Læs artiklen

Det er ren (bio)logik! 10 sandheder om et stabilt blodsukker fra SANDHEDEN OM SUKKER GÅR I KØKKENET

Det er ren (bio)logik! 10 sandheder om et stabilt blodsukker fra SANDHEDEN OM SUKKER GÅR I KØKKENET

I bogen SANDHEDEN OM SUKKER  præsenterede Anette Sams hele Danmark for sin biologik - din sundshedslogik - hvor dine valg giver mening og hjælper dig med at opnå et stabilt blodsukker. Denne gang i SANDHEDEN OM SUKKER GÅR I KØKKENET genopfrisker hun, hvad biologikken egentligt er og præsenterer samtidig en masse lækre opskrifter, der ikke bare gør vejen til det stabile blodsukker logisk, men også velsmagende! Her kan du læse ti sandheder om din biologik.

1. Overskydende sukker i blodet er uhensigtsmæssigt, fordi sukker reagerer med dine proteiner, stresser dine celler, aktiverer dit immunforsvar, nedsætter kroppens evne til at forbrænde fedtstoffer og evnen til at fjerne overskydende sukker fra blodet yderligere.

2. Ved at arbejde med sukkerets ankomsttidspunkt i blodet – og kroppens evne til at lagre sukkeret – kan du fjerne risikoen for overskydende sukker i blodet. Ankomsttidspunktet påvirkes af, hvor mange kulhydratholdige fødevarer du spiser og deres raffineringsgrad, mens lagringsevnen afhænger af din blodsukkerhistorik, og hvor meget du bruger dine muskler. Risikoen for overskydende sukker i blodet påvirkes også af, hvornår du spiser, hvornår du træner, og hvornår du sover.

3. Du skal samarbejde med kroppens mikroorganismer: Fodrer du dem med uforarbejdede grøntsager, kerner og frø, kvitterer mikroorganismerne med næringsstoffer, vitaminer, et afbalanceret immunforsvar og stabilisering af dit blodsukker.

4. Ved at spise uforarbejdede fødevarer stimulerer du hormoner i dit tarmsystem, som regulerer din appetit, stabiliserer dit blodsukker endnu mere og beskytter dig mod de skader, et højt sukkerindhold i blodet kan forvolde.

5. Det stabile blodsukker stabiliserer din vægt og dit energiniveau. Dit højere energiniveau og din faldende vægt stabiliserer så dit blodsukker yderligere.

6. Sødme hænger ofte sammen med fødevarens raffineringsgrad, og sødme vil have mere sødme. Men den proces kan du kontrollere.

7. Hvis du føler dig træt og mangler energi, kan pulssnacks – kort fysisk aktivitet – ofte erstatte chokoladen og de andre snacks.

8. Blodsukkerstigninger er selvforstærkende, men det er muligt at bryde den negative spiral.

9. Et stabiliseret blodsukker er selvforstærkende – og den positive spiral kan sættes i gang langt hurtigere end et vægttab.

10. Stabilisering af blodsukkeret har et stort og ofte overset sundhedspotentiale, der kan erstatte negative sygdomsspiraler med positive sundhedsspiraler.

Redaktionen anbefaler: