Læs artiklen

Stimulér dine sanser og opnå større mæthed!

Stimulér dine sanser og opnå større mæthed!

I bogen MATEMATISK VÆGTTAB  af Anna Lei Stoustrup og Jakob Stoustrup, kan du læse dig til, hvordan du kan tabe dig og spise lige, hvad du vil, ved at udnytte at kroppen taber sig en lille smule hver dag. Men du kan også finde ud af, hvordan du kan være mæt, sund og miljøbevidst gennem hele dit vægttab. I dette uddrag fra bogen, kan du få tips og tricks til, hvordan du ved at stimulere alle dine sanser, kan opnå større mæthed – og tilfredshed.

Ved at stimulere dine sanser kan du opnå større mæthed. Og jo flere sanser, du Kan aktivere, des bedre. I det følgende vil jeg forklare, hvordan du kan aktivere de forskellige sanser.

Smag
Din mad består af fem forskellige grundsmage: surt (for eksempel citron), sødt (for eksempel sukker), bittert (for eksempel kaffe), salt (for eksempel bordsalt), umami (for eksempel asparges).

Jo flere grundsmage, der indgår i din mad, des større mæthed vil du opleve. Dog bør du være specielt opmærksom på umami. Når du spiser mad med umamismag, sender receptorer besked til din hjerne om, at den skal udskille enzymer, der kan nedbryde protein, så næringsstofferne kan optages i blodet. Samtidig melder receptorerne tilbage til hjernen om mæthed og tilfredsstillelsen ved måltidet. For eksempel indeholder champignoner megen umami, og svampene kan derfor (delvist) erstatte kød som et energifattigt og grønt alternativ.

Synssansen
Skarpe og friske farver får hjernen til at tænke: ”uhm, det er friskt”, mens brune nuancer har den modsatte effekt. Derfor skaber et farvestrålende måltid med mange kontraster i farverne mere mæthed end et ensfarvet måltid i kedelige farver.

Følesansen
Du kan stimulere din mund med forskellige indtryk – det kan være varme, kulde eller kontraster som sprødt sat sammen med blødt. Det sprøde – det kan være et æble – sender nydelsesimpulser til hjernen. Det skyldes, at din hjerne fra tidernes morgen er trænet i, at sprødt er lig med friskt. Så summa summarum, hvis du kan skabe variation med surt, sødt, salt, bittert og umami, noget sprødt, noget blødt, noget varmt og noget farverigt bliver din hjerne og din mave begge glade og mætte.

Find bogen nu:

Spis langsomt og nyd maden
I en travl hverdag er det nemt at kaste maden i gabet, så du hurtigt kan komme videre i dagens tekst. Hurtigere, højere, længere … men ikke verdens bedste mæthed.

Din hjerne opfatter nemlig ikke, at du er mæt, før du har spist for meget. Et eksempel: Slår du tåen, går der et stykke tid, før du opfatter smerten. Grunden til dette er simpel: Det tager tid for nerverne at sende besked om smerten til hjernen.

Vidste du... at undersøgelser har vist, at inaktivitet foran fjernsyn, tablet og smartphone fører til højere vægt?

På samme måde tager det tid, før hjernen opfatter kroppens mæthedssignaler. Derfor skal du trække dine måltider ud, så hjernen får mulighed for at blive mæt. Overlæge og ekspert i behandling af overvægt Jens-Christian Holm foreslår i bogen VÆGTTAB DER HOLDER – HELE LIVET, at du skal vente 20 minutter, fra du har spist første portion, til du tager den næste. Rådet er godt og hermed givet videre. Her skal du dog være opmærksom på, at følger du Matematisk vægttab, ved du, allerede inden måltidet begynder, hvor meget du må spise. Heldigvis er der mange andre tommelfingerregler.

En regel, der virker for mange, er at spise laaaaangsommere. Tal med dem, som du spiser med. Tyg maden. Drik lidt mere vand end normalt. Når du skifter spisetempo, kan hjernen følge med i hele processen, hvorfor den i højere grad vil være opmærksom på mætheden, i takt med at den indtræffer.

Redaktionen anbefaler: