Læs artiklen

Kvinders frygt og dystre hemmeligheder står centralt i 3 nye krimier

Kvinders frygt og dystre hemmeligheder står centralt i 3 nye krimier

Kvindelige hovedpersoner, som langt fra er perfekte eller tjekkede, har givet krimigenren ny vind i sejlene. Kvindelige bestsellerforfattere har netop nu kæmpe succes med en ny slags krimier, hvor det psykologiske drama er i centrum.

Vi kender alle den klassiske og ofte fordrukne mandlige detektiv, som indtager hovedrollen i alskens krimier – skrevet af mænd. Tænk bare på Raymond Chandlers hårdkogte univers. Eller på Jo Nesbø, Jussi Adler-Olsen og Ian Rankin, hvis kriminalromaner byder på masser af blod og voldsomme mord.

Men de seneste år har en helt ny slags krimier – skrevet af kvinder – set dagens lys. Bølgen begyndte for alvor at skylle ind over os med Gillian Flynns ’Kvinden, der forsvandt’ og Paula Hawkins ’Kvinden i toget’. To bøger, som blev gigantiske, internationale bestsellere. Hovedpersonerne i de to bøger er sårbare, men også stærke kvinder. De gemmer på dystre hemmeligheder, der skal graves frem fra deres fortid.

Men hvorfor denne tendens i krimigenren?

Den amerikanske krimiforfatter Laura Lippman gav dette bud i et interview:

»De fleste mænd bekymrer sig ikke om, at de kan blive ofre for et overgreb, men det gør kvinder. De ved, hvordan det er at gå ned af en mørk gade om natten og være nødt til at skulle tage et valg: Er jeg i sikkerhed her? At forholde sig til kriminelle handlinger er dybt personligt for kvinder, fordi de ved, hvordan det er at være truet og at være et potentielt bytte.«

*

Læs her om 3 krimier, der spiller på kvinders frygt:

Frygt: At miste forstanden og blive vurderet utilregnelig

 
 
 
 
 
 
 
 

Ruth Wares Kvinden i kahyt nr. 10 er bygget over en opskrift, der kunne være taget ud af Agatha Christies Mordet på Orientekspressen.

Hovedpersonen, rejsejournalisten Lo Blackwell, bliver inviteret med på en reportagetur på et luksusskib, der skal sejle gennem fjordene ved Sverige og Norge. Den første nat ombord vågner Lo Blackwell ved, at der lyder støj og skrig fra nabokahytten. Fra sit vindue ser hun en person blive smidt over bord. Men da hun slår alarm, får hun at vide, at ingen savnes blandt gæsterne og mandskabet på skibet. 

Og Kvinden i kahyt nr. 10 spiller læseren et puds. For er hovedpersonen Lo Blackwell til at stole på? Hun er både drikfældig og på angstmedicin. Er hun ved at miste forstanden, og er der overhovedet blevet dumpet et lig i vandet fra skibet midt om natten?

Britiske og amerikanske medier skriver om, at Ruth Ware og de andre populære, kvindelige krimiforfattere kan noget, som de mandlige forfattere ikke kan. At de formår at flette flere nuancer ind i deres krimier. Nuancer, som især voksne, kvindelige læsere kan spejle sig i.

Læs mere om bogen - klik her

*

Frygt: At dem, vi elsker, har dystre hemmeligheder

Billedresultat for dark secret gif

Centralt i Paula Hawkins’ Det dybe vand står forholdet mellem to søstre. Jules og Nel. 

Jules har lagt sin barndom bag sig og brudt kontakten til Nel, men da politiet fortæller, at Nel er fundet druknet, vender Jules modvilligt tilbage til sit barndomshjem i en lille by i det nordlige England. Her vil hun tage sig af Nels efterladte teenagedatter.

Men Nel er ikke den første kvinde fra byen, der er druknet i den lokale flod, finder Jules ud af. Et sted på floden kaldes »Druknedybet«, og en række kvinders død er forbundet til den. Kvinder, samfundet så på som ... besværlige.

Læs mere om bogen - klik her

*

Frygt: At blive ensom og glemt

Efter otte år og et par bøger med andre hovedkræfter i førertrøjen, har forfatter Anne Holt i Offline placeret karakteren Hanne Wilhelmsen i front. Politinspektør Wilhelmsen var også hovedperson, da Holt debuterede i 1993.

Mens politiet forgæves forsøger at finde bagmændene for to terrorangreb i Oslo, og befolkningens angst stiger, befinder Hanne Wilhelmsen sig langt fra de aktuelle begivenheder. Hun sidder menneskesky i kørestol efter en ulykke.

Da hun opsøges af en gammel kollega, den alkoholiserede politimand Billy T, som er bekymret for sin søn Linus, der tilsyneladende er konverteret til Islam, bliver den kantede Wilhelmsen imidlertid brat trukket ud af isolationen og ind på scenen. 

Læs mere om bogen - klik her

*

Redaktionen anbefaler: