vandet. Når du anvender chiafrø, skal du være opmærksom på, at de suger al væske til sig. Det gør, at de er meget drøje i brug, men det betyder også, du skal være opmærksom, når du bager og laver buddinger eller dressinger, for du kommer hurtigt til at overdosere. Prøv dig frem, men hold godt øje undervejs.

Find bogen nu:

Tilføj til ønskeliste

Køkkenmagi

Anne-Sophie Lahme

Quinoa
Alle, der har spist quinoa, ved, at de små frø mætter overraskende meget. Det er fordi, de har et højt indhold af protein, og da de samtidig indeholder alle de essentielle aminosyrer samt omega 3, så er der kun gode grunde til at tage quinoa til sig.

Frøene fås i hvid, rød og sort og er ligesom chiafrøene en gave til resten af verden fra Andesbjergene. Her har man længe spist frøene, der kan spises på stort set samme måde som korn, men hverken indeholder gluten eller stivelse. Netop derfor er quinoa ofte del af en glutenfri diæt, og de små frø, der både kan males til mel og fås som flager, er fremragende til grød eller brødbagning.

Smagen er en anelse skarp i det, og derfor er det en god idé at balancere den med andre frø eller korn i grød og brød, mens den uden yderligere bemærkninger fungerer fint i salater, som tilbehør til gryderetter og så videre.

Redaktionen anbefaler: